Wat is hier aan de hand met deze no-name Android TV stick?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Wijze les gehad vandaag, ondanks dat ik toch al even mee loop in de IT. We hebben al jaren tot groot plezier een Nvidia Shield Pro in gebruik, maar we willen één van onze oude tv'tjes 'smart' maken dus ik zocht naar een 'stickie'. Via marktplaats kwam ik wat in de regio tegen voor 'weinig' (25e) dus ik dacht ik pik hem op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKoQd0e-iya54pDyLmbNsB79QqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNZWQwH9YLUfsZs1jn63uD5I.jpg?f=fotoalbum_large

Ter plaatse niet getest, wel even doos gecontroleerd, alles zit erin, nog netjes in plastic etc etc dus prima, neem hem wel mee. Onderweg nog even mijn zoon oppikken, dus ik zit in de auto te wachten en bekijk de doos nog eens goed...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3UROq-ngn0yUQp-vMXnba5AtoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPqVVd8rtpco2bQwlluSpwi7.jpg?f=fotoalbum_large

"Made in China". Tja, wat niet tegenwoordig. Hóeft geen issue te zijn, maar...

'Overseas use only'? Die opmerking triggerde mij even. Heel donker gedacht: Wat is er aan de hand met dit ding dat China in eigen land niet wil hebben? Iets met software rechten? Waarschijnlijk niet, want dat boeit China volgens mij niet zo, maar wat dan?

Dus ik ben even gaan reverse searchen om foto's te vinden van zo'n ding. En zodra ik de exact zelfde stick had gevonden, advertenties zoeken op internet die dit ding aanbieden. Voornamelijk ali-express, en ik vond enkele merknamen waar dit apparaat onder verkocht worden. Toen daar weer op zoeken...

...en dan vind ik talloze berichten danwel discussies die uitleggen dat veel van de stickjes die onder dit merk/type zijn verkocht achteraf voorzien bleken te zijn waren van malware. Adfraud clickers, trojans, tot en met toegang tot jouw thuisnetwerk verkopen. Tja, dat willen we niet natuurlijk. En ik kán een VLAN opzetten, segregeren, extra google account aanmaken etc maar dan wil ik nog steeds niet met onze eigen netflix/npo account op dat kreng inloggen natuurlijk.

Ik vertrouw het niet... dus ik ga hem toch maar niet gebruiken. Maar mijn nieuwsgierigheid is nog niet gestild. Wie kan mij wijzer maken en heeft iemand misschien een idee achter de reden voor die melding 'overseas use only'?

Gevalletje to good to be true....

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Leg hem in een VLAN en monitor eens een poosje al het verkeer wat 't ding produceert

404 Signature not found

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat VLAN kom ik waarschijnlijk wel aan uit via mijn Ubiquiti netwerk maar netwerkverkeer monitoren heb ik niet zoveel kennis van. Weet ook niet of ik die moeite erin wil steken eerlijk gezegd, heb al genoeg klusjes liggen momenteel :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:30
Overseas only omdat het gebruik maakt van Google Play. Dat is, zover ik weet, niet beschikbaar in China met uitzondering van Hong Kong en Macau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

:P

Of dit er eentje van is weet ik niet, veel van dit soort cheapo TV sticks/boxes zijn iig voorzien van malware. Gezien de dumpprijs van <€15/st op Ali verwacht ik hier niet veel goeds.

Die hele doos overigens, geweldig.

Nagemaakt Dolby logo
Nagemaakt FCC logo
Nagemaakt RoHS logo

Ik ken Google Play en ik ken Google Assistant, wat is Google Play Assistant?

En zo waarschijnlijk nog wel meer.

[ Voor 86% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2025 20:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:53
Dit is weer z'n pareltje van een product, die onder duizend verschillende namen wordt verkocht.
Met een Google Image search kom ik deze box ook onder de namen 'TVR3', 'G96TVSTICK' en lijkt te worden geproduceerd door ELEBAOTECH uit Shenzhen en is zelfs te koop via Amazon....

Ik zou inderdaad eens kijken wat deze netwerktechnisch allemaal te bieden heeft.
Kijk in de logging van je router/firewall, of iets als Wireshark in zetten waarmee je ook nog in het verkeer kan kijken (wanneer dit niet versleuteld is). Evt. kan je ook mitmproxy gebruiken.

