Bedrading voor wandlamp in muur wegwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-05 09:08
Hallo allemaal,

Over iets meer dan een week hopen we de sleutel voor onze nieuwbouwwoning te krijgen. Tijdens de bouw heeft vrouwlief bedacht dat ze graag wandlampen aan de muur hangt waarbij het snoer niet zichtbaar is. De lampen zijn smart in de zin dat ze geen schakelaar nodig hebben maar via het WiFi bediend kunnen worden. (type lamp is de QAZQA otan)

Mijn idee is nu om een sleuf te frezen door de 12 cm dikke kalkzandsteenmuren vanuit het dichtstbijzijnde stopcontact (oranje lijn), een flexibele slang van 16 mm met fase- en nuldraad te trekken naar het lichtpunt, deze slang vast te zetten met keg en dicht te smeren. Na deze klus gaat er voorstrijk overheen en vervolgens renvlies en verf. De draden wil ik door lussen naar het stopcontact (is daar geschikt voor) en daar waar de lamp komt een lampendoos plaatsen en de lamp daar voor monteren en op de nieuwe bedrading aan sluiten. Heb op hier op het forum al meerdere zaken geleerd zoals de keg om de buis vast te zetten, waarvoor dank, maar het is mijn vakgebied niet dus ik wissel mijn idee graag in voor een beter idee en hoor het graag als ik stomme dingen doe of zaken waar ik op moet letten.

Alvast hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umS80-CWNdBFLN80mz-ZX1pTsyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ba9HVcKlM7PBjeR3eJqvZSxz.jpg?f=fotoalbum_large
Zwart is een schakeldraad die naar de buitenverlichting loopt, groen is een datakabel meen ik, blauw de elektriciteitsaanvoer en oranje mijn voorgestelde nieuwe bedrading.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Netter is het om leiding vanuit de lamp-doos (op de tekening) naar links weg te trekken en dan vervolgens parallel aan de aanwezige voeding van de WCD pas naar beneden te werken, en dan ook liefst NIET met flex buis maar gewoon met solid (1/2") PVC welke je op voorhand bekabeld.

Nóg netter: Éérst naar boven tot aan je verdiepingsvloer, daar pas naar links om daarna pas weer naar beneden te gaan ..... Waarbij je uiteraard ook aan de constructiesterkte van kalkzandsteen én de voegen in het binnenblad van je spouwmuur denkt :*)

[ Voor 46% gewijzigd door Will_M op 26-02-2025 22:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:27
Als je het op deze manier doet maak dan alsjeblieft foto's of een goede tekening en noteer ook de maten en diepte en voeg die toe aan de map met papieren welke je zelf gebruikt voor je huis maar welke je ook aan een volgende eigenaar geeft, want dit is eigenlijk zo'n onlogische diagonaal dat ik en anderen er zonder pardon dwars doorheen zouden boren om dan stevig te vloeken op jou :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylonline
Bedankt voor de antwoorden/adviezen! Ik zal parallel aan de bestaande leiding omhoog frezen en dan horizontaal naar rechts gaan. Dat is inderdaad netter!
Geen flex maar vast en dan twee 'elleboogjes' doen we ook. Waarom heeft dit eigenlijk de voorkeur? Om eventueel gemakkelijker een draad te kunnen trekken in de toekomst?

Uiteraard zal ik foto's maken om in de toekomst nog te zien waar er niet geboord moet worden!

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, vaste buis krijg je makkelijker draden door maar leg je ook gewoon strakker in de muur.

Je zou het ook nog naar de schakelaar kunnen trekken, scheelt weer beetje. Over de buis van de data moet je toch omdat je de power niet door de doos van de data mag trekken. Gewoon even voorzichtig slijpen daar. Alternatief zou dus 180 graden lus onder de dozen door zijn.

• dylonline
Bedankt voor de reactie! Hoe kom ik dan langs die datakabel? Stukje flex en dan er achterlangs? Ik wilde dus eigenlijk door de doos van de datakabel gaan maar begrijp dat dat dus niet de bedoeling is? Aansluiten via de schakelaar m.b.v. lasklemmen? Is daar doorgaans genoeg ruimte voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Door die van de data is niet de bedoeling nee. Dat hoor gescheiden te blijven.

Flex zou ik echt alleen doen als ik niet anders kan. Maar het ligt een beetje aan hoe het nu zit. Maar vaak kan je ook met een beetje buigen vaste buis ook wel laten kruisen.

En dan ja, gewoon aansluiten met lasklemmen. Zolang je er niet ook een smart module achter wilt drukken is daar zeker wel ruimte voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 14:22
Ik ben vooral benieuwd wat het voordeel is van een wifi-only bediening voor een bedlampje. Waarom koop je geen wandlampje met geïntegreerde schakelaar?

