Workstation PC gezocht en ik kom er niet uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Checkers
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-04 02:20
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gros is video en audio editing. Dat zijn geen 4K films of animaties, meer heel veel simpel edit werk. Hiervoor gebruik ik Davinci Resolve, mocht dat uitmaken. Qua gaming hoeft het echt niet de meest recente spellen top te draaien, maar iets van een basis zou mooi zijn, vooral emulatie van oudere consoles van Nintendo en Playstation enzo wil ik nog wel doen. Ook neem ik voiceovers op met de PC, dus mag het niet téveel geluid maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De max. is zo’n 1800 euro, maar minder is altijd mooi meegenomen natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Sterker nog, er moet ook nog een keyboard en monitor bij, dus aanbevelingen daar zijn zeker welkom.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Poeh, das moeilijk. De essentials, denk ik? Ik had al eerder Azerty om hulp gevraagd, maar hun samenstelling werd bij een second opinion op een ander forum met de grond gelijk gemaakt. Ik zal hem ook hier onder posten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, maar de onderdelen moeten beschikbaar zijn op Azerty aangezien ik gebruik wil maken van hun assemblage service

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik kom er gewoon echt niet uit. Al die vele onderdelen en termen waar ik nog van gehoord heb… Ik hoopte dat Azerty me daar bij kon helpen met hun advies service, maar zoals ik al zei, dat lijkt ook niet echt een goede samenstelling (zeg ik als leek). Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de perfecte samenstelling!

Waar Azerty meekwam en dus een soort van de basis is:

Fractal Design Pop Silent Case

GIGABYTE GeForce RTX 4060 Ti Eagle OC 8G Videocard

Intel core i7-14700KF Processor

ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI Motherboard

Be quiet! Pure rock 2 black cooler

Corsair RM650e power supply

Corsair Vengeance memory

Crucial P3 1TB SSD

En dat alles zou dan €1600 kosten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
Azerty 1750,- incl. monitor, 2Tb SSD excl.assemblage en windows key:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900 Boxed€ 355,99€ 355,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenChieftec Apex Q€ 88,69€ 88,69
1MonitorsMSI G272QPF E2 Zwart€ 179,-€ 179,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 27,99€ 27,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 167,10€ 167,10
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 750W€ 95,95€ 95,95
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.662,62
12-core cpu met 64Gb memory en dual fan cpu-koeler.
Behuizing met 3 fans en geluiddemping
2Tb SSD met TLC geheugen en cache (Crucial P3 is QLC).
ATX3.1 Gold voeding.
7800XT videokaart met 16Gb geheugen, zie https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
In hoogte verstelbare 27" 180Hz QHD IPS monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkers
Woezik schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 00:46:
Azerty 1750,- incl. monitor, 2Tb SSD excl.assemblage en windows key:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900 Boxed€ 355,99€ 355,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenChieftec Apex Q€ 88,69€ 88,69
1MonitorsMSI G272QPF E2 Zwart€ 179,-€ 179,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 27,99€ 27,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 167,10€ 167,10
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 750W€ 95,95€ 95,95
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.662,62
12-core cpu met 64Gb memory en dual fan cpu-koeler.
Behuizing met 3 fans en geluiddemping
2Tb SSD met TLC geheugen en cache (Crucial P3 is QLC).
ATX3.1 Gold voeding.
7800XT videokaart met 16Gb geheugen, zie https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
In hoogte verstelbare 27" 180Hz QHD IPS monitor.
Thanks, dat ziet er goed uit! In een poging om wat meer te leren van de keuzes die gemaakt worden: kun je me misschien uitleggen waarom jij deze onderdelen kiest en waarom die Azerty advies dienst met een compleet andere PC kwam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55
Azerty moet het natuurlijk doen met onderdelen die zij verkopen.

I7 14700k vs r9 7900 ; de r9 wint qua prestaties.
Bord dat azerty aanrader is wel beter, and equivalent is uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI , wel 50 euro duurder dus even kijken of je het wel wilt.
4060ti vs 7800xt, makkelijke keuze, 4060ti is eerder vergelijkbaar met 7700.
Behuizing; ik vind zelf de fractal pop mooier, maar beiden voldoen prima
Cpu koeler: zie test van eergisteren
Intern geheugen kan ik niets over zeggen, want dit is alsof je zegt dat je in een Volkswagen met 4 wielen rijdt, zonder specifiek model te noemen.
Voedingen; beide zijn prima
Ssd: de crucial p3 is QLC, niet geschikt voor foto/videobewerking. Bovendien is 1 tb veel te weinig.

Woeziks build is veel beter uitgebalanceerd, maar mist nog de assemblage kosten en je moet kijken of ze alles op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkers
99ruud99 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:08:

Bord dat azerty aanrader is wel beter, and equivalent is uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI , wel 50 euro duurder dus even kijken of je het wel wilt.
Intern geheugen kan ik niets over zeggen, want dit is alsof je zegt dat je in een Volkswagen met 4 wielen rijdt, zonder specifiek model te noemen.
Ssd: de crucial p3 is QLC, niet geschikt voor foto/videobewerking. Bovendien is 1 tb veel te weinig.

