Interne weerstand van een Alfine 8 versnellingsnaaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Sinds een paar maanden heb ik een woon-werk fiets met een Shimano Alfine 8 naaf. (Gazelle Chamonix S8).
Een fijne fiets alles bij elkaar. Maar wat me tegenvalt is dat de naaf bij hogere versnellingen (6-7-8) wat zwaarder lijkt te trappen.

Ik heb hem vorige week bij de fietsenmaker langs gebracht voor 3-maanden beurtje waarbij ze alles weer even checken en afstellen. Alles qua aandrijving zou volgens hen correct en afgesteld moeten zijn.

Ik weet dat een versnellingsnaaf zoals deze meer weerstand heeft dan een derailleur. Maar kan het zijn dat de naaf in sommige versnellingen een hogere weerstand heeft dan in andere? Is hier nog wat aan te controleren of te stellen?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:33
Ik heb de zelfde naaf, ik merk wel dat de 5e versnelling wel de fijnste versnelling is, want dat is de direct drive. Die daarboven zijn overdrive versnellingen.
Volgens mij heb ik hier onlangs nog een discussie over gelezen op dit forum.
Kwam er op neer om beter een ander tandwiel te kiezen zodat je meestal in 5 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@sanderhgv Ja.. het is vooral dat ik van 5 naar 6 schakel als ik even wil aanzetten, en dat is dan precies het moment dat je die toename merkt. Van 4 naar 5 voelt juist als een vrij klein verschil omdat je dan een stukje "kado krijgt".

Bedankt voor de tip mbt de tandwielen. Ik weet niet of zoiets op een stadsfiets met riem makkelijk is qua beschikbare onderdelen etc. Maar als het blijft spelen is dat wel een goed idee! Dank je.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput