Advies 65" tv voor films/sport

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-05 19:49
Ik zoek een?
65" tv ter vervanging van mijn beamer+projectiescherm, die ik 13 jaar gehad heb. Inmiddels zijn grootbeeld tv's een stuk betaalbaarder dan toen en heb ik besloten toch naar een tv te gaan ivm praktischheid (aansluitingen/plaatsing).
Ik ben dus nieuw als het gaat om dingen als casten, smartopties en uberhaupt de nieuwe tv-technologie.

Wat is je budget?
1000-1300 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Ik kijk vooral films, series en sport (darts, voetbal, F1). Streaming, maar ook eigen content. Misschien ga ik iets meer gamen, maar dat zal een klein aandeel zijn.
- Ik gebruik de tv het meeste in de avond. Overdag soms voor sport, ik heb vrij veel lichtinval (maar gordijn kan dicht).
- Ik zal mijn tv koppelen aan mijn pc (zoals ik nu ook met mijn beamer heb).
- Geluid wil ik uitbreiden via soundbar (daar zal ik apart adviestopic voor openen).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al veel research gedaan, verschillende technieken bekeken, winkels bezocht, ook GOT-topics gelezen.
- Ik begrijp dat het voor wat betreft QLED vooral op helderheid en kleur zit, en OLED met name in contrast. Aangezien ik toch vaak meer donkere films kijk, neig ik naar een OLED.
- Gezien het sportkijken (en evt gamen) lijkt me 100 Hz fijn.
- Ik twijfel over het toevoegen van een mediaplayer (Nvidia Shield), waar ik goede dingen over lees. Wellicht fijn voor ivm eigen content (Plex) en minder afhankelijk van apps op de tv.

Welke vragen heb je hier nog over?
- OLED of QLED? Ik ben natuurlijk beamerscherm gewend, wat een ander verhaal is qua helderheid/lichtopbrengst.
- Gaat het merktechnisch nog een écht verschil maken of hebben we het dan over details? Ik neig, zonder specifieke reden, naar Samsung of LG.
- In hoeverre zal ik rekening moeten houden met reflecties? Daar had ik natuurlijk geen last van. Ik zag de Glare Free-optie van Samsung. Zijn er bepaalde types die extra glans of juist matheid hebben?
- Pc aan tv koppelen zal vaker voorkomen; zijn hier nog handige tips voor? Nu gebruik ik de beamer als 2e (uitgebreid) scherm en werk ik dus met browser. Iets met casten?
- In verlengde daarvan: ik zie dat LG een smart remote heeft dat als pointer gebruikt kan worden; iets wat ik gewend ben mbt muisgebruik ipv afstandsbedieding. Heeft dat echt streepje voor, of kan ik bijv een airmouse inzetten voor allerhande tv's?
- Zou een mediaplayer aan te raden zijn met mijn gebruik/setting?

Allerlei andere tips/adviezen hieromtrent zijn altijd welkom :)
Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud-DB op 01-03-2025 19:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchieman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37
voor bediening van de computer zou ik kijken naar een simpele trackball, die kan je zonder extra dingen zoals een muismat gebruiken vanaf de luie stoel en werkt denk ik makkelijker dan een airmouse oid.

als de computer niet alleen voor de tv is dan is waarschijnlijk wat je deed de makkelijkste oplossing.
als je een pc er dedicated aan hangt dan kan je die rechtstreeks aansluiten en gebruiken voor kijken van YT / twitch / plex / etc. als mediaplayer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Dank voor je reactie! Dus in feite de setup zoals ik hem nu ook heb; nu dient de pc tenslotte als mediacenter voor de beamer. Pc is inderdaad niet alleen voor tv, maar gebruik hem voor alles.
Ik gebruik mijn huidige muis prima op mijn bank (geen muismat nodig). Ik vroeg me alleen af of, nu ik over ga stappen naar een 'volwassen smart-tv', ik ook niet zou moeten gaan wennen aan het normale gebruik van een afstandsbediening, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:13
De LG B4 kost momentele 1199 bij art & craft, je krijgt dan een Benelux variant, dit model voldoet aan al jouw wensen/ eisen en biedt de meeste bang for the buck.

1. QLED is marketing en zegt niets over de beeldkwaliteit of helderheid, enkel over de kleurenbereik.

2. Quality Control is bij Samsung matig evenals het OS, los hiervan krijg je met het gestelde budget bij LG meer bang for the buck.

3. WebOS is relatief uitgebreid en ondersteunt sinds vorig jaar casting evenals Plex, waarschijnlijk heb je hier voldoende aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
@Freshouttheoven Dank voor de tip, het is wel prettig een concrete type te krijgen zodat ik een uitgangspunt/handvat heb. Ik ben inmiddels flink in de B4 gedoken en veel reviews gelezen/bekeken. Ziet er inderdaad goed uit.
Maar (die Art & Craft aanbieding is al uitverkocht): zou ik op zich ook genoeg hebben een aan stapje lager/2023-model (niet perse B3, maar ook vergelijkbaar)? Als ik de specs naast elkaar leg, zie ik weinig verschil. Tuurlijk weer iets betere kwaliteit want nieuwere technologie, maar zal ik voor mijn gebruik hier ook echt verschil in merken?

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud-DB op 03-03-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:13
Zou ik niet doen, de LG 65B4 kun je momenteel bij bol.com voor 1250 euro kopen. De geringe meerprijs tegenover de B3 is het imo dubbel waard gelet op de aantal verbeteringen van de B4.

Een alternatief kan de TCL 65C845 zijn, echter zou ik persoonlijk OLED boven MiniLED verkiezen. Zeker met de wensen/ eisen die jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Even een update over het verloop, wel zo netjes;

Ik ben voor de B4 gegaan (al kwam de S90/03D nog dichtbij). Meerdere verkopers probeerden me naar een C4 te praten.

Mijn eerste bevindingen vallen tegen. Het zal vooral te maken hebben met wat ik gewend ben.
Pluspunt is absoluut de scherpte, wat een verschil. De helderheid is overweldigend, in de avond is het soms eigenlijk zelfs te fel: en dat zeggen ze dat dit model nog een matige helderheid heeft.

De eerste keer dat ik een voetbal zag rollen schrok ik me kapot; veel nasleep, weinig details (in overzichtsbeeld). Verder bleven de kleuren wat fletsig. Heb erg veel zitten spelen met de setting en het wordt wat beter, maar niet hoe ik het verwacht had met een OLED. De traagheid van het menu en in de apps zijn een doorn in het oog. En flinke irritatie aan de bediening in diverse apps, het is veel omslachtiger dan in gewend ben via de browser-versies (pauze, spoelen, bepaalde features).

En dus, wat is wijsheid. Ik weet dat een C4 of S93D beter is, maar gaat het ook beter zijn voor mij? Ik lees bepaalde reviews dat ze an sich niet superveel verschillen. Ik hoef bijvoorbeeld echt geen helderder beeld. Wél wil ik meer snelheid, maar gaat dat bij die andere modellen écht beter zijn dat het die paar honderd euro meer waard is? Qua bediening is tv-apps zal er geen verschil zijn.

Is een upgrade de moeite waard, of zal ik gewoon moeten wennen en accepteren dat het anders is dan via pc? Ik kan eventueel nog mijn pc-videokaart upgraden naar 4k en -net als met de beamer- de tv vooral als uitgebreid scherm gebruiken en alsnog de browserversie van de apps gebruiken?
Pagina: 1