Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar die 1e klopt? Zo ja, die dan gewoon betalen lijkt mij.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
DukeBox schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:44:
Maar die 1e klopt? Zo ja, die dan gewoon betalen lijkt mij.
Het eerste biljet klopt. Die heb ik ook vrijwel meteen voldaan. Mijn vraag ging meer om het tweede biljet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Ik zou officieel bezwaar maken, nu het nog kan.
Dan kan je al je informatie erin zetten, en aangeven dat je een definitieve conclusie wilt.
Vermeld de telefoongesprekken + datumtelefoongesprekken dan ook in je bezwaar, zodat ALS er gedoe van komt je in ieder geval de informatie zwart op wit incl verzenddatum hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Kan je de afvalstoffenheffing niet gewoon overmaken naar de rekening van de gemeente met als omschrijving afvalstof heffing, naam, postcode en huisnummer?

Daar zitten ze totaal niet op te wachten, maar dan kan je in een eventueel conflict makkelijk laten zien dat je betaald hebt. Grote kans trouwens dat het weer wordt teruggeboekt omdat de omschrijving incorrect is.

Overigens gok ik bij een gemeente dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Gewoon bezwaar maken. En wat er gebeurt? Ik gok dat je dan een herinnering ontvangt wegens niet betalen, geen idee of daarbij direct boetes of heffingen in rekening worden gebracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Jobjl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Het eerste biljet klopt. Die heb ik ook vrijwel meteen voldaan. Mijn vraag ging meer om het tweede biljet.
Niet voor jou, dus niet betalen. De belastingen zijn per adres en voldaan met de eerste betaling dus verder is het probleem voor de gemeente om dat op te lossen, jij hebt geen (betaal) verplichtingen meer.
b.t.w. aantal bewoners heeft soms invloed op het bedrag dus in het ergste geval heb je teveel betaald want < 1 kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
Dank iedereen!

@99ruud99 Contact nummer 3 heeft mij via de telefoon verteld dat het bezwaar daar niet voor bedoelt is. Zoals vermeld heb ik dit gesprek ook opgeslagen.

@President Ja mijn gevoel zegt mij gewoon betalen. Echter ben ik in de war door 3 verschillende instructies van dezelfde afdeling... Ik denk inderdaad ook dat ik eerst een herinnering zal krijgen. Maar zover wil ik het eigenlijk niet laten lopen.

@DukeBox Misschien interpreteer ik jouw bericht verkeerd. Het tweede biljet is toch gewoon een aparte belasting die nog voldaan dient te worden?
Ik heb inderdaad gecontroleerd op basis van hoeveel inwoners het is. Dit staat wel netjes op 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Je hebt een besluit ontvangen aan jou geadresseerd waarvan je denkt dat het niet voor jou is. In dat geval dien je een bezwaar in en leg je uit waarom je het er niet mee eens bent.

Ik vermoed gezien het hele verhaal dat de aanslag klopt (want je zult tenslotte afvalstoffenheffing moeten voldoen) en dan zal in de behandeling van het bezwaar dat wat fout is vermeld gecorrigeerd worden.

Dat iemand aan de telefoon zegt: 'niet voor bedoeld' is verder niet interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door StevenK op 26-02-2025 22:05 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Jobjl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:58:
@DukeBox Misschien interpreteer ik jouw bericht verkeerd. Het tweede biljet is toch gewoon een aparte belasting die nog voldaan dient te worden?
Ik heb inderdaad gecontroleerd op basis van hoeveel inwoners het is. Dit staat wel netjes op 1.
Ah, check. Wat normaal dus op 1 aanslag staat hebben ze nu opgesplitst met 1 stuk gericht aan de verkeerde.
Zakelijk betaal ik alleen rekeningen die kloppen gezien je daar ook meer verantwoording hebt maar persoonlijk is het wel lastiger. Als je op een of andere manier mag aannemen dat deze voor jou is bedoeld en het bedrag klopt dan kan je die gewoon betalen zonder al teveel risico.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jobjl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:58:
Dank iedereen!

