Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:17
Mijn vraag
Onlangs heb ik een QNAP TS-421 gekregen, een oud beestje, heeft jaren als back-up target gediend en doet het nog prima * behalve het volgende. Ik wil deze gebruiken om oud data te archiveren waardoor ik de nas gemiddeld 2 tot 3 x per maand zal gebruiken. Het is dus onzin om hem 24/7 te laten draaien maar met WOL ben ik prima geholpen dus so far so good.

Nu doet er zich echter wel een heel vreemd probleem voor: Ik heb een beoogde plek voor deze NAS op de zolder en daar heb ik hem onlangs heen verplaatst. als ik dat doe en ik start de NAS op herkent hij geen enkele harddisk (het is als het ware een nieuwe nas en hij geeft aan dat ik schijven moet plaatsen) de lampjes op de 4 drive bays branden en knipperen wel en de webinterface reageert dus ook.

vervolgens heb ik de nas terug gezet op mijn bureau, weer aangezet en waarempel hij start meteen op en doet wat hij moet doen.

Vervolgens de NAS weer op zolder gezet en, helaas de disken worden niet herkend

Ondertussen de NAS weer op mijn bureau gezet en ook daar start hij op zonder disken te herkennen. een uurtje later weer geprobeerd en functioneerd prima. daarna enkele weken aan laten staan zonder problemen.

nu probeerde ik vandaag nogmaals de zolder en helaas geen disken herkend, om uit te sluiten dat deze locatie spookt oid heb ik de nas op een andere plek gezet en ook daar de disken niet herkend.

- terug naar mijn bureau: werkt prima
- andere locatie in huis, (garage) disken niet herkend maar na 2x rebooten ineens wel herkend.

nu is mijn vraag, wat is er mis met mijn zolder? :P of zou het misschien de NAS zijn maar in welke richting moet ik dan gaan zoeken.

de schijven zijn individueel prima, komen door de SMART test en ook als ze niet herkend worden hoor je ze wel opspinnen als de NAS opstart.

Ik heb het apparaat open gemaakt maar er lijken geen losse connectoren te zijn, de voeding is een 4 pins voeding maar die is ook correct aangesloten. Ondertussen heb ik de nas na 2 of 3x herstarten dus in de garage aan de gang gekregen maar ik wil m liever niet 24/7 laten draaien vanwege het nutteloze stroomverbruik maar ik vertrouw hem ook niet om hem weer af te sluiten.

is er misschien iemand die dit probleem herkend of mij richting kan geven om een oplossing te vinden?

TL;DR: Nas start vaak niet op (disken niet herkend) maar na het fysiek verplaatsen naar 1 specifieke plek in huis doet hij het meestal wel. soms wil enkele keren herstarten ook helpen en worden de disken spontaan wel herkend. andere disken geven hetzelfde euvel

Beste antwoord (via Reloader op 30-03-2025 10:42)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:50
Ik zou bij al deze beschreven symptomen als eerste de voeding en/of lichtnet gaan verdenken.
Testen met minder disks als je dat kan?
Opstarten/spinup van de NAS trekt natuurlijk aanzienlijk meer stroom dan wanneer alles eenmaal draait.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik zou bij al deze beschreven symptomen als eerste de voeding en/of lichtnet gaan verdenken.
Opstarten/spinup van de NAS trekt natuurlijk aanzienlijk meer stroom dan wanneer alles eenmaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:07
Vreemde situatie. Mijn Qnap heeft twee netwerk poorten. Gebruik je overal dezelfde? En is je netwerk overal hetzelfde (snelheid, wel/geen PoE), e.d.)? Netwerkissue ligt wellicht niet voor de hand maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:21

M2M

medicijnman

Trek een lang verlengsnoer van de zolder naar je buro, zet 'm aan, laat 'm de schijven herkennen en til 'm voorzichtig richting de zolder terwijlie aan staat? 8)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
The_Doman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:04:
de voeding zou natuurlijk kunnen, die kan ik niet vervangen. Met minder disks heb ik nog niet getest (disk 4 kan ik er zo uit halen maar dat maakt geenverschil (dus 3 of 4 disken)
Miersel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:10:
Vreemde situatie. Mijn Qnap heeft twee netwerk poorten. Gebruik je overal dezelfde? En is je netwerk overal hetzelfde (snelheid, wel/geen PoE), e.d.)? Netwerkissue ligt wellicht niet voor de hand maar je weet nooit.
het netwerk gedeelte werkt dus gewoon, want als hij niet wil starten kom ik wel op de webinterface (die vervolgens zegt dat ik geen disken heb)
M2M schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:15:
Trek een lang verlengsnoer van de zolder naar je buro, zet 'm aan, laat 'm de schijven herkennen en til 'm voorzichtig richting de zolder terwijlie aan staat? 8)
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zou het een aardlus kunnen zijn? Is de NAS overal geaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 18:59
@Reloader
Bij dergelijk oude nassen is de PSU wel een "verdachte" voor raar gedrag.
Een 412 heeft een 4-pin aansluiting als ik het goed heb, die voedingen zijn best goedkoop: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
Ik heb ooit iets dergelijks gehad met een pc. We woonden toen in een studentenhuis en de pc van een medebewoner deed het niet meer. Ik heb die pc in mijn kamer aangesloten, disk vervangen en opnieuw ingerichf en getest. Doet het prima, dus ik pc teruggegeven, komt die vriend even later terug dat de pc het niet doet. Huh? Ok, pc weer bij mij aan sluiten, pc start in 1 keer en draait in 1 keer.

Ik kan het niet meer exact herinneren (is inmiddels 35 jaar geleden) maar volgens mij was de aarding van het stopcontact wat hij gebruikte het probleem. Een ander stopcontact op zijn kamer had het probleem niet.

Ik zou het idd eens proberen met een lang verlengsnoer naar zolder en zo testen. Maar omdat de NAS op andere plekken ook niet altijd lekker opstart verdenk ik eerder de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Reloader schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 01:26:
het netwerk gedeelte werkt dus gewoon, want als hij niet wil starten kom ik wel op de webinterface (die vervolgens zegt dat ik geen disken heb)
Als je in de situatie de QNAP een herstart/reboot geeft vanuit de webinterface?
Ik ben benieuwd of de disks dan misschien wel worden herkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Meeste kans is de voeding die bij het opstarten van de disken niet voldoende vermogen meer kan leveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
The_Doman schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Als je in de situatie de QNAP een herstart/reboot geeft vanuit de webinterface?
Ik ben benieuwd of de disks dan misschien wel worden herkend?
dit heb ik gisteren geprobeerd en na een keer of 3 á 4 herstarten werden de disken ineens herkend.

aangezien de voeding hier regelmatig genoemd wordt zal ik eens kijken of ik die kan vervangen om te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Mijzelf schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:48:
Zou het een aardlus kunnen zijn? Is de NAS overal geaard?
yes in dit huis is de elektra helemaal vervangen enkele jaren geleden dus alle stopcontacten zijn geaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
de voeding vervangen lijkt een oplossing, gisteren zonder problemen meermaals herstart met een nieuwe voeding (van ome ali)

bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1