Zelfbouw allround PC tot 3000 euro.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
M'n huidige zelfbouw systeem (zie hieronder) uit 2021 wil ik gaan vervangen. Bij het meeste gebruik loop ik nog niet echt tegen grote performance issue's aan, maar dat wil ik voor zijn.

Huidige PC
#CategorieProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W
2SSD'sSamsung 970 Evo Plus 1TB

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • De PC ga ik gebruiken voor verschillende doeleinden. Er is niet niets wat er qua gebruik heel erg boven uit steekt.
  • Wanneer ik thuis werk (max 1 dag in de week) gebruik ik Revit en AutoCAD welke beide voornamelijk single core programma's zijn. Revit modellen zijn relatief kleine projecten, zeker geen ziekenhuizen e.d. Pointclouds tot op heden nog niet mee gewerkt. AutoCAD is alleen 2D, zelfde omvang projecten.
  • Verder speel ik af en toe games, bijvoorbeeld MSFS24 of PCVR games via een Quest 3.
  • Ik ben in het verleden met Blender bezig geweest en dat wil ik weer een keer op gaan pakken. Sneller renderen is altijd prettiger maar niet dusdanig belangrijk om veel daarvan af te laten hangen.
  • Daarnaast draai ik af en toe een VM voor software dit ik minder vaak gebruik om mijn systeem wat schoner te houden. Vooralsnog daarin geen hele zware taken.
  • Enige wat nooit lekker op mijn huidige systeem heeft gedraaid is TwinMotion in VR. Terwijl dit juist wel een handige ontwerptool kan zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer binnen de range van 2500-3000 euro te blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • 3x Iiyama ProLite XUB2792QSU (1440P)
  • Muis en toesenbord
  • 2TB SATA SSD voor opslag
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de 4K BBG als uitgangspunt genomen en vanaf daar ben ik me gaan oriënteren. Ik wil voldoende RAM om de komende 4 jaar weer goed door te komen en ook om later met pointclouds in Revit te kunnen werken.

De keuze voor een GPU ben ik nog niet uit. Wellicht wordt de 9070xt een optie?
  • Gamen op 4K Ultra 120hz is met deze schermen geen optie, maar ik wil ook voorkomen dat ik over een jaar alweer het gevoel heb dat hij niet meer grafisch mee kan komen.
  • Mocht een GPU momenteel niet voor een normale prijs te koop zijn dan overweeg ik om de 3070 tijdelijk in het nieuwe systeem te zetten totdat de markt afgekoeld is. Alhoewel het door de hoge prijzen waarschijnlijk geen slecht moment is om dat systeem te verkopen.
  • De CPU heeft een integrated GPU maar ik heb geen idee wat ik daarvan kan verwachten als tijdelijke oplossing. Zijn 3 monitoren daarmee aan te sturen? Is Revit nog enigszins werkbaar?
  • Voordat de 50-serie gelanceerd werd dacht ik aan een systeem rond een 5070 of liever een 5080. De GPU moet daarmee een beetje vergelijkbaar zijn maar 1000 euro voor een GPU is echt het max. wat ik eraan wil uitgeven. Liever rond de 800 euro.
  • In Twinmotion gebruik ik niet veel Pathtracing maar ik wil de mogelijkheid het liefst wel houden. Maar om daarvoor MSRP +50% voor een GPU te bepalen is het me dan weer niet waard.
Ik ben, zonder GPU, uitgekomen op:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X Boxed€ 519,90€ 519,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 189,-€ 189,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 153,90€ 153,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 56,95€ 56,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3036F48GX2-FX5€ 349,90€ 349,90
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 238,90€ 238,90
Totaal€ 1.618,45