@99ruud99 Contact nummer 3 heeft mij via de telefoon verteld dat het bezwaar daar niet voor bedoelt is. Zoals vermeld heb ik dit gesprek ook opgeslagen.

@President Ja mijn gevoel zegt mij gewoon betalen. Echter ben ik in de war door 3 verschillende instructies van dezelfde afdeling... Ik denk inderdaad ook dat ik eerst een herinnering zal krijgen. Maar zover wil ik het eigenlijk niet laten lopen.

Een rekening voor iemand anders betalen is aardig maar niet nodig. De post van iemand anders openmaken mag niet. De gemeente kan niet verwachten dat je dat doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 26-02-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 10:14
President schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:51:
Kan je de afvalstoffenheffing niet gewoon overmaken naar de rekening van de gemeente met als omschrijving afvalstof heffing, naam, postcode en huisnummer?

Daar zitten ze totaal niet op te wachten, maar dan kan je in een eventueel conflict makkelijk laten zien dat je betaald hebt. Grote kans trouwens dat het weer wordt teruggeboekt omdat de omschrijving incorrect is.

Overigens gok ik bij een gemeente dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Gewoon bezwaar maken. En wat er gebeurt? Ik gok dat je dan een herinnering ontvangt wegens niet betalen, geen idee of daarbij direct boetes of heffingen in rekening worden gebracht.
Goed idee, alleen wordt dat vrijwel meteen teruggestort. Niet vanwege een omschrijving, maar doordat je een betaalkenmerk moet opvoeren. Betaalkenmerk en omschrijving kan niet allebei worden opgevoerd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom open je post die niet aan jou is gericht?

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
De OZB zou betaald moeten worden door de eigenaar op 1 januari. De notaris zal bij de verkoop die rekening verdelen naar rato van het aantal dagen dat je eigenaar bent (geweest).

Jij moet dus niet betalen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Sovieto schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:35:
De OZB zou betaald moeten worden door de eigenaar op 1 januari. De notaris zal bij de verkoop die rekening verdelen naar rato van het aantal dagen dat je eigenaar bent (geweest).

Jij moet dus niet betalen.
TS is in oktober 2024 eigenaar geworden en was dus op 1 januari 2025 eigenaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Dit zou ik de volgende dag doen, maar besefte toen, als ik het retourneer zonder verdere info. Hoe weet de gemeente dan wat er aan de hand is?
Post op jouw adres maar niet geadresseerd aan jou kan je gewoon retour sturen met de melding dat de geadresseerde niet woont op dat adres (of je zet er bij onbekend, verhuist of overleden). Dat doe je met een grote stift een kruis zetten op de envelop door de adressering en er bij schrijven "retour afzonder, geadresseerde overleden". Aangenomen dat PostNL het daadwerkelijk retour aflevert bij de partij die het verzonden heeft, dan duurt het even maar zal het wel verwerkt worden.

En de afvalstoffenheffing wordt betaald door de hoofdbewoner van het adres dat is dus niet expliciet de eigenaar. Het gaat om de langst ingeschrevene op dat adres op het moment dat de afdeling de data verzameld om de heffingen klaar te maken.

De tips:
a) maak geen post van anderen open (op jouw adres bezorgt maakt het niet direct strafbaar maar als je gaat acteren op de informatie in de brieven kan je wel een privacywet overgaan)
b) de gemeente weet ook wel dat als er niet betaald wordt en het systeem een foute adressering laat zien, dat ze zelf fout zaten. Dan krijg je geen verhoging voor de kiezen maar begint het gewoon weer fris van stap 1.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 09:18
Afvalstoffen heffing wordt achteraf in rekening gebracht. In mijn gemeente gaat dat per half jaar. De rekening die je hebt gekregen zal dan over de tweede helft van afgelopen jaar gaan. Je hebt ergens in Q3 het appartement gekocht. Tot de overdracht zijn de kosten voor afvalstoffen voor de vorige eigenaar. Vandaar dat er een rekening geadresseerd aan de vorige eigenaar op de mat valt. Kennelijk is zijn nieuwe adres nog niet bij de gemeente bekend anders was de post wel daar naartoe gegaan.
Uiteindelijk is het verhaal volgens mij heel simpel. Post die aan de vorige eigenaar gestuurd is, is voor die vorige eigenaar. Het feit dat het in jouw brievenbus bezorgd is doet daar niets aan af. Het zou nogal een gekke bende worden als je verantwoordelijk wordt voor iemand anders zijn rekeningen enkel en alleen omdat ze bij jou in de brievenbus terecht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:25:
Waarom open je post die niet aan jou is gericht?
Exact dit. Het briefgeheim is zowel door de grondwet als door de postwet beschermd. Als jij een brief opent die duidelijk niet voor jou bestemd is (en als de naam van de vorige bewoner er op staat, was die duidelijk niet voor jou bestemd), ben je gewoon strafbaar.

