Nieuwe PC start niet op na een shutdown

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:11
Ik heb vorige maand met deze componenten en een GTX 1070 die ik nog had een pc gebouwd.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 224,-€ 224,-
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE€ 149,-€ 149,-
1BehuizingenMontech XR Zwart€ 59,90€ 59,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 93,30€ 93,30
1VoedingenGigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0€ 116,99€ 116,99
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 809,99

PC werkt al enige tijd prima, enige wat me opvalt is dat als ik hem niet in de hibernate gooi, maar echt een shutdown doe, dat ik de pc niet meer aan krijg met de powerbutton op de kast.

Ik moet dan de knop van de psu op 0 zetten, de powercable eruit trekken en de pc echt een aantal minuten zo laten staan. Als ik de kabel dan weer aansluit en de knop op 1 zet start hij gewoon weer vrolijk op.

Het betreft de Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU / PC voeding en het mobo is de Gigabyte B650 EAGLE moederbord.

Ik heb al een aantal dingen in de bios geprobeerd, maar helaas geeft dat geen resultaat, zoals:
- Settings > Platform Power > Power Loading, and set to enabled.
- De ErP setting van het moederbord enabled gezet.

Voordat ik een retour/RMA bij megekko inschiet, zou ik graag willen weten wat de usual suspects zijn en of dit bekende problemen zijn met deze hardware?

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:54
Heb je al een keer geprobeerd om de PC met een schroevendraaier te shorten om hem aan te zetten?
Meestal short je dan de pins PW+ en PW-.

Zover ik kan zien betreft het deze 2 pins:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swj8vsO1DqsAVKiLWiEXWgOs0yo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ynoEtPtUGO2xBA1WioWmIhVr.png?f=user_large

Als dit werkt heb je mogelijk de connector van de front panel niet goed erop gezet.

EDIT: Dit betreft de front panel header op je moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnOXZ3XYMWEGUB8rG-f3nTv2tq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ykDml6AwiUj6IcZpusC3lUXN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door KilleBladhark op 27-02-2025 10:18 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Thanks voor het meedenken @KilleBladhark.

Heb dat geprobeerd en maakte niet veel uit. Vervolgens heb ik alle kabels losgehaald en opnieuw teruggeplaatst.

Het lijkt nu weer te werken. Denk dat er ergens wellicht toch een klein beetje stroom lekte misschien of het een en ander gewoon niet goed aangedrukt was.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

franssie

Save the albatross

Ik had ook zoiets, had ik de reset en de powerknop omgedraaid. Zit nog steeds zo want ik vind het teveel gepriegel om het om te draaien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
@KilleBladhark Een dag later heb ik weer exact hetzelfde probleem. Na afsluiten windows start de pc niet op.

Ik heb nog een nieuwe bios versie op het moederbord geinstalleerd met q-flash. Maar ook dat zet weinig zoden aan de dijk.

Dus ik heb jouw short nog even geprobeerd.
- Als ik stekker uit de PSU trek en de stroom er af haal en de psu knop naar 0 zet, dan hoor ik na een paar seconden een klik uit de PSU.
- Als ik vervolgens een tijdje wacht en de stroomkabel er weer in steek en vervolgens de psu knop omzet en dan de schroevendraaier er tegenaanzet, dan hoor ik enkel een klik vanuit de PSU, de computer springt niet meer aan.

Superfrustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
sahinasappelsap schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:42:
PC werkt al enige tijd prima, enige wat me opvalt is dat als ik hem niet in de hibernate gooi, maar echt een shutdown doe, dat ik de pc niet meer aan krijg met de powerbutton op de kast.
Een echte shutdown, dus met snel opstarten (fast startup) ook uitgeschakeld?

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zou kunnen proberen om zo kaal mogelijk op te starten. Dus alle hardware en kabels die niet nodig zijn om beeld te geven af te koppelen. Het lijkt voor mij namelijk op kortsluiting. De PSU weigert het systeem te laten booten. Mogelijk door iets stoms als een USB header met kortsluiting. Eventueel zelfs alles uit de kast halen en dan kijken hoe het gaat. Ik denk dat er ergens iets fout gaat met de stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
PilatuS schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:11:
Je zou kunnen proberen om zo kaal mogelijk op te starten. Dus alle hardware en kabels die niet nodig zijn om beeld te geven af te koppelen. Het lijkt voor mij namelijk op kortsluiting. De PSU weigert het systeem te laten booten. Mogelijk door iets stoms als een USB header met kortsluiting. Eventueel zelfs alles uit de kast halen en dan kijken hoe het gaat. Ik denk dat er ergens iets fout gaat met de stroomvoorziening.
Dat heb ik dus ook al geprobeerd.Heb hem nu 10 min uit laten staan (stekker eruit en knopje om van de PSU) en dan komt de pc gewoon weer op, restart vanuit windows werkt ook. Net als de reset knop.

