1080p Gaming PC als toekomstige NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinvanthee
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-08 15:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben momenteel aan het studeren op kamers en zou hier graag een tijdelijke gaming PC willen hebben.
Mijn eisen voor gaming zijn: 1080p op hoge settings (het liefst ultra) bij AAA-games en daarbij ook 60fps.

Naast game PC zal dit ook een PC zijn waarbij ik alledaags werk zal doen, zoals documenten typen, films / series kijken en gewoon de basisdingen die niet met gamen te maken heeft.

Ik ben van plan om na de studie de PC om te bouwen in een NAS. Ik heb momenteel een Synology DS918+, maar ik verwacht dat ik 'm over 3 - 5 jaar ofzo (wanneer mijn opleiding klaar is) wel m'n NAS wil gaan vervangen (want dan is / wordt het bijna 10 jaar oud).

Met deze NAS wil ik bestanden opslaan, maar ook applicaties draaien die toegankelijk zijn voor het internet (met reverse proxy). Ik host nu bijv. Immich (gallerij app), Jellyfin (streaming app), Vaultwarden (wachtwoordmanager) en nog een heleboel andere dingen. Dit zou ik ook graag met m'n PC willen doen, wanneer ik het heb omgebouwd naar een NAS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In totaal probeer ik te mikken op €1.500, maar dat lukt helaas niet. Dus iets tussen 1.500 - 1.800 zou fijn zijn. Dit is trouwens het totaalplaatje, inclusief BTW, verzendkosten, etc, etc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel 2 monitoren van 60hz die ik waarschijnlijk ga meenemen, samen met een beugel. Daarnaast heb ik al een toetsenbord + muis, dus dat zit al goed.

Het enige wat ik nog nodig heb is de PC zelf en een gemiddelde stereo speakerset. Ik ben geen audiofiel, dus daar kan ik gelukkig wat kosten besparen ;)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht een goede, moderne videokaart nodig te hebben; ik ben van plan minstens 5 jaar hiermee te doen, dus ik wil iets hebben dat toekomstbestendig is en dat ik niet over 2 jaar weer €400 moet besteden voor een nieuwe.

Daarnaast wil ik waarschijnlijk TrueNAS Scale gaan draaien op mijn toekomstige NAS en daar wordt zeer sterk ECC-geheugen aangeraden. Hierom heb ik specifiek gekozen voor een CPU + moederboord die allebei ECC ondersteunen.
Het ECC geheugen zelf heb ik nog niet toegevoegd aan dit lijstje, want dat is momenteel te duur voor mij. Maar als ik later ECC wil hebben, dan hoef ik alleen het geheugen te vervangen en niet het moederboord en/of de CPU.

Daarnaast wil ik met m'n NAS veel opslag; ik zit te mikken op 4x4TB HDD schijven, maar wellicht zal dat later wel 4x8TB gaan worden. In ieder geval wil ik 4 HDDs kunnen hebben met nog minstens 1 M2 SSD om de OS (TrueNAS) op te draaien.

Als laatste NAS-gerelateerde eis heb ik dat de CPU een iGPU heeft, zodat ik hardware acceleration heb bij Jellyfin (een streamprogramma). Ik wil AV1 kunnen transcoderen, waardoor ik dus een moderne CPU heb gekozen (7600x3d) die iGPU met AV1 ondersteuning heeft. Later bij m'n NAS ga ik de GPU eruit halen om energie te besparen (en omdat het onnodig is + het creëert extra ruimte in de behuizinging voor meer HDDs), dus zou ik graag nog een iGPU willen hebben hiervoor.

Nu komt het gekke gedeelte: Ik wil Linux Mint + Windows 10 gaan dualbooten. Windows 10 voor het game-gedeelte en Linux Mint voor alles behalve gamen (zoals programmeren en documenten typen).

Hierom heb ik gekozen om 2 SSDs + 1 HDD te hebben:
  • Een 4TB SSD voor Windows 10 + alle games die ik wil installeren (AAA-games zijn tegenwoordig belachelijk groot, dus heb ik 4TB gekozen)
  • 2TB SSD + 2TB HDD voor Linux Mint. De 2TB SSD is voor alle software + Linux Mint OS en de 2TB HDD is voor alle bestanden (zoals foto's, video's, documenten, etc.)
Ik heb nu nog geen grote HDDs op m'n verlanglijstje staan, want ik koop de HDDs wel als ik de PC wil ombouwen naar een NAS. Hetzelfde geldt voor het ECC geheugen, die koop ik ook wel pas wanneer ik er een NAS van wil maken. Hopelijk zijn de kosten dan ook wat lager door nieuwe technologieën e.d.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD lijkt beter voor CPU + GPU te zijn bij Linux omdat zij de firmware open-source hebben gemaakt en betere ondersteuning lijkt te hebben op Linux dan Intel en/of NVIDIA.

