Nibe W/W S1256 - bodem temperatuur lager dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostaa
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-03 18:30
hoi

Wij hebben vorig jaar een jaren 70 huis gekocht, dit grondig verbouwd en voor de verwarming gekozen voor een bodem warmtepomp (NIBE S1256-8 R PC EM 3X400V).

Een aantal kenmerken van ons huis/installatie:
- het huis is zo goed als kon geisoleerd, dwz spouw opnieuw gevuld, dak vervangen en geisoleerd en vloer geisoleerd (deel vanonder in de kruipruimte en deel op het zand met isolatie)
- huis is ongeveer 130 m2 en heeft vrij veel ramen/deuren. Aantal ramen waren al wel dubbel glas maar 20 jaar oud, dus gaan we alsnog vervangen
- we hebben een WTW installatie van Zehnder dus geen ventilatie meer in de ramen
- voor de warmtepomp zijn 3 gaten geboord van 50 meter (we mogen niet dieper dan 50 meter ivm drinkwaterwinning daaronder)
- de 3 lussen zijn verbonden dmv Tichelmann systeem om ervoor te zorgen dat de brine altijd dezelfde afstand moet afleggen
- er zit water met glycose in de leiding zodat het vriespunt van deze vloeistof circa -13 graden is
- de warmtepomp staat in de vrijstaande schuur (onverwarmd) en zowel vloerverwarming als warm water gaat onder de grond naar het woonhuis via geisoleerde leidingen.

Het weekend voor kerst is het systeem aangezet. De rest van het huis was al klaar en het duurde circa 4 dagen voordat het huis opgewarmd was van 10 graden naar 20 graden.

Op vrijdag 13 december 2024 vond de boring plaats en het zat deze dagen dan ook niet echt mee, dus er waren wat tegenslagen:
- er moesten 2 extra gaten worden geboord omdat er 2 ingestort waren, dus in totaal zijn er 5 geboord
- het riool is geraakt bij het boren en dit water kwam in het al degeeltelijk gelaste tyleen buizensysteem. Dit moest voor een deel weer vervangen worden
- op 1 januari kwam er een breuk in de bovengrondse leiding waardoor het systeem uitviel. Reparatie viel gelukkig mee, in een uurtje was het weer gefixed
- in de weken erna viel me op dat het systeem veel meer stroom ging gebruiken (>50 kWh per dag) en ook de druk in het bodemsysteem naam steed verder af. Het bleek dat de warmtepomp steeds slechter ging presteren door viezigheid en lucht in het bodemsysteem. De installateur heeft het systeem doorgespoeld en de filter schoongemaakt waardoor alles weer goed ging werken.

Dus sinds midden januari lijkt alles goed te werken. Inmiddels heb ik ook een koppeling met Home Assistant gemaakt via modbus dus krijg ik ook wat meer inzage. Daarvoor gebruikte ik de Nibe myUplink app en website maar die zijn wel bedroevend slechte kwaliteit dus daar heb je niet zoveel aan.

De kamer temperatuur (gemeten door de Nibe thermostaat) zie je hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvZT8W9efnqRvwSb8jJBulviLjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CrKsSGQMy26WEZySiOTStSV5.png?f=fotoalbum_large

Het viel me op het de Nibe niet lukt om de temperatuur constant te houden. Ik zet hem dacht en nacht op 20 graden (heb het een paar keer aangepast) maar meestal fluctueert het tussen -0.5 en + 0.5 afwijking. Dus als ik hem op 20 zet dan varieert de temperatuur tussen 19.5 en 20.5. Ik heb in een andere post gelezen dat dit waarschijnlijk te verhelpen is door de vloerverwarming waterzijdig in te regelen. Dit ga ik binnenkort doen.

De power consumption zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTiE2crUvMa9eLcJS6lL3mNpXDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0lGatGzlHCQcsTE9H0c6aUX.png?f=fotoalbum_large
Toen het in januari en begin februari vrij koud was stond de compressor bijna altijd aan. Volgens mijn installateur was dat geen probleem. In januari heeft de warmtepomp 854 kWh (en 2740 kWh geproduceerd). Als ik het goed begrijp komt dit overeen met circa 274 m3 gas. Ik had zelfs iets minder gehoopt.

