Advies soundbar voor films en muziek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08 23:27
Ik zoek een?
Soundbar voor onder mijn toekomstige tv. Evt met subwoofer en achterspeakers.
Gezien mijn kleine woonruimte en verouderde apparatuur (versterker+speakers) wil ik naar een compactere en moderne soundbar. Ik heb een Sonos bij een vriend gehoord en was positief verrast over de kwaliteit.
Gezien de kamerruimte (30m2) en feit dat ik in een flat woon weet ik niet of een subwoofer/achterspeakers slim/nuttig is, máár wil deze optie wel openhouden als dat echt toe kan voegen.

Wat is je budget?
500-600 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk veel films/series en luister veel muziek. Het is dus niet alleen een verlenging van mijn tv, maar ook van mijn pc waar ik mijn muziek op heb. Ik stream zelden Spotify vanaf mijn telefoon.
Mooi en goed geluid is dus wenselijk. Surround geen must, ik denk dat ik al best tevreden ga zijn met de kwaliteit, gezien de verouderde zaken die ik nu heb. Qua muziek luister ik diverse genres, zowel gitaar als beats, dus goed bereik is gewenst.

Wat heb je zelf al gevonden?
Dat de mogelijkheden en prijzen met soundbar behoorlijk uiteenlopen. En dat gezegd wordt dat het geluid van een soundbar inferieur is tov versterker+speakers, wat ik snap, maar ik denk dat ik meer liefhebber dan audiofiel ben, en de kwaliteit van soundbar tegenwoordig toch echt wel in orde zijn, gezien de markt. Ik wil het toch gaan proberen; mocht het niet bevallen, kan ik altijd nog naar een uitgebreide setup. Dan gewoon mijn verlies pakken.
Luistersessies staan komende week gepland.

Ik ben nu vooral uitgekomen bij Samsung HW-Q600/700/800-serie, mede omdat ze uit te breiden zijn met achterspeakers, mocht ik dat alsnog willen. Wifi lijkt me prettig, boven bluetooth. De naar buiten gerichte speakers lijken me van meerwaarde.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Gaan bovengenoemde soundbars mijn ruimte goed vullen? Of andersom: is dit juist al teveel van het goede?
- Aansluiting: is het logisch om met optische ingang naar pc-geluidskaart naar soundbar te doen, en met HDMI(-arc) van soundbar naar tv?
- Wat is het advies als het gaat om een losse subwoofer en/of achterspeakers? Ik kan achterspeakers denk ik niet perse perfect achter mijn bank plaatsen, hoewel ik las dat het niet perse op oorhoogte hoeft.
- Is een ingebouwde subwoofer echt van toegevoegde waarde als compromis, of kan ik het dan maar beter laten?
- Ik lees vaak over het draadloos aansturen dmv wifi/bluetooth, maar is het qua kwaliteit niet gewoon het beste om hem bekabelt aan te sluiten (op de pc)?

Aanvullende adviezen hieromtrent welkom. Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:26
Ik heb zelf een oudere Samsung K950 met achterspeakers. Als die speakers dicht achter je kunnen staan, heeft het een mooie meerwaarde. Voor muziek vind ik het een stuk minder meerwaarde hebben.
We zijn tevreden met het geluid. We zijn geen audiofielen. Enige nadeel is dat heel af en toe het signaal naar de subwoofer even dipt. Dat is binnen een paar seconden ook weer voorbij.
Atmos wat erin zit, is erg leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:38
Een goede soundbar met rear speakers biedt een relatief goede beleving (rekening houdend met de vormfactor) bij films/ series en TV, muziek kan ook relatief goed klinken echter mis je dan wel de goede stereo separation en soundstage dit zal altijd een compromis zijn. Zoals je zelf al zegt probeer het uit en anders ben je weer een stukje wijzer mocht het niet bevallen.

1. Ja, ook bij relatief laag volume krijg je al een ruimte vullend geluid. Je kunt de subwoofer naar wens instellen.

2. De Q800 en Q930 ondersteunen beiden casting. Imo is dit een logischere keuze dan jouw PC via optical aan te sluiten. Verder kun je bijv. Plex gebruiken voor het streamen van lokale films/ series.