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Ik heb geen voorkeur voor merken.Vanwege Blender/CUDA heb ik destijds gekozen voor NVidia maar kan net zo goed AMD worden.
  • Het geluidsnivo is belangrijk. Zeker onder normale omstandigheden als browsen en office werkzaamheden. Mijn huidige systeem voldoet daarin prima.
  • Energie verbruik uiteraard bij voorkeur laag, maar niet ten koste van (veel) performance.
  • RGB liever niet dan wel aanwezig op componenten.
  • Ik ga niet overklokken.
  • Bij voorkeur bestel ik (duurdere) componenten bij de bekendere Nederlandse webshops. Ik ga de PC zelf bouwen, bestellen bij verschillende webshops daardoor geen probleem.
Wat verwacht je van ons?
  • Is het systeem wat ik heb samengesteld in balans of zijn er componenten die onder of overmaats zijn tov. de rest?
  • De keuze van processor vind ik een lastige: De extra core's van de 7950x lijken me handig voor VM's maar wellicht niet de meerprijs van bijv 300 euro waard tov een 7900x? Of moet ik dan gelijk een stapje verder naar de 7950x3d? De 9900x en 9950x hebben voor mijn gebruik volgens mij geen voordeel.
  • Tov. van de 4K BBG heb ik een ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gekozen. Is dat gezien de geringe meerprijs en een Excelent Award een goede vervanger?
  • Advies voor een GPU voor dit systeem. Zeker AMD GPU's heb ik de afgelopen jaren niets van gevolgd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 19:05
Systeem lijkt mij in balans.

Je kan een stapje terugdoen naar een Ryzen 9 7900. Omwille van het stroomverbruik is dat een goede zaak (verbruikt minder dan de helft), maar de prestatiewinst tegenover een 5900X (nota: de 5900X presteert net onder de 7700X) is dan eerder beperkt (ca. 25-30%). Ik denk dat je inderdaad het best af bent met de 7950X, ook al verbruikt die vrij veel extra. Ik zou wel kiezen voor de Tray variant, omdat die iets goedkoper is.
Verder is de 7900 ook geen € 300 goedkoper, maar eerder € 150.

Qua processorkoeler, neem een Arctic Freezer 36, die kost ongeveer de helft, maar presteert blijkbaar beter dan de Mugen.

Moederbord is prima.

Qua GPU zou ik nog een weekje wachten, de RX 9070 XT komt normaal 6 maart beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
De ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI is prima.
Voor Twinmotion lijkt Nvidia de aanbevolen keus: https://www.proxpc.com/bl...ts-for-twinmotion-in-2025 Gezien de intro prijzen zou ik inderdaad de RTX3070 nog even behouden.

De nieuwere Intel 265k is meer allround dan de dual chiplet 7950X die vooral goed presteert bij een load boven de 8 cores. Enkele suggesties (incl.gpu):
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 399,90€ 399,90
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 261,-€ 261,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER AMP HOLO 16GB GDDR6X€ 939,-€ 939,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 84,29€ 84,29
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 44,90€ 44,90
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 3 PWM, Zwart, 140mm€ 11,13€ 11,13
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3036F48GX2-RS5W€ 300,61€ 300,61
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 4TB€ 266,97€ 266,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.437,70
265K met 12x Efficiency en 8x Performance cores. De igpu kan 4x een 4k scherm aansturen, uiteraard geen gamen. Moederbord ondersteunt 1x HDMI, 2x Thunderbolt 4 en 4x M2 SSD's.
16Gb Nvidia videokaart, de 5070Ti lijkt mij geen meerprijs van € 370,- waard.
Cpu-koeler met 7 heatpipes.
Behuizing met 3x 14cm pwm silent wings 3 fans: https://www.bequiet.com/en/case/5322
96Gb 6000CL30 memory met Intel XMP support.
Kingston 4Tb PCIe4.0 SSD met cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Ik gebruik Twinmotion alleen hobbymatig en heb ondertussen gevonden dat AMD's vanaf de 6000 serie pathtracer ondersteunen. Snelheidswinst in pathtracer (wat ik sowieso niet veel gebruik) vind ik niet belangrijk genoeg om naar een Intel build over te stappen. Ik heb een paar reviews van o.a.. Nexus gezien en die waren niet erg positief over de 265.

