Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roon!
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
k ben op zoek naar een vervangend systeem voor mijn HP Proliant Gen 8 (4x 3,5 inch). Dit omdat mijn opslag vol is en ik recent een aantal extra schijven heb gekregen.

Het systeem zal Unraid draaien met Docker-containers zoals Plex, maar ook een UniFi-controller, een losse website en af en toe een game-server (met kerst spelen we ieder jaar Minecraft 😃).
RAID is niet nodig en een ZFS-pool ook niet, aangezien ik Unraid gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben bereid iets meer uit te geven als het systeem een lange tijd vooruit kan. Een mediaserver is niet extreem belastend, dus een budget van €500-600 lijkt mij passend, aangezien ik de harde schijven al heb.
M.2 SSD’s kan ik via mijn werk voordelig aanschaffen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
10x 8TB Ironwolf red sata
Optioneel: Quadro p1000 (hangt van cpu af)
2x 1TB enterprise SSD sata

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Cashe drives
2 SSD's voor apps en cashe op de draaien striped zodat er eentje kan falen.
Zelf heb ik nog twee Enterprise SSD's, maar hier wil ik best een m2 slot voor gebruiken als dat handiger uitkomt

Kast
Een geschikte kast. Ik overweeg de Node 308, maar deze is wellicht te klein. De Fractal Design R5 lijkt mij ook een mooie optie.

Voeding
De keuze hangt af van de hardware, maar ik geef de voorkeur aan een efficiënte voeding bij lage belasting, gezien de stroomkosten. Een enkele voeding is genoeg, ik hoef geen UPS of een 2e voeding.

Voor CPU/mobo twijfel ik tussen:
Intel i3-N305: Energiezuinig, kan transcoden (waardoor de P1000 mogelijk overbodig is) en wordt geleverd met een moederbord.
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Mogelijk uitbreidbaar met een M.2 naar SATA-adapter voor extra schijven.
Intel Core i3-14100 Boxed
Intel Core i5-14500 Boxed

Bij deze twee weet ik niet goed welk moederbord passend is.
Waarom zou ik voor een zwaardere CPU kiezen?

Netwerking
Graag minimaal 2x een 1gb aansluiting.
Evt een netwerk kaart is ook prima, alleen is dit qua kosten vaak een stuk meer
1x 2,5 is ook goed alleen wil ik in de toekomst mijn in en outbound netwerk verkeer splitsen

Raid controller
Ik heb geen ervaring met LSI-kaarten en weet niet precies welke geschikt zou zijn.
Als alternatief overweeg ik een M.2 naar SATA-adapter, zoals deze:
https://www.megekko.nl/pr...leshopping&utm_medium=cpc
Zou dit een goede oplossing kunnen zijn?

Videokaart
De Quadro P1000 die ik nu heb werkt prima.
Voor toekomstbestendigheid wil ik graag AV1-decoding kunnen gebruiken. De genoemde CPU’s ondersteunen dit, waardoor een aparte GPU mogelijk niet nodig is.

Ram
ECC lijkt me niet nodig, ik zit zelf te denken aan 16gb met de mogelijkheid om er 32/64 van te maken als ik hier later behoefte aan heb. Zelf heb ik nu 16gn ddr3 en dit is voldoende, het lijkt me dat 16gb ddr5 een stuk meer kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt, ik vind zelf de fractal design kasten mooi (ook al komt deze server in de kast te staan)
Mag evt ook in een 1/2u server case.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik ben niet vies van 2e hands onderdelen, als dit het goedkoper is.
- De behuizing moet compact zijn maar wel serviceable; schijven moeten makkelijk te vervangen zijn zonder
PCIe-kaarten te verwijderen.
- Zo stil mogelijk, bijvoorbeeld met Noctua-fans.
- Lage stroomconsumptie is belangrijk.
- Een game-server moet incidenteel kunnen draaien (bijv. Minecraft/Valheim, 2-5 spelers).
- AV1-decoding moet ondersteund worden, omdat dit in de toekomst relevant kan worden en ruimte kan
besparen.

Ga je overklokken?
Nope,

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb al veel onderzoek gedaan, maar ik ben niet super bekend met serverhardware. Daarom heb ik advies nodig over de volgende punten:

Welke LSI-kaart zou geschikt zijn, of is een M.2 naar SATA-adapter een betere oplossing?
Bij de i3/i5 CPU’s, waarom zou ik voor een krachtigere variant kiezen, en welk moederbord is hier het beste bij?
Is de i3-N305 een realistische optie voor mijn gebruikssituatie?
Misschien is een andere cpu veel logischer en goedkoper, dit hoor ik graag!

Bedankt voor het lezen!
Ik snap dat dit niet voor iedereen weg is gelegd, ik ben benieuwd welke tips, trucs en adviezen jullie hebben!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:03
Welek CPU zit er nu in je HP? Is dat de Celeron uit de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T? Draait daar ook al alles op wat je nu wilt, loop je op je HP tegen grenzen aan?

Voor het gebruik wat je omschrijft lijkt me een N305 voldoende, maar dat moederbord wat je linkt lijkt geen PCIe slot te hebben.
Een i3 is wel wat krachtiger, die zou je op dit moederbord met acht SATA poorten kunnen zetten, Biostar B760MX2-E Pro D4, die komt met maar 1 netwerkpoort - ik zou er minstens drie willen, 1 in, 1 uit en en een management poort.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 127,-€ 127,-
1MoederbordenBiostar B760MX2-E Pro D4€ 123,15€ 123,15
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 119,-€ 119,-
1NetwerkadaptersInLine Dual Gigabit network card, 1x RJ45 2.5GBit/s, PCIe x1, incl. low profile bracket€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 46,98€ 46,98
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 55,95€ 55,95
Totaal€ 522,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roon!
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:28
Hoi @martyw ,

Dankjewel voor je antwoord, de CPU van de proliant is onderhand wel een keer geupgrade, er zit nu een Xeon CPU E3-1230 V2 in, deze is meer dan prima. Het enige waar ik merk dat het niet goed gaat is als er meerdere pgs subtitle streams zijn. Dit ligt naar mijn mening aan Plex die daar niet heel goed mee om kan gaan maar 99/100 keer is de CPU voldoende snel.

goede opmerking over de netwerkpoorten, in principe kan ik op afstand bij de server dus is netwerk voldoende, ook is de bios zo ingesteld dat er bij een stroomstoring de server zichzelf weer netjes opstart.

Heb je misschien informatie over LSI kaarten of m2 -> sata?