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:27
Tupolev schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:09:
Ik ben vooral benieuwd wat het voordeel is van een wifi-only bediening voor een bedlampje. Waarom koop je geen wandlampje met geïntegreerde schakelaar?
Omdat het gemakkelijker is om de hele groep uit te zetten om je lampje te resetten i.p.v. een schakelaartje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Will_M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:22:
Netter is het om leiding vanuit de lamp-doos (op de tekening) naar links weg te trekken en dan vervolgens parallel aan de aanwezige voeding van de WCD pas naar beneden te werken..
Dat is het mooist maar wel meer risico op beschadiging van de bestaande buizen, buiten dat je van boven mogelijk niet goed uitkomt op de doos als deze links is aangesloten.

Ik zou naar beneden en dan naar links gaan en aansluiten op de doos aan de zijkant (gezien vanaf de lamp), minste kans op kruizen van iets.

Hoe dan ook niet naar boven of zo, puur vanwege het gemak zodat je ook niet met een sleuven vrees boven je hoofd zit te werken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dylonline
@Tupolev Het is de woonkamer waar de lampen komen en er komen drie van die lampen te hangen die of alle drie aan of alle drie uit moeten. Maar je hebt gelijk dat er alternatieven zijn.

@Septillion Ik zal, als we de sleutel hebben, kijken hoe diep die databuis zit. Maar pvc kun je toch niet erg goed buigen, dan moet je over een grotere afstand twee keer zo diep horizontaal frezen en dat lijkt mij niet wenselijk? Anderzijds zitten er ook drie inbouwdozen met een grotere diepte in die verticale lijn dus misschien maak ik me onterecht zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De dozen zitten wel dieper dan de pijp :) En zeker over lengte is het wel te buigen (dus misschien de databuis wat vrij maken) en anders met een buigveer een hupsje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:52
Niet te moeilijk over denken. Vanuit de middelste wandcontactdoos naar beneden en dan zo kort mogelijk naar het gewenste lichtpunt. Gewoon flexbuis gebruiken. Neem een foto voor de zekerheid, maar je gaat waarschijnlijk toch geen schilderij ophangen nabij het lichtpunt. Een gladde buis is beter als je later je installatie wilt aanpassen, maar die kans is nihil op het traject wandcontactdoos-lichtpunt.

Voor die mensen die pleiten voor de complexe oplossing, officieel hoor je een dergelijk lichtpunt niet af te takken van een wandcontactdoos, maar rechtstreeks naar de centraaldoos te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door coinman63 op 27-02-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
Dank voor al jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:37
Ik zou voorbedraadde flexbuis nemen, scheelt weer een hoop gedoe met VD-draad trekken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 21:55

Vliegvlug

Flight Simple

“12 cm dikke kalkzandsteenmuren” klinkt mij als een draagmuur in de oren, die je dan over de afstand tussen huidige wcd’s en beoogd nieuw lichtpunt verzwakt door ‘m daar 3 cm dunner te maken waarbij het niet uitmaak of je die afstand horizontaal of diagonaal overbrugt.

Zou daar zelf niet heel blij van worden en voor de volgende oplossing kiezen gezien de vloer toch nog afgewerkt moet worden:
  1. Vanaf de wcd naar beneden
  2. Gleuf maken in de vloer naar rechts
  3. Na de gewenst zijdelingse verplaatsing weer omhoog
Daarmee verzwakt je de muur niet nodeloos en heeft ook als voordeel dat je geen last heb van de bestaande buizen die in de muur omhoog lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Vliegvlug schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:43:
“12 cm dikke kalkzandsteenmuren” klinkt mij als een draagmuur in de oren, die je dan over de afstand tussen huidige wcd’s en beoogd nieuw lichtpunt verzwakt door ‘m daar 3 cm dunner te maken waarbij het niet uitmaak of je die afstand horizontaal of diagonaal overbrugt.
Dat is echt geen probleem. Hoe denk je dat alle andere punten lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DukeBox schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:09:
[...]

Dat is echt geen probleem. Hoe denk je dat alle andere punten lopen..
Verticaal zodat je minimale verzwakking van de muur hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 20:37
Vliegvlug schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:47:
Verticaal zodat je minimale verzwakking van de muur hebt.
Je was aanwezig bij de bouw van de woning van TS?

Hier lopen de leidingen kriskras door de muur. De tijd dat je er kwakkeloos vanuit kan gaan leidingen verticaal door de muur lopen ligt achter ons.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

FredvZ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:50:
[...]

Je was aanwezig bij de bouw van de woning van TS?
Jij was er wel bij zo te horen. ;)
Hier lopen de leidingen kriskras door de muur. De tijd dat je er kwakkeloos vanuit kan gaan leidingen verticaal door de muur lopen ligt achter ons.
Dat zal wel maar is jouw huis dan precies hetzelfde als van TS?
Uiteraard is er marge ingebouwd in sterkte berekeningen waar bouwvakkers gretig gebruik van maken als ze daardoor makkelijker of sneller kunnen werken ook al is dat niet gewenst.

