Waar kan ik nog winst boeken in mijn build qua performance?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:24
Hallo,

Ik overweeg om mijn huidige build nog iets verder te upgraden. Mijn build is al krachtig, echter ben ik zo iemand die net nog iets beter wil altijd. :P :P .

Echter vertik ik het om Nvidia te sponsoren door een RTX 4090 of 5090 te kopen omdat ik dat te bezopen duur vind.

Nu overweeg ik dus om een snellere SSD en sneller RAM geheugen in mijn pc te steken. Echter vraag ik me af of dit het waard is en dat ik nog wat verschil ga merken. Ik dacht aan een CL30 setje geheugen en eventueel een hogere specs SSD.

Is voor mij bedoeld voor 100% gaming op 4K resolutie. Ik speel met name shooters maar ook adventure,survival en rpg's. Hieronder mijn build

Zien jullie nog andere punten waar ik kan verbeteren (behalve een betere GPU of CPU) ? Laadtijd van spellen bij opstarten en ingame laden zou ik nog wel wensen als verbeterpunt.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 475,80€ 475,80
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS€ 354,91€ 354,91
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7900 XTX GAMING OC 24G€ 1.149,-€ 1.149,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Window Zwart€ 186,40€ 186,40
1MonitorsLG UltraGear 27GP95RP-B Zwart€ 461,16€ 461,16
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J3636C16GX2-FX5€ 98,01€ 98,01
1VoedingenCooler Master MWE Gold 1050 - V2 - Full Modular€ 169,40€ 169,40
1SSD'sKingston NV2 1TB€ 57,60€ 57,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.952,28

Beste antwoord (via jerrot op 28-02-2025 14:21)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een snellere schijf zal je marginaal tot geen winst op halen, PC games zijn ver van geoptimaliseerd als het gaat om 5+TB/sec schijven maximaal te benutten, beetje winst zou nog zitten in een betere random read of 4k write schijf, maar dan zal je flink wat benchmarks moeten doorspitten met de vraag of het merkbaar zal zijn.

Een 4090 gaat tweedehands nog rustig 1700+ euro, zelfs een 5080 zal niet ver van die prijs zitten, misschien nog even wachten wat de 9070 gaat doen die binnenkort uitkomt, maar echte upgrade zal je toch richting die 2000 euro opstap moeten kijken :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
Een 7800x3d heeft weinig aan sneller geheugen meen ik,dus of je daar wat mee op schiet,dat tetwijfel ik.
Voor 4k is de gpu het belangrijkste en daar heb je al een hele snelle voor.

Enigste stap ophoog qua performance zal dus ook zijn een andere gpu,dus een 5090.Maar gezien de prijzen daarvan,kan ik me meer dan voorstellen dat je dat niet doet

Qua opslag ruimte zou ik gaan voor een grotere ssd,indien je verder rruimte te kort komt.

Echter voor prestaties,zou ik geen winst daar van verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
freaky35 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:57:
Een 7800x3d heeft weinig aan sneller geheugen meen ik,dus of je daar wat mee op schiet,dat tetwijfel ik.
Voor 4k is de gpu het belangrijkste en daar heb je al een hele snelle voor.

Enigste stap ophoog qua performance zal dus ook zijn een andere gpu,dus een 5090.Maar gezien de prijzen daarvan,kan ik me meer dan voorstellen dat je dat niet doet

Qua opslag ruimte zou ik gaan voor een grotere ssd,indien je verder rruimte te kort komt.

Echter voor prestaties,zou ik geen winst daar van verwachten
Afgaande op internet las ik dat je nog wat kon winnen met 6000 geheugen ipv mijn 5600 geheugen wat ik had. Qua ruimte heb ik eigenlijk voldoende ruimte aan mijn huidige 2TB SSD. Ik heb zelfs nog een 1 TB ssd op reserve liggen die ik nog niet gebruik. :P

En een 4090 heb ik ook overwogen, echter zijn dit nog steeds hele kostbare kaarten, zelfs 2ehands dat het mij dat niet waard is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een snellere schijf zal je marginaal tot geen winst op halen, PC games zijn ver van geoptimaliseerd als het gaat om 5+TB/sec schijven maximaal te benutten, beetje winst zou nog zitten in een betere random read of 4k write schijf, maar dan zal je flink wat benchmarks moeten doorspitten met de vraag of het merkbaar zal zijn.

Een 4090 gaat tweedehands nog rustig 1700+ euro, zelfs een 5080 zal niet ver van die prijs zitten, misschien nog even wachten wat de 9070 gaat doen die binnenkort uitkomt, maar echte upgrade zal je toch richting die 2000 euro opstap moeten kijken :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
SinergyX schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:12:

Ok duidelijk verhaal dan ja. Had gehoopt nog wat extra er uit te persen met een SSD of RAM geheugen dat sneller is. En prijzen van een 4090/5080/5090 gaan momenteel nergens meer over. Wellicht als de 5080 wat normaliseert qua prijs dat ide het dan wordt.

Dan ga ik me nog maar eens verdiepen in betere ventilators voor mijn silent base 802 kast die stiller zijn en nog meer lucht verplaatsen dan standaard ventilators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AMD is nu bezig met z'n presentatie, ik denk dat een 9070XT (OC?) nog een interessante upgrade kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
SinergyX schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:30:
AMD is nu bezig met z'n presentatie, ik denk dat een 9070XT (OC?) nog een interessante upgrade kan worden.
Ja dit zal heel erg liggen aan de benchmarks. AMD had al aangegeven dat deze kaarten onder de XTX zouden komen te liggen. Dus betwijfel of dit het waard zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:31
Hier nog een grote en recente ssd test met allerlei snelle jongens en tientallen benchmarks ;

https://www.techpowerup.c...black-sn7100-2-tb/19.html

Ja windows start 3 sec trager op en de gamelevels laden duurt 1 sec langer . Dat is het gedoe niet waard .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
nuffy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:36:
Hier nog een grote en recente ssd test met allerlei snelle jongens en tientallen benchmarks ;

https://www.techpowerup.c...black-sn7100-2-tb/19.html

Ja windows start 3 sec trager op en de gamelevels laden duurt 1 sec langer . Dat is het gedoe niet waard .
Dat loont inderdaad de moeite en investeringen dan niet. Dan komt het wel met de 6000 series van Nvidia voor een nieuwe gpu upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43
Videokaart lichte ondervolt+ overclock scheelt nog wat.
Cpu optimaliseren met ondervolt via curve optimizer waardoor hij makkelijker en langer de max boost aan kan houden.

Het mooiste: kost niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
meljor schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:44:
Videokaart lichte ondervolt+ overclock scheelt nog wat.
Cpu optimaliseren met ondervolt via curve optimizer waardoor hij makkelijker en langer de max boost aan kan houden.

Het mooiste: kost niks!
Dat klinkt als een goed idee. Ik moet echter bekennen dat ik nog nooit GPU of CPU heb undervolted. Ben te bang dat ik wat verkeerd instel.

Dus geen idee hoe lastig dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43
jerrot schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Dat klinkt als een goed idee. Ik moet echter bekennen dat ik nog nooit GPU of CPU heb undervolted. Ben te bang dat ik wat verkeerd instel.

Dus geen idee hoe lastig dat is.
Tja, je bent een tweaker of niet :+

Google is je vriend. Stelt niet zoveel voor hoor, en gewoon goed testen met je favoriete games.
Pagina: 1