Zie hieronder de COP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHWFWK9AjdYbfvSC8QXdAOzLQjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tt0tkH20hhAnwWx2Ax1gLVoW.png?f=fotoalbum_large
In home assistant bereken ik de COP door de gebruikte energie en geproduceerde energie door elkaar te delen. Ik haal beide parameters uit de Nibe interface. De COP voor verwarmen is zo’n beetje rond de 5, voor de boiler is het lager, ronde 3. Ik heb elektrisch bijverwarmen uitgezet vanwege mijn ervaringen begin januari. Ik zou het wel aan willen zetten voor de boiler omdat nu het water niet warmer wordt dan 55 graden. 60 graden zou beter zijn ivm de wettelijke eisen en de legionella. Maar ik weet nog niet hoe ik dat kan instellen.

Zie hieronder de in en uitgaande temperatuur van de brine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9iB2Pu-kZt5Y3fDZKseEKS_1j0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X15Xaa5ZROiwlojXb5uLAOaN.png?f=fotoalbum_large
De pieken naarboven zijn er als de compressor uitstaat, ik vermoed dat de brine bij de sensor dan de temperatuur van de omgeving aanneemt maar ik weet dat niet zeker. De brine in temperatuur is bijna altijd 5 graden of lager. Soms zelfs onder nul.

Eigenlijk mijn belangrijkste vraag die ik heb: is het temperatuur normaal? Het grondwater op 50 meter diep is ongeveer 9 a 10 graden, ik had verwacht dat de brine deze temperatuur zou overnemen. Weliswaar zou de temperatuur gedurende de winter lager worden maar zelfs de 9 graden in december heb ik niet gezien.

Ik hoor graag jullie ervaringen en wellicht advies/antwoorden.

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Gedurende het stookseizoen zal de brine zal altijd kouder naar boven komen dan de brontemperatuur is. Zijn de temperatuursensoren overigens geijkt?
COP is vrij goed denk ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostaa
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-03 18:30
@busscherski bedankt voor je reactie

Ik zie inderdaad dat de inkomende brine temperatuur gem. langzaam omlaag gaat. Had alleen verwacht dat die op 9/10 graden zou beginnen toen de pomp aan ging in December. Ben benieuwd hoe het zich komende jaar gaat ontwikkelen na een zomer en een hele winter. Maar inderdaad, de goeie COP geeft vertrouwen dat het wel goed gaat allemaal.

Ik weet niet hoe of de temperatuur sensoren zijn geijkt, zal het eens aan mijn installateur vragen

Wat ik verder nog niet helemaal snap is als ik het goed begrijp een L/W warmtepomp het rond het vriespunt niet meer of steeds slechter gaat doen maar dat een W/W warmtepomp het bij een brine temperatuur van 0 graden of zelfs nog lager het nog best een aardig rendement kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:44
De bron is veel te klein. Met deze temperaturen kon je net zo goed een l/w neerzetten. Bij ons is bron in tussen de 8 en 10 graden, met een ta van 24-27 haal je zo een cop van 7+.
Als de bron onder nul komt is dit gewoon niet goed en onacceptabel.

Het lijkt wel of je naar 5x50 moet want dit kan echt niet, 850kWh voor een maand verwarming....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:42:
De bron is veel te klein. Met deze temperaturen kon je net zo goed een l/w neerzetten. Bij ons is bron in tussen de 8 en 10 graden, met een ta van 24-27 haal je zo een cop van 7+.
Als de bron onder nul komt is dit gewoon niet goed en onacceptabel.

Het lijkt wel of je naar 5x50 moet want dit kan echt niet, 850kWh voor een maand verwarming....
Is dat nu echt zo extreem dan?
In januari zat ik met 3x L/L warmtepompen (en alle andere elektrische verbruiken) op 895 kWh aan onttrekking van het net, er is wat teruglevering geweest, dus het werkelijke verbruik zal nog iets hoger liggen. Dat is dan niet allemaal verwarming, maar ik gok toch zeker 800 kWh aan verwarming.

Voorheen verbruikte ik in een wintermaand 300 kuub gas dus ik vind het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ik log een boel all-electric L/W warmtepompen in woningen. Afgelopen januari zaten ze incl tapwater tussen 500 kWh (tussenwoning) en 1300 kWh (>250 m2 vrijstaand vloeroppervlak, matig geisoleerd).