Mijn punt is meer waarom je nog eens extra zwakke punten zou willen toevoegen aan je muur als je dat nu nog net zo makkelijk kan vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
Vliegvlug schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:43:

Zou daar zelf niet heel blij van worden en voor de volgende oplossing kiezen gezien de vloer toch nog afgewerkt moet worden:
  1. Vanaf de wcd naar beneden
  2. Gleuf maken in de vloer naar rechts
  3. Na de gewenst zijdelingse verplaatsing weer omhoog
Daarmee verzwakt je de muur niet nodeloos en heeft ook als voordeel dat je geen last heb van de bestaande buizen die in de muur omhoog lopen.
Ik vind dit best een mooi voorstel, dat ook nog niet eerder voorbij is gekomen. Mede omdat voor het tv meubel, dat nog verder naar rechts komt, ik ook nog wel een extra wcd kan gebruiken en op deze manier mooi weg kan werken. In de vloer zit echter (uiteraard) vloerverwarming. Die zit volgens mij standaard niet heel dicht bij de muur en ik heb een FLIR warmtecamera om nauwkeurig de leidingen te spotten. Maar geeft in de vloer frezen dan verder geen risico? Omdat er vloerverwarming is verwacht ik dat er een zandcement dekvloer ligt die verder geen constructieve functie heeft? Als iemand ervaring met door de vloer frezen langs de wand in een nieuwbouwwoning heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:16
dylonline schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:15:
[...] een flexibele slang van 16 mm met fase- en nuldraad te trekken naar het lichtpunt [...]
Vergeet de aardedraad niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zolang je geen scherpe bochten gaat maken werkt voorbedrade flex 10x makkelijker en sneller.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09
Wat je ook nog kunt doen (en wat ik zou doen) is niet naar de stopcontacten, maar naar die schakelaar. En er dan een gat bij boren voor een extra schakelaar. Dan kun je later de lampen ook nog met een normale schakelaar bedienen.

Voor 't geval dat je slimme verlichting toch een keer niet zo slim is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
Xander schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:59:
[...]

Vergeet de aardedraad niet.
Is dat voor een wandlamp nodig? Bewust weggelaten namelijk maar een extra draad is geen moeite uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

dylonline schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:09:
[...]

Is dat voor een wandlamp nodig? Bewust weggelaten namelijk maar een extra draad is geen moeite uiteraard.
Als er metalen delen aan de lamp zitten is dat ook nodig ja.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
PhilipsFan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 02:33:
Wat je ook nog kunt doen (en wat ik zou doen) is niet naar de stopcontacten, maar naar die schakelaar. En er dan een gat bij boren voor een extra schakelaar. Dan kun je later de lampen ook nog met een normale schakelaar bedienen.

Voor 't geval dat je slimme verlichting toch een keer niet zo slim is...
Snap ik, maar ik twijfel eraan of ik achter die datakabel langs kan op die korte afstand want die zit er vlak naast en ik weet niet of het voorstel om een buis te buigen en er achter te monteren gaat lukken. Bovendien heb de k aan de andere kant van de kamer dezelfde opstelling maar dan zonder schakelaar (voor buiten). En ook hier weer een datakabel aan de 'binnenkant'. Maar erg blij met iedereen die hier mee denkt ook al is er niet echt consensus wat het beste idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
dragonhaertt schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:17:
[...]

Als er metalen delen aan de lamp zitten is dat ook nodig ja.
Dat zal ik controleren dan, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

[...]

Niet verplicht maar bij metalen behuizingen zit er wel een aardpunt (wél verplicht sinds 2003) en dat punt is er niet voor niets. Daarnaast is het een kleine moeite om de aarddraad er bij te trekken als het nog niet is weggesmeerd.

b.t.w. door je vloer is wel ongebruikelijk, zelf zou ik dat niet doen tenzij het niet anders kan. Geeft ook kans op scheurtjes waar de buis loopt gezien je VV hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 03-03-2025 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:35
DukeBox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Niet verplicht maar bij metalen behuizingen zit er wel een aardpunt (wél verplicht sinds 2003) en dat punt is er niet voor niets. Daarnaast is het een kleine moeite om de aarddraad er bij te trekken als het nog niet is weggesmeerd.

b.t.w. door je vloer is wel ongebruikelijk, zelf zou ik dat niet doen tenzij het niet anders kan. Geeft ook kans op scheurtjes waar de buis loopt gezien je VV hebt.
Sterker nog ik heb hier mijn hele huis verbouwd voor het eerst in mijn leven, elektra ook zelf gedaan. Nu weet ik niet precies meer wat ik fout had gedaan ( vgm had ik tijdelijk even de lamp aangesloten zonder de aarddraad om te kijken of deze licht gaf ) en stond de ijzeren behuizing leuk onder stroom :+ Geen probleem natuurlijk alleen een vervelend tintelend gevoel ( was niet de eerste keer :> )

Houd je aan het bouwbesluit en de NEN normen en trek die aardraad mee, zeker als je ooit het huis weer gaat verkopen

--edit--
Oh overigens heb ik door de constructeur laten vertellen dat je gewoon op een normale manier je kabels door een draagmuur kan frezen. Nou moet je niet 10 stopcontacten en 10 lampen op 1 muur gaan ophangen met een wirwar aan kabels. Maar als je netjes 1 extra sleuf freest voor je lamp is dit echt geen probleem. Ik zou niet een of andere rare constructie via de vloer gaan laten lopen.

