Spouwmuurventilatie vs. muffe lucht uit stopcontacten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:25
In tegenstelling tot een eerder topic, waar het ging over een rioollucht uit stopcontacten in een binnenmuur, gaat dit topic over een muffe lucht die uit stopcontacten komt die zich in een buitenmuur bevinden. Het ruikt een beetje als een kruipruimtelucht. Een kruipruimte is in dit huis overigens niet aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVYBtJbOjoWNwAH0fBTFK5Z7k8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omVUcAfvx02wM7t2IKUb8k0S.jpg?f=fotoalbum_large

Ons huis (bouwjaar 1984) is gebouwd met bovenstaande stenen. Zoals ik begreep van de vorige bewoners zijn alle muren in 2020 nog geïmpregneerd. Nu is het zo dat op onze slaapkamer heel snel een muffe lucht komt te hangen. Juist als het geregend heeft lijkt dit te ontstaan. Vandaag hebben we, na een regenbui, ontdekt dat deze lucht komt uit de stopcontacten die zich in een muur bevinden welke buitenmuur is. Kijk ik aan de buitenzijde van deze muur valt me op dat hier geen enkele stootvoeg of ventilatierooster inzit. Dat geldt eigenlijk voor alle buitenmuren.

Nu heb ik gehoord dat de vorige eigenaar wel enthousiast was met isoleren, en zelf e.e.a. heeft gedaan. Allicht hebben deze stootvoegen er wel gezeten, maar zijn ze dus dichtgemaakt, of ze hebben er nooit gezeten.
In de buitenmuren is isolatie aanwezig uit de tijd van de bouw; een zilverachtige folie.

Gezien de muren dus geimpregneerd en gesioleerd zijn vraag ik me af of er juist wel of geen ventilatie aanwezig hoort te zijn? Op basis van gezond verstand, en die muffe lucht die nu dus het huis in komt, lijkt het mij dat er wel ventilatie aanwezig hoort te zijn. In dit geval, kan ik dat zelf het beste maken door de voegen voorzichtig uit te boren/beitelen en bijenbekjes aan te brengen? Waar in de muur (meerdere hoogtes ook?) horen deze te komen, en hoeveel?

Of plaats ik beter luchtdichte inbouwdozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het laatste, èn naar mijn inschatting ventilatieroosters boven de ruiten. Als ik dit zo lees denk ik aan onderdruk in de woning door mechanische ventilatie of de afzuigkap waardoor er lucht via de wc's uit de spouw in de woning wordt getrokken. Ventileren behoor je niet via de spouwmuur te doen maar met daarvoor bestemde ventilatieroosters boven de ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:25
Jan Workum schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:58:
Het laatste, èn naar mijn inschatting ventilatieroosters boven de ruiten. Als ik dit zo lees denk ik aan onderdruk in de woning door mechanische ventilatie of de afzuigkap waardoor er lucht via de wc's uit de spouw in de woning wordt getrokken. Ventileren behoor je niet via de spouwmuur te doen maar met daarvoor bestemde ventilatieroosters boven de ruiten.
Er is geen mechanische ventilatie aanwezig. De afzuigkap staat alleen aan bij koken, maar de geur komt ook binnen als we niet koken.
Met ventilatieroosters bedoel je dauerluftung? Er zitten nu nog houten kozijnen in, die een ventilatiestand hebben. Onderdruk lijkt me niet zo waarschijnlijk dus.

Hoe vervang je oude inbouwdozen door nieuwe? De oude zitten natuurlijk ingemetseld.

Overigens heb ik de openingen waar de kabels door worden gevoerd de inbouwdoos in voor nu even provisorisch dicht gepropt met plastic zakjes, maar dat maakt helaas weinig uit.

Overigens, en dat besef ik nu pas, langs deze betreffende muur waait het wel altijd redelijk (hard). Lijkt haast een soort van windtunnel tussen ons huis en die van de buren.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 26-02-2025 23:39 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Wind kan inderdaad ook voor trek zorgen. Aan de lijzijde van de woning kan onderdruk ontstaan waardoor via de raamroosters lucht uit de woning wordt gezogen wat deels wordt aangevoerd via de inbouwdozen uit de spouw. Lastige kwestie.