Vraag

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 22:21
Het zal vast het zoveelste "ik heb een obscuur stukje hardware maar linux drivers ho maar" topic zijn, maar ik begin wel een beetje wanhopig te worden.

Ik heb de uitvoering: Dell C2423H Zilver, Zwart van mijn werkgever gekregen. Leuke 2e monitor die mijn 21-inch scherm en antieke webcam uit het Windows 2000-tijdperk mag vervangen. Probleem is echter dat er op geen enkele manier schot in de camera te krijgen is. De camera staat ingeschakeld in het menutje van het scherm, en gaf (voordat ik hem aangesloten had met USB) netjes aan dat het scherm moest worden met USB. Nadat ik hem had aangesloten verdween de melding.

Wellicht relevant:
- Ik draai Linux Mint met het Cinnamon smaakje, maar gezien Ubuntu based moet dat niet veel uitmaken.

Wat ik heb geprobeerd:
- Allereerst drivers gezocht bij Dell. Niet te vinden voor Linux. Windows drivers bieden ze aan.
- Driver manager (of hoe de applicatie ook heet, gebruik het niet vaak) laten scannen op driver updates
- Uiteraard een apt update & upgrade gedraaid
- Standaard video input drivers geprobeerd. De default drivers die ik al had staan herkennen 'm niet
- `lsusb` laat het scherm wel zien als USB device, maar herkent hem alleen als audio device. Kleine sidenote dat de audio van het scherm wel werkt. Of dat via de USB bus gaat of via de display kabel durf ik niet te zeggen (kan ik morgen uitsluiten)
- Gecheckt of de camera het toch 'stiekem' deed door de /dev/video0 t/m video3 te passen naar VLC. Geen geluk, dat was de integrated camera van de laptop, een aantal keer herhaald want blijkbaar zit er IR in.
- `guvcview` geinstalleerd via de repo toevoegen als source. De compatability list voor deze kon ik niet meer online vinden, maar toch hoop. Geen soelaas, dus weer weggegooid.
- En online gezocht naar mensen met soortgelijk probleem. Helaasch pindakaasch.

Wat ik nog wil gaan proberen:
- guvcview via software manager installeren. Kan me niet voorstellen dat dit gaat werken, maar gekke dingen werken soms...

Iemand hier nog pointers? Obscure linkjes? Tips voor een video driver of debug methode hoe ik dit ding wel aan de praat ga krijgen? _/-\o_

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Beste antwoord (via OverloadOfRed op 28-02-2025 15:28)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als audio via de videokabel zou gaan, zou het niet bij lsusb getoond worden. ;) Goed dat je er *iets* ziet, maar er zou dus duidelijk de webcam moeten staan. Zoals je al probeerde, zou er een /dev/video* apparaat moeten komen.

Tip voor nu is de USB los koppelen, systeem met een terminal klaar hebben en dan met journalctl -f het log volgen op nieuwe meldingen. Prik dan de USB kabel er in en kijken wat je in de logs erbij krijgt. Je zou daar dan 2 apparaten moeten krijgen, of iig types. Eentje als microfoon, de ander voor de camera zelf. Met die melding kan je dan verder zoeken. Misschien is het zo simpel als handmatig een module laden. Mis je misschien wat firmware. Of is er wat anders dat ontbreekt. Maar je hebt dan iig een hint.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als audio via de videokabel zou gaan, zou het niet bij lsusb getoond worden. ;) Goed dat je er *iets* ziet, maar er zou dus duidelijk de webcam moeten staan. Zoals je al probeerde, zou er een /dev/video* apparaat moeten komen.

Tip voor nu is de USB los koppelen, systeem met een terminal klaar hebben en dan met journalctl -f het log volgen op nieuwe meldingen. Prik dan de USB kabel er in en kijken wat je in de logs erbij krijgt. Je zou daar dan 2 apparaten moeten krijgen, of iig types. Eentje als microfoon, de ander voor de camera zelf. Met die melding kan je dan verder zoeken. Misschien is het zo simpel als handmatig een module laden. Mis je misschien wat firmware. Of is er wat anders dat ontbreekt. Maar je hebt dan iig een hint.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 22:21
Waarschijnlijk zit er een gekkigheidje in m'n USB hub. Ik heb een beetje een vreemde setup dus scherm -> usb hub -> dock -> laptop. Toen ik 'm volgde met journalctl -f kreeg ik alleen de audio usb device te zien, maar toen ik 'm direct inplugde in de dock ineens ook een video en nog wat audio devices. Opgelost dus!

Goeie tip wel, dus bedankt :)

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent