Vraag

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-07 20:09
Iets meer dan een jaar geleden heb ik 36x JAM54S30-420/GR zonnepanelen gekocht en aangesloten op een GW15K-SDT-20 omvormer. De opstelling is 18 panelen op het oosten en 18 op het westen.

In de tussentijd is er een carport bijgekomen, waardoor ik extra ruimte heb om 6 extra panelen te plaatsen (3x oost, 3x west). deze wil ik er eigenlijk gewoon tussen hangen. Ik was van plan hiervoor de Jinko Solar 445Wp N Type panelen te gebruiken. (kosten technisch)

Nu vraag ik me af of dit goed gaat werken in combinatie met mijn bestaande setup. Zoals ik het begrijp, zullen de nieuwe panelen zich aanpassen aan de zwakste schakel in de string (dus effectief als 420Wp panelen functioneren). Maar zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Denk aan compatibiliteit, stringverdeling of eventuele nadelen.

Ik heb al na vraag gedaan bij de winkel waar ik de eerste panelen gekocht heb maar deze wil me heeel graag nog een nieuwe omvormer verkopen terwijl ik nog gewoon ruimte over heb op mijn bestaande omvormer.

Ik hoor graag jullie inzichten!

Alle reacties

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Dus je wilt op string 1 drie panelen oost en op string twee drie panelen West. Het zou kunnen. Ware het niet dat de panelen op je Platte dak een andere helling hebben dan die op je puntdak. En je kunt geen panelen in een string combineren met verschillende oriëntaties of hellingshoeken. Daarnaast wil je ook nog eens verschillende panelen in een string stoppen en dat is ook absoluut geen goed idee.

Wat jij wilt kan dus inderdaad niet mijn inziens.

Het enige wat je zou kunnen doen is je huidige oost west string op een mppt zetten (polystring) en dan die van het platte dak op eenzelfde manier.

[ Voor 28% gewijzigd door timpel_800 op 27-02-2025 11:33 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik zou een losse uitbreiding met micro omvormer oplossen. Er tussen pluggen geeft misschien niet het beste resultaat. En om jouw omvormer aan te passen/vervangen lijkt mij erg kostbaar.

• Frederik vd bal
Blasterxp schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:32:
ik zou een losse uitbreiding met micro omvormer oplossen. Er tussen pluggen geeft misschien niet het beste resultaat. En om jouw omvormer aan te passen/vervangen lijkt mij erg kostbaar.
Wat bedoel je met niet het beste resultaat? want als ze het zelfde gaan werken als de 420wp panelen vind ik het goed, deze zou ik het liefst bij kopen maar hier is niet meer aan te komen.

Ik dacht eigenlijk voor mooi voor €52,-X 6 = €312,- klaar te zijn.

• Frederik vd bal
timpel_800 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:26:
Dus je wilt op string 1 drie panelen oost en op string twee drie panelen West. Het zou kunnen. Ware het niet dat de panelen op je Platte dak een andere helling hebben dan die op je puntdak. En je kunt geen panelen in een string combineren met verschillende oriëntaties of hellingshoeken. Daarnaast wil je ook nog eens verschillende panelen in een string stoppen en dat is ook absoluut geen goed idee.

Wat jij wilt kan dus inderdaad niet mijn inziens.

Het enige wat je zou kunnen doen is je huidige oost west string op een mppt zetten (polystring) en dan die van het platte dak op eenzelfde manier.
Het is beide plat dak (bungalow) nu wilde ik ze gewoon in het verlengde van de andere mee leggen dus ze liggen onder precies de zelfde hoek als de bestaande.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX9xLwFYbQMx374c1VRb6Wh_LQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6OWUIq91OZm4MkgdFlrVmpB.jpg?f=fotoalbum_large
Foto is in de mist genomen. maar links onderin heb ik de voetjes voor de nieuwe panelen toevallig al klaar liggen.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je de datasheet van de verschillende panelen naast elkaar gelegd?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:05
Als de oriëntatie en hellingshoek hetzelfde is dan is dat fijn maar er zijn ook nog andere zaken zoals amperage en voltage en die vind je in de datasheet zoals @Blasterxp al noemt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• timpel_800
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Is dit niks?

https://aceflex.nl/produkt/jam54s30-420-gr/
Oh je wilt er maar 6. Dan heb je hier niks aan.

[ Voor 29% gewijzigd door timpel_800 op 27-02-2025 13:17 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Frederik vd bal
Blasterxp schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:36:
Heb je de datasheet van de verschillende panelen naast elkaar gelegd?
Ja deze heb ik opgezocht en natuurlijk verschild het maar ik heb hier te weinig kennis van om nou te kunnen zeggen of het wel of niet gaat.. Zou een van jullie hier eens een blik op willen werpen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XOBniZx2GbUUcVIn9xxbpccIjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4x0ZM7Q9HV8nkeLUF0ckiib6.jpg?f=fotoalbum_large
Bestaande panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d7zjFIZmyU_yXvhQnl1_JTGC-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SqViutBRTVTzccr0wgIfRqz.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe panelen

• Frederik vd bal
Die ben ik inderdaad ook tegen gekomen, ik heb ze een bericht gestuurd of 6 ook mogelijk is want dat zou natuurlijk de beste oplossing zijn. (hier heb ik nog geen reactie op ontvangen)

• timpel_800
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Maak je nu al gebruik van je vier aansluitingen op je omvormer of heb je nog twee over?

