Geluid soundbar loopt niet synchroon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Karin80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-05 08:07
Goedemorgen,

Ik heb een probleem met de soundbar van mijn tv. Mijn provider is Ziggo en ik heb een mini box van hun gekregen. Echter met het geluid van mijn tv/soundbar loopt het niet zo lekker. Ik heb eerst een optische kabel geprobeerd maar bij het aanzetten van de box klonk het geluid eerst heel blikkerig en na een aantal seconden springt het geluid over op het goede geluid. Daar zit wel een korte pauze tussen. Daarna op advies van ziggo een HDMI kabel gebruikt. Het geluid klinkt nu in het begin niet blikkerig meer maar maakt nog wel een tussenstop en schiet daarna op het juiste geluid over van de soundbar. Hoe kan ik dit geluid gelijk synchroon laten lopen. Dus bij het aanzetten van de box gelijk het juiste geluid op de soundbar zonder tussenstop? De soundbar geeft bij het aanzetten van de box de melding TV ARC, dan stopt t geluid even en geeft de soundbar de melding D.IN, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTHWyOUg0qQkiZbAzZ0uZCEEGbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IieovnFMa5LnWDDG32HYY1Bh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXn4Dj2pezAnDz6XOH99Aw_PB80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rcMSWUTvJDorcjDfibBqKi3.jpg?f=fotoalbum_largedaarna gaat het over op het goede geluid. Ik wilde een video meesturen maar dat kan hier niet. Daarom 2 foto's bijgevoegd.

Ik hoor graag of iemand advies heeft, alvast bedankt!

Beste antwoord (via Karin80 op 11-03-2025 15:38)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe heb je het aangesloten?
  • Ziggo box op soundbar, en tv ook (via HDMI-arc aansluiting).
  • Of ziggo box op TV, en HDMI-ARC aansluiting van je tv naar soundbar?
Hoelang duurt het overspringen? Let op dat HDMI-cec nu eenmaal wat tijd nodig heeft om alle aangesloten apparaten te detecteren.

[ Voor 24% gewijzigd door Question Mark op 27-02-2025 12:48 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
Wat is het merk en model van de soundbar en TV?

Soms ben ik bijna gelukkig

• Karin80
De soundbar is van Samsung en de tv is van Philips...

• Karin80
Soundbar: model HW-K470
Tv: 49PFS5501/12

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe heb je het aangesloten?
  • Ziggo box op soundbar, en tv ook (via HDMI-arc aansluiting).
  • Of ziggo box op TV, en HDMI-ARC aansluiting van je tv naar soundbar?
Hoelang duurt het overspringen? Let op dat HDMI-cec nu eenmaal wat tijd nodig heeft om alle aangesloten apparaten te detecteren.

[ Voor 24% gewijzigd door Question Mark op 27-02-2025 12:48 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
Ziggo box op tv en HDMI van tv naar soundbar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:05
Heb je de handleiding vd soundbar bekeken? Vaak kun je een vertraging instellen zodat je manueel de boel synchroon kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 13:44
Heb je toevallig een specifieke HDMI poort waar Arc bij staat? Dan is het aan te raden, deze te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
@LTwinter ik ben nu niet thuis maar heb die voorbij zien komen, de ziggo box is met de HDMI kabel via de tv verbonden via de HDMI arc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
@Frontysco ik zou even naar de handleiding op zoek moeten gaan, staat denk ik ook wel op het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveStuifbergen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-05 21:02
Er is in de instellingen van de Ziggo next Mini ook een instelling om het geluid synchroon te laten lopen, dit heeft bij mij geholpen.

Druk op de knop hoofdmenu (huisje) van de afstandsbediening
Selecteer het tabblad instellingen (tandwiel)
Navigeer naar Beeld en geluid en gebruik de optie ‘Audio gesynchroniseerd’.

Tevens heb ik de Soundbar aangesloten met HDMI 2.1 kabel op de E-ARC poort van de TV en de Ziggo box op een reguliere HDMI Poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 19:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar audio en hifi, omdat het geen aankoopvraag maar een geluidsprobleem betreft.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07

Eraser127

Nijkerk

Ik heb (denk ik) ongeveer hetzelfde met m'n Philips tv en Fidelio B97 soundbar. Eerst schakelt de tv gewoon intern en daarna gaat de audio over naar de soudbar waarbij het beeld ook even zwart wordt. Ik denk niet dat je daar iets aan kan doen, maar dat dat gewoon de manier van intern schakelen in de tv is. Ook aangesloten van decoder naar tv en van tv naar soundbar via hdmi.

@DaveStuifbergen De synchroon opties zijn meestal toch alleen om audio en beeld gelijk te laten lopen? En dat heeft niets met het schakelen te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Eraser127 op 06-03-2025 14:16 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 10:31

Dhrax

Prog Lord

Het nadeel is dat je de Ziggo box aanpast ook hiermee de geluidsbron om zeep helpt. Je wilt immers dat deze gewoon de hoogst mogelijke kwaliteit doorgeeft. Dit doet enkel de 'Dolby' setting.

Je moet je probleem zoeken in het apparaat wat het geluid doorgeeft, je TV dus. Zoek in de geluidsinstellingen eens naar iets van passthrough of doorloop, zodat het geluid onverwerkt via ARC word doorgezet naar je soundbar. Op een moderne TV zou dit aanwezig moeten zijn. Op mijn Samsung TV heet het 'doorloop'. Let wel dat passthrough enkel aanwezig is bij externe bronnen.

De audio instellingen van je Ziggo box gaan het probleem enkel verminderen maar nooit helemaal oplossen. Je manier van aansluiten is overigens gewoon prima, zo zou het ook moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dhrax op 06-03-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin80
@DaveStuifbergen
Ik heb de audio gesynchroniseerd op mijn tv. En de kabels gewisseld maar nog steeds krijg ik eerst de melding Tv Arc op mijn soundbar met een lager geluid dan is het geluid een paar seconden stil en verschijnt D.in, ik neem aan dat dit naar Digitaal In verwijst?, en dan schiet het weer over naar TV Arc en komt het geluid uit de soundbar, ook een stuk harder.
Mijn vraag is waarom het via de D.in gaat? Gaat daar iets niet goed?
Pagina: 1