Overigens heb ik mijn hele huis smart gemaakt, ook de lampen dus. Maar toch miste ik de fysieke knoppen. Ik heb dan ook snel dimmers voor aan de wand gekocht ( afstandsbedieningen had ik al )

[ Voor 22% gewijzigd door hollandnick op 03-03-2025 11:01 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indy81
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-05 09:53
Wij hebben onlangs soortgelijk werk gedaan bij onze muren. Ik zal even de dingen delen die wij hebben ondervonden.

1. Bij het frezen: Zorg dat alle ramen open staan, houd de deur in die kamer dicht en dat je goede afzuiging hebt. Als je mechanische afzuiging hebt, tape dit dicht. Dat stof komt echt overal. Geef het een dag zodat al het stof gaat liggen, en doe de muren, plafond, vloer af met een natte doek.

2. Ga er vanuit, met het maken van de sleuven, dat de wandcontactdozen verpulverd worden, deze zul je dus in hun geheel moeten vervangen. Je kunt proberen het met een steenbeitel de bovenkant van de doos open te maken en daarna pas de sleuven te maken, maar je moet nog steeds een manier vinden om die pijp in de doos te krijgen. Als deze geen 2e pijp uitgang heeft, moet de hele doos er toch uit. Dan moet je de boel wat uithollen om zo weer nieuwe dozen er in te zetten. Als je dan toch bezig bent, is het aan te raden om een extra doos er in te zetten, dan heb je wat meer ruimte.

3. Het dichtsmeren van de sleuven. Hou er rekening mee dat het na het drogen in zakt. De eerste keer dat je het dichtsmeert hoef je het dus niet netjes glad te maken, dat wordt het toch niet. Zorg wel dat je zo veel mogelijk ook achter de pijpen smeert zodat het goed vult en goed hecht.
Smeer het zo af dat er niets uit steekt (schuren is vervelend werk). Gebruik de eerste keer MP75, en gebruik de 2e keer (na 2 of 3 dagen), Fix&Finish (van Knauf). De Fix & Finish mag er wel wat dikker op, deze kun je als het droog is, redelijk makkelijk glad schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:55
dylonline schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:42:
[...]

Ik vind dit best een mooi voorstel, dat ook nog niet eerder voorbij is gekomen. Mede omdat voor het tv meubel, dat nog verder naar rechts komt, ik ook nog wel een extra wcd kan gebruiken en op deze manier mooi weg kan werken. In de vloer zit echter (uiteraard) vloerverwarming. Die zit volgens mij standaard niet heel dicht bij de muur en ik heb een FLIR warmtecamera om nauwkeurig de leidingen te spotten. Maar geeft in de vloer frezen dan verder geen risico? Omdat er vloerverwarming is verwacht ik dat er een zandcement dekvloer ligt die verder geen constructieve functie heeft? Als iemand ervaring met door de vloer frezen langs de wand in een nieuwbouwwoning heeft hoor ik het graag!
Heb je een kruipruimte die betreedbaar is?
Je zou dan ook nog twee gaten kunnen boren en het dan via de kruipruimte kunnen doen zonder te frezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylonline
Indy81 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:35:
Wij hebben onlangs soortgelijk werk gedaan bij onze muren. Ik zal even de dingen delen die wij hebben ondervonden.

1. Bij het frezen: Zorg dat alle ramen open staan, houd de deur in die kamer dicht en dat je goede afzuiging hebt. Als je mechanische afzuiging hebt, tape dit dicht. Dat stof komt echt overal. Geef het een dag zodat al het stof gaat liggen, en doe de muren, plafond, vloer af met een natte doek.

2. Ga er vanuit, met het maken van de sleuven, dat de wandcontactdozen verpulverd worden, deze zul je dus in hun geheel moeten vervangen. Je kunt proberen het met een steenbeitel de bovenkant van de doos open te maken en daarna pas de sleuven te maken, maar je moet nog steeds een manier vinden om die pijp in de doos te krijgen. Als deze geen 2e pijp uitgang heeft, moet de hele doos er toch uit. Dan moet je de boel wat uithollen om zo weer nieuwe dozen er in te zetten. Als je dan toch bezig bent, is het aan te raden om een extra doos er in te zetten, dan heb je wat meer ruimte.

