Router vervangen voor een wired router (ExpertWiFi EBG19P)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AgaNagA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-08 09:38
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn wifi router uit de meterkast willen vervangen met een wired router. Zodat ik mijn huidige wifi router in de woonkamer kan zetten en kan genieten van een beter en stabieler signaal in de tuin deze zomer.
Ik probeer nu een beetje info te verzamelen over de ASUS ExpertWiFi EBG19P. Aangezien ik al 3 Asus routers bezit lijkt dit mij de beste oplossing. Helaas kan ik er niet heel veel over vinden en vraag ik mij af of dit met elkaar gaat werken.

Op dit moment heb ik in mijn meterkast : KPN glasvezelkastje, modem, ASUS AX92U router, hue bridge, EUFY homebase, switch en een patchpaneel voor vaste aansluiting naar 5 plekken in mijn huis, waaronder ook 1 naar de woonkamer. Op de eerste verdieping staat nog een AX92U en op zolder een AX mini XD4 allemaal in Mesh opgesteld en het werkt prima.

Mijn enige probleem is het bereik en de stabiliteit in de tuin, aangrenzend aan de woonkamer. Er hangt daar een EUFY s100 lamp/camera die wel een betere verbinding kan gebruiken. Of wanneer we in de tuin zitten met de deur dicht dan valt het signaal op onze telefoons ook vaak weg. Graag zou ik dit oplossen door de router uit de meterkast te halen en te verplaatsen naar de woonkamer, en een wired router in de meterkast te plaatsen. Door de vele poorten heb ik daar dan ook gelijk geen switch meer nodig.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de ASUS ExpertWiFi EBG19P in combinatie met non Expert routers dan zou ik graag horen hoe dit bevalt, of dat ik misschien beter af ben met nog een andere ASUS router met genoeg poorten waarvan ik de wifi kan uitzetten

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

@AgaNagA wat versta jij onder modem? De experiabox of het NTU kastje?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• AgaNagA
franssie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:01:
@AgaNagA wat versta jij onder modem? De experiabox of het NTU kastje?
De experiabox

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan is dat je router al, tenzij je die in bridge hebt staan (als dat kan).
Dan kan je je asus denk ik gewoon verplaatsen en met kabel op de experiabox aansluiten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• AgaNagA
franssie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:13:
Dan is dat je router al, tenzij je die in bridge hebt staan (als dat kan).
Dan kan je je asus denk ik gewoon verplaatsen en met kabel op de experiabox aansluiten.
Mijn voorkeur gaat uit om gebruik te maken van de ASUS router omdat het gewoon fijn werkt, helemaal in combinatie met hun App. De experiabox gebruik ik alleen om internet binnen te krijgen. Het liefst zou ik de experiabox er ook tussenuit willen halen maar dat is nogal lastig heb ik begrepen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je router (welke dan ook) ondersteuning heeft voor VLAN's dan kan je de experia er tussenuit halen.
Als ik het goed onthouden heb:
VLAN 6
PPPOE als connectie methode, user wacht woord mag alles zijn.

Ik heb geen ervaring met Asus helaas. Iemand anders waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgaNagA
franssie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:36:
Als je router (welke dan ook) ondersteuning heeft voor VLAN's dan kan je de experia er tussenuit halen.
Als ik het goed onthouden heb:
VLAN 6
PPPOE als connectie methode, user wacht woord mag alles zijn.

Ik heb geen ervaring met Asus helaas. Iemand anders waarschijnlijk wel.
Klopt, maar ik heb ook TV van KPN en dan wordt het al snel een heel ingewikkeld lang technisch verhaal.

Maar mijn vraag is eigenlijk of iemand ervaring heeft met ExpertWiFi EBG19P en of dit in mijn geval een oplossing zou zijn met wat ik graag zou willen. Bedankt voor je input iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgaNagA
Ik heb de afgelopen 2 dagen geprobeerd om het allemaal aan de praat te krijgen maar helaas. Het werkt op dit moment iig niet lekker met de RT-lijn. Ik kan bv geen gebruik maken van de SDN opties en 'slim verbinden' werkt ook niet helemaal, ik kan het wel uitzetten en de verschillende kanalen splitsen, maar kan ze dan weer niet allemaal gebruiken. Er lijken erg veel bugs in te zitten en het veranderen van instellingen gaat erg traag.

Best jammer want het had voor €150,- leuke upgrade geweest. Ik zoek weer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgaNagA
Ik heb inmiddels ook een AX88U Pro aangeschaft, deze heeft dezelfde (3.0.0.6) firmware als de EBG19P en dat werkt prima samen. Ik heb de WiFi-router bedraad aangesloten naar de middelste verdieping en krijg nu in heel het huis en de tuin genoeg stabiel signaal binnen.

Wat ik mij nu wel afvraag is,
1) of het niet beter is om de 88U uit AiMesh mode te halen en te gebruiken als access point, zo ja kan dit zonder al mijn instellingen te verliezen ?
2) Is de 88U eigenlijk een betere router dan de EBG19P en moet ik m er dus niet achter plaatsen ?
Pagina: 1