Oud gat afzuigkap in het plafond dichten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 14:19
Beste tweakers,

Ik ga mijn benedenverdieping verbouwen. De oude keuken is er uit gehaald. Volgende week komt er een stucadoor de wanden en het plafond stucen. Daarna komt er een nieuwe keuken in.

De nieuwe keuken heeft afzuiging in de kookplaat. De oude keuken is zojuist verwijderd.
Nu zit ik met een rond gat van 12cm doorsnee in het plafond.

Ik vraag mij af wat ik hiermee moet doen. Het lijkt te zijn gekoppeld aan de Mechanische ventilatie, want ik voel een luchtstroom als ik die hoger zet.

De mechanische ventilatie wordt in April volledig vervangen door een systeem met Co2 meter die automatisch aan gaat. De knop ga ik dan ook weghalen.

Mijn vraag:
Wat zouden jullie met het gat in het plafond doen? Er zit al een ventilatiegat naast. En als ik het ga dichten. Hoe kan ik dat het beste doen zodat er wel overheen gestuc'ed kan worden?

Dit is het plafond nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65dPyoGqrWp_uhEbJBaW5Lfz5LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjl2XFpD43R2Xcj7A7sqqiUC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn mechanische ventilatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8VR_iOPll9DYOrGc74MdLtbh4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi3Dtq5tH3fXGRnLFor7ProB.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:56
Wil je straks de mechanische ventilatie überhaupt aangesloten hebben op de keuken? Dan kan je er gewoon zo'n ingang in hangen. Er hoeft geen extra ventilator in, want hij hoeft niet extra hard te zuigen.

Als je de keuken wilt loskoppelen, zou ik gewoon het gat dicht maken met isolatie in de buis en vervolgens dicht stucen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je alsnog (ook voor mechanisch ventileren/wtw) die twee gaten nodig om genoeg capaciteit te hebben in je keuken, maar ik mag aannemen dat je dat hebt doorgerekend of laten doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:01
Deze vragen horen thuis bij de installateur. Je mechanische ventilatie heeft ook je afzuigkap bedient.
De nieuwe kookplaatafzuiging is recirculatie.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dit is een gebruikelijke manier van aansluiten. Je afzuigkap had als het goed is geen eigen motor, maar door het harder zetten van de centrale afzuiging werden geurtjes door de dampkap redelijk afgezogen.

Nu de dampkamp weg is zou ik het gat in het plafond gewoon dicht maken. Het bestaande afzuigpunt kan dan blijven zitten voor normale afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
99ruud99 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:45:
Wil je straks de mechanische ventilatie überhaupt aangesloten hebben op de keuken? Dan kan je er gewoon zo'n ingang in hangen. Er hoeft geen extra ventilator in, want hij hoeft niet extra hard te zuigen.

Als je de keuken wilt loskoppelen, zou ik gewoon het gat dicht maken met isolatie in de buis en vervolgens dicht stucen ...
Niet per definitie de keuken. Maar wel de keuken/woonkamer ventileren. Al hebben we voldoende ventilatie in de kozijnen etc zitten. Dus het lijkt mij niet dat hij heel vaak aan zal slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:56
Tjsa, "niet heel vaak" en "geen afzuiging mogelijk" zijn twee verschillende dingen.
Wil je de optie mogelijk houden, installeer dan een mooie afwerking.
Wil je gewoon met ramen werken en geen mechanische ventilatie, dan hoef je hem enkel dicht te (laten) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
eLScha schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:00:
Dit is een gebruikelijke manier van aansluiten. Je afzuigkap had als het goed is geen eigen motor, maar door het harder zetten van de centrale afzuiging werden geurtjes door de dampkap redelijk afgezogen.

Nu de dampkamp weg is zou ik het gat in het plafond gewoon dicht maken. Het bestaande afzuigpunt kan dan blijven zitten voor normale afzuiging.
Maar waar werden die dan naartoe gezogen? Het lijkt mij niet dat die dezelfde kanalen in gaan als de mechanische ventilatie? Als ik het nu dicht maak, doet dat iets met de efficientie van het nieuwe systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBers
99ruud99 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:05:
Tjsa, "niet heel vaak" en "geen afzuiging mogelijk" zijn twee verschillende dingen.
Wil je de optie mogelijk houden, installeer dan een mooie afwerking.
Wil je gewoon met ramen werken en geen mechanische ventilatie, dan hoef je hem enkel dicht te (laten) maken.
Er zit een gat ongeveer 1meter van het gat van de afzuigkap (foto 1). Die is volgens mij voor de ventilatie. Die blijft gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
eLScha schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:00:

Hoe kan ik dit het best dicht maken? Een houten plaat of maat laten zagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpelste en mooiste manier: net zo'n ventiel als er een halve meter verderop zit, en dan ventiel helemaal dicht draaien.

