Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschmidt77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 11:26
Hoi,
Ik wil een mac mini m4 kopen (24GB ram / 512GB SSD) maar heb nog nooit een moderne mac gehad. Ik heb in de jaren 90 wel een mac classic en amiga 1200 gehad maar sinds jaren 2000 gebruik ik voornamelijk Windows pc's en een beetje Linux.

Er zijn een aantal dingen die ik mij echter afvraag:
1. Kan ik mijn pc toetsenbord en muis gebruiken met de mac mini?
2. Ik wil binnenkort een tweede scherm gebruiken, werkt dat "out of the box" bij Apple?
3. Later wil ik met een KVM switch kunnen schakelen tussen mijn PC en mac mini, is dit mogelijk? (Moet nog wel kijken of er KVM switch's zijn die twee schermen kunnen doen zonder dat het heel duur is.)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:14
1. Ja. Maar de mini heeft alleen USB c poorten
2. Ja, kan via USBC naar HDMI oid
3. Neem aan van wel geen ervaring mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:13

TommieW

Numa numa.

cschmidt77 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:32:
[...]
1. Kan ik mijn pc toetsenbord en muis gebruiken met de mac mini?
2. Ik wil binnenkort een tweede scherm gebruiken, werkt dat "out of the box" bij Apple?
3. Later wil ik met een KVM switch kunnen schakelen tussen mijn PC en mac mini, is dit mogelijk? (Moet nog wel kijken of er KVM switch's zijn die twee schermen kunnen doen zonder dat het heel duur is.)
1. Ja, maar wees je er wel bewust van dat de toetsenindeling wat anders is. Met name de CMD en de Option zijn dan van plaats gewisseld. Op zich niet erg, maar wel afwijkend van de standaard.
2. Ja, heb je mogelijk een adaptertje voor nodig, afhankelijk van je scherm. Hoeft niet duur te zijn.
3. Zou gewoon moeten werken. Ik vermoed wel dat je een kleine afhankelijkheid hebt van welke KVM switch je gebruikt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31

BCC

Je hebt ook schermen met een ingebouwde kvm mijn Dell switched zo toetsenbord en muis tussen mijn Mac en mijn Linux machine.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschmidt77
BCC schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:40:
Je hebt ook schermen met een ingebouwde kvm mijn Dell switched zo toetsenbord en muis tussen mijn Mac en mijn Linux machine.
Oh dat is interessant. Zal ik zeker naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschmidt77
CB32 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:37:
1. Ja. Maar de mini heeft alleen USB c poorten
2. Ja, kan via USBC naar HDMI oid
3. Neem aan van wel geen ervaring mee
Bedankt voor de tip van usb-c poorten op de mac mini. Mijn toetsenbord en muis zijn inderdaad USB-A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

cschmidt77 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:47:
[...]

Bedankt voor de tip van usb-c poorten op de mac mini. Mijn toetsenbord en muis zijn inderdaad USB-A
Simpel USB-C dockje met USB-a poorten halen. Dan ben je tenminste maar één poort kwijt.

Toetsenbordindeling kun je in macOS aanpassen. Als je Option en Command omruilt dan klopt de indeling tenminste weer met een echte Mac. Daar zijn de toetsen alt (option) en de Windows toets (Command) omgedraaid. Dat werkt een stuk prettiger :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

cschmidt77 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:47:
[...]

Ik heb toevoallig net mn eerste mini gekocht en daar is gewoon een fix van een tientje voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rlJZZFX7RWHkMozUsfkGgiM0z4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lFJKuiTr1u07v4v3X8ru2hBC.png?f=user_large

Verder werken toetsenbord en muis wel, maar ik heb wel twee 'klachten'
- Muis gebruikt scroll accelleration en dat vind ik echt bruut irritant (kan uit met een app heb ik gelezen)
- Toetsenbord heeft geen cmd dus allerlei commando's die je met ctr deed werken niet out of the box. Kan je vast fixen (nog geen tijd in gestoken).

Maar het toetsenbord met touchID lonkt naar me. Slechts de prijs van 1/3 van de pc _O-

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@JvS Je toetsenbord heeft waarschijnlijk wel een Windows-toets. Dat is de CMD toets onder macOS. De meeste sneltoetsen die je onder Windows gewend was met de CTRL kun je nu dus doen met de Windows-toets. (ow, en hier een toetsenbord met TouchID)

Op het moment dat je je toetsenbord aansluit krijg je mogelijk een pop-up scherm om je toetsenbord in te stellen. Op dat moment wordt je gevraagd om de toets rechts van de linker shift in te drukken om vast te stellen welke indeling je hebt. Daarna kun je hoogstwaarschijnlijk verder zonder problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door sypie op 07-03-2025 09:21 ]

Pagina: 1