3. Het dichtsmeren van de sleuven. Hou er rekening mee dat het na het drogen in zakt. De eerste keer dat je het dichtsmeert hoef je het dus niet netjes glad te maken, dat wordt het toch niet. Zorg wel dat je zo veel mogelijk ook achter de pijpen smeert zodat het goed vult en goed hecht.
Smeer het zo af dat er niets uit steekt (schuren is vervelend werk). Gebruik de eerste keer MP75, en gebruik de 2e keer (na 2 of 3 dagen), Fix&Finish (van Knauf). De Fix & Finish mag er wel wat dikker op, deze kun je als het droog is, redelijk makkelijk glad schuren.
Veel dank voor al deze praktische tips! Ik wil al de muren ook nog met de bandschuurmachine onder handen nemen om ze nog vlakker te krijgen dus een stofboel wordt het sowieso.

[ Voor 3% gewijzigd door dylonline op 03-03-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
thespeed schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Heb je een kruipruimte die betreedbaar is?
Je zou dan ook nog twee gaten kunnen boren en het dan via de kruipruimte kunnen doen zonder te frezen.
Er is een kruipruimte, maar die is met piepschuim dichtgemaakt. Kan met wat moeite wel open maar dat vind ik geen ideale oplossing. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 19:36
ALs je bijv ikea slimme lampen neemt dan initieer je de koppelprocedure met de Hub door x-aantal malen je schakelaar uit en weer aan te zetten.

Dus vergeet niet dat je WEL DEGElijk een schakelaar voor je lamp moet zetten.

Bovendien schat ik in dat je installateur je dat ook zal adviseren om heel andere redenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
Zolderopruiming schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:00:
ALs je bijv ikea slimme lampen neemt dan initieer je de koppelprocedure met de Hub door x-aantal malen je schakelaar uit en weer aan te zetten.

Bovendien schat ik in dat je installateur je dat ook zal adviseren om heel andere redenen
Nee hoor is niet nodig. Ook al is het een beetje irritant de bulb in en uit draaien werkt ook. Al is dat bij die ikea lampen wel een kriem, het werkt allemaal toch net niet helemaal goed. Lidl is al helemaal een drama overigens. Hue blijft toch mijn favoriet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
dylonline schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Veel dank voor al deze praktische tips! Ik wil al de muren ook nog met de bandschuurmachine onder handen nemen om ze nog vlakker te krijgen dus een stofboel wordt het sowieso.
De inbouwdozen kan je prima heel laten. De sleuven frezen zal je sws met marge buiten de al bestaande elektra moeten uitvoeren. Zodra je in de buurt komt schakel je over met een hamer en beitel ( of een schroevendraaien als het zacht stucwerk is ) en zo maak je mooi een baan vrij naar je inbouwdoos zonder je elekra per ongeluk door te zagen/slijpen :P

Overigens creëert het inderdaad extreem veel stof. Ik plakte of een ruimte af met plastic en tape ( zoals de gang ) of ik liet het maar gaan en zette ramen tegen elkaar open ( en de tuindeuren in mijn geval ). Daarna had ik een grote warenhuisventilator waarmee ik zorgde voor een flinke airflow. Hiermee was ik gelijk het meeste stof kwijt. Daarna met een bladblazer terwijl de ventilator nog stond te loeien alle muren, plafonds en vloer langs. Dit een paar keer herhalen + daarna de vloer stofzuigen zorgt dat het meeste stof vrij is.

Daarna nog met een doekje er langs voor de laatste beetjes ( tenzij je nog veel moet klussen ) is alsnog wel aan te raden

[ Voor 33% gewijzigd door hollandnick op 03-03-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 14:36
Zolderopruiming schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:00:

Een verhuispeertje aan een stekker maken (op een veilige manier) met een schakelaar is ook niet zo'n punt en werkt voor dit soort dingen ook prima. Als de lamp eenmaal gekoppeld is kan hij van de stroom af en op de juiste plek ingedraaid worden. Of nog beter, een lampenstandaard waar al een stekker aan zit en een schakelaar in. nog een stukje veiliger ook.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:16
[...]

Ja, dat is nodig, een aansluitpunt voor verlichting moet sinds 1997 verplicht een aardedraad hebben.

Daarnaast wil je metalen armaturen gaan ophangen (QAZQA otan) die daar gewoon een aansluiting voor hebben. (Maar ook al was dat niet zo, gewoon de draad leggen, misschien vervang je de wandlampen ooit nog wel.)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Al eens een verhuispeertje gemaakt voor sexy aansluitingen als GU12, nee gewoon netjes volgens de specs van de installateur doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
hollandnick schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:21:
[...]
. Hiermee was ik gelijk het meeste stof kwijt. Daarna met een bladblazer terwijl de ventilator nog stond te loeien alle muren, plafonds en vloer langs. Dit een paar keer herhalen + daarna de vloer stofzuigen zorgt dat het meeste stof vrij is.

Daarna nog met een doekje er langs voor de laatste beetjes ( tenzij je nog veel moet klussen ) is alsnog wel aan te raden
En daarna komt de stuccer nog langs, begint het spel opnieuw :)))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Dan kun je de datakabel ook gelijk naar beneden trekken als de TV kast eronder komt te staan. Dan heb je ook geen UTP kabel meer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 19:52
dylonline schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Dat wil je echt niet met een bandschuurmachine gaan doen. Niet alleen het stof, maar je trekt daarmee heel je muur naar de getver.

