Upgraden houten kozijnen naar Uf<1,5 W/m2K

Pagina: 1
Acties:

• Triple-B
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-03 08:21
Om voor de Triple glas subsidie in aanmerking te komen moet het kozijn een Uf waarde hebben van <1,5 W/m2K.
Is er een manier waarmee de bestaande meranti kozijnen kunnen worden aangepast naar een lagere Uf waarde?

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-09 21:24
Nee, de Ufr wordt bepaald door de houtsoort. Meranti zit (volgens SHR berening op 1.52. maaar sinds januari 2024 mag je de U-waarde boven de 1.0 afronden naar 1 cijfer achter de komma. Dus je zou met je meranti kozijn gewoon weg komen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:09
jichem schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:09:
Nee, de Ufr wordt bepaald door de houtsoort. Meranti zit (volgens SHR berening op 1.52. maaar sinds januari 2024 mag je de U-waarde boven de 1.0 afronden naar 1 cijfer achter de komma. Dus je zou met je meranti kozijn gewoon weg komen.
Maar als dat nu 1.52 is, <1.5 moet zijn (zoals in de notatie van TS), dan kom je daar toch juist net niet mee weg, want <1.5 doet voorkomen dat het minimaal 1.49 moet zijn. Als het minder of gelijk mag zijn zou ik dan namelijk ≤ verwachten en niet < als symbool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Ik vermoed dat TS het teken niet helemaal goed heeft overgenomen. Op isde.nl staat het volgende: De kozijnen moeten bij Triple glas verplicht vervangen worden door isolerende kozijnen met een Uf-waarde van maximaal 1,5 W/m2K. Overigens, dit betekent dat de kozijnen sowieso vervangen dienen te worden.

Edit: daarover zeggen ze:
Wordt er alleen Triple glas geplaatst, maar worden de kozijnen niet vervangen of voldoen die nieuwe isolerende kozijnen niet aan de Uf-waarde van maximaal 1,5 W/m2K. Dan kom je niet in aanmerking voor de ISDE subsidie van Triple glas, maar je krijg je wel de lagere ISDE subsidie van HR++ isolatie.

[ Voor 35% gewijzigd door jichem op 27-02-2025 12:20 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:25
Gewoon de HR++ subsidie pakken. Goede kozijnen in goede staat waar triple in kan zijn de meerprijs niet waard om te vervangen voor nieuwe kozijnen.

• Triple-B
Als meranti ( er zijn ook vele soorten meranti overigens) een Uf van 1.52 heeft is er maar een beetje extra nodig om op 1.5 uit te komen.
Ik zit dan te denken aan het opdikken van het bestaande kozijn aan de binnenkant om op de gewenste maximale Uf waarde van 1.5 te komen. Is er een rekentool waarbij je dat kan bepalen?
Triple glas kost per m2 100 en de subsidie is 111 die dan verdubbelt met een andere isolatiemaatregel.
Per m2 krijg je dus gratis triple glas en 122.- toe.
Alleen even je bestaande kozijn verbeteren.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Ja, je ziet over het hoofd dat het geen nieuwe kozijnen zijn.
Dit is een eis voor de subsidie op triple glas.

nog even los van het feit dat, zoals ik hier boven ook al zei, dat je huidige kozijnen al voldoen aan de Ufr.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Als je een handige klusser bent zou ik die subsidie laten voor wat het is. Ik heb mijn ramen/kozijnen zelf opgewaardeerd met 2cm pir en hardhouten latten. Het triple glas zelf besteld en gezet.

• Triple-B
Net met RVO gebeld met de vraag wat te doen als je huidige kozijnen al voldoen aan de moderne eisen voor triple glas.
Het antwoord was dat je nieuwe kozijnen moet nemen ook al voldoen je oude kozijnen.
Lekker duurzaam dus.
Ik kan een tip insturen was het commentaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:54
Triple-B schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:25:
Net met RVO gebeld met de vraag wat te doen als je huidige kozijnen al voldoen aan de moderne eisen voor triple glas.
Het antwoord was dat je nieuwe kozijnen moet nemen ook al voldoen je oude kozijnen.
Lekker duurzaam dus.
Ik kan een tip insturen was het commentaar.
Het is voor de overheid toch duurzamer om mensen te helpen die nog niet voldoen qua kozijnen? Die maken een grotere slag dan iemand met goede kozijnen en ''slecht'' glas.
Je wilt gewoon subsidie krijgen, die niet van toepassing is op jou. Helaas.

• Triple-B
Het gaat de overheid om verduurzaming.
Het is niet duurzaam om goede kozijnen te slopen om die vervolgens weer te vervangen door goede kozijnen.
En ja natuurlijk wil ik subsidie omdat ik verduurzaam door mijn glas te vervangen maar de regels dicteren anders helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:54
Triple-B schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:54:
Het is niet duurzaam om goede kozijnen te slopen om die vervolgens weer te vervangen door goede kozijnen.
En ja natuurlijk wil ik subsidie omdat ik verduurzaam door mijn glas te vervangen maar de regels dicteren anders helaas.
Die regel is waarschijnlijk zo opgesteld omdat het geen zin heeft om goede kozijnen te vervangen door nieuwe kozijnen met triple glas qua prijs. Dat zal niet interessant zijn.