Pas bij een shutdown van windows is het afgelopen en moet ik de bovenstaande stap herhalen om de pc weer van stroom te kunnen voorzien. Dan lijkt kortsluiting me wel raar. Dan zou hij het in principe altijd moeten doen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Ik ga zo even proberen om de fast shutdown uit te zetten. Voor de zekerheid ook de drivers van chipset e.d. maar even updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
sahinasappelsap schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:16:
[...]

Dat heb ik dus ook al geprobeerd.Heb hem nu 10 min uit laten staan (stekker eruit en knopje om van de PSU) en dan komt de pc gewoon weer op, restart vanuit windows werkt ook. Net als de reset knop.

Pas bij een shutdown van windows is het afgelopen en moet ik de bovenstaande stap herhalen om de pc weer van stroom te kunnen voorzien. Dan lijkt kortsluiting me wel raar. Dan zou hij het in principe altijd moeten doen lijkt me?
Op het moment dat de PC niet eens meer aan wil gaan zie ik dat als een probleem dat niets met Windows te maken heeft, ook al komt het na het booten van Windows. Als de PSU de boel niet aan wil zetten is dat iets waar Windows niets mee te maken kan hebben. Het aan laten gaan van de PC zit voor iedere vorm van software en moet wel iets hardwarematigs zijn. Tenzij ik hier ergens iets compleet mis, dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Net alle stekkers die niet nodig waren (hard drives, videokaart, fans, usb headers, etc losgehaald en na afsluiten blijft het issue dat hij niet aanspringt, tenzij de stroom helemaal van de psu gaat en de knop om 10 min laten staan en dan doet hij het ineens weer.

Fastboot uitzetten in zowel bios als windows heeft ook geen resultaat gehad.

Er begint me toch het gevoel te bekruipen dat het de PSU is die om een of andere reden niet aan wil springen.
Moederbord lijkt me sterk, maar ik kan het mis hebben. Volgende stap is het mobo eruit halen of besluiten om 140km naar de popup store van megekko af te leggen met de kast.

Heb de doos niet meer van de PSU en om die reden willen ze hem eerst onderzoeken ipv terugnemen.
Meh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
Het zou natuurlijk ook nog aan de stroomkabel zelf kunnen liggen die van de PSU naar het stopcontact gaat en daarnaast aan het stopcontact zelf. Hier zou je ook nog mee kunnen testen.

Als ander alternatief zou je een andere PSU kunnen testen om te zien of het hierbij ook voorkomt. In het geval dat je deze niet hebt, misschien een vriend vragen om hem voor heel even te lenen en anders een nieuwe bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
sahinasappelsap schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:53:
niet aanspringt, tenzij de stroom helemaal van de psu gaat en de knop om 10 min laten staan en dan doet hij het ineens weer.
Misschien een probleem met bepaalde onderdelen van de PSU. Van de stroom af is een reset. Dan even aan en hij doet het en blijft het doen als je de PC start. Alleen te lang aan de stroom met de PC uit is ook weer een probleem. Misschien ergens een te hoge spanning die wordt gerest als je de stroom er helemaal af haalt. Van wat ik zo lees zou de PSU ook mijn eerste verdachte zijn, daarna iets als moederbord inderdaad. PSU is het makkelijkste om te testen en ook de grootste kanshebber.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 01-03-2025 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Dan is de eerste stap om te kijken of ik mijn oude psu hierop aangesloten krijg, zo niet dan of een andere aanschaffen of naar de winkel.

Thanks so far en zodra ik meer weet koppel ik het nog wel even terug.

[ Voor 3% gewijzigd door sahinasappelsap op 01-03-2025 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Zo, hierbij een update.

Ik heb de Corsair TX550 uit mijn oude kast genomen en die aangesloten op het moederbord. Aan/uitzetten en weer aanzetten gaat gewoon prima.
Dat betekent dat de gigabyte PSU volgens mij gewoon stuk is.

