Nieuw setup met Dream Router 7 of toch BE85

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:53
Omdat wij nu een nieuwbouw huis hebben wil ik mijn setup van Orbi 853 vernieuwen. Op dit moment heb ik een 2Gb/s glasvezel en wil deze snelheid in de woonkamer en zolder zo hoog mogelijk halen. op ieder etage heb ik cat 7 lan kabel liggen dus ik kan alles wired aansluiten.

Zelf dat ik aan de volgende 3 setups:

TPLink BE85 2 of 3 stuks
BQ16 Asus 2 of 3 stuks

of het hele nieuwe Dream Router 7 (woonkamer ) UniFi Express 7 op zolder en op de 1e etage UniFi U7 Pro Wall WiFi 7.

zelf heb ik al een UniFi Flex 2.5G.

wat zouden jullie aanraden? Het huis is enorm goed geïsoleerd waardoor bijvoorbeeld standaard systeem zoals bijvoorbeeld TP-Link Deco BE65 wired niet sneller is dan mijn Orbi 853.

als ik iets nieuw koopt moet dit ook meteen voel sneller zijn dan het huidige setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:43
Ik heb de TPLink BE85. Valt tegen. Raad ik sterk af.

LAN is top maar WiFi is meh. Had meer verwacht.

Mijn oude EXPB12a had beter bereik. Zowel op 2.4Ghz als 5Ghz. Slaat echt helemaal nergens op, router van €500 die 30% minder bereik heeft 🤐.

Wat oudere WiFi lampen zijn zelfs op eens 80% slechter bereikbaar. Moest gewoon een €30 AP erbij halen puur voor een normaal 2.4Ghz netwerk voor alle smart apparaten 😮‍💨.

Zou voor die UniFi gaan. Just my 2 cents.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
Dat hangt helemaal af van je clients.

Je orbi is een wifi6 systeem met prima soecs. Als je clients ook wifi6 zijn dan ga je dus geen verschil merken met een wifi7 setup

@Bschnitz interessant. Experiabox en deco op exact dezelfde locatie? Heb je hier ssid rapporten van?
Dat multi ap omgevingen 2.4 vaak wat beperken is bekend, beter voor roaming maar 5ghz harder op experiabox dan deco ben ik wel nieuwsgierig naar

[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 26-02-2025 18:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:43
laurens0619 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:34:
Dat hangt helemaal af van je clients.

Je orbi is een wifi6 systeem met prima soecs. Als je clients ook wifi6 zijn dan ga je dus geen verschil merken met een wifi7 setup

@Bschnitz interessant. Experiabox en deco op exact dezelfde locatie? Heb je hier ssid rapporten van?
Dat multi ap omgevingen 2.4 vaak wat beperken is bekend, beter voor roaming maar 5ghz harder op experiabox dan deco ben ik wel nieuwsgierig naar
Nee, geen rapport want ik ging er niet vanuit dat het slechter zou worden 😂.

Zelfde locatie ja.

Ging juist upgraden voor het LAN 10G en 2.5G met 2.5G switch.

Kwam geen seconde in me op dat WiFi slechter zou kunnen worden. Met de EXPB12a had ik nergens last van. WiFi in het hele huis en goed ook.

Nu werk ik met 3 SSIDs.

1x 2.4ghz only voor IOTs + een extra AP voor beneden.
1x 5ghz voor normale clients.
1x MLO voor WiFi 7 clients.

Helaas worden alle 2.4ghz clients van het MLO geflikkerd. Dus moet helaas apart anders had ik alles op MLO gezet.

Maar goed, LIFX en tasmota vinden die gewoon niet zo relaxed.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Belangrijke zaken laptop, tablet en telefoon zijn wifi 7 320mhz.

Zaken als wasmachine tot omvormer lopen nog op 2.4. Binnen het huis is eigenlijk alles smart. Dus warmtepomp, rolluiken echt bijna alles. ( leuke hobby)

Na wat YouTube en Google werk.

Vind ik stiekem de Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber plus 2 of 3 unifi u7 pro of wall ook top. Alleen even kijken hoe POE aansluiting precies werkt.

Nadeel van unifi zijn de specs bij zyxel heeft veel betere specs tegen lagere prijs. Alleen software zal niet al te best zijn volgens vele YouTubers.

Verder lijkt me een FRITZ!Box 9560 pro ook interessant alleen performance is niet top wel weer een goede software.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 21:24
bjornricardo33 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:39:
of het hele nieuwe Dream Router 7 (woonkamer ) UniFi Express 7 op zolder en op de 1e etage UniFi U7 Pro Wall WiFi 7.
Komt je internet binnen in de woonkamer en de lopen de kabels van de woonkamer ook direct naar de zolder en eerste verdieping?

Persoonlijk zie ik momenteel weinig meerwaarde in >500mbps wifi, anders dan opschepmateriaal voor kringverjaardagen. Kost je een hoop geld en stroom, het levert echt geen extra pixels op in Youtube en je kijkt nog steeds hetzelfde aantal tiktoks per minuut.

Spel en typfouten voorbehouden

• bjornricardo33
Ik heb toevallig vorige week via eBay usa een bod gedaan voor 450 euro voor een 2 pack BE85 en zonder dat ik het dacht heb ik gisteren deze gewonnen dus begin maart komt er een Be85 mijn kant op. Verpakking is beschadigd maar apparatuur is nieuw. In Amerika gaan ze allemaal voor be95. Twee stuks zijn wellicht net oké of niet. Wat is dan wijsheid een losse BE85 nog kopen 500 euro per stuk of op zolder een BE65 kopen ?

Gezien ik mijn oude set verkocht heb voor 350 euro denk ik een goede deal te hebben.

@FredvZ klopt helemaal maar toch is het fijn om nu iets te kopen waar ik goede snelheid mee haal in de belangrijkste ruimtes. Kabel gaan direct vanuit de meterkast ( leiding) naar zolder en 1e etage plus woonkamer. Dus waar vroeger iedereen coax doos op een kamer had heb ik overal Busch-jager lan doos zitten behalve op zolder niet. Op de kinderkamers wil ik even geen unit plaatsen naast hun bed maar in het halletje kan ik een unit plaatsen
Pagina: 1