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 27-02-2025 13:58 ]

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-07 15:20
Electrotechnicus hier, kijkend naar de datasheets denk ik dat de nieuwe panelen gelijk genoeg zijn aan de oude panelen om geen problemen te veroorzaken als je ze opneemt in je huidige twee strings.
Uiteraard wel alle West panelen in één string en alle op Oost in één string, net zoals je nu hebt.
Inderdaad zullen de nieuwe panelen ietsje gelimiteerd worden door de oude panelen maar dat is technisch geen probleem.
Dus volgens mij kan het gewoon!

• Frederik vd bal
timpel_800 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:58:
Maak je nu al gebruik van je vier aansluitingen op je omvormer of heb je nog twee over?
Heb alles vol zitten op de omvormer momenteel.
2 strings op oost en 2 strings op west.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frederik vd bal
peterpv schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:16:
Electrotechnicus hier, kijkend naar de datasheets denk ik dat de nieuwe panelen gelijk genoeg zijn aan de oude panelen om geen problemen te veroorzaken als je ze opneemt in je huidige twee strings.
Uiteraard wel alle West panelen in één string en alle op Oost in één string, net zoals je nu hebt.
Inderdaad zullen de nieuwe panelen ietsje gelimiteerd worden door de oude panelen maar dat is technisch geen probleem.
Dus volgens mij kan het gewoon!
Uiteraard let ik er goed op dat ze in de zelfde oriëntatie zitten en komen ze er gewoon achter te liggen. Deze 2 strings had ik ook al minder vol gedaan dan de andere 2 strings van oost en west.

Super bedankt! ga nog heel even afwachten of ik reactie krijg op de mogelijkheid om de zelfde panelen te kopen en anders worden het gewoon deze.

[ Voor 8% gewijzigd door Frederik vd bal op 27-02-2025 14:27 ]

• peterpv
Frederik vd bal schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:26:
[...]
... Deze 2 strings had ik ook al minder vol gedaan dan de andere 2 strings van oost en west.
Dat begrijp ik even niet, volgens mij heb je maar twee strings

String A met alle panelen die naar het Oosten liggen in serie.
String B met alle panelen die naar het Westen liggen in serie.

Van je nieuwe panelen komen een aantal panelen op Oost in serie met string A.
Van je nieuwe panelen komen een aantal panelen op West in serie met string B.

Misschien noemde je je nieuwe panelen een andere string maar alles wat in serie geschakeld
staat heet één string.

Kan ook niet anders want jouw omvormer kan maar twee strings aan (technisch: heeft 2 MPPT trackers).
Denk dat het verder wel goed komt hoor, ik was even confusius :?

• Frederik vd bal
peterpv schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:27:
[...]

Dat begrijp ik even niet, volgens mij heb je maar twee strings

String A met alle panelen die naar het Oosten liggen in serie.
String B met alle panelen die naar het Westen liggen in serie.

Van je nieuwe panelen komen een aantal panelen op Oost in serie met string A.
Van je nieuwe panelen komen een aantal panelen op West in serie met string B.

Misschien noemde je je nieuwe panelen een andere string maar alles wat in serie geschakeld
staat heet één string.

Kan ook niet anders want jouw omvormer kan maar twee strings aan (technisch: heeft 2 MPPT trackers).
Denk dat het verder wel goed komt hoor, ik was even confusius :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haNqeTn7UaZtVq7SHjE-zqfusfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEpDyHgcpi6YCT5y5Ws2K5jt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even de specs en de omvormer bekeken, ik heb idd 2 strings per MPPT tracker, dus 2x oost strings op 1 MPPT en 2x west strings op 1 MPPT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wLQnDVIl_RHK4lx7-n5P5UU7Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pc0HV0A2v6xjhOEYdgSZU0Ta.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Je hebt hier toch echt 4 strings? Dus niet 2.

Je hebt dus waarschijnlijk 9 panelen oost op string 1 (MPPT A) en 9 panelen oost op String 2 (MPPT A)
En dan ook voor west maar dan op je MPPT B. ?

Heb je geen tekening van hoe je strings lopen?

Nou goed het maakt niet uit volgens mij. Gewoon doen zoals je van plan bent. Extra panelen erbij klikken en klaar.

[ Voor 88% gewijzigd door timpel_800 op 27-02-2025 17:08 ]

• Frederik vd bal
timpel_800 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:00:
Je hebt hier toch echt 4 strings? Dus niet 2.

Je hebt dus waarschijnlijk 9 panelen oost op string 1 (MPPT A) en 9 panelen oost op String 2 (MPPT A)
En dan ook voor west maar dan op je MPPT B. ?

Heb je geen tekening van hoe je strings lopen?

Nou goed het maakt niet uit volgens mij. Gewoon doen zoals je van plan bent. Extra panelen erbij klikken en klaar.
Precies zoals je omschrijft inderdaad, in de post boven die van jou (tussen de afbeeldingen) omschrijft ik het ook zo. Maar inderdaad ik ben erachter dat het kan dus allen bedankt!

• peterpv
Aha, de verwarring komt misschien van het feit dat er 2 strings aan één MPPT aangesloten zitten.
Die twee strings per MPPT kunnen gewoon in serie zitten (en dan is het elektrisch gezien één string).
Wat ook kan is dat er een soort optimizer tussen de beide strings en de MPPT zit zodat het zich bijna gedraagt als separate strings.
Mysterie unsolved :)
Pagina: 1