Woeziks build is veel beter uitgebalanceerd, maar mist nog de assemblage kosten en je moet kijken of ze alles op voorraad hebben.
Dit was het interne geheugen die Azerty had gekozen: https://azerty.nl/product/corsair-vengeance-geheugen/5991514

Raar overigens dat ze ee een SSD in hebben gedaan die helemaal niet geschikt is voor video en audio bewerking, zij wisten ook dat ik daar nou juist naar zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55
Zoals gezegd, waarschijnlijk afhankelijk van voorraad.
Net als intel kiezen, is bekender van naam dus klinkt als betere pc.

Het is niet dat de pc niet zal werken, maar voor ongeveer hetzelfde heb je nu meer :)

Ps woeziks heeft ook een monitor toegevoegd, dat is waarom je totaal zo hoog zit.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 28-02-2025 01:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:07
99ruud99 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:08:

De ts geeft aan in de video te zitten. Dan is Intel koning

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/intel-core-i7-14700k/images/encode-av1.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/intel-core-i7-14700k/images/premiere-pro.png
De nieuwe Intel zijn nog iets sneller in encoding, maar niet in premiere
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/intel-core-ultra-7-265k/images/encode-av1.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/intel-core-ultra-7-265k/images/premiere-pro.png
99ruud99 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:26:[/b]
Net als intel kiezen, is bekender van naam dus klinkt als betere pc.
Gezien bovenstaand komt het mij meer over dat het persé geen Intel mag zijn. Zelf toevallig eergisteren een AMD cpu besteld maar dat is voor gaming.
Checkers schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:19:

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik kom er gewoon echt niet uit. Al die vele onderdelen en termen waar ik nog van gehoord heb… Ik hoopte dat Azerty me daar bij kon helpen met hun advies service, maar zoals ik al zei, dat lijkt ook niet echt een goede samenstelling (zeg ik als leek). Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de perfecte samenstelling!

Waar Azerty meekwam en dus een soort van de basis is:

Fractal Design Pop Silent Case

GIGABYTE GeForce RTX 4060 Ti Eagle OC 8G Videocard

Intel core i7-14700KF Processor

ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI Motherboard

Be quiet! Pure rock 2 black cooler

Corsair RM650e power supply

Corsair Vengeance memory

Crucial P3 1TB SSD

En dat alles zou dan €1600 kosten
Wat vind je zelf dat er mis mee is dan? Ze komen met een CPU die geschikt is voor hetgeen je beschrijft. De voeding is hagelnieuw en wordt hier aanbevolen in de BBG. Case wordt ook goed gewaardeerd.

Wat je kunt doen is per component simpelweg een review lezen, dan zie je meteen wat de alternatieven zijn. Bijvoorbeeld: https://www.tomshardware.com/reviews/crucial-p3-ssd-review. Een Samsung 980 pro heeft betere recensies maar of je dat de meerprijs waard vindt is aan jezelf.

Persoonlijk zou ik aan het lijstje van azerty wel een aantal wijzigingen maken. Ik zou de 14700K nemen ipv de 14700KF, dan heb je de IGP die je ook kunt aanspreken om cpu taken te offloaden. Dat of de nieuwe Intel 265K indien je verbruik belangrijker vindt dan fps.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkers
sdk1985 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 03:16:
[...]

De ts geeft aan in de video te zitten. Dan is Intel koning

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De nieuwe Intel zijn nog iets sneller in encoding, maar niet in premiere
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Gezien bovenstaand komt het mij meer over dat het persé geen Intel mag zijn. Zelf toevallig eergisteren een AMD cpu besteld maar dat is voor gaming.

[...]

Wat vind je zelf dat er mis mee is dan? Ze komen met een CPU die geschikt is voor hetgeen je beschrijft. De voeding is hagelnieuw en wordt hier aanbevolen in de BBG. Case wordt ook goed gewaardeerd.

Wat je kunt doen is per component simpelweg een review lezen, dan zie je meteen wat de alternatieven zijn. Bijvoorbeeld: https://www.tomshardware.com/reviews/crucial-p3-ssd-review. Een Samsung 980 pro heeft betere recensies maar of je dat de meerprijs waard vindt is aan jezelf.

Persoonlijk zou ik aan het lijstje van azerty wel een aantal wijzigingen maken. Ik zou de 14700K nemen ipv de 14700KF, dan heb je de IGP die je ook kunt aanspreken om cpu taken te offloaden. Dat of de nieuwe Intel 265K indien je verbruik belangrijker vindt dan fps.
Laat me even vooropstellen dat ik er uberhaupt geen verstand van heb haha. Ik ga van iemand om hulp vragen naar second opinion naar third opinion, in de hoop iets te vinden wat over het algemeen wel goed lijkt (zover ik dat kan beoordelen). Dat is ook de reden dat ik niet onder de indruk was van waar Azerty meekwam: Op een ander forum werd die samenstelling neergesabeld alsof ik opgelicht werd. Zelf heb ik echt geen idee. Op dit moment zit ik op de lijn die Woezik had uitgestippeld, maar door jouw bericht begin daar ook weer aan te twijfelen haha.