Dan kan je het daarna opnieuw stuken.

Die stofzuiger kan je ook weggooien na het opzuigen van de poeder. Alles met een fan trouwens. Dit spul komt echt overal!

[ Voor 11% gewijzigd door TweakerCarlo op 03-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
TweakerCarlo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Dat wil je echt niet met een bandschuurmachine gaan doen. Niet alleen het stof, maar je trekt daarmee heel je muur naar de getver.

Dan kan je het daarna opnieuw stuken.

Die stofzuiger kan je ook weggooien na het opzuigen van de poeder. Alles met een fan trouwens. Dit spul komt echt overal!
Buurman is schilder en die adviseerde dat... Muur is nu behangklaar en er komt glasvlies/renovlies overheen maar de buurman is een perfectionist dus de muur moest zo glad als een spiegel worden.
Wilde trouwens een bouwstofzuiger gebruiken, die zouden daar toch voor geschikt moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylonline
IJsbeer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Dan kun je de datakabel ook gelijk naar beneden trekken als de TV kast eronder komt te staan. Dan heb je ook geen UTP kabel meer zichtbaar.
Bedoel je door de vloer nog een extra sleuf voor de datakabel? Hoeveel ruimte wil je tussen die sleuven hebben want dat wordt wel krap dan?En tegen het idee door de vloer las ik ook wel wat bezwaren. Kan je een datakabel ook eenvoudig verlengen net als elektra? Edit: inmiddels gezien dat daar ook female/female connectors voor zijn. Mag die datakabel in dezelfde buis of is dat niet de bedoeling?

Achteraf hadden we de aannemer natuurlijk moeten zeggen dat we die data aansluiting in het midden wilden en niet standaard in de hoek moeten laten zitten. Maar ja, achteraf kijk je een koe in z'n kont.

[ Voor 8% gewijzigd door dylonline op 03-03-2025 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 19:52
dylonline schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Buurman is schilder en die adviseerde dat... Muur is nu behangklaar en er komt glasvlies/renovlies overheen maar de buurman is een perfectionist dus de muur moest zo glad als een spiegel worden.
Wilde trouwens een bouwstofzuiger gebruiken, die zouden daar toch voor geschikt moeten zijn?
Ik zou het met een blokje met een fijne korrel 300 papier eens lichtjes handmatig erover heen gaan. Als mp75 of fix & finish strak genoeg maar onbewerkt gelijmd/geschilderd is en helemaal droog is dan is dat zo gedaan en bespaart je echt een berg ellende.
Daarna bij elkaar vegen, rustig! En meteen afvoeren. Succes!

Bouw stofzuiger weet ik niet maar die stof is echt troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dylonline schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Ja, die is daar geschikt voor.
dylonline schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:59:
[...]

Bedoel je door de vloer nog een extra sleuf voor de datakabel? Hoeveel ruimte wil je tussen die sleuven hebben want dat wordt wel krap dan?En tegen het idee door de vloer las ik ook wel wat bezwaren. Kan je een datakabel ook eenvoudig verlengen net als elektra? Edit: inmiddels gezien dat daar ook female/female connectors voor zijn. Mag die datakabel in dezelfde buis of is dat niet de bedoeling?

Achteraf hadden we de aannemer natuurlijk moeten zeggen dat we die data aansluiting in het midden wilden en niet standaard in de hoek moeten laten zitten. Maar ja, achteraf kijk je een koe in z'n kont.
Ik had de foto niet goed gezien. Ik dacht dat het stekker-/data-blok te hoog zat voor de tv kast. Dus dat die in het zicht zat als je er je kast voor zou zetten.... Ik zal beter kijken de volgende keer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Hier de foto van de buis die ik heb aangelegd in mijn huis via de vloer om het rechter stopcontact in die hoek te krijgen:
Elektra leiding van ene naar andere kant via de vloer

Hier in mijn woning toevallig ook kalkzandsteen muren, vond het trouwens nog best hard om doorheen te komen met de dozenboor die je links op de foto op de vloer ziet liggen maar dat terzijde.
Ik heb heel wat dozen geboord en meters aan sleuven getrokken! :)

Je zal haast wel een zandcement vloer hebben ja, die heeft geen constructieve functie en daar is niet heel moeilijk een sleuf in te maken.
Ik had het geluk dat ik de elektra in mijn huis kon aanleggen voordat de dekvloer erin kwam maar anders had ik het alsnog via de vloer gedaan.

Maar opletten voor je vloerverwarming is wel belangrijk inderdaad. Gelukkig heb je een warmtebeeldcamera, die heb ik ook gebruikt toen de vloer al helemaal af was en gaten naar de kruipruimte moest boren in de vloer, in de marge tussen muur en vloerverwarmingsbuizen. Meestal heb je wel wat centimeters ruimte, en zeker als er nog geen tegels of iets op liggen zoals bij jou is dat wel goed te zien.

