Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lien001
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-03 09:54
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een camera die makkelijk in gebruik is.

Zelf ben ik echt een beginner in fotografie, ik maak foto's met mijn iphone 16 en bewerk ze met een aantal apps, oa lightroom.
Prima kwaliteit en makkelijk te bewerken!

Ik verdien er ook geld mee, doelgroep familie, zwangerschap, baby en portret.
De foto's die ik buiten maak zijn mooi en helder, binnen gaat de kwaliteit wat achteruit ivm de natuurlijke belichting.

De reden om een echte camera aan te schaffen is met name dat ik proffesioneel over wil komen, met een telefoon camera merk ik toch dat mensen dat een beetje vreemd vinden. Ook denk ik dat de kwaliteit van de foto's nog scherper kan, vooral binnen.

Wie o wie kan mij verder helpen? 2e hands ook prima! Upgraden kan altijd nog, eerst oefenen.
Liefst een instap model rond de 500 euro

:) :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Voor 500 euro koop je niet veel... En dat zou dan alleen de body zijn, het meeste geld zijn goede lenzen. Voor binnen, en voor portret, wil je snelle lenzen (dus f2.8 of beter nog f1.8 of nog sneller).

Ter indicatie: een instap setje Nikon Z5 (instap fullframe camera en handige standaardlens) zit op iets van 1500 euro nieuw. Dan heb heb je nog geen snelle portret/binnenlens, en geen flitser.

[ Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 01-03-2025 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aadzor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04 19:18
Persoonlijk ben ik ooit voor een Canon 5D Mark 2 gegaan.+-€250 Fullframe, genoeg megapixels, super stevig en heel eenvoudig. Misschien te vinden in combinatie met een 24-70 F4 +-€250. Voor de ‘dromerige-bokeh’ foto’s een 50mm 1.8 +-€50 Super combinatie.

Overigens is er tweedehands van Nikon ook echt super spiegelreflex spul te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 19:05
500 kan. Wel tweedehands!
En misschien geen systeemcamera maar een spiegelreflex.

Maar die kunnen jaren en jaren en jaren foto's maken en ik lees niets in je post waar je specifiek een peperdure camera voor moet hebben.

APS-C is goedkoper dan full frame.
Je wilt waarschijnijk een zoomlens erbij.
Op AliExpress en 2e hands kun je ook nog wel een 35mm of 50mm lens scoren. Dan heb je de mooie zachte achtergronden die veel mensen mooi vinden.

Ik zou eens op Marktplaats kijken of bij een fotozaak waar tweedehands dingen staan - camera.nu bijvoorbeeld. Bij Kamera Express staan ze op de website en kun je ze naar 'jouw' winkel laten sturen.
Als je lenzen los koopt, let op de juiste lensvatting - het moet wel passen. Bij voorkeur probeer je het echt uit en laat je hem niet opsturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 16:46
Koop een camera die binnen je budget valt en ga oefenen. Als je nog geen ervaring hebt met een camera, en als je deze vooral koopt omdat dat er professioneler uitziet klinkt het wel zo, dan zal je nu echt oefening nodig hebben. Foto's worden niet ineens beter, scherper en mooier omdat ze uit een andere, duurdere camera komen. Dat zit hem echt in de persoon die het knopje indrukt. Dus het antwoord is eigenlijk dat elke camera in deze fase voor jou geschikt kan zijn. Ik zou zeker een 2de hands SLR overwegen.