Met nmap kan je kijken welke poorten allemaal open staan op die stick.
Het commando is
code:
1
nmap -p- [IP-adres van de stick]

Je kan ook nog met het tooltje ADB (Android Debug Bridge) connecten naar de stick om te kijken wat voor firmware erop staat.
code:
1
adb connect [IP-adres van de stick]

code:
1
adb shell

Kijken wat voor processen er draaien op de stick
code:
1
ps -A

Firmware controleren
code:
1
getprop ro.build.fingerprint

code:
1
getprop ro.product.manufacturer

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@Ruben279 maar daarvoor moet ik hem natuurlijk eerst in m'n netwerk hangen :P.

Wel blij dat ik mijn gut feeling heb gevolgd en dat jullie m'n vermoeden bevestigen. I might be paranoid, but that doesn't mean they're not out to get me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:53
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:53:
@Ruben279 maar daarvoor moet ik hem natuurlijk eerst in m'n netwerk hangen :P.
Was ik vergeten te tikken, maar ik zou even een extra VLAN maken, netwerktoegang blokkeren en kijken welke pogingen het stickje naar buiten probeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38

TeeDee

CQB 241

Ruben279 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:55:
[...]

Was ik vergeten te tikken, maar ik zou even een extra VLAN maken, netwerktoegang blokkeren en kijken welke pogingen het stickje naar buiten probeert.
Maar dat kan dus ook een probleem zijn. Eventuele malware kan voor langere tijd op de loer liggen. Als gebruiker bekijk je het eea voor een week en dan houdt het op. 2 maanden later is de malware actief. Sterkte daarna...

@HTT-Thalan wegmikken, ritueel verbranden, plat slaan ivm agressie kwijt kunnen

[ Voor 7% gewijzigd door TeeDee op 27-02-2025 21:35 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TeeDee schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Maar dat kan dus ook een probleem zijn. Eventuele malware kan voor langere tijd op de loer liggen. Als gebruiker bekijk je het eea voor een week en dan houdt het op. 2 maanden later is de malware actief. Sterkte daarna...

@HTT-Thalan wegmikken, ritueel verbranden, plat slaan ivm agressie kwijt kunnen
Kado doen aan iemand die ik niet mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

HTT-Thalan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Kado doen aan iemand die ik niet mag?
Dat is wel evil... of maak er een hobby project van. Bouw een faraday kooi, maak een netwerk van isolated systemen, log alles voor een jaar, post je voortgang hier en wordt over 2 jaar de review / .geek koning van t.net

Nu ik dit type, lijkt me wel een leuk project om op te zetten :D

[ Voor 8% gewijzigd door TeeDee op 27-02-2025 21:54 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Android TV volgens de opdruk en dan versie 13 vermelden die als Android TV nooit is vrijgegeven 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TeeDee schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Dat is wel evil... of maak er een hobby project van. Bouw een faraday kooi, maak een netwerk van isolated systemen, log alles voor een jaar, post je voortgang hier en wordt over 2 jaar de review / .geek koning van t.net

Nu ik dit type, lijkt me wel een leuk project om op te zetten :D
Het is dat ik naast de tijd... Ook de kennis niet heb.. Maar zou wel een leuke zijn inderdaad

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Voor rond de 25 had je tweedehands ook wel Chromecasts gehad trouwens. Die hebben vaak een stuk langere houdbaarheid dan van die Chinesium boxjes.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Tja, ik ben allang blij dat de wijsheid nog op tijd kwam om geen credentials kwijt te zijn.

@TeeDee zou jij bereid zijn hier een uitgebreid GoT dingetje omtrent op te zetten dan? Iets waar de community in zijn geheel wat aan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

@HTT-Thalan hier ga ik eens hard over nadenken... Iets dat leuk lijkt en tijd e.d. ergens vandaan halen zijn 2 heel verschillende dingen. Ik kom er op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TeeDee schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:14:
@HTT-Thalan hier ga ik eens hard over nadenken... Iets dat leuk lijkt en tijd e.d. ergens vandaan halen zijn 2 heel verschillende dingen. Ik kom er op terug!
Ok, ding ligt hier klaar. Ik ben bereid hem 'for the cause' te doneren als we er allemaal wijzer van worden - in letterlijke zin :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

FreakNL

Well do ya punk?

25 euro…

Let er dan wat bij en koop een FireTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 12:09
FreakNL schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:36:
25 euro…

Let er dan wat bij en koop een FireTV
Ik vind 25 euro nog best veel geld voor iets wat je niet gaat gebruiken en zou zelf van te voren wat meer onderzoek hebben gedaan. Weggegooid geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Bedankt voor alle meningen :). Het is gebeurd mensen, laten we ons nu richten op wat er nog van te maken valt.
Pagina: 1