zonnepanelen op veilige manier automatisch aan/uit schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Mijn vraag
...
Kan ik met een Sonoff POW R3 veilig mijn zonnepanelen aan/uit schakelen via home assistant?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Hardware:
- situatie in België
- solaredge omvormer (2200Wp) afgezekerd op 16A, 2250Wp aan panelen, installatie meer dan 10 jaar oud, geen api toegang mogelijk

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
De Sonoff POW R3 beweert 25A resistief vermogen veilig(?) te kunnen schakelen, maar ik heb geen idee wat resistief vermogen is
Google schotelt mij dingen voor over fases, phi-dingen, sinussen etc, dat gaat mijn petje ruim te boven.

Sonoff POW R3 specs:
https://www.sonoff.nl/a-6...ge-monitoren/#description

De samengevatte ja/nee vraag:
Kan ik met een Sonoff POW R3 veilig mijn zonnepanelen aan/uit schakelen via home assistant?
Voor de duidelijkheid: expliciet terwijl ze in de volle staan 'maximaal' op te brengen!
En indien nee, kan iemand een alternatief voorstellen?

Om een discussie over het waarom te vermijden:
Ik acht de kans reëel dat hier een vorm van terugleverboete op electriciteit gaat komen in de (nabije) toekomst, en op deze manier wil ik dan 1 omvormer uitschakelen in de zomer, om deze boete te minimaliseren.
Met deze Sonoff hoop ik hierop voorbereid te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door roeleboel op 27-02-2025 11:05 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Beste antwoord (via roeleboel op 27-02-2025 12:23)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:24

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Koop een kwalitatief goed relais geschikt voor schakelen onder last en knoop deze aan de sonoff ? Bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...eek-z-sch230-25-40-248847

Ik zou ondanks z'n specs een sonoff daar niet op vertrouwen voor langdurige grote stromen en schakelen onder vollast. Gaat vast een tijdje goed...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:24

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Koop een kwalitatief goed relais geschikt voor schakelen onder last en knoop deze aan de sonoff ? Bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...eek-z-sch230-25-40-248847

Ik zou ondanks z'n specs een sonoff daar niet op vertrouwen voor langdurige grote stromen en schakelen onder vollast. Gaat vast een tijdje goed...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:59
Ik zou ook zo’n contactor aanbevelen.
Die kan wel probleemloos worden bedient door sonoff of iets anders.

Heeft je omvormer geen digitale ingangen voor een soft-off?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou ook kiezen voor soft-off. Je schrijft geen API-toegang mogelijk, maar welke toegang is wel mogelijk?

Harde aan/uit moet je gewoon niet willen.

Out of the box: kun je een error forceren, waardoor hij soft-off toepast?

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 27-02-2025 12:06 ]

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:04:
Ik zou ook kiezen voor soft-off. Je schrijft geen API-toegang mogelijk, maar welke toegang is wel mogelijk?

Harde aan/uit moet je gewoon niet willen.

Out of the box: kun je een error forceren, waardoor hij soft-off toepast?
Ik heb geen api-toegang tot de solaredge, enige toegang is puur monitoring via de solaredge website. (installateur die api-toegang had is ondertussen failliet en solaredge wil niet meewerken)

Harde aan/uit is de enige mogelijkheid die ik heb

[ Voor 4% gewijzigd door roeleboel op 27-02-2025 12:24 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
deWit schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:08:

Dankuwel, ik ga er mee aan de slag

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

roeleboel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Ik heb geen api-toegang tot de solaredge,
dan vraag je die aan? Kost 130 euro tegenwoordig dacht ik, dat lijkt me acceptabel t.o.v. een relais dat hard afschakelt want dat gaat op den duur ten kosten van de levensduur.

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:30:
[...]

dan vraag je die aan? Kost 130 euro tegenwoordig dacht ik, dat lijkt me acceptabel t.o.v. een relais dat hard afschakelt want dat gaat op den duur ten kosten van de levensduur.
Voor zover ik weet kan je met die api enkel monitoren, niet de omvormer aansturen, dus daar schiet ik niet drect iets mee op voor deze use-case.
(moest ik hier mis zijn heb ik heel veel interesse in de api-spec waarmee je wel kan aansturen, dan schaf ik mij quasi direct zo een api-key aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:58

RvP

Als je al HomeAssistant hebt draaien kijken dan eens naar de SolarEdge ModBus integratie.
Daarmee kan je via Modbus over Ethernet een vermogenslimiet instellen voor je omvormer.

Ik zou zo alleen even niet weten of Modbus over Ethernet ook al wordt ondersteund door 10 jaar oude SE hardware.

Link met meer uitleg https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

Hard aan en af schakelen met een relais is overigens een slecht idee. Dat verkort de levensduur van de omvormer mogelijk behoor.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
RvP schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:04:
Als je al HomeAssistant hebt draaien kijken dan eens naar de SolarEdge ModBus integratie.
Daarmee kan je via Modbus over Ethernet een vermogenslimiet instellen voor je omvormer.

Ik zou zo alleen even niet weten of Modbus over Ethernet ook al wordt ondersteund door 10 jaar oude SE hardware.