Vraag: PSU is nog geen 30 dagen geleden aangeschaft bij megekko. Ik heb de doos helaas niet meer.
Zijn ze verplicht om een defect terug te nemen en te vervangen (b.v. met een andere PSU), of kan het afwijken vanwege de verpakking en wordt het dan een reparatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

franssie

Save the albatross

@sahinasappelsap voor een RMA is de doos denk ik niet zo belangrijk. Zij zullen de PSU dan testen en vervangen indien stuk lijkt mij.
Om te retourneren snap ik wel dat ze de doos willen hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Thanks @franssie.
Ik ga de opnames en bevindingen even delen met ze en dan kijken wat daar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
franssie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:11:
@sahinasappelsap voor een RMA is de doos denk ik niet zo belangrijk. Zij zullen de PSU dan testen en vervangen indien stuk lijkt mij.
Om te retourneren snap ik wel dat ze de doos willen hebben.
Vind het wel vervelend, je kan van een consument toch niet verwachten dat hij 1200 dozen met plastic, piepschuim en foam gaat bewaren :-D

Nou ja, we gaan het zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
In het algemeen bewaar ik altijd de dozen van mijn builds, gezien heel veel fabrikanten en webshops deze als vereiste hebben bij een RMA bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:19
KilleBladhark schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:13:
In het algemeen bewaar ik altijd de dozen van mijn builds, gezien heel veel fabrikanten en webshops deze als vereiste hebben bij een RMA bijvoorbeeld.
Dat is incorrect voor een defect product. Ze zullen het vaak genoeg proberen, maar mag geen reden zijn om een defect product niet te behandelen binnen de garantie.

Het is verder wel verstanding om te bewaren, want is gewoon handig, maar niet iedereen heeft die ruimte.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Heb nu begrepen dat ik hem als RMA op kan sturen. Ondanks dat het binnen de 30 dagen geretourneerd wordt:
- Krijg ik of een nieuw exemplaar
- Of hij gaat naar de fabrikant ter reparatie

Heb aangegeven dat ik weinig vertrouwen meer heb in deze voeding, ongeacht de bovenstaande opties. Maar daar gaat men niet in mee.Ben best bereid om wat extra te lappen en een betere voeding te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
Christoxz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Dat is incorrect voor een defect product. Ze zullen het vaak genoeg proberen, maar mag geen reden zijn om een defect product niet te behandelen binnen de garantie.

Het is verder wel verstanding om te bewaren, want is gewoon handig, maar niet iedereen heeft die ruimte.
Het mag inderdaad geen reden zijn, maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat ze weigeren om het product te ontvangen zonder. Om dan daar een geschil voor te starten is een lang en pijnlijk proces, dus om die reden houdt ik ze altijd bij de hand. Uiteraard begrijp ik dat andere mensen misschien niet die luxe hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
sahinasappelsap schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:28:
Heb nu begrepen dat ik hem als RMA op kan sturen. Ondanks dat het binnen de 30 dagen geretourneerd wordt:
- Krijg ik of een nieuw exemplaar
- Of hij gaat naar de fabrikant ter reparatie

Heb aangegeven dat ik weinig vertrouwen meer heb in deze voeding, ongeacht de bovenstaande opties. Maar daar gaat men niet in mee.Ben best bereid om wat extra te lappen en een betere voeding te nemen.
Het product is non-conform, dus in principe kan je om die reden de koop ontbinden. Nu weet ik niet alle juridische jargon hiervoor, maar dit betekent dat je recht hebt op geldt terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

Rannasha

Does not compute.

KilleBladhark schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Het product is non-conform, dus in principe kan je om die reden de koop ontbinden. Nu weet ik niet alle juridische jargon hiervoor, maar dit betekent dat je recht hebt op geldt terug.
Dit is niet correct. Bij een non-conform product heb je als klant recht op het oplossen van het probleem. Dat kan zijn door reparatie of vervanging. Als dat niet mogelijk is, dan heb je het recht om de koop te ontbinden.

Je kunt dus niet direct naar ontbinden en geld terugvragen springen.

Zie ook de de website van de ACM over garantie.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
Rannasha schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Dit is niet correct. Bij een non-conform product heb je als klant recht op het oplossen van het probleem. Dat kan zijn door reparatie of vervanging. Als dat niet mogelijk is, dan heb je het recht om de koop te ontbinden.

Je kunt dus niet direct naar ontbinden en geld terugvragen springen.

Zie ook de de website van de ACM over garantie.
Ahhh okay, thanks voor de info :)

Pagina: 1