Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-05 09:04
Goedendag,
In onze chalet (gebouwd in Engeland) zitten maar 2 installatieschakelaars, 1 B6 en 1 B32
Nu komt er een airco in de chalet en wil ik een extra installatieschakelaar 16ampere voor de airco en schuur.
Passen de NL installatieschakelaars gewoon in een proteus (Engels denk ik)
M.a.w. kun je deze zo laten plaatsen naast de bestaande? En welk merk zou ik kunnen gebruiken?
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 15:02
Als er een standaard UK Consumer Unit is gebruikt dan gaat het fysiek wel passen, maar het is misschien wel even puzzelen hoe je hem correct aangesloten krijgt.
Op basis van je info zou ik vermoeden dat je een aardlekautomaat nodig hebt.

Persoonlijk zou ik er voorkeur aangeven het geheel om te bouwen naar NL standaarden. Scheelt een hoop gedoe bij toekomstige uitbreidingen.

[ Voor 23% gewijzigd door FredvZ op 28-02-2025 20:55 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
Beste FredvZ,

Er zit een aardlekschakelaar naast de 2 andere installatieschakelaars, de bedoeling is om een nieuwe kabel te trekken van zekeringkast naar de airco.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10
Waar staat het chalet? Wat voor wandcontactdozen zitten er in het chalet?

Waar zijn die B6 en B32 automaten voor die gebruikt worden?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:12:

Wat is de doorsnede van de bedrading?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 23:52

M2M

medicijnman

Met een beetje pech zitten de stopcontacten in een loop, gevoed van beide kanten. Dat doen ze in Engeland om 32A over 2.5mm2 te krijgen, maar dat is in NL niet gebruikelijk

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
Ivow85 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:12:

Beste Ivow85,
Chalet staat op een park in Friesland bouwjaaf 2021.
Wandcontactdozen zijn "normaal" maar Engels
Ik denk dat de B32 voor de keuken is (electrische oven) en de B6 voor alleen verlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
Prisma16 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:32:
[...]

Geen idee wat de doorsnede is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
[quote]Prisma16 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:32:
[...]

[/Geen idee wat de doorsnede is vd bedradïng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
M2M schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 01:21:
Met een beetje pech zitten de stopcontacten in een loop, gevoed van beide kanten. Dat doen ze in Engeland om 32A over 2.5mm2 te krijgen, maar dat is in NL niet gebruikelijk
Beste M2M,
Ik weet niet wat je bedoelt met:
Met een beetje pech zitten de stopcontacten in een loop, gevoed van beide kanten. Dat doen ze in Engeland om 32A over 2.5mm2 te krijgen, maar dat is in NL niet gebruikelijk.

Het betreft een chalet op een park, wat is afgezekerd tot max 16 ampère (in de centrale kast van het park)
Mocht er ooit iets misgaan bijvoorbeeld kortsluiting in de chalet dan klapt toch de 16 ampère zekering eruit in de centrale kast van het park? Dit lijkt me niet handig.....
Hoe zou dit aangepast kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Ed de R schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:40:
[...]

Beste M2M,
Ik weet niet wat je bedoelt met:
Met een beetje pech zitten de stopcontacten in een loop, gevoed van beide kanten. Dat doen ze in Engeland om 32A over 2.5mm2 te krijgen, maar dat is in NL niet gebruikelijk.

Het betreft een chalet op een park, wat is afgezekerd tot max 16 ampère (in de centrale kast van het park)
Mocht er ooit iets misgaan bijvoorbeeld kortsluiting in de chalet dan klapt toch de 16 ampère zekering eruit in de centrale kast van het park? Dit lijkt me niet handig.....
Hoe zou dit aangepast kunnen worden?
Je parkbeheerder kan misschien jouw zekeringwaarden verhogen, en als dat niet kan dan is de enige oplossing dat jij automaten gebruikt met een snellere afschakelkarakteristiek (niet praktisch) of met lagere waarden.

Met een oven en een airco ga je al snel over die 16A heen. Beter ga je dus eerst in overleg met de parkbeheerder, als je in de zomer in je huisje zit en de airco uit moet doen om de oven een uur aan te zetten... tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
Groningerkoek schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:52:
[...]

Je parkbeheerder kan misschien jouw zekeringwaarden verhogen, en als dat niet kan dan is de enige oplossing dat jij automaten gebruikt met een snellere afschakelkarakteristiek (niet praktisch) of met lagere waarden.

Met een oven en een airco ga je al snel over die 16A heen. Beter ga je dus eerst in overleg met de parkbeheerder, als je in de zomer in je huisje zit en de airco uit moet doen om de oven een uur aan te zetten... tja...
De airco en schuur zitten op een apart gemonteerde installatieschakelaaf van 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Ed de R schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:03:
[...]

De airco en schuur zitten op een apart gemonteerde installatieschakelaaf van 16A
Je kunt zoveel 16A automaten installeren in je chalet, maar als het hele chalet inderdaad vanuit het park is beveiligd met 1x16A dan heb je daar bar weinig aan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Ed de R schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:03:
[...]

Mooi, kan die elke keer de parkbeheerder bellen om zijn voeding weer in te schakelen.
Pagina: 1