In november 2023 zijn wij (2 personen) in ons nieuwe huis gaan wonen. In 2024 ontvang ik een aanslag BSGW voor €700. Nu krijg ik vandaag de aanslag voor 2025 en is die meer dan €1400, terwijl onze situatie niet veranderd is. Nu heb ik de aanslagen vergeleken en blijkt dat er 3 belastingen bij zijn gekomen die in 2024 niet op de aanslag stonden, namelijk; Afvalstofheffing, watersysteemheffing ingezetenen en zuiveringsheffing woning. Ik heb ook een beetje online gezocht en overal staat dat deze 3 belastingen er bij horen dan vraag ik mij alleen af waarom deze in 2024 niet op de aanslag stonden. Weet iemand hoe dit mogelijk is? Is er een vrijstelling voor het eerste jaar dat je er woont voor deze 3 belastingen of iets dergelijks?
In onze gemeente zijn de belastingen samengegaan met BSR en krijg je 1 overzicht van alle belastingen. Is zoiets gaande in jouw gemeente?
Vrijstelling van belastingen bestaat niet voor zover ik weet, hoogstens kwijtschelding na verzoek
Vrijstelling van belastingen bestaat niet voor zover ik weet, hoogstens kwijtschelding na verzoek
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
BsGW betekent letterlijk Belasting Samenwerking Gemeenten en Waterschappen, dus wat er op je aanslag staat klopt precies.
Vorig jaar heette het wellicht nog niet zo en kreeg je twee losse aanslagen die samen dit bedrag waren?
Vorig jaar heette het wellicht nog niet zo en kreeg je twee losse aanslagen die samen dit bedrag waren?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Je hebt vast vorige keer losse aanslagen gehad.... peildatum is 1/1 voor al dit dingen.CasperM10 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:02:
In november 2023 zijn wij (2 personen) in ons nieuwe huis gaan wonen.
En noem het gewoon Gemeentelijke belastingen en heffingen, dan weet iedereen waarover je het hebt :-).
[ Voor 56% gewijzigd door TweakGP op 27-02-2025 20:04 ]
Wat hierboven al gezegd wordt:
Ik heb in januari al een aanslag gehad met "watersysteemheffing ingezetenen en zuiveringsheffing woning" (gaat hier/Hengelo via de Waterschappen, komt altijd in januari).
En dan heb ik net via GBTwente de andere aanslag waarbij mijn OZB/WOZ, rioolheffing & afvalheffing inzit.
---
Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat je gemeente tussen 2024/2025 de manier van afval ophalen en/of de kosten hebben veranderd waardoor de afvalheffing ook op je factuur is veranderd.
(Bij mij is alleen de OZB veranderd door mijn WOZ waarde verhoging natuurlijk, de rest van de posten zijn gelijk)
Ik heb in januari al een aanslag gehad met "watersysteemheffing ingezetenen en zuiveringsheffing woning" (gaat hier/Hengelo via de Waterschappen, komt altijd in januari).
En dan heb ik net via GBTwente de andere aanslag waarbij mijn OZB/WOZ, rioolheffing & afvalheffing inzit.
---
Daarnaast kan het natuurlijk zijn dat je gemeente tussen 2024/2025 de manier van afval ophalen en/of de kosten hebben veranderd waardoor de afvalheffing ook op je factuur is veranderd.
(Bij mij is alleen de OZB veranderd door mijn WOZ waarde verhoging natuurlijk, de rest van de posten zijn gelijk)
Betaald door de vorige bewoners envia notaris verrekend?
De belastingen die samengevoegd zijn waren eerst twee aparte rekeningen die ongeveer even hoog waren, dus grote kans dat je geheugen een trucje met je heeft uitgehaald
. Vorig jaar heb je die in twee rekeningen gekregen die niet tegelijk kwamen maar wel in ongeveer dezelfde periode.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Los van het samenvoegen kan het maarzo een stuk duurder zijn. Hier zijn de rekeningen met 9,3% gestegen.
Hier ook een rekening van 1500 eurotjes. Ik woon in een flatje met mijn oudste zoon....
Echt bizar wat ze aan riool belasting en afval belasting durven te vragen.
Dan is dat ook geen goedkope gallerijflat.EzraTweaked schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:32:
Hier ook een rekening van 1500 eurotjes. Ik woon in een flatje met mijn oudste zoon....
Dat lijkt op een fout in jouw voordeel.CasperM10 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:02:
Nu heb ik de aanslagen vergeleken en blijkt dat er 3 belastingen bij zijn gekomen die in 2024 niet op de aanslag stonden, namelijk; Afvalstofheffing, watersysteemheffing ingezetenen en zuiveringsheffing woning.
Mogelijk is er nu ook aan de woz waarde geknutseld omdat je een huis hebt gekocht dus nu zijn er prijzen bekend. Ze kijken namelijk naar 1 Januari vorig jaar (2024 in dit geval).
Dat drukt de prijs omhoog in de hele straat. Vraag het eens aan je buren.
Bezwaar maken op je woz waarde zodat alles wat minder word.
Maar bij welk.buro
Lees best wel veel slechte ervaringen
Maar bij welk.buro
Lees best wel veel slechte ervaringen
[ Voor 24% gewijzigd door Maxwp op 17-03-2025 07:19 ]
Maar wat is nu het probleem? Die 1400 is niet extreem ofzo voor alle belastingen in 1 hoop.
Cloud ☁️
Is van 700 innl 2024 naar meer dan 1400 gegaan dit jaarHKLM_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:21:
Maar wat is nu het probleem? Die 1400 is niet extreem ofzo voor alle belastingen in 1 hoop.
Dat is nogal veel zou ik zeggen
Correct! @CasperM10 De gemeentelijke en waterschapsbelastingen bestaan uit een 'eigenaars' deel en een gebruikersdeel. Het gebruikersdeel wordt gerekend vanuit datum inschrijving op het adres. Dit is de aanslag die je in 2024 hebt gehad.Draakje5 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:37:
Betaald door de vorige bewoners envia notaris verrekend?
Het eigenaarsdeel van de heffingen heeft altijd 1 januari als peildatum. Voor 2024 is deze door de vorige eigenaar van de woning volledig betaald en bij de notaris verrekend naar het aantal dagen dat de vorige eigenaar het pand nog in eigendom had.
Nu in 2025 ben jij op 1 januari eigenaar en krijg je dus zowel het gebruikersdeel als het eigendomsdeel van de heffingen op dezelfde aanslag. Daarom is deze nu hoger dan vorig jaar.
HD4Life @ Full-HD
Pagina: 1