Er zijn al wat Youtube video's over de 9070xt in vergelijking met de 4070 ti super. Daar haalde de 9070xt hogere fps. Voor VR in Twinmotion is dat hopelijk de oplossing. Waarom VR daar (bij mij) niet werkt, geen idee. Twinmotion is een schil over de Unreal engine heen.

Het snelheidsverschil tussen een 5900x en 7950x wat ik gevonden hebt valt me tegen maar de 7950x is natuurlijk ook al weer 2.5 jaar oud. Ik vraag me ondertussen af of het niet beter is om een jaartje te wachten met een nieuwe PC bouwen. Maar ik heb wel weer in om er 1 te bouwen, lastig...

Ik ga me wat meer verdiepen in een 9950x en een 9800x3d, maar ook in een 265 build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Ik heb besloten toch bij AMD te blijven en heb vandaag een 9950x3d besteld. De boxed versie, voor die prijs range wil ik het niet in bubbeltjesplastic :-). Daarnaast gelijk de case en de SSD. De bijgewerkte build:
#CategorieProductPrijs
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D BoxedBesteld
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal BlackBesteld
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TBBesteld
1MoederbordenMSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI€ 313,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3036F48GX2-FX5€ 349,90
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XT (ntb.)???

Overige componenten nog niet 100% zeker
Over de overige componenten twijfel ik nog. Ik heb de build op PCPartpicker ingevoerd. Daar kwam de melding dat de PSU lengte 160mm is. Deze kan in de case maar aanbevolen is een maximale lengte van 155mm. Wat is een goed alternatief? Stil is belangrijk.

Voor het moederbord ben ik geswitcht naar een MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI. De snellere connectiviteit is een pluspunt en mogelijk ook het foutcode display gezien ik de computer zelf ga bouwen. Aan de ander kant heb ik nog een 1GBS netwerk en geen WiFi-7. Een alternatief is toch gewoon de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI te kopen en te upgraden indien ik mijn netwerk een upgrade geef.

Het liefst wil ik er gelijk 96GB in plaatsen om voor de komende jaren weer klaar te zijn. Dit geheugen is gebaseerd op de BBG en dan de 96GB versie gezocht. Zijn daar eventueel nog alternatieven voor om te overwegen?

Ik wil een 9070XT (welke maakt me vooralsnog niet uit) maar ik ga er niet de huidige prijzen voor betalen. Ik hou vooralsnog mijn 3070 tot de markt hopelijk wat afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-09 19:54

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Volgens de site van Fractal is het:

PSU max length:
1 HDD Tray: 255 mm max, 2 HDD Tray: 155 mm max

Lijkt dus gebaseerd te zijn op gebruik van de 2,5' drive bays, maar die zijn (als ik de documentatie zo lees) verwijderbaar.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Bedankt! Ik vond het al vreemd waarom die 100mm korter geadviseerd werd dan de beschikbare ruimte. Weer een keuze minder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Kortere voedingen: https://tweakers.net/pric.../1978760;1892920;2158342/

Ik zou bij een 9950X3D wel een zwaardere cpu-koeler kiezen met meer heatpipes of een AIO.

Dit geheugen (Intel XMP) staat op de QVL bij MSI: https://tweakers.net/pric...gade-kf560c32rsk2-96.html
https://www.msi.com/Mothe...TOMAHAWK-WIFI/support#mem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Voeding
Ik heb nu een MSI MPG A850G PCIE5 gekozen vanwege de lengte. Mocht het ooit nodig zijn dan kan ik beide HDD brackets gebruiken, met een >155mm voeding kan dat niet.

Geheugen
Het bestaan van QVL's had ik na 4 jaar verdrongen: nu de Kingston Fury Renegade KF560C32RSK2-96 gekozen.

