Best tweakers,
Ongeveer een jaar geleden is onze nieuwbouw woning opgeleverd en we lopen nog tegen een probleem aan waarbij de vloerverwarming op de bovenverdiepingen niet/slecht werkt.
De woning is aangesloten op een warmtenet en heeft op de begane grond en eerste verdieping een vloerverwarmingsverdeler. Op beide zit een pompje die door de installateur is ingesteld op de volgende stand:
:strip_exif()/f/image/jr0edb0Pzj2zAkjRvxVJyBYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
(Moest even wat paint knip / plakwerk doen omdat ik niet de juiste foto heb gemaakt)
Nu heb ik het volgende bericht naar de partij gestuurd die de vloerverwarming hebben geplaatst en ingeregeld. Ze komen met een oplossing waar ik wel vertrouwen in heb dat deze gaat werken, maar ik vraag me af wat de nadelen zijn. (Kom hier later op terug)
P.s. online lees ik overigens dat bij vloerverwarming vaak de middelste stand van de pomp wordt aangeraden om zo een continue druk te leveren op de leidingen. Weet iemand hier misschien meer van?
zie: https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf
Hierbij nog wat meer foto's van de installatie:
WTW:
:strip_exif()/f/image/8VQFImzwTtO473urYZ6z8s93.jpg?f=fotoalbum_large)
Rode knop waar de installateur het over heeft:
:strip_exif()/f/image/SKCuxfSJUrPA6GTx6VAa7iiV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarmings verdeler beneden:
:strip_exif()/f/image/081N4wWTYg9giZ9MWhKxoz6T.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarmings verdeler boven:
Ongeveer een jaar geleden is onze nieuwbouw woning opgeleverd en we lopen nog tegen een probleem aan waarbij de vloerverwarming op de bovenverdiepingen niet/slecht werkt.
De woning is aangesloten op een warmtenet en heeft op de begane grond en eerste verdieping een vloerverwarmingsverdeler. Op beide zit een pompje die door de installateur is ingesteld op de volgende stand:
:strip_exif()/f/image/jr0edb0Pzj2zAkjRvxVJyBYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
(Moest even wat paint knip / plakwerk doen omdat ik niet de juiste foto heb gemaakt)
Nu heb ik het volgende bericht naar de partij gestuurd die de vloerverwarming hebben geplaatst en ingeregeld. Ze komen met een oplossing waar ik wel vertrouwen in heb dat deze gaat werken, maar ik vraag me af wat de nadelen zijn. (Kom hier later op terug)
Na wat intern overleg kwam de installateur terug met de volgende instructie waarmee het probleem verholpen kan worden:2 weken terug heb ik (voor het eerst in een lange tijd) de vloerverwarming op de grootste slaapkamer aangezet op 22 graden omdat het tijdens de nacht wat fris begon te worden.
Ik merkte dat de temperatuur in de slaapkamer niet omhoog ging dus ben ik op onderzoek uitgegaan.
Ik heb de temperatuur 3 dagen lang op 22 graden laten staan waarbij te zien was dat de blauwe knop naar buiten kwam (de warmte vraag kwam dus door in het systeem).
Wat ik heb geprobeerd om het probleem te verhelpen:
- Deze knop heeft 3 dagen zo gestaan maar bleef koud.
- Tijdens deze 3 dagen stond de vloerverwarming beneden ook aan.
- De vloerverwarmingspomp stond op het schuine lijntje op stand 2 (zoals ingesteld door de installateur)
- Met mijn eigen warmtecamera was te zien dat de hele verdeler boven koud was
Misschien een niet causaal verband, maar het lijkt dus zodra de vloerverwarming beneden warmte gebruikt terwijl boven maar 1 kleine zone warmte vraagt en wellicht geen genoeg druk richting boven gaat om daar het warme water bij de verdeler te krijgen??
- Pomp tijdelijk op continu stand 3 gezet
(Na een dag geen verschil, daarna pomp weer terug gezet)- Alle zones tegelijk open gezet (boven)
Ik weet het niet zeker maar volgens mij kwam er op een gegeven moment nu wel warmte het systeem in- De vloerverwarming beneden uitgezet
Toen ik 2 dagen later op de slaapkamer liep voelde de vloer ineens wel warmer aan
Verder na wat overleg met buren vallen mij een aantal zaken op, nogmaals ik ben niet de expert maar misschien dat dit signalen kunnen zijn die jullie wel iets zeggen:Foto flow meter in meterkast:
- Bij een van de buren wordt de vloerverwarming beneden ontzettend snel warm. Binnen 30 minuten voel je heel duidelijk een groot verschil met hoe warm de vloer is. Als ik met de warmtecamera kijk zie je ook dat de buizen die de vloer in lopen binnen een aantal minuten 30 graden zijn.
Bij ons thuis blijven deze buizen op ongeveer 25 graden en voelt de vloer zelfs na meerdere dagen niet heel warm aan. (Opzich prima voor beneden want daar wordt het wel warm genoeg, meer meer ter indicatie)- Als deze buurman zijn vloerverwarming aanzet schiet de FLOW (af te lezen van display in meterkast) direct naar 150 liter per uur
Bij ons heb ik dit niet hoger dan 30 gezien (bij gebruik van alleen de vloerverwarming, dus zonder douchen)- Bij andere buren was ik even wezen kijken met mijn warmtecamera en daar leek ook op de bovenverdieping de verdeler koud te zijn terwijl toch verschillende blauwe knoppen "aan" stonden.
Wellicht iets soortgelijks?
Mijn grootste vraag is nu wat de verdere impact van deze handeling gaat zijn. Zorgt de WTW unit van de stadsverwarming er zelf voor dat ik alleen gecharged wordt op het verbruik of zou dit potentieel ook voor extra kosten kunnen zorgen?Hierbij het stappenplan wat ik doorkreeg vanuit mijn collega.
- Alles vragen zetten (thermostaten)
- In het menu van box naar de flow kijken
- Met de grote rode knop rechts onderin de meterkast voorzichtig draaien tot de 150 liter behaald wordt.
P.s. online lees ik overigens dat bij vloerverwarming vaak de middelste stand van de pomp wordt aangeraden om zo een continue druk te leveren op de leidingen. Weet iemand hier misschien meer van?
zie: https://www.robotclimate....Wilo_Para_Handleiding.pdf
Hierbij nog wat meer foto's van de installatie:
WTW:
:strip_exif()/f/image/8VQFImzwTtO473urYZ6z8s93.jpg?f=fotoalbum_large)
Rode knop waar de installateur het over heeft:
:strip_exif()/f/image/SKCuxfSJUrPA6GTx6VAa7iiV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarmings verdeler beneden:
:strip_exif()/f/image/081N4wWTYg9giZ9MWhKxoz6T.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarmings verdeler boven:
:strip_exif()/f/image/RjtkNmyOh7ku0pmJAndSffX8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Devedse op 26-02-2025 17:27 ]