Ze willen met een beperkt budget gewoon een grotere slag slaan, en dan kun je beter slechte kozijnen vervangen. Dat levert op de duurzaamheidsladder, meer profijt op voor de overheid.

• Jan Workum
  • Nu online

Jan Workum

Het zijn regels bedacht door ambtenaren, daar gaat het mis. Het klinkt als een cliché maar het is al decennialang de rode draad in het Nederlandse verduurzamingsprogramma. Hoe kunnen we zoveel mogelijk drempels opwerpen. Ik heb met het verduurzamen van mijn huis geen cent subsidie ontvangen. Niet voor dakisolatie, spouwisolatie, buitengevelisolatie, isolatieglas, zonnepanelen en zelfs niet voor de aanschaf van een EV. Nogmaals; vergeet die subsidie en doe de dingen die je nodig vindt en als het enigszins kan, doe het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die regels kloppen beter dan hier wordt geschetst.

Subsidie voor HR+++ met nieuwe kozijnen is 220 euro en voor HR+++ zonder kozijnen 50 euro.

Dat is ongeveer 50% van de aanschafprijs van het glas. Kosten voor plaatsing komen er nog bij.

[ Voor 64% gewijzigd door Sethro op 27-02-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Hoezo? Je kan toch alleen glas vervangen en 50euro/m2 subsidie opstrijken? Dat is een betere deal dan die 220 euro want voor 170 euro/m2 heb je echt geen nieuwe kozijnen.

• Sethro
Triple-B schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:42:
Per m2 krijg je dus gratis triple glas en 122.- toe.
Alleen even je bestaande kozijn verbeteren.
Of zie ik iets over het hoofd?
Dit is natuurlijk niet de bedoeling. En daarvoor moet je dus ook nieuwe kozijnen plaatsen. Voor alleen glas geldt het lagere bedrag.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 27-02-2025 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
Jan Workum schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:35:
[...]

Het zijn regels bedacht door ambtenaren, daar gaat het mis. Het klinkt als een cliché maar het is al decennialang de rode draad in het Nederlandse verduurzamingsprogramma. Hoe kunnen we zoveel mogelijk drempels opwerpen. Ik heb met het verduurzamen van mijn huis geen cent subsidie ontvangen. Niet voor dakisolatie, spouwisolatie, buitengevelisolatie, isolatieglas, zonnepanelen en zelfs niet voor de aanschaf van een EV. Nogmaals; vergeet die subsidie en doe de dingen die je nodig vindt en als het enigszins kan, doe het zelf.
Dit is wat generaliserend naar ambtenaren, er zijn immers heel veel mensen die wel subsidie hebben gehad, gewoon volgens die zelfde regels als waarom jij het niet gehad hebt.
Jij valt wellicht onder de groep mensen die telkens net te vroeg was met verduurzaming uitvoeren, zelf een klusser bent en daardoor zelf dingen doet, experimentele zaken toepast die nog niet in regelingen zijn opgenomen etc.
Daar kan het ambtenarenapparaat niets aan doen, die zijn ingesteld voor de massa want daar is nu eenmaal het meeste van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:40
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 28-02-2025 09:14 . Reden: fraude ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jan Workum schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:35:
[...]

En mensen zoals de TS zijn nou net de reden waarom het fout gaat door ambtenaren.. die moeten onmogelijke regels bedenken waar alleen de beoogde doelgroep kan vernieuwen (mensen met te weinig geld en zeer slechte isolatie) en niet mensen die op 95% van de norm zitten en nog even een extraatje mee willen graaien.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Nu online

Jan Workum

No Hands schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:49:
[...]

Dit is wat generaliserend naar ambtenaren, er zijn immers heel veel mensen die wel subsidie hebben gehad, gewoon volgens die zelfde regels als waarom jij het niet gehad hebt.
Jij valt wellicht onder de groep mensen die telkens net te vroeg was met verduurzaming uitvoeren, zelf een klusser bent en daardoor zelf dingen doet, experimentele zaken toepast die nog niet in regelingen zijn opgenomen etc.
Daar kan het ambtenarenapparaat niets aan doen, die zijn ingesteld voor de massa want daar is nu eenmaal het meeste van.
Ik ben uiteraard niet de enige. Het is gewoon te hoogdrempelig, voor veel mensen te ingewikkeld ( waardoor ze het maar laten schieten) en veel teveel voorwaarden. Daarnaast is er geen consistent maar een knipperlicht beleid. Ik heb de mazzel een handige klusser te zijn die het ook nog eens leuk vindt het zelf uit te voeren, dat kun je toch niet van iedereen verwachten?
Pagina: 1