Maar ergens verwacht ik ook dat beide ventielen gekoppeld zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:44
DeBers schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:03:
[...]

Niet per definitie de keuken. Maar wel de keuken/woonkamer ventileren. Al hebben we voldoende ventilatie in de kozijnen etc zitten. Dus het lijkt mij niet dat hij heel vaak aan zal slaan.
Je hebt geen ventilatie in de kozijnen. Je hebt roosters en als je ventilatie zuigt komt er daardoor lucht binnen. Als er niet gezogen wordt ventileert er dus niets.

Als je afzuigkap motorloop was en dus je ventilatie je afzuigen regelde kun je dit gat gewoon dichtstoppen met iets waar stuc aan hecht, vraag het de stukadoor.

Als je het gat dichtmaakt dan zou ik de andere kant van het gat ook dichtmaken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:01
Doe eens een betere foto van de ocron met de buizen naar beneden erbij op.
pagani schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:52:
Waarschijnlijk heb je alsnog (ook voor mechanisch ventileren/wtw) die twee gaten nodig om genoeg capaciteit te hebben in je keuken, maar ik mag aannemen dat je dat hebt doorgerekend of laten doorrekenen.
ik verwacht ook dat je beide gaten nodig hebt.
Juist nu de nieuwe kookunit gewoon alle vocht je leefruimte in blaast.
Met hoeveel personen woon je hier?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:53
DeBers schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:32:
De nieuwe keuken heeft afzuiging in de kookplaat. De oude keuken is zojuist verwijderd.
Nu zit ik met een rond gat van 12cm doorsnee in het plafond.

Ik vraag mij af wat ik hiermee moet doen. Het lijkt te zijn gekoppeld aan de Mechanische ventilatie, want ik voel een luchtstroom als ik die hoger zet.
Ik heb dit ook in de keuken, beide gaten zijn gekoppeld aan de MV. Die twee afzuigpunten worden al snel ergens in het plafond of in een koof samengevoegd in één afvoerbuis. Je kunt er dus gerust een dichtmaken, want je hebt veel minder kooklucht af te voeren door dat kanaal. (Zeker als je afzuiging naar buiten hebt).
Mijn vraag:
Wat zouden jullie met het gat in het plafond doen? Er zit al een ventilatiegat naast. En als ik het ga dichten. Hoe kan ik dat het beste doen zodat er wel overheen gestuc'ed kan worden?
Je kunt het dichtmaken met een rond stuk gipsplaat dat je met een lat in het kanaal vastzet (zoals je ook een gat in een gipswand herstelt). Maar je zou ook zoiets er klemvast in kunnen aanbrengen. Ik zou overleggen met de stucadoor wat de voorkeur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
2e punt op 1 buis is vooral om de luchtsnelheid laag te houden bij de ventielen. 1 afzuigpunt voor ventilatie in de keuken voldoed vaak niet. vanaf de jaren 90 zijn er heel veel moterloze afzuigkappen op deze manier geplaatst. waarbij de afzuigkap dus als 2e ventiel gaat werken. 1 gat dicht zetten kan altijd, maar verstandig is het niet persee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Laatst online: 17:53
twain4me schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:52:
2e punt op 1 buis is vooral om de luchtsnelheid laag te houden bij de ventielen. 1 afzuigpunt voor ventilatie in de keuken voldoed waak niet. vanaf de jaren 90 zijn er heel veel moterloze afzuigkappen op deze manier geplaatst. waarbij de afzuigkap dus als 2e ventiel gaat werken. 1 gat dicht zetten kan altijd, maar verstandig is het niet persee.
Toch wel als je elders een gat voor afvoer kooklucht creëert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toke_gt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Toch wel als je elders een gat voor afvoer kooklucht creëert?
De eisen voor ventilatie veranderen daar niet mee. je moet nog steeds minimaal 21 dm/s afvoeren in de keuken via het ventilatie kanaal. maar waarschijnlijk meer vanwegen het oppervlak van de woonkamer (1dm/s per m2 vloer oppervlak) de piek was eerst een hogere stand op de standenschakeleaar en met een nieuw gat voor de afvoer vervang je alleen de piek (spuien) kanalen en ventielen zijn (als het goed is) niet gedimensioneerd op spuien maar op normaal draaien (stand 1) dus daar veranderd dan niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voor we naar een anemometer en debieten gaan..