3. Koop een alles-in-één oplossing, hiermee ben je voordeliger uit. Je kunt eventueel de achterspeakers ook in de doos laten of instellen als voor speakers naast de soundbar.

4. Muziek casten over WiFi doet niet onder aan bekabeld en biedt een veel betere geluidskwaliteit dan over Bluetooth. Overige zaken lekker via de interne apps van de TV regelen of door middel van casting.

De Q930D biedt de meeste bang for the buck, voor een gelijkwaardige setup/ geluidkwaliteit ben je bij andere merken veel duurder uit. Tot en met morgen loopt er een cashback actie op de Q930D, je krijgt dan 100 euro terug wanneer je dit model bij een erkende Benelux winkel koopt, bijv. bij Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Dank voor jullie reacties.
@Freshouttheoven Ik heb altijd geleerd dat gekabeld altijd beter/stabieler is dan draadloos. Is dat inmiddels achterhaalt dan? En is er niet meer kans op interferentie met andere apparaten met nog meer golven door de lucht? Het voelt zo gek.
Waarom zou je me de Q930 aanraden boven de Q800 (of 700, die ondersteunt ook wifi), als het gaat om mijn wensen, als in, waar zit de echte meerwaarde in voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Soundbars zijn echt helemaal niks. Sonos is de nieuwe Bose. Dat spul kan niet op tegen gewoon een paar goede speakers.
Als je van muziek houdt wordt je daar niet vrolijk van.

[ Voor 19% gewijzigd door sig69 op 01-03-2025 20:54 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ruud-DB schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:46:
Dank voor jullie reacties.
@Freshouttheoven Ik heb altijd geleerd dat gekabeld altijd beter/stabieler is dan draadloos. Is dat inmiddels achterhaalt dan? En is er niet meer kans op interferentie met andere apparaten met nog meer golven door de lucht? Het voelt zo gek.
Waarom zou je me de Q930 aanraden boven de Q800 (of 700, die ondersteunt ook wifi), als het gaat om mijn wensen, als in, waar zit de echte meerwaarde in voor mij?
Graag gedaan.

De hoeveelheid interferentie in een gemiddelde woning heeft geen invloed op muziek streamen via WiFi.

In beginsel klopt hetgeen wat je geleerd hebt, je zou eventueel een verschil kunnen horen met de juiste apparatuur in bepaalde scenario's. Dan hebben we het o.a. over high end full size speakers + een goede versterker/ receiver en de mate waarin iemand een connaisseur is. Bij een soundbar ga je het verschil tussen bedraad of draadloos niet horen, wanneer je muziek via WiFi streamt.

Rear speakers voegen veel toe, deze zitten bij de Q930D inbegrepen wanneer je ze los zou kopen ben je meer geld kwijt. De Q800 en Q930 bieden een betere geluidskwaliteit evenals betere subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Freshouttheoven schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Bij een soundbar ga je het verschil tussen bedraad of draadloos niet horen,
Inderdaad, want het klinkt toch nergens naar.
Ik denk juist dat je in zo'n kleine ruimte met een soundbar en sub klachten gaat krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door sig69 op 02-03-2025 03:39 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
@sig69 Als je de boel alleen komt afbranden, reageer dan niet op de topics.
Voor jou klinkt het nergens naar, maar voor iemand anders kan een soundbar best prima zijn.

Verder zou in indd naar Fresh luisteren, q930d in dit geval! :)
Surround met een film is toch wel fijn. ja de atmos in deze dingen is niet wat maar goed dat is het doel ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Een update, wel zo netjes:
Ik ben voor de LG DSC9 gegaan, omdat die beste zou combineren met LG tv en samen in een deal kon. Hij klonk in de winkel ook vergelijkbaar met de Samsung Q800D.

Eerste bevinding via de tv viel tegen, ondanks de koppeling met de tv. De subwoofer is wel echt een must. Eea zitten tweaken met de settings, maar ergens blijft het geluid in mijn kamer toch wat kalig. Met muziek klonk het al een stuk beter. Ik heb direct vergeleken met mijn speakers+receiver en tja, dan hoor je wel verschil; voller en warmer.
Het is zeker niet echt slecht, ik zal wellicht wel aan het geluid kunnen wennen, zeker als ik niet meer ga vergelijken met mijn huidige setup. Dus nog even verder testen. Want ik verwacht dat alsnog wisselen naar de Samsung Q800D (ik laat de 900 even zitten met rearspeakers) niet dat enorme verschil maakt.