Heb zelf wel ervaring met in de dekvloer frezen, is makkelijker dan in de muur omdat je het apparaat niet omhoog hoeft te houden maar dat was voor het grootste deel niet langs de muur. Klein stukje wel en dat heb ik met een haakse slijper gedaan want daar kwam ik schuin op de muur aan en kon ik niet dichter bij de muur komen met de sleuvenfrees

Zie hier wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5krMNm2nIfuJOaHqREAkM90FSXw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jo5uA2beye9GrzwwO7lQyBUY.jpg?f=user_large
Is niet dichter bij de muur te komen dan dit, ik moest naar dat gele pijpje onderin, laat je niet afleiden door de laserlijn op de muur ;)

De rest van de sleuven dicht bij de muur heb ik met een normale haakse slijper doorgezet, is dan even 2x slijpen ipv in één keer zoals met de sleuvenfrees.
Dan ziet het er in totaliteit zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MD2U61sUTSYkKGsdVd55jVuW6es=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bvGSarVVYaJVyuCdePEjJRdr.jpg?f=user_large
Daarna kan je vrij makkelijk de sleuf vrijmaken met een boorhamer maar met een beitel en hamer lukt het ook, zou ik zeker doen als je weinig marge hebt naast je vvw en je niet wilt uitschieten met je boorhamer.

Als je wel langs de muur moet is dat met een sleuvenfrees dichterbij te komen dan schuin, ik heb zelf met deze Ferm sleuvenfrees de sleuven in de muur en vloer gemaakt:
https://www.rotopino.nl/m...-ferm-power-wsm1009,17556

Die zie je ook op de foto’s liggen.
Ik denk dat als je die knop van de diepteinstelling eraf haalt dat je best dicht langs de muur kan komen, maar dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel ruimte je hebt tussen muur en vvw buizen.
En met een ander model of merk kan je misschien nog wel dichterbij komen.

En anders een normale haakse slijper pakken en iets wat schuin inslijpen zodat het diepste stuk van de snede net ter hoogte van de muur uitkomt. Dan kan je echt dicht bij de muur komen,
Het maakt voor het leggen van de buis natuurlijk niet uit of de sleuf precies haaks op de vloer staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Vliegvlug op 03-03-2025 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
Sorry maar ik zou echt mijn god niet weten waarom je ooit de vloer daarvoor zou gaan gebruiken 8)7 Je weet in de toekomst nooit of je er bij moet en of je vloerverwarming gaat aanleggen. Wat nou als je daar een glas water laat vallen ( of een vaas met bloemen ). Als het goed is zit er nergens een beschadiging en heb je alles goed aangesloten, maar ik zou er niet blij van worden.

Daarnaast als je het in de vloer legt dan hoort het dieper te liggen en ( ik dacht ) ook weer aangesmeerd/dicht gegooid te worden. Daarnaast is het ook gewoon vele malen makkelijker dit door de muur te verleggen en aansmeren met gips is een klein klusje

Overigens heeft @dylonline vloerverwarming. Ik zou de vloer lekker met rust laten

[ Voor 6% gewijzigd door hollandnick op 04-03-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

Jrz

––––––––––––

Ik zou eerst een schema maken van al je benodigdheden. Dus ook je tv wcd, eventuele buis voor achter de tv, waar je andere lampjes gaan hangen, of je ze niet aan elkaar geschakeld wil hebben etc

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

hollandnick schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:57:
Sorry maar ik zou echt mijn god niet weten waarom je ooit de vloer daarvoor zou gaan gebruiken 8)7 Je weet in de toekomst nooit of je er bij moet en of je vloerverwarming gaat aanleggen. Wat nou als je daar een glas water laat vallen ( of een vaas met bloemen ). Als het goed is zit er nergens een beschadiging en heb je alles goed aangesloten, maar ik zou er niet blij van worden.
Waar heb jij het allemaal over zeg. :?
Krijg de indruk dat je niet weet waar je het over hebt en maar wat roept.
Water laten vallen op een vloer wat dan in een dichte pvc buis komt die in de vloer zit met daarop nog tegels of andere afwerking.
Jij dweilt je vloer thuis zeker ook nooit. ;)

Het is heel gebruikelijk dat er leidingen in de dekvloer liggen.
Zo liggen de leidingen naar de centraal dozen in het plafond bij kanaalplaatvloeren in de dekvloer erboven.

Het is echt vele malen beter om niet meters lang door je draagmuur te gaan frezen maar de buis in de dekvloer naast de muur te plaatsen.