wat zuigt de huidige MV Box allemaal af? naast het ventiel in de keuken (en vermoedelijk de dampkap?)
en wat ga je allemaal aanpassen als je naar Co2 gestuurd gaat? nieuwebox + Co2 sensor is helder.. maar de rest? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gat laten zitten, je hebt per persoon in de woonruimte ongeveer 30 kuub/uur afzuiging nodig. 2 personen betekend al 60kuubs. Over 1 ventiel gaat vaak maximaal 50 kuubjes (geluid reden, 75 is ook haalbaar maar kan storend zijn). Dus heb je er al ventielen 2 nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door plaspvd op 28-02-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
plaspvd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:31:
Gat laten zitten, je hebt per persoon in de woonruimte ongeveer 30 kuub/uur afzuiging nodig. 2 personen betekend al 60kuubs. Over 1 ventiel gaat vaak maximaal 50 kuubjes (geluid reden). Dus heb je er al ventielen 2 nodig.
Geluid is zeker een ding, maar goed zolang we niet een compleet beeld kunnen vormen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Laatst online: 25-06 21:53
Dat afvoerpunt is onderdeel van je ventilatiesysteem (type c). Die moet je niet dichtzetten.
Dat de afzuigkap van de keuken erop aangesloten was, zorgt voor afvoer van kooklucht. Maar rest van de tijd voert het lucht uit de woning af, samen met dat andere punt. Als je deze afsluit, dan is je ventilatiesysteem van de woning niet meer in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:26:
voor we naar een anemometer en debieten gaan..

wat zuigt de huidige MV Box allemaal af? naast het ventiel in de keuken (en vermoedelijk de dampkap?)
en wat ga je allemaal aanpassen als je naar Co2 gestuurd gaat? nieuwebox + Co2 sensor is helder.. maar de rest? :-)
Voor de rest niks, Er zit ook een punt in de badkamer. Maar dat is het dan wel. Dus nieuwe box, nieuwe cv.
En dan een bora kookplaat die zelf afzuigt en dat je keuken in blaast. Niet naar buiten.

De CV en mechanische ventilatie wordt door Feenstra gedaan. Ze gaan ook alle luchtkanelen reinigen en de schoorsteen vervangen etc.

[ Voor 10% gewijzigd door DeBers op 28-02-2025 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Recirculatie van je kookdampen dus... dan zou ik er zeker een ventiel in duwen (gewoon even 2 nieuwen halen) anders ga je het debiet niet halen (of je wordt gek van het geluid!)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:13:
Recirculatie van je kookdampen dus... dan zou ik er zeker een ventiel in duwen (gewoon even 2 nieuwen halen) anders ga je het debiet niet halen (of je wordt gek van het geluid!)
Ja, misschien is het wel verstandig om dat te doen. Niet heel mooi. Maar het scheelt mij een hoop gedoe met dichtmaken.

Alleen is dan de enige trigger om hem aan te zetten de co2 meter. Al draait hij natuurlijk voortdurend op de laagste stand. Dat is overigens ook de reden voor vervanging. We zijn tweede bewoner en dat oude kastje (17 jaar oud nu) maakt me toch een lawaai.

[ Voor 23% gewijzigd door DeBers op 28-02-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
heb hier ook Co2 gestuurd met 3 afzuigpunten (keuken, badkamer & toilet) en op co2 gestuurd gaat mijn (itho) ventilatiebox vrij rap optoeren naar de snelheid van manueel op stand 2.
en dan is die toch wel hoorbaar in de keuken... op laag hoor je hem niet.. maar op 2 / 3 zeker wel

en ja ik weet mijn MV voldoet ook niet...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
DeBers schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Maar waar werden die dan naartoe gezogen? Het lijkt mij niet dat die dezelfde kanalen in gaan als de mechanische ventilatie? Als ik het nu dicht maak, doet dat iets met de efficientie van het nieuwe systeem?
Ja, dat is gewoon je mechanische ventilatie. Daarom mocht er in de oude situatie ook geen motor in je dampkap, want dan blaas je de lucht zo je badkamer in.