Daarnaast heb ik niet echt voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik hier later een NAS van wil maken en omdat ik beperkt ruimte heb op m'n (studenten)kamer, probeer ik de grootte te minimaliseren. Ik heb gekeken naar een mini-ITX build, maar dat werd teveel gepuzzel en gedoe, waardoor ik besloot micro-ATX te kiezen.

Daarnaast wil ik het geluid ook wel willen beperken, vooral als de PC als NAS gebruikt zal worden.

Als laatst probeer ik ook het energieverbruik een beetje in te tomen, wanneer ik het ga gebruiken als NAS. Ik heb daar helaas niet erg veel verstand van, dus het zou fijn zijn als een Tweaker me hiermee kan helpen. Ik ga sowieso de GPU eruit halen vanwege energieverbruik en waarschijnlijk ook de andere SSD en HDD, waardoor ik nog 1 SSD overhoud.

Het lijstje dat ik gemaakt heb op basis van de bovengenoemde dingen
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 358,01€ 358,01
1MoederbordenASRock B850M Pro-A WiFi€ 159,54€ 159,54
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 437,99€ 437,99
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 7200rpm), 2TB€ 61,83€ 61,83
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1ProcessorkoelingENDORFY Spartan 5€ 18,20€ 18,20
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 112,59€ 112,59
1VoedingenCooler Master V750 SFX Gold (EU-stekker)€ 132,50€ 132,50
1SSD'sLexar NQ790 2TB€ 114,90€ 114,90
1SSD'sLexar NQ790 4TB€ 233,90€ 233,90
1SpeakersLogitech Z150 Zwart€ 25,40€ 25,40
Totaal€ 1.723,95

Ga je overklokken?
Ik denk het niet, omdat ik bang ben om mijn hardware te beschadigen, dus ik laat het wel op de standaard instelling staan, want ik verwacht ook wel dat dat voldoende zal zijn om AAA-games op 1080p 60fps ultra graphics te spelen.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik voornamelijk zou willen is feedback over deze 5 dingen:
  1. Is het toekomstbestendig? Kan ik de komende 5 - 10 jaar met deze PC / NAS werken zonder het te hoeven vervangen?
  2. Kan het goedkoper? Ik zit helaas al over m'n gewenste budget heen (€1500) en zit te zoeken naar manieren hoe het goedkoper zou kunnen. Ik vraag me bijv. af of ik daadwerkelijk 2TB nodig heb voor Linux Mint OS en alle software op Linux Mint, of dat ik geen 1TB kan gebruiken daarvoor.
  3. Kan het kleiner? Ik zou het liefst een mini-ITX build willen hebben, maar dat is me niet gelukt. Wellicht kan een Tweaker een mini-ITX build bedenken die 4 3,5" HDDs kan hebben met ECC-geheugen, een GPU, CPU en een (stille) koeler?
  4. Welke dingen hiervan is "veilig" om tweedehands te halen? Met veilig bedoel ik of de tweedehands prestaties prestaties ongeveer even goed zijn als nieuwe prestaties. Ik wil bijv. geen tweedehands HDD gaan kopen, want die is dan al gebruikt en dat zal een negatief effect hebben op de levensduur. Hetzelfde geldt voor SSD. Maar zou het bijv. veilig zijn om de koeler, voeding, CPU of GPU tweedehands te kopen?
  5. Hoe zou ik het energieverbruik kunnen reduceren? (met als idee dat het later een NAS zal zijn)
Ik zou hulp hiermee erg waarderen, dus alvast bedankt voor enige reacties :)

[ Voor 1% gewijzigd door jinvanthee op 26-02-2025 23:15 . Reden: Ordered list gefixt ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Een gaming pc = zoveel mogelijk prestatie
Een NAS = zo zuinig mogelijk.

Die twee gaan niet goed samen :)
Een NAS wil je juist geen wifi / videokaart / hoge kloksnelheid

In een gaming pc wil je geen HDD
in een NAS wil je geen QLC ssd.