Het enige juiste wat je had kunnen doen was op de buitenkant van de envelop schrijven dat de geadresseerde niet meer op het aangeduid adres woont en die brief terugbezorgen aan de post (postbode, postkantoor, brievenbus) of hem zelf -ongeopend- aan de geadresseerde bezorgen als je zijn adres kent en dat ziet zitten.

Nu breng je waarschijnlijk de geadresseerde in de problemen omdat de gemeente wél bij hem gaat aankloppen als dat niet betaald wordt en, mocht hij die belasting inderdaad niet moeten betalen, zijn bezwaartermijn inmiddels verstreken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
questo schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:48:
Afvalstoffen heffing wordt achteraf in rekening gebracht. In mijn gemeente gaat dat per half jaar. De rekening die je hebt gekregen zal dan over de tweede helft van afgelopen jaar gaan. Je hebt ergens in Q3 het appartement gekocht.
Dat wisselt dan per gemeente. Bij die van mij is het toch echt van te voren, in Februari komt het binnen en je betaalt 10 termijnen vanaf maart-december voor de rest van het jaar. Dus het is zeker niet overal achteraf en ik vermoed bij de TS ook niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
In mijn werk heb ik iets soortgelijks meegemaakt, alleen dan vanaf de andere kant.

Wij zijn eigenaar van een pand en horen dus het eigenaarsdeel van OZB te betalen. Bij de gemeente is iets fout gegaan waardoor de huurder van het pand facturen heeft gekregen voor het eigenaarsdeel. Zij hebben bezwaar aangemaakt, maar vervolgens snapte de gemeente het niet meer. Inmiddels zijn ze achter de oorzaak, en wij krijgen binnenkort voor 3 jaren aan facturen.

Mijn conclusie is dan ook: wat je ook doet; uiteindelijk komt het goed, alleen kan het wel even duren.
Dus of je nu de 'foute' factuur betaald of niet, uiteindelijk wordt het rechtgetrokken. In dit geval zou ik de foutieve factuur niet betalen, want niet aan jou gericht.

Ik ben het dan ook wel eens met de mensen die zich afvragen waarom je die brief opengemaakt hebt als hij niet aan jou gericht is. Als je verhuisd is het vrij normaal dat je nog een tijd lang brieven krijgt die aan de vorige bewoner zijn gericht, gewoon ongeopend in een doos mikken. Komt de vorige eigenaar langs dan kan hij zijn troep mee krijgen. Heb je het nieuwe adres: dan kan je nog ze nog langsbrengen (of éénmalig een brief sturen dat hij zijn brieven mag komen ophalen). Heb je dat niet: alles ongeopend retour afzender.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als jij op 1-1-2025 de eigenaar was, daar ingeschreven stond etc, is de afvalstoffen heffing uiteraard correct voor jou.

Dat geld ga je toch uiteindelijk moeten betalen, of de gemeente nu een verkeerde naam voor het adres heeft om vage redenen of niet :)
(het netste zou wel zijn als de gemeente 'gewoon' de naam op de brief corrigeert uiteraard)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2025 09:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-10 16:43
Als eerste: een aanslag die niet op jouw naam staat hoef je niet te betalen. Stel dat je dat wel doet en dat de aanslag later verminderd wordt, dan heb je kans dat "jouw" geld teruggestort wordt op het bij de gemeente bekende rekeningnummer van de ex-bewoner. De aanslag stond immers op zijn naam.