Als ik daarmee vergelijk zou ik, in een koude maand waar 'mijn' L/W warmtepompen enorm veel defrosts hebben gedaan, inderdaad een lager verbruik verwachten van een W/W in een zo goed als mogelijk geisoleerde jaren 70 woning van 130 m2.
En als het in januari al slecht gaat dan gaan de andere maanden (waar de L/W warmtepompen weinig of geen defrosts hebben en een bron die gemiddeld misschien warmer dan jouw bron) in verhouding nog slechter uitpakken voor je W/W.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 07-03-2025 18:17 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:33
joostaa schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:29:
hoi

Wij hebben vorig jaar een jaren 70 huis gekocht, dit grondig verbouwd en voor de verwarming gekozen voor een bodem warmtepomp (NIBE S1256-8 R PC EM 3X400V).

Een aantal kenmerken van ons huis/installatie:
- het huis is zo goed als kon geisoleerd, dwz spouw opnieuw gevuld, dak vervangen en geisoleerd en vloer geisoleerd (deel vanonder in de kruipruimte en deel op het zand met isolatie)
- huis is ongeveer 130 m2 en heeft vrij veel ramen/deuren. Aantal ramen waren al wel dubbel glas maar 20 jaar oud, dus gaan we alsnog vervangen
- we hebben een WTW installatie van Zehnder dus geen ventilatie meer in de ramen
- voor de warmtepomp zijn 3 gaten geboord van 50 meter (we mogen niet dieper dan 50 meter ivm drinkwaterwinning daaronder)
- de 3 lussen zijn verbonden dmv Tichelmann systeem om ervoor te zorgen dat de brine altijd dezelfde afstand moet afleggen
- er zit water met glycose in de leiding zodat het vriespunt van deze vloeistof circa -13 graden is
- de warmtepomp staat in de vrijstaande schuur (onverwarmd) en zowel vloerverwarming als warm water gaat onder de grond naar het woonhuis via geisoleerde leidingen.

Het weekend voor kerst is het systeem aangezet. De rest van het huis was al klaar en het duurde circa 4 dagen voordat het huis opgewarmd was van 10 graden naar 20 graden.

Op vrijdag 13 december 2024 vond de boring plaats en het zat deze dagen dan ook niet echt mee, dus er waren wat tegenslagen:
- er moesten 2 extra gaten worden geboord omdat er 2 ingestort waren, dus in totaal zijn er 5 geboord
- het riool is geraakt bij het boren en dit water kwam in het al degeeltelijk gelaste tyleen buizensysteem. Dit moest voor een deel weer vervangen worden
- op 1 januari kwam er een breuk in de bovengrondse leiding waardoor het systeem uitviel. Reparatie viel gelukkig mee, in een uurtje was het weer gefixed
- in de weken erna viel me op dat het systeem veel meer stroom ging gebruiken (>50 kWh per dag) en ook de druk in het bodemsysteem naam steed verder af. Het bleek dat de warmtepomp steeds slechter ging presteren door viezigheid en lucht in het bodemsysteem. De installateur heeft het systeem doorgespoeld en de filter schoongemaakt waardoor alles weer goed ging werken.

Dus sinds midden januari lijkt alles goed te werken. Inmiddels heb ik ook een koppeling met Home Assistant gemaakt via modbus dus krijg ik ook wat meer inzage. Daarvoor gebruikte ik de Nibe myUplink app en website maar die zijn wel bedroevend slechte kwaliteit dus daar heb je niet zoveel aan.

De kamer temperatuur (gemeten door de Nibe thermostaat) zie je hieronder.
[Afbeelding]

Het viel me op het de Nibe niet lukt om de temperatuur constant te houden. Ik zet hem dacht en nacht op 20 graden (heb het een paar keer aangepast) maar meestal fluctueert het tussen -0.5 en + 0.5 afwijking. Dus als ik hem op 20 zet dan varieert de temperatuur tussen 19.5 en 20.5. Ik heb in een andere post gelezen dat dit waarschijnlijk te verhelpen is door de vloerverwarming waterzijdig in te regelen. Dit ga ik binnenkort doen.

De power consumption zie hieronder:
[Afbeelding]
Toen het in januari en begin februari vrij koud was stond de compressor bijna altijd aan. Volgens mijn installateur was dat geen probleem. In januari heeft de warmtepomp 854 kWh (en 2740 kWh geproduceerd). Als ik het goed begrijp komt dit overeen met circa 274 m3 gas. Ik had zelfs iets minder gehoopt.

