Condenslekkage wasmiddellade Bosch normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• renebakker3
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:56
Mijn vraag is :

Na 13 jaar trouwe dienst van mijn samsung wasmachine heb ik hem gisteravond vervangen door een bosch
WAN2827FNL vanwege de vele positieve reviews.

Nu valt mij op, dat tijdens het eerste programma volgens de handleiding "trommel reinigen" er veel condens optreedt in het wasmiddelenbakje, zoveel dat zelfs de handgreep nat wordt en druppelvorming optreedt. Nu dacht ik, zal wel alleen bij trommel reinigen zijn. Maar vanavond trad het ook op bij een kookwasprogramma op 90 graden. Zo erg dat als ik de wasmiddellade eruit zou halen, er heel veel druppels op de vloer vallen. Tevens het handvat bij openen was erg nat. Mijn samsung had hier helemaal geen last van.

Aangezien de machine 1 dag oud is meteen met bosch gebeld en ze sturen aankomende woensdag een monteur.

Nu denken jullie natuurlijk, er komt toch een monteur, waarom stel je hier nog een vraag?

Ik was benieuwd of dit een bekend probleem is bij bosch machines ? en wil mij graag goed voorbereiden voor het monteursbezoek. De ruimte is ongeveer 16 graden waar de wasmaschine staat. Mij lijkt het probleem te ontstaan doordat er geen "knik" zit in de aanvoer van het wasmiddel. Waardoor de stoom/condens direct via het aanvoer buisje in de wasmiddel lade terecht komt en zich daar vervolgens weer omzet naar water.

Wat nu door mijn hoofd spookt is ook het volgende : kan ik niet beter mediamarkt bellen om hem om te ruilen, maar wellicht heeft elke machine uit deze serie dit probleem en schiet ik er niks mee op. En duurt het monteursbezoek niet te lang zodat ze dalijk zeggen bij mediamarkt : meneer u had het eerder moeten retourneren, nu heeft u het al een aantal keer gebruikt? Wat is wijsheid in deze situatie?

Ik heb wel meteen mediamarkt via de chat vandaag op de hoogte gebracht van het probleem en hun ingelicht over het geplande monteursbezoek.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bosch gebeld, de medewerkster gaf aan dat dit niet hoorde en heeft een monteur ingepland. Ze gaf wel aan als het een montage fout betrof ik wel 139 euro kosten had.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:02
Het is niet zo handig van je om rechtstreeks Bosch in te schakelen. De machine is gekocht bij de Media Markt. De Media Markt is daarom veratwoordelijk voor de levering van een goed werkend apparaat. En ook de garantie loopt via de Media Markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renebakker3
Hallo, Bedankt voor je reactie.

Bosch gaf aan dat dit geen probleem was, aangezien mediamarkt ook hun als servicepartner heeft. Mocht het een defect zijn aan het geleverde artikel dan regelen hun ook de omruiling via de mediamarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:00
Trommel reinigen en kookwas geeft allebei stoom, vind ik niet zo gek dat er dan wat condens vormt? Neem aan dat gros van de wasjes je veel lagere temperatuur gaat draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renebakker3
Update n.a.v. contact met een bosch verkoper/expert van hun wasmaschine.

Is bewust zo ontworpen zodat alle resten wasmiddelen e.d. oplossen en alles goed schoon wordt. Ze adviseren 1x per maand een 'wasje' te doen op 90 graden.

Condens is normaal, druppels ook een aantal. Echter is het niet de bedoeling dat er water uit gaat lopen, mocht dit zo zijn dan kun je het beste een monteur inschakelen.

Een collega met een ander merk wasmaschine heeft hetzelfde.

Even gepost in het geval meer mensen hier last van zouden hebben of eventueel vragen over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:04
Is een reparatie set voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-04 14:25
Hi Rene,

Ik toevallig ook na Samsung 3 weken terug bij MM een Bosch gekocht. (Wgb256asnl). De eerste is vorige week omgewisseld voor een nieuwe omdat hij een bonkend geluid maakte bij de 1e was.