Wat ik overigens wel kan toevoegen aan het verhaal is dat ik Davinci Resolve gebruik voor videobewerking, wat, als mijn onderzoek klopt, veel zwaarder op de GPU drukt dan op de processor. Dat is vgm bij Adobe Premiere anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:07
Checkers schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 04:38:
[...]

Laat me even vooropstellen dat ik er uberhaupt geen verstand van heb haha. Ik ga van iemand om hulp vragen naar second opinion naar third opinion, in de hoop iets te vinden wat over het algemeen wel goed lijkt (zover ik dat kan beoordelen). Dat is ook de reden dat ik niet onder de indruk was van waar Azerty meekwam: Op een ander forum werd die samenstelling neergesabeld alsof ik opgelicht werd. Zelf heb ik echt geen idee. Op dit moment zit ik op de lijn die Woezik had uitgestippeld, maar door jouw bericht begin daar ook weer aan te twijfelen haha.

Wat ik overigens wel kan toevoegen aan het verhaal is dat ik Davinci Resolve gebruik voor videobewerking, wat, als mijn onderzoek klopt, veel zwaarder op de GPU drukt dan op de processor. Dat is vgm bij Adobe Premiere anders
Wat dus niet nodig is. Je kunt je prima inlezen.

Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/wp-content/uploads/2022/08/ARL-S_DR_Overall.png

Verder ondersteund davinci resolve afaik intel quicksync en die doet h.265 4:2:2 wat verder volgens mij niemand doet. Zou ik ook even naar kijken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
De Intel 14700K heeft door het extreme piekverbruik een groot risico op stabiliteitsproblemen. Inmiddels is deze opgevolgd door de Intel Ultra Core i7 265k. Daar ben ik mijn build mee begonnen, maar kwam qua budget te hoog uit. Intel met interne gpu (dus geen "F" versie) heeft het voordeel van quick sync. Zowel de cpu als het moederbord zijn duurder als AMD.

Voor Davinci Resolve gekeken naar: https://www.pugetsystems....stations/davinci-resolve/

Qua featureset flink bespaart op het moederbord: geen wifi/Bluetooth, geen ARGB headers, maar wel een goede stroomvoorziening en heatsink voor VRM en M2 SSD (nuttig voor snelle PCIe4.0 ssd's).

De Pop Silent case is een behuizing die ook geluiddemping heeft, maar ook erg gesloten is. Voor gaming heb je een goede videokaart nodig, die zijn warmte kwijt kan. De Apex Q vond ik een betere mix: 3 fans, geluiddemping, front USB-C en betere koeling. https://www.chieftec.eu/products-detail/575/GA-01B-Q-OP
Bij de Fractal Pop moet een extra kabeltje worden bijgekocht voor de front USB-C aansluiting.

Nvidia videokaart heeft de voorkeur (cuda cores) voor Adobe/Davinci, maar de 7800XT is veel sneller in gaming. Ook heeft de 7800XT een dubbele hoeveelheid memory, wat ook in Davinci een voordeel wordt genoemd.

Zowel videobewerking als Resolve hebben voordeel van veel memory, daarom 64Gb gekozen. Puget noemt 64Gb zelfs al bij 1080p, maar dat lijkt me aan de hoge kant. De Corsair 6000CL30 is wel iets sneller dan de 5600CL36 kit die ik uit kostenbesparing heb gekozen. Ik heb wel memory gekozen met AMD Expo support. Kies voor een Intel moederbord support voor Intel XMP.

QLC (Q=quad voltages) heeft een hogere foutkans dan TLC(T=triple voltages) en cache zorgt dat de schrijfprestaties langer behouden blijft en geeft een langere levensduur. De cache is namelijk SLC (S=single) geheugen.

De Corsair RM650e voeding is uitstekend, maar waarschijnlijk vrij krap voor een 14700K/RTX4060Ti. Voor een 7900/7800XT zou 650W voldoen, maar voor een goede voeding kwam ik goedkoper uit bij de BQ 750W. De kabels zitten bij de BQ wel vast aan de voeding (niet modulair), maar in een dichte behuizing die je ook niet zelf gaat bouwen maakt het niets uit.
Gebruik voor berekening van het wattage een calculator: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

De Be quiet! Pure rock 2 met enkele fan is ongeschikt voor een 14700K die een flinke AIO-koeler nodig heeft. De Artic 36 met dubbele fan voldoet prima voor de 7900. Door de powerlimiet van de 7900 te verhogen krijg je een 7900X, die wel duidelijk meer verbruikt.
Pagina: 1