Nog ultieme tips om meer oomph uit de soundbar te krijgen? Ik heb de sub al op meerdere plekken gehad.

@Freshouttheoven Ik zit best te kloten met het geluid van mijn pc naar de soundbar te krijgen. Je hebt het over muziek casten over wifi. Hoe doe je dat dan? Want ik wil gewoon mijn pc-geluid over de soundbar hebben, niet specifiek alleen uit iets van Spotify. Ik heb dan gevonden dat je via Chrome het scherm kan casten en dan neemt ie de audio mee, maar dat is toch wel erg omslachtig. Ik wil gewoon de audio-output van de pc/Windows naar de soundbar krijgen, maar krijg dat niet op logische manier voor elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:44
Niet om roet in het eten te gooien. Maar er bestaan geen soundbars met goed geluid. Het blijft een compromis om een alle-in-een oplossing onder je TV te hebben in de vorm van een balk.

Settings, subwoofers, het zal wellicht gevoelsmatig iets verbeteren, maar niet geven waar je waarschijnlijk naar zoekt. Simpelweg een modernere receiver + speakers.

Schijnbaar heb je die al, en omschrijf je die als outdated. Stel dat je een kleine oplossing wilt hebben (waarbij surround geen optie is overigens) zou je natuurlijk ook Bluesound + twee leuke boekenplank speakers kunnen overwegen.

Dan heb je alle mogelijkheden om je TV en PC aan te sluiten, maar tevens ook te streamen via Spotify / Tidal etc. Het is wellicht puur smaak, maar ik vind twee mooie speakers (denk Sonus Faber) + weggewerkte gear veel stijlvoller dan een soundbar :P

[ Voor 8% gewijzigd door Inverted_World op 12-03-2025 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb in een kamer een TV met JBL soundbar, een simpel niet te duur model, stereo. Prima voor TV.
Ook heb ik een versterker met twee boekenplank luidsprekers voor muziek, dat geluid is zovele malen beter dan de soundbar dat ik films daar ook op afspeel.
Surround en sub is in een kleine ruimte snel overkill en verwarrend voor je oren, ik zou het bij 2.0 houden. Zeker zonder sub ook minder kans op overlast bij en met je buren, lage freqs zijn lange golvens die je appartement uitgaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Zoals gezegd heb je met de vormfactor te maken, als je dit in acht neemt dan klinkt een recente midrange of high end soundbar in de marge relatief goed echter zal 't het altijd afleggen bij goede boekenplank speakers en al helemaal bij een paar zuilen. Kamer akoestiek speelt ook een rol.

Je had het niet specifiek over PC geluid, uit jouw vraagstelling/ wensen kon je eerder opmaken dat je muziek via de PC wilde afspelen. Wanneer je een soundbar net als bijv. PC speakers wilt gebruiken om alle geluiden af te spelen ontkom je niet om het bekabeld te doen. Bluetooth zou een optie kunnen zijn echter lever je dan wel in op geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Dank voor de reacties. En helder verhaal.
Zoals ik al zei in mijn openingspost was het voor mij ook proberen en mijn verlies nemen als het tegenviel; daar lijkt het dus op neer te komen. Ik besef nu eigenlijk meer dat ik gewoon best verwend was/ben met mijn Magnat 3-weg zuilspeakers, ook al zijn ze 30 jaar oud. En wellicht ben ik meer audiofiel dan ik dacht ;)

Ik 'betrapte' mezelf er al op dat ik naar een paar Teufels zat te kijken. Ik zal eerst eens duiken in de Bluesound. En boekenplankspeakers geen ervaring mee; ik ben bang dat me dat dan ook gaat tegenvallen als ik van 3-weg af kom, maar ook daarbij zal de technologie sterk verbeterd zijn. Maar goed, dat is niet meer ontopic, daar open ik tegen die tijd dan wel een nieuw draadje voor in mijn zoektocht ;)
Pagina: 1