Sinds zaterdag de nieuwe in huis. Bij het draaien van de 1e lege 90c was ging het al geljjk mis. Foutcode: #error a serious problem has occurred. Turn of your machine and turn on again. Programma wilde niet starten. Uiteindelijk na de stekker eruit en opnieuw erin gedaan te hebben startte hij wel maar trof ik een onbestemde witte aanslag aan in de trommel en rubberen rand. Nog een spoelprogramma en nog een 90c programma gedaan en de aanslag zit er nog. Lamp in de trommel gaat ook aan en uit wanneer het uitkomt.

Las uw bericht en vroeg me af hoe het bij u is verlopen, opgelost en nu tevreden ermee?
Er staat volgende week een bezoek van Bosch monteur gepland maar ben nog niet heel blij met m’n aankoop uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-04 12:27
RH010 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:42:
Hi Rene,

Ik toevallig ook na Samsung 3 weken terug bij MM een Bosch gekocht. (Wgb256asnl). De eerste is vorige week omgewisseld voor een nieuwe omdat hij een bonkend geluid maakte bij de 1e was.

Sinds zaterdag de nieuwe in huis. Bij het draaien van de 1e lege 90c was ging het al geljjk mis. Foutcode: #error a serious problem has occurred. Turn of your machine and turn on again. Programma wilde niet starten. Uiteindelijk na de stekker eruit en opnieuw erin gedaan te hebben startte hij wel maar trof ik een onbestemde witte aanslag aan in de trommel en rubberen rand. Nog een spoelprogramma en nog een 90c programma gedaan en de aanslag zit er nog. Lamp in de trommel gaat ook aan en uit wanneer het uitkomt.

Las uw bericht en vroeg me af hoe het bij u is verlopen, opgelost en nu tevreden ermee?
Er staat volgende week een bezoek van Bosch monteur gepland maar ben nog niet heel blij met m’n aankoop uiteraard.
Je schrijft 3 weken geleden. Dat is binnen de 30 dagen. Dan zou ik de machine retour sturen in plaats van met een nieuwe gerepareerde machine gaan werken. Op de 1 of andere manier lijkt bij mediamarkt alles wat ik zou aanraden op. Het leuke is dat er 3 merken met 5 jaar garantie zijn tegenwoordig. Frilec en Inventum verkopen machines van Midea en Everglades van Hisense. Deze zijn ale 3 goed. Als je echt bij MM wil kopen zou ik kijken of ze Koenic of Sharp op voorraad hebben. Bosch is geen duitse degelijkheid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-04 14:25
Bedankt voor de tip, ik wil het liefst jou niet bij MM kopen, nooit meer! De levering en ‘installatie’ als je het zo wilt noemen, zijn echt vreselijk verlopen dus dan zou ik toch maar voor geld terug gaan en ergens anders kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-04 12:27
RH010 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:35:
Bedankt voor de tip, ik wil het liefst jou niet bij MM kopen, nooit meer! De levering en ‘installatie’ als je het zo wilt noemen, zijn echt vreselijk verlopen dus dan zou ik toch maar voor geld terug gaan en ergens anders kijken
Toen ik nog aan het werk was belde ik klanten altijd vooraf om een indruk van de storing te krijgen. Als een machine nog geen 30 dagen oud was adviseerde ik altijd terugsturen. Heb je die 10kg echt nodig of kwam dat toevallig zo uit? Anders zou ik de 9kg inventum nemen op Bol. Als je echt 10kg wil en ook wifi en autodose dan kan je op bol de Sharp ESNFL014CBNA2BX nemen, van 509 euro nemen. En als je toch echt 10kg en 5 jaar garantie wil de 10kg everglades van bol. Maar je Bosch nu is 1600rpm dus het droogresultaat kan je tegenvallen want de Everglades centrifugeert niet zo droog. De Inventum en Sharp centrifugeren wel goed. Inventum is ook 5 jaar garantie trouwens.
Pagina: 1