Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes456
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-04 09:23
Beste Techneuten,

Een paar jaar geleden heb ik een Atlantic Explorer V4 warmtepompboiler (WPB) aangeschaft, waar ik erg tevreden over ben. Bij mijn huis zat ook een zonnecollectorinstallatie (vlakke plaatcollector) met een aparte boiler, maar deze heeft nooit gefunctioneerd.

Mijn WPB heeft een interne spiraal en is volgens de handleiding geschikt voor glycol (speciaal mengsel). Ik overweeg om de zonnecollector direct op de spiraal van de WPB aan te sluiten, zonder een extra boiler ertussen.

Mijn vraag: Is dit verstandig, of loop ik risico op problemen bij hoge temperaturen?
Als de WPB al erg warm is (>80°C), wil ik de pomp uitschakelen. De zonnecollector blijft dan echter opwarmen. Kan dit schade veroorzaken, bijvoorbeeld door stagnerende vloeistof of te hoge druk?

Ik heb nog een extra boiler staan van de oude installatie, maar ik wil de setup zo simpel mogelijk houden. Daarnaast heb ik nog weinig gevoel bij hoe snel de WPB daadwerkelijk opwarmt door de zonnecollector: wordt dit een belangrijke warmtebron of meer een bescheiden aanvulling?

Heeft iemand van jullie ervaring met een vergelijkbare installatie (WPB + zonnecollector)? Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en eventuele aandachtspunten!

Uiteraard voorzie ik de installatie van een expansievat en een overdrukventiel.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Johannes456 op 13-03-2025 18:22)

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:07
Zo te zien is je warmtepompboiler hiervoor geschikt, dus dat kan prima zonder die andere boiler.
Je kunt de pomp van het solar circuit laten uitschakelen als de gewenste temperatuur bereikt is. Je zult de temperatuursensoren van de oude boiler in je WPB moeten plaatsen, tenzij de Atlantic Explorer die regeling al bevat en in dat geval kan die de pomp regelen.
Ik heb wel ervaring met zonneboilers, maar niet met deze warmtepompboiler.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Zo te zien is je warmtepompboiler hiervoor geschikt, dus dat kan prima zonder die andere boiler.
Je kunt de pomp van het solar circuit laten uitschakelen als de gewenste temperatuur bereikt is. Je zult de temperatuursensoren van de oude boiler in je WPB moeten plaatsen, tenzij de Atlantic Explorer die regeling al bevat en in dat geval kan die de pomp regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Er zit een regeling in maar het is het beste is de sensor in de gat steken van de Explorer denk ik.
In een uurtje zou de WPB wel op temperatuur moeten zijn in de zomer. Ik vraag mij alleen af of je je energie niet beter kunt steken in het verwijderen van de collector+boiler en daarna PV panelen plaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes456
basfromasd schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:02:
Dank voor uw antwoord! De software en elektronica is voor mij niet moeilijk want dat is mijn vakgebied. Alleen leidingwerk en zonnecollector is nieuw voor mij. Maar als ik u dus goed begrijp kan ik dus de pomp uitzetten als mijn wpb genoeg is opgewarmd. Dan loop ik wel het risico dat de zonnecollector gaat koken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Johannes456 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Maar als ik u dus goed begrijp kan ik dus de pomp uitzetten als mijn wpb genoeg is opgewarmd. Dan loop ik wel het risico dat de zonnecollector gaat koken toch?
Ja, zo werkt een zonneboiler. Als het water met glycol inderdaad verdampt drukt hij de inhoud van dat gedeelte van de collector naar het expansievat. Als hij vervolgens weer afkoelt condenseert het medium weer. Hij kan daar prima tegen. In de praktijk valt het wel mee: bij hogere temperatuur van de boiler neemt de efficiëntie van de collector af en het warmteverlies toe. De regeling kan ook nog eventueel het circuit laten 'afkoelen' door de pomp weer even te laten draaien zodat het heetste gedeelte van het medium gecirculeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een thermocouple past nog wel in de Atlantic bulb
Iets anders is al snel te dik

Je zou het zelf kunnen aansturen allemaal
AUijtdehaag in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes456
basfromasd schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:52:
[...]

Ja, zo werkt een zonneboiler. Als het water met glycol inderdaad verdampt drukt hij de inhoud van dat gedeelte van de collector naar het expansievat. Als hij vervolgens weer afkoelt condenseert het medium weer. Hij kan daar prima tegen. In de praktijk valt het wel mee: bij hogere temperatuur van de boiler neemt de efficiëntie van de collector af en het warmteverlies toe. De regeling kan ook nog eventueel het circuit laten 'afkoelen' door de pomp weer even te laten draaien zodat het heetste gedeelte van het medium gecirculeerd wordt.
Oke dank! Ik loop ook wat vast wat betreft het expansievat. Mijn systeem is totaal maar maximaal 10 liter. Ik heb wel een mooie expansievat bij toolstation gezien die met glycol overweg kan en niet duur is maar heeft wel 18 liter inhoud. Lijkt mij wat te veel maar ik weet niet of dat nadelen heeft. Hoeveel liter expansievat zou jij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Het kan geen kwaad om een wat groter expansievat te nemen, maar denk er wel aan dat het expansievat tegen de hogere druk van een solar systeem bestand is. Waarschijnlijk heb je een overdrukventiel van zes bar. Dat is wel wat hoger dan voor een CV circuit.
Pagina: 1