Als tweede: Hoe kom je aan post "geadresseerd aan de vorige eigenaar met een postcode die niet van jou is"?
Is de straatnaam wel jouw straatnaam? Dan is zijn adreswijziging blijkbaar maar 'half' verwerkt.

Kun je kijken, op het biljet, over welke periode de aanslag is? Misschien zijn het wel ledigingen over de periode voordat jij er ging wonen, of voordat hij zich uitschreef.

Als je met een korte toelichting naar de gemeente gaat; datum dat de vorige vertrokken is, datum dat jij er bent gaan wonen, komt het uiteindelijk wel goed, met een juiste aanslag, voor jouw belastingplicht, op jouw naam.

In elk geval niet betalen, jij bent niet verantwoordelijk voor een aanslag niet op jouw naam.

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:02
Ik zou nu helemaal niets doen. Je hebt het gemeld, de aanslag staat niet op jouw naam dus betalen hoeft niet en bezwaar maken kan ook niet. Je bent namelijk geen belanghebbende in de zin van de Awb (aanslag is niet aan jou gericht). Ik zou dus lekker niets doen en afwachten tot de gemeente het recht heeft gezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jobjl
Iedereen bedankt.

Ik wil graag wat toevoegen met betrekking tot het openen van post dat niet op mijn naam is.
De vorige eigenaar woont tijdelijk niet om de hoek. Zij heeft zelf aan mij voorgesteld om als er post voor haar is, om dit via de app naar haar te sturen. Ik heb dit de keren dat er post voor haar kwam netjes aan haar gevraagd. Ook met het aanslagbiljet. Dus gewoon openen doe ik niet. Heb haar inmiddels ook mede gedeeld dat ik toekomstige post nu wel gewoon retour ga sturen.

Het aanslagbiljet is inderdaad voor dit jaar. Dus ik begrijp helemaal dat ik het gewoon dien te voldoen.
Wat er precies mis is gegaan bij de gemeente weet ik niet. Zoals ik zei ben ik sinds medio oktober de enige die op het adres staat ingeschreven. Aanslagbiljet 1 met ozb is netjes aan mij geaddresserd. Deze zie ik ook
als in met mijn DigiD inlog bij de gemeente.

@noppus Aanslagbiljet 2 komt wederom van dezelfde gemeente.
Hier staat bovenaan op in volgorde: De naam van de vorige eigenaar, mijn straatnaam + huisnummer, de postcode van het adres van de huidige eigenaar.
Hoe de brief dan in hemelsnaam naar mij toekomt weet ik ook niet...

Kortom het is voor de periode dat ik eigenaar ben (dit jaar). Dat is juist.
Bezwaar maken via mijn omgeving van de gemeente kan niet, want de belasting is niet aan mij gericht.
Dus ik twijfel of ik dan maar bezwaar via de post zal doen, met daarin het probleem te vermelden.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 16:29
President schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:51:
[...]
Dat kan je doen en ik verwacht niet dat je daar grote problemen mee gaat krijgen in de zin dat je het dan uiteindelijk nog een keer moet betalen of zo. Maar je maakt het daarmee voor alle partijen extra ingewikkeld en grote kans dat het daardoor dus nog langer duurt voor alles netjes is afgehandeld.

TS is door twee van de drie ambtenaren geadviseerd nog niet te betalen, dat zou ik dus ook ter harte nemen.

Het lijkt me uitgesloten dat TS boetes of verhogingen krijgt op basis van brieven die aan iemand anders gericht zijn. Zeker niet als TS zelf al initiatief genomen heeft richting de gemeente om het recht te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jobjl schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:50:
Iedereen bedankt.

Ik wil graag wat toevoegen met betrekking tot het openen van post dat niet op mijn naam is.
De vorige eigenaar woont tijdelijk niet om de hoek. Zij heeft zelf aan mij voorgesteld om als er post voor haar is, om dit via de app naar haar te sturen. Ik heb dit de keren dat er post voor haar kwam netjes aan haar gevraagd. Ook met het aanslagbiljet. Dus gewoon openen doe ik niet. Heb haar inmiddels ook mede gedeeld dat ik toekomstige post nu wel gewoon retour ga sturen.