Case fans
Uit de review bij Tweakers kwam naar voren dat de Fractal North een stuk stiller is met Noctua fans. Op de site van Noctua staat een aanbevolen configuratie voor lucht gekoelde CPU's voor deze kast: 3x120 front intake, top 1x 120 intake (incl. spacer), 1x 120 exhaust en 1x 120 rear exhaust.

CPU koeler
Met AOI koelers is een nieuwe wereld voor me open gegaan. Ik ben niet van plan te gaan overklokken en met afstand het grootste deel van de tijd zal de CPU niet vol belast worden. Luchtkoeling is over het algemeen stiller heb ik begrepen, dus dat is de richting die ik op wil gaan.

Thermalright Peerless Assassin 120 SE is gungstig geprijsd. Hier zijn wat RAM clearance problemen, maar in een review van een Tweaker staan foto's van deze koeler met 44mm RAM. De ervaring in geluidsniveau verscheelt wel in reviews.

Een andere optie is een Noctua NH-D15. Deze is 165mm hoog waar in de kast 170mm beschikbaar is (zonder de fan bracket aan de zijkant). De RAM modules zijn ~40mm hoog, de RAM clearance van de koeler is 32mm (fan kan wel hoger) of 66mm door maar 1 fan in de koeler te gebruiken. Die fan kan ik dan wel als top casefan kunnen plaatsen. In dat geval zijn de meerkosten tov. de PA120 gering. Ik ga nog even kijken of een 120 en 140 mm naast elkaar kunnen aan de bovenkant. Indien dat kan wordt het denk ik deze koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De fans zijn regelbaar en ik zou beginnen met de standaard fans, 2x 14cm fans is in principe prima. Als je het toch stiller wilt, dan zou ik het meenemen bij vervanging van de videokaart.

De North ondersteunt aan de bovenzijde maximaal 240mm radiators, dus ik zou ook bij luchtkoeling blijven, dat kan ook prima bij de 9950X3D. De Noctua is met 165mm al een risico (fans max. 5mm in hoogte verstelbaar), de opvolger is extreem duur en zelfs 168mm hoog.
Koelers om te overwegen zijn verder nog: https://tweakers.net/pric...;2179376;1883344;1960220/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
5mm is inderdaad weinig speling. Bij de Thermalright PS 120 geldt de ram clearance voor de heatsink en niet de fans lees ik in een review op Tweakers. Al is de clearance is 42mm, dus daar is nog net een paar millimeter over, maar ruim is het allemaal niet.

Ik heb net de Tweakersreview van de Pure Rock 3 gelezen. Deze heeft een hogere TDP (250) tov. de Arctic Freezer 36 (205). Maar in alle tests haalt de Artic betere waarden: zowel bij 100% als bij verschillende geluidsniveaus. Ondanks het minder aantal heatpipes en lagere TFP lijkt de Artic wel te voldoen?

Met de 2x 140mm fans heb je dan alleen intake aan de voorkant en de rest vind zijn weg door overdruk en de airflow gegenereerd door de CPU koeler? Die dan van voor naar achter moet blazen lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Ik heb geen Tweakers test gevonden van de BQ Rock Pro 3 met dubbele fans, alleen van de Rock 3 met enkele fan. Ik heb wel deze test gevonden: https://www.club386.com/be-quiet-pure-rock-pro-3-review/
Hier wordt de Rock Pro 3 ook vergeleken met de Arctic 36. De Arctic koelt een klein beetje beter, maar de BQ is veel stiller bij normale snelheden.

Door de overdruk kan de warme lucht zowel aan de achter- als bovenzijde de behuizing uit. Silverstone doet hetzelfde met heel veel behuizingen door alleen grote frontfans te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
De dubbele fan bij de pro is me ontgaan :-(. Stiller klinkt goed!

Ik ge nog even naar die review kijken en dat geloof ik dat ik compleet ben! Nou ja, op de GPU na dan... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Behalve een GPU is alles binnen en PC draait!

