Alle radiatoren verwijderd. Cv alleen warm water?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey0102
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-07 16:21
Goedenavond,
Wij hebben alle radiatoren verwijderd en ook al het leidingwerk gaat nog weg. Cv ketel hebben we tijdelijk alleen nodig voor warm water. Over een maand wordt de vloerverwarming geïnstalleerd.
We hebben nu dus geen druk op de leidingen dus ik denk dat we nu ook geen warm water hebben als we de cv aan zouden zetten.
Wat kan ik het best doen? 1 radiator installeren naast de cv zodat er wel druk op komt te staan? Of andere opties?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:17
Afhankelijk van je CV ketel kan je vaak in een menu instellen dat die enkel SWW (Sanitair warm water) of CV doet of beide. Dus mogelijk dat je die functionaliteit uitschakelt in het menu, wellicht is dit voldoende.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zoek de handleiding op van de ketel die je hebt, daar zal wel in staan of alleen SWW bedrijf een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey0102
Dankjewel voor jullie reacties en hulp. Ga ik even checken in de handleiding. Is een oude cv dus ik ben bang van niet.
Mocht dit niet kunnen, wat zijn dan de opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Cv op ‘enkel warmwaterstand’ zetten.. ik neem aan dat het deel voor de radiatoren reeds afgedopt is? Niet dat het nodig is, maar wel zo netjes/praktisch als de stekker/stroom er tussentijd afgaat en jullie je beneden afvragen waarom er zo’n herrie van die cv komt :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Over welke ketel praten we hier? Dat maakt nogal veel uit.

[ Voor 28% gewijzigd door plaspvd op 28-02-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:17
Jeffrey0102 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:35:
Dankjewel voor jullie reacties en hulp. Ga ik even checken in de handleiding. Is een oude cv dus ik ben bang van niet.
Mocht dit niet kunnen, wat zijn dan de opties?
Je kan zonder echt een radiator tussen de input / output aan elkaar koppelen. Met een vulpunt er tussen om hem ook te vullen en op druk te brengen.

Maar ik zou toch echt ook kijken dat die functie dan toch echt uit staat. Een CV met enkel een "shunt" zoals dat dan heet, vind de CV vaak ook niet leuk. Zeker zonder expansievat er ook bij vraag je dan om allerlei vreemde problemen. Zou dan nog eerder de leidingen persoonlijk openlaten dan komt die mogelijk in een foutmelding.

Wat men hier ook vraagt idd, is als er een ketelmerk bekend is kan men wellicht meespieken in de handleiding voor extra uitleg.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Intergas, parameter op alleen warm water.
Elke andere, mini circuit met expansievat, vulaftap en overstort. Dus aanvoer en retour aan elkaar koppelen met bovenstaande in systeem. Vervolgens op druk brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey0102
Ik dacht er ook al aan om ze aan elkaar te koppelen. Maar ik dacht dat er misschien dan tijdelijk een radiator tussen zou moeten. Maar dat lijkt dan niet nodig te zijn...
Het merk is Nefit hr ketel ecoline excellent uit 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maar je laat toch wel leidingwerk naar beneden hangen (er even vanuitgaand dat de cv op zolder hangt) voor de vloerverwarming later? Maak je daar een mooi loopje van.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
plaspvd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:44:
Intergas, parameter op alleen warm water.
Elke andere, mini circuit met expansievat, vulaftap en overstort. Dus aanvoer en retour aan elkaar koppelen met bovenstaande in systeem. Vervolgens op druk brengen.
^dit staat in de handleiding van mijn CV, expansievat, vulpunt en overdruk zit ingebouwd in ketel dus enkel aanvoer aan retour hangen volstaat.
Wat je ook zou kunnen doen is wat @Erasmo zegt: reeds de leidingen naar de verdeler voorzien (en afsluiten), en het bypassventiel (wat je sowiezo nodig hebt) gebruiken om aanvoer en retour aan elkaar te hangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@naftebakje zou toch kiezen voor een verdeler zonder pomp en ketel begrenzen op 40-45 graden, ook geen bypass nodig (tenzij naregeling)
Voordeel goedkoper en beter voorbereid op een warmtepomp! Gelijk je transport leiding dimensioneren op een warmtepomp (32 of groter). Kan je later makkelijk om.

Een expansievat ingebouwd in een wat oudere ketel werkt vaak niet correct meer, dus extra expansievat is dan geen overbodige luxe.

[ Voor 18% gewijzigd door plaspvd op 04-03-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
plaspvd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:21:
@naftebakje zou toch kiezen voor een verdeler zonder pomp en ketel begrenzen op 40-45 graden, ook geen bypass nodig (tenzij naregeling)
...
Hoe ga je garanderen dat een onderhoudstechnieker de CV niet toch weer op 90°C zet "want dat is beter" (je wil ze de kost niet geven). Maar verder wel valide punt, voorbereiden op warmtepomp is altijd goed (voorzien dat je eenvoudig kan ombouwen).
Bypass zou ik nooit op besparen, voor wat die maar kost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

naftebakje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:27:
[...]
Hoe ga je garanderen dat een onderhoudstechnieker de CV niet toch weer op 90°C zet "want dat is beter" (je wil ze de kost niet geven). Maar verder wel valide punt, voorbereiden op warmtepomp is altijd goed (voorzien dat je eenvoudig kan ombouwen).
Bypass zou ik nooit op besparen, voor wat die maar kost.
Een label op de CV plakken met deze instructie?

Let op monteur: Lage temperatuur verdeler direct aangesloten op CV, aanvoertemperatuur maximaal 45°C.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@naftebakje sommige ketels is de bovengrens in te stellen in de parameters, icm een waarschuwings formulier op de voorkant moet dat wel goed gaan. Zoals reactie voor mij.
Pagina: 1