Dat tweede ventiel zit waarschijnlijk op precies dezelfde buis. Vandaar ook dat hij in het verlengde zit. Als je andere afzuigpunt alleen in de badkamer (en toilet?) zit dan verandert het totale debiet nauwelijks als je 1 ventiel dichtmaakt. Zeker als je straks co2 gestuurd afzuigt gaat je afzuiging vanzelf wat harder draaien als het nodig is.

Effectief heb je met 1 ventiel net wat minder debiet en net wat meer geluid, maar groot gaat het effect niet zijn. Als het voor jezelf prima is om er een ventiel in de stoppen dan is dat wel de makkelijkste en snelste oplossing.

Dat ventieltje wat je nu hebt zitten staat nu bijna helemaal dicht. Je dampkap stond effectief helemaal open. Beetje verder openzetten van het bestaande ventiel kan dan ook geen kwaad.

[ Voor 11% gewijzigd door eLScha op 01-03-2025 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
eLScha schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:53:
[...]

Ja, dat is gewoon je mechanische ventilatie. Daarom mocht er in de oude situatie ook geen motor in je dampkap, want dan blaas je de lucht zo je badkamer in.

Dat tweede ventiel zit waarschijnlijk op precies dezelfde buis. Vandaar ook dat hij in het verlengde zit. Als je andere afzuigpunt alleen in de badkamer (en toilet?) zit dan verandert het totale debiet nauwelijks als je 1 ventiel dichtmaakt. Zeker als je straks co2 gestuurd afzuigt gaat je afzuiging vanzelf wat harder draaien als het nodig is.

Effectief heb je met 1 ventiel net wat minder debiet en net wat meer geluid, maar groot gaat het effect niet zijn. Als het voor jezelf prima is om er een ventiel in de stoppen dan is dat wel de makkelijkste en snelste oplossing.

Dat ventieltje wat je nu hebt zitten staat nu bijna helemaal dicht. Je dampkap stond effectief helemaal open. Beetje verder openzetten van het bestaande ventiel kan dan ook geen kwaad.
toon volledige bericht
Ja goeie. Ik wil er sowieso een nieuwe op gaan zetten die wat stijlvoller is. Dan neem ik dat gewoon mee.
Ik ga dit weekend het afzuigkap gat dicht maken. Enig idee hoe ik dat het best kan doen? Het gat is 12cm. Ik heb een Deksel met afdichtingsrubber voor spirobuis gekocht. Maar die was alleen 250mm bij de hornbach. Dit past dus helaas niet. Ik moet er een van 200mm hebben. Of misschien spaanplaat op maat laten zagen en er in stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:12
Wij hadden exact dezelfde opstelling en dezelfde 'gaten'. Wij hebben nadat alles gestuct is gewoon 2 nieuwe ventielen gekocht, modernere dan die je er nu op hebt zitten. Mechanische ventilatiebox kun je gewoon vervangen zonder dat er iets aangepast hoeft te worden met die buizen. Online kun je die ventielen kopen, staan gewoon maten bij en die zet je er zo in. Wij hadden ook een knop in de keuken voor de mechanische ventilatie, die hebben we gewoon laten weghalen, de nieuwe MV-box heeft een afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
DeBers schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Ja goeie. Ik wil er sowieso een nieuwe op gaan zetten die wat stijlvoller is. Dan neem ik dat gewoon mee.
Ik ga dit weekend het afzuigkap gat dicht maken. Enig idee hoe ik dat het best kan doen? Het gat is 12cm. Ik heb een Deksel met afdichtingsrubber voor spirobuis gekocht. Maar die was alleen 250mm bij de hornbach. Dit past dus helaas niet. Ik moet er een van 200mm hebben. Of misschien spaanplaat op maat laten zagen en er in stoppen.
Zou even overleggen met je stukadoor. Je zou er 2 stukjes stucplaat in kunnen leggen en met een dun laagje kit afkitten. Beetje afhankelijk van de ruimte aan de binnenkant. Stukadoor zet dat waarschijnlijk dan wel mooi dicht.
Pagina: 1