Dag mede-Tweakers,
Graag jullie advies over zonnepanelen voor m'n nieuwbouwwoning.
Om een zo hoog mogelijk eigen verbruik te realiseren dacht ik aan een oost-west-opstelling, ook al is dat op dit dak niet ideaal.
Na een simulatie in Sunny Design bleek dat een volledige zuidoost-opstelling niet alleen gunstiger is qua plaatsing op het dak, maar ook een hogere jaarlijkse opbrengst en een beter eigenverbruik oplevert dan een oost-west opstelling.
Ik heb momenteel een offerte voor 16 panelen, maar overweeg ook om het volledige dak vol te leggen. Ik zou graag jullie mening en ervaringen horen!
Na meerdere avonden onderzoek en configureren merk ik dat hoe meer ik opzoek, hoe meer vragen ik krijg. 😅/f/image/yAAXfQ8lcCW3IP2sMrPCLj72.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/24WXvFnOzfFqv0DPOxLEGGQU.png?f=fotoalbum_large)
Bijna energie neutrale woning 230m² bewoonbare oppervlakte, Lucht-water warmtepomp met actieve koeling. Twee plug-in hybrides (waarvan meestal één overdag thuis kan opladen) binnen een drietal jaar beiden elektrisch
Omvormer: SMA Sunny Tripower 6000W AC
Montage: FlatFix Fusion
Prijs: €4.980 excl. BTW
Graag jullie advies over zonnepanelen voor m'n nieuwbouwwoning.
Om een zo hoog mogelijk eigen verbruik te realiseren dacht ik aan een oost-west-opstelling, ook al is dat op dit dak niet ideaal.
Na een simulatie in Sunny Design bleek dat een volledige zuidoost-opstelling niet alleen gunstiger is qua plaatsing op het dak, maar ook een hogere jaarlijkse opbrengst en een beter eigenverbruik oplevert dan een oost-west opstelling.
Ik heb momenteel een offerte voor 16 panelen, maar overweeg ook om het volledige dak vol te leggen. Ik zou graag jullie mening en ervaringen horen!
Na meerdere avonden onderzoek en configureren merk ik dat hoe meer ik opzoek, hoe meer vragen ik krijg. 😅
Foto's
/f/image/yAAXfQ8lcCW3IP2sMrPCLj72.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
/f/image/24WXvFnOzfFqv0DPOxLEGGQU.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Alleen rondom het dak een opstaande dakrand van 20cm hoog.Jaarverbruik
Geschat op 11000kWhBijna energie neutrale woning 230m² bewoonbare oppervlakte, Lucht-water warmtepomp met actieve koeling. Twee plug-in hybrides (waarvan meestal één overdag thuis kan opladen) binnen een drietal jaar beiden elektrisch
Huidige elektriciteitsaansluiting
3N400 32ABudget en doel
€6000 à €9000 incl. BTWWie gaat het project uitvoeren
Mijn vertrouwde elektricien doet de installatie en laat mij meehelpen om werkuren te besparenBijhouden van data
Yes please, via Home Assistant integratieReeds verkregen offertes
16x DMEGC 455WP in oost-west opstellingOmvormer: SMA Sunny Tripower 6000W AC
Montage: FlatFix Fusion
Prijs: €4.980 excl. BTW
Simulatie 16 panelen oost-west vs zuidoost
/f/image/gcADv8SsBShSxybqLudn3Wll.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door MeanMachine361 op 01-03-2025 03:03 ]