In het begin problemen gehad met de SSD: zeker 6x Windows geïnstalleerd en steeds binnen een uur een BSOD. Totdat ik direct na een BSOD in de BIOS zag dat de SSD helemaal niet meer geconnect was. Windows op een SATA SSD geïnstalleerd en dat draaide probleemloos. Daarna een andere M.2 en ook daarop stabiel. En als laatste weer de 4TB M.2 en dat draait nu ook een etmaal stabiel. Geen idee wat de oorzaak was. De SSD werd in ieder geval niet te warm.

De PSU heeft 4 8pins aansluitingen. Het moederbord heeft 2 CPU aansluitingen en een PCI aansluiting. Daardoor blijft er nog maar 1 8pin over voor de GPU. Maar wat ik kan vinden is een enkele CPU kabel voldoende, of is het beter om een daisy-chain te gebruiken waarbij beide CPU aansluitingen op het moederbord stroom hebben?

Het verbaasd me overigens hoe soepel Revit op een integrated GPU draait.

edit: zojuist is het systeem toch weer instabiel. Ik dacht eerst dat het door een XMP Profile kwam, maar dat is het niet. Terug naar testen met de SATA SSD

[ Voor 18% gewijzigd door BrokenTable op 20-03-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De bovenste twee cpu-aansluitingen op je voeding gebruik je om de twee cpu aansluitingen links bovenaan je moederbord aan te sluiten. Hiervoor gebruik je de 8-pins (is een 4+4 pins) stekker.

De PCI-aansluiting onderaan op je moederbord gebruik je niet. Elke PCIex16 slot mag 75W van het moederbord gebruiken. Die aansluiting is alleen nuttig als je twee videokaarten aansluit.

De onderste twee PCIE-aansluitingen op je voeding (naast de 12+4 pins) gebruik je om de twee PEG6+2 stekkers aan te sluiten op de videokaart. Zie de afbeelding "2 VGA Power Connector" https://www.msi.com/Power-Supply/MPG-A850G-PCIE5

PS1: De onderste aansluitingen op je voeding zijn voor de videokaart. Gebruik voor een 3x PEG6+2 videokaart dus de onderste PEG6+2 en de verloopkabel van de 16-pins naar twee keer PEG6+2.
PS2: Als de bovenste aansluiting nog niet stabiel is gebruik dan voor de videokaart de onderste PEG6+2 aansluiting niet, maar alleen de verloopkabel van 16-pins naar 2x PEG6+2. (de 16-pins kan 600W leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Bedankt! Ik had de CPU op de 2 naar de 12+4 aangesloten, dus zal ik dus omzetten en PCI naar het moederbord kan dus weg. In de manual van het mobo stond een tekening om die aan te sluiten, maar verder geen informatie waarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Vandaag een Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC besteld en daarmee is de PC compleet. Heeft 3x PEG6+2 maar ik weet nu hoe ik hem aan moet sluiten.

Binnen budget gebleven. De SSD wil ik omruilen want ik verwacht dat daar de instabiliteit vandaan komt.

De kast vind ik erg mooi, maar voelt wel minder premium aan dat de Design 7 die ik hiervoor had. Die zijpanelen klikte mooi dicht, nu zitten er weer duimschroeven aan de zijpanelen. Wat een ondingen zijn dat altijd al geweest. Maar goed: die kast hoeft nu hopelijk niet meer zo vaak open.

Bedankt voor alle hulp! Was zeer welkom en ik hem weer veel geleerd. Een 'beste antwoord' is lastig: veel posts hebben allemaal goede informatie.

Het eindresultaat:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Boxed€ 799,-€ 799,-
1MoederbordenMSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI€ 310,99€ 310,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC€ 871,49€ 871,49
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 147,99€ 147,99
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Pro 3 Black€ 49,77€ 49,77
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF560C32RSK2-96€ 307,29€ 307,29
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 133,05€ 133,05
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 241,90€ 241,90
Pagina: 1