Zie hieronder de COP.
[Afbeelding]
In home assistant bereken ik de COP door de gebruikte energie en geproduceerde energie door elkaar te delen. Ik haal beide parameters uit de Nibe interface. De COP voor verwarmen is zo’n beetje rond de 5, voor de boiler is het lager, ronde 3. Ik heb elektrisch bijverwarmen uitgezet vanwege mijn ervaringen begin januari. Ik zou het wel aan willen zetten voor de boiler omdat nu het water niet warmer wordt dan 55 graden. 60 graden zou beter zijn ivm de wettelijke eisen en de legionella. Maar ik weet nog niet hoe ik dat kan instellen.

Zie hieronder de in en uitgaande temperatuur van de brine.
[Afbeelding]
De pieken naarboven zijn er als de compressor uitstaat, ik vermoed dat de brine bij de sensor dan de temperatuur van de omgeving aanneemt maar ik weet dat niet zeker. De brine in temperatuur is bijna altijd 5 graden of lager. Soms zelfs onder nul.

Eigenlijk mijn belangrijkste vraag die ik heb: is het temperatuur normaal? Het grondwater op 50 meter diep is ongeveer 9 a 10 graden, ik had verwacht dat de brine deze temperatuur zou overnemen. Weliswaar zou de temperatuur gedurende de winter lager worden maar zelfs de 9 graden in december heb ik niet gezien.

Ik hoor graag jullie ervaringen en wellicht advies/antwoorden.

Joost
Ik zie bron uit temperaturen van onder 0C
Idealiter zou deze +5C blijven, je trekt ook de bron temp al omlaag in het stookseizoen.
De COP is wel redelijk nog.
Maar zou over de bron nog vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-05 21:43
Ik heb een vergelijkbare situatie. Vrijstaand jaren 70 huis, 200m2, 6 jaar geleden gerenoveerd en toen goed geïsoleerd. Balansventilatie met WTW en HR++ of triple glas overal. Gasverbruik was daarna 1400m2 per jaar, waarvan ongeveer 1000m2 voor verwarming

In 2023 hebben wij een NIBE S1255PC-8 met 3x80 meter bron laten plaatsen. Nu al twee winters doorgekomen. De ingaande bron temperatuur komt eigenlijk nooit onder de 5 graden. In de zomer stijgt die naar de 12 graden of zo (alleen onttrekking voor warm water).

In januari dit jaar was het elektrisch verbruik 468 kWh (inclusief warm water). Jij verbruikte dus 1.8x zoveel in die maand, terwijl de bron een stuk kleiner is. Als ik het even uitreken ontrek jij per meter bron bijna 2.9x zoveel warmte als mijn huis. Dat zou wel die lage temperatuur kunnen verklaren.

18 februari trek jij een groot deel van de dag 2kW en zakt de bron tot -2C. Diezelfde dag trekt mijn pomp gemiddeld 625W en zakt mijn bron tot 7C.

Het lijkt me dat de bron wat krap is bemeten voor het huis.

Is er voor jouw huis geen warmtelast berekening gemaakt? En heb je een rapport van de de boorder? Ik kreeg een rapport met de verwachtte bron temperatuur voor de eerste 15 jaar. Die zakt namelijk in de loop van de tijd wat.

Het kan zijn dat jouw huis nog aan het opdrogen is. Veel stucwerk gedaan? Dat verklaart misschien het wat hogere verbruik. Is je huis goed luchtdicht gemaakt? Mijn jaren 70 huis lekte nog op de meest onverwachte plekken. Dan verlies je alsnog veel warmte, ondanks de WTW. Goede test is de afzuigkap op maximaal zetten en de buitendeur proberen te openen. Je moet dan duidelijk merken dat het huis vacuum gezogen wordt. Of een echte luchtdichtheids test doen. (je kan het ook zelf meten met WTW en de druksensor in jouw smartphone).

Anders toch het huis nog beter isoleren (ramen, luchtdicht maken) of de bron vergroten...

Ik heb overigens de temperatuur regeling op de thermostaat na een paar dagen uitgezet. Was niet stabiel te krijgen in combinatie met de vloerverwarming. Gewoon regelen op de buitentemperatuur (stooklijn) werkt veel beter. De compressor staat dan inderdaad zo'n beetje de hele winter continue aan (op laag vermogen). Je moet alleen de juiste stooklijn vinden. Kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beolight
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:11
Hoe lees je uit de Nibe interface de productie waardes uit in HA?
Ik zie deze niet in de modbus registers.
Pagina: 1