3 fase groep naar 3 (losse) stopcontacten voor accu's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dopert3
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 14:13
Ik ben aan het spelen met accu's en nu heb ik een mobiele accu gekocht (ecoflow Delta Pro) deze is met een powerstream te gebruiken als een soort back-up accu tot 800 watt.

Nu heb ik een 3 fase aansluiting waarvan alle enkele fase groepen gebruikt worden en 2 3 fase groepen ook in gebruik zijn (zonnepanelen en EV) er zit nog 1 3 fase groep niks te doen.
Als ik deze verdeel in 3 stopcontacten met bijvoorbeeld
https://www.elektramat.nl...400v-16a-ip44-1151600020/

Of met een extra groepenkast ertussen en op ieder contact een accu zet.

Eigenlijk werken zonnepanelen volgens mij ook zo.

Mijn vragen zijn: Kan dit, mag dit en of hebben jullie betere ideeën?

Meer technische installatie dan dit wordt het niet => Schopje naar DEI

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 27-02-2025 09:52 ]

Beste antwoord (via dopert3 op 27-02-2025 16:53)

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:15
Zou dan eerder de krachtstroom automaat veranderen naar drie afzonderlijke 230 automaten. Maar goed dat ben ik . Zit nl te denken aan constructie om 3x homewizard batterij volgend jaar aan te schaffen voor nom . wat je wil dat kan iig .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het betere idee hangt af van je doel. Wil je geld verdienen/besparen dan gaat dit hiermee niet of nauwelijks lukken. Voor de hobby of in het kader van noodvoorziening met een accu zoals deze is het leuk.

Wil je je business case helpen dan zul je moeten kijken naar een slimmere (handelende) accu, al is het maar de vraag of je daar nog geld mee gaat verdienen/besparen.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 27-02-2025 09:12 ]

• dopert3
Het is voor nu puur Hobby, gecombineerd met het idee dat ik een backup heb als de stroom uitvalt. (Uiteraard moet ik dan tijdelijk wat stekkers omzetten als de stroom wegvalt)

Geld verdienen gaat hem niet worden, dat weet ik. Ik wil nu puur hobbymatig kijken hoe ik zo efficiënt mogelijk zonnestroom kan opslaan en gebruiken en bij bewolkte dagen goedkoop inkoop.

Maar daarvoor moet in ieder geval de accu's aan verschillende groepen en daarom dacht ik aan de 3 fase groep met een breakoutboxes.

Edit:
Ik bedoel met backup stroom dat ik bij stroomuitval de accu loskoppel van het net en hier direct de nodige apparatuur op aansluit. Geen automatische switch oid. Het zou nu gaan om een Delta Pro van ecoflow

[ Voor 17% gewijzigd door dopert3 op 27-02-2025 11:31 ]

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 21:49
Bij stroomuitval moet je zorgen dat je geen spanning op het net zet!
Naast het feit dat je dan de buurt van stroom gaat voorzien i.p.v. alleen je eigen huis (wat natuurlijk ook niet gaat lukken) zorgt dit ook voor een gevaarlijke situatie voor monteurs van de netbeheerder!

Dit is de reden dat bijv. de omvormers van zonnepanelen een inkomend 230V signaal moeten zien om functioneel te zijn. Geen idee of dit ook zo geïmplenteerd is met je losse accu, maar is wel iets om te controleren!

• Cybersijp
je mag tot 800Watt per groep invoeden middels stekker , en er moet spanning op het huisnet staan . Geen spanning is uitval spanning leverende apparatuur.

Eventueel middels eilandbedrijf zijn er mogelijkheden om het huisnet wel te voorzien van spanning , maar dan moet de aanvoer in meterkast "hard" afgekoppeld zijn . je mag dus onder geen beding spanning naar buiten voeren .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De omvormer die teruglevert, stopt met werken als de spanning uitvalt. Als je de accu's wil gebruiken voor noodstroom, zal je met een aandere omvormer moeten gaan werken om dan van de accu's weer 230v wisselspanning te maken.

Dan kom je al snel uit op omvormers voor auto's, zoals: https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=omvormer%20auto

Tussen de accu en de omvormer een schakelaar zetten, die hoog vermogen aankan op 12v, dat als er een stroomstoring is, je de omvormer aanzet, en dan heb je een stopcontact met 230v.

Grote kans dat je auto meer power kan leveren, immers is elke brandstof motor waar een alternator/dynamo aanhangt een brandstof-aggragaat.

Ey!! Macarena \o/

• dopert3
Cybersijp schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:20:
je mag tot 800Watt per groep invoeden middels stekker , en er moet spanning op het huisnet staan . Geen spanning is uitval spanning leverende apparatuur.
Is dit dan mogelijk op een 3 fase groep die met een breakoutbox is opgesplitst? Ik ga nu met 1 accu testen en wil er dan nog later 1 of 2 bijkopen als het bevalt.

En de backup is bij stroomuitval, de delta loskoppelen en hierop de noodzakelijke apparatuur aansluiten. Zonder dat het vaste net nog stroom krijgt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
Zou dan eerder de krachtstroom automaat veranderen naar drie afzonderlijke 230 automaten. Maar goed dat ben ik . Zit nl te denken aan constructie om 3x homewizard batterij volgend jaar aan te schaffen voor nom . wat je wil dat kan iig .

Pagina: 1