Meerdere aardlekautomaten/schakelaars voor tuinverlichting

Pagina: 1
Acties:

• wobbadobbadobdo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-02 00:31
Ik wil niet zelf aan de gang maar ik wil vooral weten wat er mogelijk is zodat ik gericht iemand in kan schakelen. Iemand tipte mij om hier eens op het forum rond te vragen :) . Excuses als ik niet de juiste termen gebruik.

Toen ons huis gebouwd is 4 jaar terug is er een groep met aparte aardlek voor de tuin gemaakt.
Nu hebben we 2x iets van vocht in lampjes gehad waardoor de hele groep er uit viel.

Nu loopt de groep naar onze veranda met een YMVK-as kabel waarna deze gesplitst wordt over 4 YMVK-as kabels die allemaal naar een deel van de tuin gaan. En zou ik hier graag bijvoorbeeld 3 of 4 losse aardlekschakelaars tussen willen zodat er maar een deel van de tuin uitvalt.
Het kan dus niet in dezelfde groepen kast (de andere aardlekschakelaars zouden dan in de veranda moeten komen als een soort van 2e groepenkast).

Kan dit überhaupt (conform NEN1010)? Ik heb iets van een achtergrond in elektra en kan mijn herinneren dat je dan te maken hebt met o.a. selectiviteit.

En hoe zou je dit dan kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waKP2Hb8npPpVUX_LhRoL88ArUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fT23Fc1PTfwIFSgwRNmV51PR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door wobbadobbadobdo op 27-02-2025 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Je kan 300mA plaatsen (B16A) en in de veranda 4x 6 ampere 30mA.
Maar zou het niet beter zijn om deugdelijke verlichting te monteren?
Ik heb 6 metalen lampen met hoeden erop (designlampen), hier is in 20 jaar nog nooit vocht in gekomen.
De grondmoffen zijn gevuld met hars.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 19:36
Jim423 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:36:
Je kan 300mA plaatsen (B16A) en in de veranda 4x 6 ampere 30mA.
Maar zou het niet beter zijn om deugdelijke verlichting te monteren?
Ik heb 6 metalen lampen met hoeden erop (designlampen), hier is in 20 jaar nog nooit vocht in gekomen.
De grondmoffen zijn gevuld met hars.
Je kan een selectieve aardlekschakelaar gebruiken denk ik? Die gaat langzamer af. Maar of dat mag?

[ Voor 30% gewijzigd door rickbouman op 27-02-2025 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Alternatief is om verlichting op zwakstroom te nemen, dan loop je daar ook niet tegenaan. Maar zoals eerder gemeld, betere armaturen is hoe dan ook verstandiger dan wat jij wil.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobbadobbadobdo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-02 00:31
Oké, ik heb verder gekeken maar een aardlek achter een aardlek is geen optie denk ik.

Mag ik wel de groep splitsen met meerdere Hager lastscheider 1-polig 16A? Dat ik bij issues een deel van de groep kan uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Je kunt een selectieve aardlek, aangegeven met een S, plaatsen. Die is langzamer.

Daar zijn wat regeltjes voor, maar die ken ik zo niet.
Waarschijnlijk mogen daar geen verbruikers op, alleen meerdere normale aardleks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-09 19:49

DjVe

Hatsaflats!

Als er wandcontactdozen in een groep zitten, dan MOET er een 30mA aardlekschakelaar tussen. Je mag natuurlijk wel een onderverdelen maken ergens en daar 4x30mA plaatsen en een 100/300 mA in je hoofd verdeler plaatsen. Maar dan moet je er ook overstroombeveiling in plaatsen (B16 bijvoorbeeld).

Er zijn overigens ook 10mA aardlekbeveilinging verkrijgbaar in spatwaterdichte behuizingen zoals deze: https://spero.nl/contents...rdlekschakelaar-10mA.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
@DjVe Ja dat vermoeden had ik al.
Mogelijk voldoen dan WCDs met ingebouwde RCD nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-09 22:50
Hier heb ik in de schuur nog een kleine groepenkast die weliswaar van 3 fase naar verschillende 1-fase aansluitingen gaat, maar wel hetzelfde doet. Die splitst de inkomende aansluiting naar meerdere losse die je apart af kan schakelen. De aardlek selectief maken zal lastig worden, je kunt de bovengenoemde 10mA pakken, maar ik acht de kans groot dat dan alsnog de aardlek in je hoofdzekeringenkast er uit zal gaan.

Maar je kunt hiermee iig per stuk uitschakelen wat het een stuk makkelijker maakt om de fout te vinden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:56
Zoals al gezegd moet je problemen oplossen en niet verstoppen.
Zorgt dat je verlichting degelijk vochtbestendig is in plaats van dat je extra aardlekschakelaars plaats.

En als je meerdere aardlekschakelaars plaatst dan loop je net zo goed de kans dat meerde er gelijktijdig uit springen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-09 22:50
Ben(V) schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:39:
Zoals al gezegd moet je problemen oplossen en niet verstoppen.
Zorgt dat je verlichting degelijk vochtbestendig is in plaats van dat je extra aardlekschakelaars plaats.
Het is gewoon bekend dat tuinverlichting vaak problemen geeft, ongeacht hoe goed je het hebt aangelegd. Ik heb bij de meest professionele aangelegde tuinen problemen kunnen opzoeken. Dus alhoewel het wel de beste oplossing is, is het alsnog heel verstandig om ervoor te zorgen dat de tuin een aparte groep met aardlek heeft.
En als je meerdere aardlekschakelaars plaatst dan loop je net zo goed de kans dat meerde er gelijktijdig uit springen.
Dit is inderdaad het grootste probleem wat je alleen kunt oplossen met S-aardlekschakelaars, maar die mag je niet zomaar gebruiken in een installatie. Wil je dit echt goed doen zul je dan ook echt een aparte groep voor de tuin moeten gebruiken die een eigen aardlek heeft. Maar dat betekent in dit geval wel dat er een extra aansluiting naar de veranda moet worden gemaakt, en dat is meestal niet zo handig om achteraf nog te doen.

[removed]

Pagina: 1