Vraag

• Rubkeh01
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-07 12:06
Goedemorgen mede Tweakers,

Ik ga dit jaar mijn onderverdieping verbouwen en ga dan ook meteen over naar een full electric warmtepomp.
Eerst een aantal details over mijn woning:
- 2 onder 1 kap woning op een hoek uit 1976
- 13 zonnepanelen liggend op het zuiden met een piekvermogen van 5,14 kWp
- Spouw 4 jaar terug na laten isoleren met Icynene foam
- Dak aan de binnenkant geisoleerd met 12cm PIR platen tussen de gordingen
- Ramen op de eerste verdieping en de dakramen op zolder zijn vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ glas
- Ramen en deuren op de begane grond worden binnenkort vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ glas
- Onderkant van de begane grond vloer wordt in kruipruimte ivm geringe hoogte geisoleerd met Icynene foam
- De oude smeervloer op de begane grond wordt weggehaald en er komt 60 m2 vloerverwarming met een nieuwe smeervloer en tegels terug
- Op de eerste verdieping komt er in een ruimte op termijn nog ongeveer 40 m2 vloerverwarming bij

Nu heb ik al div gesprekken gevoerd over een warmtepomp en wil uiteindelijk gaan voor een 8KW Daikin Altherma 3 of 4 wanneer deze uit is. Er komt ook een 500L warmtapwater boiler bij.

De ene installateur geeft aan dat er in het systeem genoeg flow is om zonder buffervat te kunnen werken, de andere geeft aan een vat van 50L te plaatsen en weer een andere een vat van 20L.

Wie kan mij hier uitleggen of een buffervat daadwerkelijk nodig is en of het wellicht voordelen of nadelen kan hebben buiten het voordeel om het pendelen tegen te gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen buffervat tenzij je de kamers apart wilt regelen. Wat m.i. met een warmtepomp weinig zin heeft.

Is genoeg over geschreven op tweakers al.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2025 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

paQ

Als je wat krap in je inhoud zit, kun je prima 40 of 50l in je retour plaatsen. Maar een parallel buffervat heeft een ander doel.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rubkeh01
paQ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:22:
Als je wat krap in je inhoud zit, kun je prima 40 of 50l in je retour plaatsen. Maar een parallel buffervat heeft een ander doel.
Wat bedoel je precies met een parallel buffervat heeft een ander doel?

• paQ

paQ

Rubkeh01 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Wat bedoel je precies met een parallel buffervat heeft een ander doel?
Ik dat dat is waar @MikeyMan op doelde.
Een vat (parallel) met heet water erin, waarmee je vervolgens ruimtes op basis van vraag voorziet met warm water.

Zo'n klein 'buffer'vaatje in je retour, heet ook wel voorschakelvat, en zorgt voor extra inhoud in je systeem, waarbij je plotselinge schommelingen wat beter opvangt bij bijv een defrost.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
paQ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:53:
[...]

Ik dat dat is waar @MikeyMan op doelde.
Een vat (parallel) met heet water erin, waarmee je vervolgens ruimtes op basis van vraag voorziet met warm water.

Zo'n klein 'buffer'vaatje in je retour, heet ook wel voorschakelvat, en zorgt voor extra inhoud in je systeem, waarbij je plotselinge schommelingen wat beter opvangt bij bijv een defrost.
In de gemiddelde Nederlandse woning wordt een parallelbuffer er alleen tussen geknald om een scheiding tussen wp en afgiftesysteem te maken. Daarbij wordt dan de externe pomp geschakeld wanneer de thermostaat warmtevraag doorgeeft zodat er maar een paar graden verschil is tussen aanvoertemperatuur van de wp en temperatuur die richting het afgiftesysteem gaat. Dat kost wat meer energie maar dan is de buffer zeker niet 'heet' ten opzichte van de benodigde temperatuur in het afgiftesysteem.

• dunklefaser
  • Laatst online: 01:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rubkeh01 Zeker niet als je geen radiatoren of convectoren meer hebt en met 100 m² vloerverwarming met misschien de bovenverdieping (40 m²) nageregeld (zou ik niet doen) is er geen buffervat voor defrosts nodig.
Nu met radiatoren eventueel een klein voorschakelvat van 20 l.

Een buffervat helpt niet tegen "pendelen" - kies een warmtepomp met het laagste minimum vermogen - dat helpt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rubkeh01
dunklefaser schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:38:
@Rubkeh01 Zeker niet als je geen radiatoren of convectoren meer hebt en met 100 m² vloerverwarming met misschien de bovenverdieping (40 m²) nageregeld (zou ik niet doen) is er geen buffervat voor defrosts nodig.
Nu met radiatoren eventueel een klein voorschakelvat van 20 l.

Een buffervat helpt niet tegen "pendelen" - kies een warmtepomp met het laagste minimum vermogen - dat helpt.
Maar wanneer in geen buffervat toepas wordt er dus warmte aan de vloerverwarming onttrokken tijdens een defrost. Dan is het voor het comfort toch wel een goed idee om een buffervat in de retour te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 01:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Rubkeh01 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Maar wanneer in geen buffervat toepas wordt er dus warmte aan de vloerverwarming onttrokken tijdens een defrost. Dan is het voor het comfort toch wel een goed idee om een buffervat in de retour te plaatsen?
Doe maar wat je niet kan laten - baat het niet dan schaadt het niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Rubkeh01 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Met 20-50l voorschakelvat demp je dat effect dus wat. Maar ik zou me niet te sappel maken zo lang de Tr niet onder je kamertemperatuur duikt :)

• paQ

paQ

@Rubkeh01
Dit is vvw met een 40l voorschakelvat in de retour.
Ik heb geen idee hoe het er uit zou zien zonder :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiMdkQXon-bq8O8NiHPg05C7Nds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCHtMe80LnUPGWDO4JpZDh2K.png?f=fotoalbum_large

• Rubkeh01
paQ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:41:
@Rubkeh01
Dit is vvw met een 40l voorschakelvat in de retour.
Ik heb geen idee hoe het er uit zou zien zonder :+

[Afbeelding]
Ehm, zou je mij wellicht uit kunnen leggen hoe ik deze grafiek kan lezen? Excuses dat ik hier nog niet helemaal in thuis ben.

• paQ

paQ

Rubkeh01 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Ehm, zou je mij wellicht uit kunnen leggen hoe ik deze grafiek kan lezen? Excuses dat ik hier nog niet helemaal in thuis ben.
Paars is de aanvoer temp (WP uit dus), de blauw is de retourtemp (WP in).
Je kijkt naar een ontdooi-cylus (defrost).

Ws zou de Tr dieper dalen zonder het voorschakelvat.

Pagina: 1