Gevaar door GPU gewicht bij vervoer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakay
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-03 01:46
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een game PC te kopen, het liefst een 4K gamesysteem met een 5080 (zodra deze verkrijgbaar is voor een acceptabele prijs). Deze kaarten zijn zwaar. Af en toe wil ik deze PC in de auto meenemen naar een vriend.

Liggend vervoeren met het moederbord op de bank en de grafische kaart naar boven lijkt verstandig. Op oudere forumposts staat dat het verstandig kan zijn om de grafische kaart los te koppelen. Gezien de doorgebrande voedingskabels in de 5090 (een andere kaart die veel meer stroom gebruikt waardoor het risico groter is) wanneer o.a. de kabels niet meer nieuw zijn, sta ik negatief over het geregeld loskoppelen van de grafische kaart.

Hoe denken jullie hierover? Is het nog veilig om anno 2025 een PC met zware kaart regelmatig te vervoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1x is nog niet geregeld als je er geen gewoonte van maakt. ;)

Ga je hem zelf vervoeren? Dan kun je hem inderdaad op zijn rug in de achterbak leggen. Zorg dat ie niet kan schuiven en rijd een beetje normaal. Dan is er niks aan de hand.

Je zou hem ook kunnen opvullen met antistatisch materiaal. Loshalen en goed verpakken is natuurlijk optimaal.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakay
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-03 01:46
Room42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:05:
1x is nog niet geregeld als je er geen gewoonte van maakt. ;)

Ga je hem zelf vervoeren? Dan kun je hem inderdaad op zijn rug in de achterbak leggen. Zorg dat ie niet kan schuiven en rijd een beetje normaal. Dan is er niks aan de hand.

Je zou hem ook kunnen opvullen met antistatisch materiaal. Loshalen en goed verpakken is natuurlijk optimaal.
Bedankt voor je snelle reactie!

Het is de bedoeling om de pc wel zelf regelmatig te verplaatsen; meenemen wanneer ik op bezoek ga, samen gamen en dan weer de pc mee naar huis.

Normaal rijden en niet laten schuiven in de auto is te doen :)

Opvullen met antistatisch materiaal is een goede tip! Ik ga op zoek naar de mogelijkheden bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Tweakay schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Opvullen met antistatisch materiaal is een goede tip! Ik ga op zoek naar de mogelijkheden bedankt!
Hmm dan zou ik kijken of je hem niet op een of andere manier kan fixeren aan je kast, zodat ie niet alleen aan de PCIe-poort en de backplate hangt. Anders moet je hem elke keer opvullen en weer legen. Dat is ook niet optimaal. Dat brengt stof en mogelijk statische elektrische lading met zich mee.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Is een goeie laptop niks voor jou? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Tweakay schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie!

Het is de bedoeling om de pc wel zelf regelmatig te verplaatsen; meenemen wanneer ik op bezoek ga, samen gamen en dan weer de pc mee naar huis.

Normaal rijden en niet laten schuiven in de auto is te doen :)

Een redelijke duurzame oplossing is op zoek gaan naar anti statisch of ESD-veilig PU (polyutheraan) schuim. Je hebt door het hele land wel partijen die van die inserts maken. Als je daar wat van kunt laten maken, dan kun je dat in principe gewoon hergebruiken (mits je er een beetje normaal mee omgaat.

Dan is het gewoon een kwestie van: Zijpaneel eraf, schuim erin en gaan. Niet vergeten het schuim eruit te halen voor je het systeem weer start :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Als je het echt niet vertrouwt kan je altijd nog je videokaart eruit halen en die los in een goedbeschermde doos vervoeren.

edit:
Ah, dat had je zelf al benoemd :+ Ik zou me qua kabels er niet druk over maken, tenzij je 'm letterlijk tientallen keren per jaar gaat vervoeren.

[ Voor 39% gewijzigd door Hahn op 26-02-2025 15:33 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Hahn schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:32:
Als je het echt niet vertrouwt kan je altijd nog je videokaart eruit halen en die los in een goedbeschermde doos vervoeren.
De oplossing voor iemand die niet herhaaldelijk zijn videokaart los wil koppelen en uit de PC wil halen is de videokaart loskoppelen en uit de PC halen?

EDIT: Oeh, ik heb er ook één: Duw je vriend voor de bus! Dan hoef je niet meer naar je vriend -> Probleem opgelost :P

[ Voor 14% gewijzigd door Patriot op 26-02-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Tweakay schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:00:
...
Liggend vervoeren met het moederbord op de bank en de grafische kaart naar boven lijkt verstandig. ...

Hoe denken jullie hierover? Is het nog veilig om anno 2025 een PC met zware kaart regelmatig te vervoeren?
Dit is precies wat ik doe.
Liggend vervoeren, moederbord onderin de kast, plat op de achterbank. of kofferbak

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1