Maak even een keuze wat je wilt :)

in ieder geval je CPU koeler naar een uitvoering: Arctic Freezer 36
De CPU op NL markt is te duur.
je voeding is een SFX, omdat je behuizing te klein is voor deze videokaart met een normale voeding. Let op dat het geen voeding is die voorzien is voor de nieuwe videokaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinvanthee
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-08 15:30
Ik ben inderdaad op de hoogte van de tegengestelde belangen die er hier helaas zijn... maar toch probeer ik er iets van te maken lol.

De videokaart haal ik eruit en de kloksnelheid kan toch geen kwaad voor een NAS? Ik denk (en hoop!) dat 6 cores wel voldoende zal zijn voor de NAS. Daarnaast kan ik de Wi-Fi (hopelijk) uitzetten in de bios ofzo en anders moet ik ff zoeken naar een moederbord dat geen Wi-Fi heeft en game ik gewoon op Ethernet.

In die gaming PC wordt de HDD alleen gebruikt voor bestanden (zoals foto's en video's). Later, als het een NAS wordt, dan voeg ik nog meer HDDs toe.

Daarnaast is de QLC SSD inderdaad niet optimaal. Wat raad je aan ipv QLC? Ik denk dat ik 1 QLC SSD kan hebben en bijv. 1 MLC (of TLC) SSD kan hebben. De QLC SSD haal ik er wel uit als het een NAS wordt en de andere SSD laat ik erin zitten voor de OS e.d.

Ik had eerst de Arctic Freezer 36 in m'n lijstje gezet, maar die past helaas niet in de case die ik gevonden had (Inter-Tech IM-1 pocket). Vandaar de andere CPU die wel de juiste hoogte heeft (< 155mm).

Ik ben van plan om de CPU in Duitsland te kopen bij Mindfactory, waar het €60,- goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Zeker als je hem op den duur als NAS wil gaan gebruiken is de 7600X3D een uiterst onlogische keuze. Ook voor 60hz gaming heeft deze niet/nauwelijks een meerwaarde. Ga voor een uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Tray. Die is de helft van de prijs.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
Ik ben van plan om de CPU in Duitsland te kopen bij Mindfactory, waar het €60,- goedkoper is.
Mindfactory bezorgt hier niet. Dus dan zou ik de benzinekosten meerekenen.
Een 290 euro is not steeds 110 euro meer dan een reguliere R5 7600, die prima voldoet voor 60Hz gaming, zeker icm een RX 7700XT gaat het fps verschil tussen de 2 CPU's in de enkele procenten liggen.

Ik snap de 2TB HDD niet zo goed. De prijsbesparing tov een 2TB SSD is 50-60 euro. Dat is imho verkeerde zuinigheid. HDD's beginnen tegenwoordig pas vanaf 4TB ergens op te slaan.
Als je om budget verlegen zit, zou ik eens beginnen met nadenken over je storage. 6TB aan SSD opslag is flink voor een game pc. Zeker omdat je momenteel nog gewoon een NAS hebt.
Je steekt daar nu direct bij aankoop 350 euro in, terwijl een extra schijfje zo gekocht is bij ruimte gebrek.
Bovendien ga je de extra SSD en HDD er weer uithalen zodra het een NAS wordt, naar eigen zeggen. Dus als ze ook al niet voor je toekomstige NAS plan zijn, waarom heb je ze dan?

mITX zou ik uit je hoofd zetten. ITX kasten met 4 3,5 inch bays zijn veelal groter dan de intertech pocket. Bovendien zijn ITX borden duur

Met deze lijst heb je dezelfde hoeveelheid opslag, maar dan met alleen maar TLC SSD's. In het waarschijnlijke geval dat je geen 8TB aan opslag in je game pc nodig hebt, kun je dus makkelijk nog meer dan 100 euro besparen.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Tray€ 182,69€ 182,69
1MoederbordenASRock B850M Pro-A WiFi€ 159,54€ 159,54
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 437,99€ 437,99
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1ProcessorkoelingENDORFY Spartan 5€ 18,20€ 18,20
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 92,96€ 92,96
1VoedingenFSP Dagger Pro 650W€ 108,42€ 108,42
2SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 238,90€ 477,80
1SpeakersLogitech Z150 Zwart€ 25,40€ 25,40
Totaal€ 1.572,09
Windows 10
10 gaat er in oktober uit. Als je toch alleen maar gaat gamen op windows, installeer dan gewoon 11. Mijn game pc, werklaptop en werk desktop zitten ook op 11 en het is echt gewoon een prima OS. Ik zou ook linux draaien thuis als ik niet zou gamen, maar er valt echt prima met 11 te leven.

[ Voor 140% gewijzigd door youridv1 op 27-02-2025 10:53 ]