M'n huidige zelfbouw systeem (zie hieronder) uit 2021 wil ik gaan vervangen. Bij het meeste gebruik loop ik nog niet echt tegen grote performance issue's aan, maar dat wil ik voor zijn.
Huidige PC
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik probeer binnen de range van 2500-3000 euro te blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb de 4K BBG als uitgangspunt genomen en vanaf daar ben ik me gaan oriënteren. Ik wil voldoende RAM om de komende 4 jaar weer goed door te komen en ook om later met pointclouds in Revit te kunnen werken.
De keuze voor een GPU ben ik nog niet uit. Wellicht wordt de 9070xt een optie?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Huidige PC
# | Categorie | Product |
---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed |
1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 750W |
2 | SSD's | Samsung 970 Evo Plus 1TB |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- De PC ga ik gebruiken voor verschillende doeleinden. Er is niet niets wat er qua gebruik heel erg boven uit steekt.
- Wanneer ik thuis werk (max 1 dag in de week) gebruik ik Revit en AutoCAD welke beide voornamelijk single core programma's zijn. Revit modellen zijn relatief kleine projecten, zeker geen ziekenhuizen e.d. Pointclouds tot op heden nog niet mee gewerkt. AutoCAD is alleen 2D, zelfde omvang projecten.
- Verder speel ik af en toe games, bijvoorbeeld MSFS24 of PCVR games via een Quest 3.
- Ik ben in het verleden met Blender bezig geweest en dat wil ik weer een keer op gaan pakken. Sneller renderen is altijd prettiger maar niet dusdanig belangrijk om veel daarvan af te laten hangen.
- Daarnaast draai ik af en toe een VM voor software dit ik minder vaak gebruik om mijn systeem wat schoner te houden. Vooralsnog daarin geen hele zware taken.
- Enige wat nooit lekker op mijn huidige systeem heeft gedraaid is TwinMotion in VR. Terwijl dit juist wel een handige ontwerptool kan zijn.
Ik probeer binnen de range van 2500-3000 euro te blijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 3x Iiyama ProLite XUB2792QSU (1440P)
- Muis en toesenbord
- 2TB SATA SSD voor opslag
Ik heb de 4K BBG als uitgangspunt genomen en vanaf daar ben ik me gaan oriënteren. Ik wil voldoende RAM om de komende 4 jaar weer goed door te komen en ook om later met pointclouds in Revit te kunnen werken.
De keuze voor een GPU ben ik nog niet uit. Wellicht wordt de 9070xt een optie?
- Gamen op 4K Ultra 120hz is met deze schermen geen optie, maar ik wil ook voorkomen dat ik over een jaar alweer het gevoel heb dat hij niet meer grafisch mee kan komen.
- Mocht een GPU momenteel niet voor een normale prijs te koop zijn dan overweeg ik om de 3070 tijdelijk in het nieuwe systeem te zetten totdat de markt afgekoeld is. Alhoewel het door de hoge prijzen waarschijnlijk geen slecht moment is om dat systeem te verkopen.
- De CPU heeft een integrated GPU maar ik heb geen idee wat ik daarvan kan verwachten als tijdelijke oplossing. Zijn 3 monitoren daarmee aan te sturen? Is Revit nog enigszins werkbaar?
- Voordat de 50-serie gelanceerd werd dacht ik aan een systeem rond een 5070 of liever een 5080. De GPU moet daarmee een beetje vergelijkbaar zijn maar 1000 euro voor een GPU is echt het max. wat ik eraan wil uitgeven. Liever rond de 800 euro.
- In Twinmotion gebruik ik niet veel Pathtracing maar ik wil de mogelijkheid het liefst wel houden. Maar om daarvoor MSRP +50% voor een GPU te bepalen is het me dan weer niet waard.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 519,90 | € 519,90 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 189,- | € 189,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 153,90 | € 153,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 | € 56,95 | € 56,95 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3036F48GX2-FX5 | € 349,90 | € 349,90 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 238,90 | € 238,90 |
Totaal | € 1.618,45 |
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik heb geen voorkeur voor merken.Vanwege Blender/CUDA heb ik destijds gekozen voor NVidia maar kan net zo goed AMD worden.
- Het geluidsnivo is belangrijk. Zeker onder normale omstandigheden als browsen en office werkzaamheden. Mijn huidige systeem voldoet daarin prima.
- Energie verbruik uiteraard bij voorkeur laag, maar niet ten koste van (veel) performance.
- RGB liever niet dan wel aanwezig op componenten.
- Ik ga niet overklokken.
- Bij voorkeur bestel ik (duurdere) componenten bij de bekendere Nederlandse webshops. Ik ga de PC zelf bouwen, bestellen bij verschillende webshops daardoor geen probleem.
- Is het systeem wat ik heb samengesteld in balans of zijn er componenten die onder of overmaats zijn tov. de rest?
- De keuze van processor vind ik een lastige: De extra core's van de 7950x lijken me handig voor VM's maar wellicht niet de meerprijs van bijv 300 euro waard tov een 7900x? Of moet ik dan gelijk een stapje verder naar de 7950x3d? De 9900x en 9950x hebben voor mijn gebruik volgens mij geen voordeel.
- Tov. van de 4K BBG heb ik een ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gekozen. Is dat gezien de geringe meerprijs en een Excelent Award een goede vervanger?
- Advies voor een GPU voor dit systeem. Zeker AMD GPU's heb ik de afgelopen jaren niets van gevolgd.