sd card bestanden corrupt na kopiëren

Pagina: 1
Acties:

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 16:26
Dag allemaal,
Mijn vrouw maakt foto's met een Sony A7iv. Opnames komen op een SD card die geformatteerd is in de camera zelf. Nu heeft ze 3 x het volgende probleem gehad. Wie weet raad?

Om de foto's te importeren in de iMac, haalt ze de SD kaart uit de camera. Deze wordt geplaatst in een card reader van Kingston (https://www.kingston.com/...mobilelite-plus-sd-reader). De foto's worden dan gekopieerd naar een externe harde schijf die gekoppeld is aan de iMac.
Wil ze echter dan de foto's importeren in Lightroom, krijgt zij een foutmelding dat de bestanden niet te lezen zijn. Sterker nog: als zij het SD kaartje weer terug in de camera doet, kan de camera de bestanden ook niet meer lezen! Ik kan zien dat de gegevens corrupt zijn geworden (oa de datum van aanmaak en de grootte van de bestanden). Weet iemand wat dit kan zijn? Kan de card reader de bestanden corrupt maken? Het probleem is niet elke keer; ze heeft het probleem 3 x gehad.
Ze weet overigens 100% zeker dat ze de foto's nog wel kan terugkijken op de camera zelf, vóórdat ze het kaartje uit de camera haalt.

Als dit topic ergens anders thuishoort, laat het weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:59
Ik vermoed dat het SD-kaartje de bestanden en foto’s corrupt maakt. Kun je aangeven welk merk en model de SD-kaart is? Heb je maar één SD-kaart, of kun je het met een andere proberen?

Gebeuren deze problemen ook met andere SD-kaarten in dezelfde Kingston-reader?

Het probleem ligt waarschijnlijk aan óf de SD-kaart óf de reader, maar mijn gevoel zegt dat de kaart zelf op de een of andere manier alles corrupt maakt.

• Tegels
Als ik het goed heb begrepen gebeurt het bij verschillende sd kaartjes

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Heeft de camera zelf ook iets van een 'veilig verwijderen' functie? Staat de camera uit als ze het kaartje eruit haalt? Er draait tegenwoordig een heel besturingssysteem op die dingen.

De camera heeft een mooie USB-C poort en ook WIFI. Is het een optie om de fotos gewoon via de camera eraf te halen?

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:59
zoals @NESFreak aangeeft kun je het ook via USB-C en/of WIFI proberen.

Ik zie veel onderwerpen op Reddit langs komen als ik op dat specifieke camera model i.c.m. "corrupt" zoek:

Zie wat Google opleverde.

Je kan blijkbaar die camera`s tegenwoordig ook updaten met software updates, misschien kun je dat proberen?

Het is echt trial en error, als je aangeeft dat het met meerdere kaarten gebeurt. Probeer een andere reader of probeer de suggestie van NESFreak.

Op een gegeven moment kun je wel uitsluiten waar het aan ligt denk ik.

• Tegels
Veli_kavlak schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:35:
zoals @NESFreak aangeeft kun je het ook via USB-C en/of WIFI proberen.

Ik zie veel onderwerpen op Reddit langs komen als ik op dat specifieke camera model i.c.m. "corrupt" zoek:

Zie wat Google opleverde.

Je kan blijkbaar die camera`s tegenwoordig ook updaten met software updates, misschien kun je dat proberen?

Het is echt trial en error, als je aangeeft dat het met meerdere kaarten gebeurt. Probeer een andere reader of probeer de suggestie van NESFreak.

Op een gegeven moment kun je wel uitsluiten waar het aan ligt denk ik.
Ik heb echter het idee dat het niet aan de camera ligt maar dat er iets bij het kopiëren verkeerd gaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Als je de sd kaart in die kingston usb reader plaats en die in je computer stopt kun je de foto's voor je ze gaat kopiëren nog wel zien en met een simpele viewer bekijken?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tegels
Ben(V) schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:28:
Als je de sd kaart in die kingston usb reader plaats en die in je computer stopt kun je de foto's voor je ze gaat kopiëren nog wel zien en met een simpele viewer bekijken?
Durf ik geen antwoord op te geven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08

franssie

Save the albatross

Tegels schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb echter het idee dat het niet aan de camera ligt maar dat er iets bij het kopiëren verkeerd gaat.
Tegels schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:04:
[...]

Durf ik geen antwoord op te geven....
Wat verwacht je nu van ons? Je hebt het zelf niet ervaren, wil niet (laten) proberen of het via USB-C of WiFi wel goed gaat. Of beschreven hoe ze de kaarten verwijdert etc.

Zo valt er niets uit te sluiten (Deduction dear Watson) dus kunnen we ook niets adviseren.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 27-02-2025 18:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tegels
franssie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:09:
[...]

[...]

Wat verwacht je nu van ons? Je hebt het zelf niet ervaren, wil niet (laten) proberen of het via USB-C of WiFi wel goed gaat. Of beschreven hoe ze de kaarten verwijdert etc.

Zo valt er niets uit te sluiten (Deduction dear Watson) dus kunnen we ook niets adviseren.
Ik zoek naar het probleem naar het corrupt raken van de sd kaartjes. Volgens mij is het niet normaal dat dit gebeurt. Ik weet ook dat er andere opties zijn om de bestanden op de computer te krijgen. Maar 1000den fotografen halen een SD kaart uit hun toestel en stoppen die in een computer om te kopiëren. Ik (we 😉) wil best proberen via USB en of WiFi maar dan heb ik geen antwoord op mijn vraag cq starttopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08

franssie

Save the albatross

Tsja, lees de antwoorden dan nog eens door, er staan veel tips in om uit te sluiten wat de oorzaak kan zijn - maar als jullie er geen energie in gaan steken, dan ik ook niet :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:55
naast alles wat al gezegd is, maar waarom niet via kaartlezer/usb-c kabel direct naar laptop kopieren en daarna pas naar de externe schijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Tja fout zoeken moet je systematisch doen en niet automatisch aannemen dat het kopiëren het probleem veroorzaakt.

Het kan aan de camera liggen, aan het wegschrijven naar de sd kaart, aan de sd kaart, aan de usb connectie, aan de mac, aan het kopiëren of aan lightroom.
Dus je begint van voor naar achter te controleren waar in het process de fout begint op te treden.

En "durf ik niet te zeggen" is een beetje vreemde opmerking, dan test je dat toch gewoon!

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1