Link met meer uitleg https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

Hard aan en af schakelen met een relais is overigens een slecht idee. Dat verkort de levensduur van de omvormer mogelijk behoor.
Ik heb een rs485 poort voor modbus, maar niet over tcp helaas.

Edit: voor powercontrol is blijkbaar cpu-type 3.xxxx of hoger nodig, ik heb (uiteraard...) 2.xxxx

[ Voor 6% gewijzigd door roeleboel op 27-02-2025 14:12 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Als er ooit een terugleverboete zou komen, kan je ook eens bekijken of je een thuisaccu wil. Dan kan je de omvormer vervangen door een mét een thuisaccu.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:54
roeleboel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Ik heb een rs485 poort voor modbus, maar niet over tcp helaas.

Edit: voor powercontrol is blijkbaar cpu-type 3.xxxx of hoger nodig, ik heb (uiteraard...) 2.xxxx
Misschien even handig om je type omvormer te vermelden. Op dit moment blijft het gokken wat voor jou mogelijk is.

Als er een ethernet / RS485 of een andere uitgang is, dan heb je grote kans dat je gebruik kan maken van de demand reponse mode (DRM) via een Demand Response Enabling Device (DRED of een RRCR ). Ken Solaredge DRED/DRM niet, maar dit zal waarschijnlijk pin a en b hoog of laag zetten waardoor de omvormer naar 0% gaat;

https://knowledge-center....trol-application-note.pdf

Deze beste meneer heeft hier mooie stukken over geschreven, die voor ieder met een solaredge interessant is;

https://www.haroldhalewij...rempedaal-voor-omvormers/
https://www.haroldhalewij...edge-regeling-met-modbus/

[ Voor 16% gewijzigd door Grutte Pier op 04-03-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ipv van investeren een materiaal voor een harde of/off schakeling is het wellicht een idee om dat geld te investeren in een iets moderne omvormer ?

De Growatt min 2500 met 2 mppt's zie ik in Nederland regelmatig langs komen op marktplaats voor 100 tot 150 eu voor een gebruikte omvormer.

Hier kan een usb shine-x dongle in welke je kunt flashen met andere firmware en dan kun je omvormer gewoon lokaal uitlezen met home assistent incl knijpen van van de terug levering van 0 tot 100% van het vermogen.

Heb je niks meer te maken met api's en leveranciers toegang en ding volledig en altijd zelf in controle :-)

De oude omvormer weer marktplaats op en kijken wat je er voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@Grutte Pier ik zal vanavond even kijken welke het juist is, is alleszins geplaatst in 2012 dus een vrij oud modelletje.

@bgrr Dat klinkt ook wel iets dat handig is,sowieso is één van de plannen nu als die omvormer het begeeft die te vervangen door een model dat 2 strings aankan, en de voorkant van het dak ook 'vol' te leggen (hopelijk passen er daar 7 panelen op, het huis is niet zo groot :) ). Iets dat stuurbaar is qua output klinkt redelijk ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
roeleboel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:42:
@Grutte Pier ik zal vanavond even kijken welke het juist is, is alleszins geplaatst in 2012 dus een vrij oud modelletje.

@bgrr Dat klinkt ook wel iets dat handig is,sowieso is één van de plannen nu als die omvormer het begeeft die te vervangen door een model dat 2 strings aankan, en de voorkant van het dak ook 'vol' te leggen (hopelijk passen er daar 7 panelen op, het huis is niet zo groot :) ). Iets dat stuurbaar is qua output klinkt redelijk ideaal
Mocht je aan de andere kant van het dak nog een setje neerleggen dan wel even rekening houden dat je een iets zwaardere omvormer nodig gaat hebben om geen opbrengst mis te lopen als de zon begin van de middag nog net op beide kanten van het dak schijnt.

Je kunt ook een complete gebruikte set kopen voor het ander deel van je dak. Met een beetje zoeken en handelen kun je op marktplaats leuk spul scoren als je beetje handig en kennis hebt.

Recent de overkapping (sandwichpaneel dak) vol gelegd met 24x250 WP en Growatt 5000 omvormer voor 700 eu incl clickfit montage materiaal. Dat de opbrengst wat lager is omdat deze plat op het dak liggen maakt voor deze prijs weinig meer uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
Solaredge heeft toch zelf alles om dit te regelen zonder sonof, homeassist oid?

Een solaredge energiemeter, die leest opgewekt vermogen, verbruik via meter en past daarop aan.

https://www.solaredge.com...oren/modbus-energie-meter

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Type omvormer is een Solaredge SE2200-ER-01, een oudje uit maximaal 2012.

@No Hands Ik ga dat eens bekijken/navragen of dat zoiets beschikbaar is voor mijn installatie (mogelijk te oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
roeleboel schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:06:
Type omvormer is een Solaredge SE2200-ER-01, een oudje uit maximaal 2012.

@No Hands Ik ga dat eens bekijken/navragen of dat zoiets beschikbaar is voor mijn installatie (mogelijk te oud)
Zit gewoon een communicatiebord in die omvormer waar je dit op aansluit, dat lijkt me geen probleem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1