Het aanslagbiljet is inderdaad voor dit jaar. Dus ik begrijp helemaal dat ik het gewoon dien te voldoen.
Wat er precies mis is gegaan bij de gemeente weet ik niet. Zoals ik zei ben ik sinds medio oktober de enige die op het adres staat ingeschreven. Aanslagbiljet 1 met ozb is netjes aan mij geaddresserd. Deze zie ik ook
als in met mijn DigiD inlog bij de gemeente.

Hier staat bovenaan op in volgorde: De naam van de vorige eigenaar, mijn straatnaam + huisnummer, de postcode van het adres van de huidige eigenaar.

Bezwaar maken via mijn omgeving van de gemeente kan niet, want de belasting is niet aan mij gericht.
Dus ik twijfel of ik dan maar bezwaar via de post zal doen, met daarin het probleem te vermelden.
Je moet helemaal niets doen richting gemeente , als je bezwaar gaat maken tegen de aanslag van een ander zie ik het niet goed komen.

Stuur gewoon de post van de ander door (of retour afzender), laat die bezwaar indienen als die het er niet mee eens is. De gemeente stuurt heus wel een keer een juiste aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Jobjl schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:50:
…….

Vermoedelijk bezorgd door een lokale bezorgdienst. Die zien we hier ook rondlopen en kijken wellicht anders naar de adressering dan de volledig geautomatiseerde systemen van een PostNL.

Qua advies is er denk ik al aardig wat gegeven; ik zou ook niets doen en afwachten. Laat de geadresseerde bezwaar aanmaken en dat is het dan voor dit moment.
Je zou wel het vermelde bedrag alvast kunnen reserveren. Als dat voor dit belastingjaar is, dan weet je haast wel zeker, dat je dat mag gaan betalen (met een juiste tenaamgestelde aanslag).

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar als de aanslag is opgelegd aan de vorige eigenaar, waarom stuur je haar de post dan niet door (kan ook digitaal) en maakt zij bezwaar? Ze woont immers niet meer op dat adres, en ze mag bezwaar maken omdat de brief aan haar is geadresseerd.

Als de gemeente dan tot inzicht komt dat er voor het adres waar jij woont geen afvalstoffenheffing is geïnd dan komen ze vanzelf bij jou terecht en betaal je gewoon.

Is dat een mogelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 22:38

Jiffy

God, you're ugly!

Kurkentrekker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:43:
Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar als de aanslag is opgelegd aan de vorige eigenaar, waarom stuur je haar de post dan niet door (kan ook digitaal) en maakt zij bezwaar? Ze woont immers niet meer op dat adres, en ze mag bezwaar maken omdat de brief aan haar is geadresseerd.

Als de gemeente dan tot inzicht komt dat er voor het adres waar jij woont geen afvalstoffenheffing is geïnd dan komen ze vanzelf bij jou terecht en betaal je gewoon.

Is dat een mogelijkheid?
Dit.

Er wordt vreselijk ingewikkeld gedaan door TS en een aantal reageerders. De post is gericht aan de vórige eigenaar. Dit is dan ook de énige persoon die bezwaar kan maken. Dan moet ze wel in het bezit worden gesteld van die aanslag, want anders heeft ze onvoldoende informatie om überhaupt dat bezwaar in te kunnen dienen.

TS moet pas betalen wanneer er tzt een gecorrigeerde aanslag op zijn naam binnenkomt.

Er zijn voor TS twee routes die redelijkerwijs openstaan, en beiden kosten ze nauwelijks moeite:
Optie 1: geef de aanslag aan de vorige eigenaar. Die kan dan alsnog bezwaar maken, want die aanslag zou ze überhaupt niet moeten ontvangen van de gemeente.
Optie 2: stuur de aanslag retour afzender.

Zelf betalen is géén optie! Het klopt dat die aanslag eigenlijk op jouw naam zou moeten staan, maar deze aanslag is niet aan jou gericht, daarmee niet voor jou bestemd en moet dus zéker niet door jou betaald worden.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1