Als je het kan voorkomen is langs de muur beter natuurlijk en heb je ook geen last van de vloerverwarming ook niet als die later wordt aangelegd.
Tegelijkertijd weet je niet eens wat er nu al in de vloer ligt dus dat risico bestaat altijd. Lees het vaak genoeg van mensen die vvw hebben laten frezen.
Van je eigen aangelegde buizen weet je tenminste waar ze liggen ;)

En dan dat argument om er later nog bij te komen ; slaat als een tang op een varken.
Of heb jij in jouw huis de hele elektra in opbouw laten uitvoeren inclusief de buizen 8)7
In muren ingefreesde buizen kan je net zo goed niet meer bij.
Daarnaast als je het in de vloer legt dan hoort het dieper te liggen en ( ik dacht ) ook weer aangesmeerd/dicht gegooid te worden.
Dieper dan wat, waar refereer überhaupt je naar?

En uiteraard smeer je de boel dicht na het plaatsen van de buizen of denk je dat bij mij thuis de pvc buis nog zichtbaar in een geul ligt tussen tegels en muur. :S
Daarnaast is het ook gewoon vele malen makkelijker dit door de muur te verleggen en aansmeren met gips is een klein klusje
Gezien het oversteken van de buis met netwerkbekabeling is dat in dit geval niet zomaar gezegd.
Bovendien is mijn punt dat je daarmee je draagmuur onnodig verzwakt.

Ik heb ook het gevoel dat je je het persoonlijk aantrekt maar wat mij betreft ga je lekker kriskras met de sleuvenfrees je eigen muur door. :P

Geef enkel aan de TS een optie aan.
Overigens heeft @dylonline vloerverwarming. Ik zou de vloer lekker met rust laten
Duh, dat heb ik notabene in mijn eigen post waar jij op reageert benoemd en dat je daar uiteraard op moet letten.

TS is wijs genoeg daar zijn eigen keuzes in de maken.
Als hij liever kiest voor muur even goede vrienden.
Hij vroeg om mensen met ervaring van het frezen in de vloer, vandaar mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
@Vliegvlug snap niet waar de persoonlijke aanval voor nodig is. In het geval van TS hebben we het niet over x aantal meter in een draagmuur horizontaal maar over centimeters en dan vooral verticaal. Dan mogen jullie best eerst naar de vloer, door de vloer en weer omhoog. Het is alleen onnodig werk.

Laminaat en plinten zijn nooit waterdicht, tenzij je alles gaat lopen kitten. Je beschreef overigens ook niet dat je de sleuf in de vloer bij de muur weer dicht had gesmeerd, of ik had het verkeerd gelezen.

Wat betreft de positie van elektra in de dekvloer raadde mijn elektricien niet aan door de vloer te werken tenzij je niet anders kan of als een enkele kabel wilt verleggen of verlengen. Je ziet het ook niet in de bouw toegepast worden en in het verleden werd het weleens gedaan maar zat het in het beton gegoten, niet de dekvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

hollandnick schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:47:
@Vliegvlug snap niet waar de persoonlijke aanval voor nodig is.
In het geval van TS hebben we het niet over x aantal meter in een draagmuur horizontaal maar over centimeters en dan vooral verticaal. Dan mogen jullie best eerst naar de vloer, door de vloer en weer omhoog. Het is alleen onnodig werk.

Laminaat en plinten zijn nooit waterdicht, tenzij je alles gaat lopen kitten. Je beschreef overigens ook niet dat je de sleuf in de vloer bij de muur weer dicht had gesmeerd, of ik had het verkeerd gelezen.

Wat betreft de positie van elektra in de dekvloer raadde mijn elektricien niet aan door de vloer te werken tenzij je niet anders kan of als een enkele kabel wilt verleggen of verlengen. Je ziet het ook niet in de bouw toegepast worden en in het verleden werd het weleens gedaan maar zat het in het beton gegoten, niet de dekvloer
Je ging er gelijk met gestrekt been in met je eerste zin en volgens komt er foutieve informatie achteraan. Dat eerste zette de toon en dat andere moest ik wel rechtzetten. Maar het komt niet over merk ik, aangezien je nu over plinten, laminaat en water begint.

Zelfs als je een losse pvc buis op je vloer legt is het al waterdicht, de uiteinden eindigen niet in of op de vloer natuurlijk maar lopen omhoog de muur in. Mocht het niet met een buis uit een stuk lukken dan kan je ze koppelen met een mof en verlijmen.

Maar uiteraard leg je ze niet los op de vloer of in een open sleuf, je smeert de sleuf weer dicht en werkt de vloer verder af als een normale vloer; plavuizen, laminaat, pvc, vloerbedekking, etc erop.

Weet ook nog steeds niet wat je bedoelt met de hele water verhaal en welke sleuf bij de muur je bedoelt, kan je dat uitleggen?
Op de eerste foto is geen sleuf, daar ligt de buis op de betonnen vloer en moet de zandcementvloer nog gestort worden.

Laat ik maar eindigen met dat er geen waterprobleem is met een buis via de vloer en nogmaals aangeven dat het van mij niet per se hoeft op die manier. Het staat iedereen vrij zelf te kiezen
Je moet er gewoon niet allemaal niet bestaande nadelen bij verzinnen, dat probeerde ik duidelijk te maken.
Pagina: 1