Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Topicstarter

Het plan

Ik wil zelf een paar zonnepanelen plaatsen op mijn dak. Mijn eigen verbruik is vrij laag (eenpersoonshuishouden) maar door de elektrische auto is het totaal best hoog. Deze laadt echter meestal 's avonds of 's nachts, dus daar houd ik niet veel rekening mee.

Het doel is om de elektriciteitsrekening wat naar beneden te brengen, en mijn eigen verbruik zoveel mogelijk op te vangen met de panelen. In de toekomst wil ik ook een airco installeren en op zonnige dagen de opbrengst van de panelen gebruiken om het huis lekker te koelen. Ik reken niet met teruglevering. Zolang dat er nog is, leuk, maar reken ik niet op.

De mechanische installatie ben ik niet bang voor, ik heb al veel verbouwd in huis en dit lijkt mij prima te doen. Ook heb ik van zolder naar de meterkast een paar lege buizen gelegd waardoor ik qua bedrading geen kunst en vliegwerk hoef te doen.

Ik weet niet veel over omvormers en de aansluiting op de meterkast. Stroom aanleggen heb ik zelf al wel veel gedaan, inclusief de meterkast vervangen, dus het werken met installatiemateriaal ben ik wederom niet bang voor, het ontbreekt mij echter aan kennis wat ik in mijn geval het beste kan aanschaffen en hoe ik dit installeer.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb een puntdag met één kant op het zuid-oosten en één kant op het zuid-westen.
ZO is 500 x 440 cm en ZW is 700 x 350 cm. De hoek is ongeveer 35 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGOENzg5wv5FBlInYk3D6pjIcf8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gIg8Q8txsOKFkWQ9vJgUhsBm.png?f=user_large
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rbgMAF4sGRwMniUC23EC_asDd0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/noEqZjhV8O4bxDQbzIcdZ4Qd.jpg?f=user_large
Schaduw
Op zuid-oost niets en op zuid-west alleen in de winter als de zon echt heel laag staat wat schaduw van het huis van de buren, maar meestal niet dus.

Op de keuken/schuur achter het huis (linksboven op de foto) valt 's middags wel schaduw, en omdat dat nou juist de tijd is dat ik het meeste zal hebben aan de opbrengst kies ik er nu voor om alleen het dak te beleggen.
Jaarverbruik
Zeer laag + EL auto, totaal iets van 7500 kWh, maar dat is dus voornamelijk auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Zie boven. Ik vind het leuk om zelf te doen, dus ik wil wat simpele panelen en omvormers aanschaffen en zelf plaatsen.
Bijhouden van data
Geen idee.
Reeds verkregen offertes
Ja eentje die voor zes panelen zoals in de foto boven + micro omvormers zo'n 3700 euro wilt hebben.
Regio
Brabant

Vragen

Ik wil wat panelen, plaatsingsmateriaal en een omvormer van marktplaats of bijvoorbeeld solar-outlet.nl halen. De panelen kom ik wel uit maar

1. Welke omvormer(s)? Met name omdat de ene helft voornamelijk 's ochtens zon krijgt en de andere helft voornamelijk 's middags...
2. Hoe sluit ik deze aan?
3. Kan ik de omvormer op zolder plaatsen en dan 1/2 kabel(s) naar de meterkast trekken (of moet de omvormer in de meterkast)?
4. Zie ik nog dingen over het hoofd?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:52
EMP schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:56:
...
1. Welke omvormer(s)? Met name omdat de ene helft voornamelijk 's ochtens zon krijgt en de andere helft voornamelijk 's middags...
2. Hoe sluit ik deze aan?
3. Kan ik de omvormer op zolder plaatsen en dan 1/2 kabel(s) naar de meterkast trekken (of moet de omvormer in de meterkast)?
4. Zie ik nog dingen over het hoofd?
Ik heb geen verstand van zonnepanelen, maar wel een setje op mijn dak liggen.

1. tja, veel omvormers, veel keuze. Ik zou in ieder geval NIET beide dakvlakken op 1 string op 1 omvormer hangen.
2. Met stekkers. Omvormer zelf gaat doorgaans op een eigen nieuwe groep in de meterkast.
3. Bij micro omvormers zit de omvormer doorgaans buiten onder het zonnepaneel bevestigd.
Bij een reguliere omvormer zit ie vaak ergens op de route tussen de panelen en de meterkast.
Op zolder kan prima.
Let op de dikte van de kabel. Je zit waarschijnlijk al snel op 4mm2, wellicht dikker.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1 Er zijn genoeg omvormers met 2 strings. Dan kan er 1 kabel naar de meterkast. De 2 strings sluit je aan op de omvormer zelf.

2 Zie de post hierboven.

3 Zie 1.

4 Check eerst wat je opwek gaat worden met deze link: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Dan weet je hoe zwaar je omvormer moet zijn.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 18:26
oke, je schrijft in ieder geval niet de standaard domme fouten, dus ik heb al aardig het idee dat je dit wel gaat lukken.
ik begin even met de standaard dingen die veel beginners nog niet weten.

laten we beginnen met mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
je ik heb panelen oost en west liggen, en dat op 1 omvormer.
je kunt ook goed zien dat oost in de ochtend zijn top heeft en west in de avond.
dus ik kan zonder problemen 6430Wp op een 4000W omvormer hebben.
(jouw dak zijn andere waardes natuurlijk, maar als we meer weten van je plan, dan vinden we die waardes later nog wel een keer. niet alles tegelijk doen, rustig aan.)

eigen gebruik:
je zegt dat hij laag is, dat maakt niet uit, maar begrijp dit.
1000W uit de zonnepanelen en 1000W gebruiken in huis = 0W afrekenen.
dit noemen we rechtstreeks gebruik.

3 fase of 1 fase.
standaard "slimme" meter die je hebt in je huis van de netbeheerder.
die telt fase 1 + 2 + 3 bij elkaar op voor gebruik.
en die telt fase 1 + 2 + 3 bij elkaar op voor levering.
gebruik - levering = afrekenen.
simpel gezegd 1000W leveren op fase 1 en 1000W gebruiken op fase 2 = 0 W afrekenen.
doe je dat precies 1 uur lang is dat 0 kWh afrekenen.
er is dus geen noodzaak om een 3fase omvormer te gebruiken.
(mits een aantal voorwaarden zoals <5kW omvormer en nog wat andere dingen, maar heb niet het idee dat je zo groot zal gaan.)

een omvormer van 3000W, daar kunnen geen 3000Wp aan panelen aan gehangen worden.
dat is b.s. het mag gerust maar 1000Wp zijn, maar een 9000Wp dat kan ook.
(dit nog zelfs zonder het oost-west verhaal.)
maar pas op er zijn wel grenzen, die we nog niet berekend hebben.

vandaag de dag zijn zonnepanelen zo goedkoop voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...l-black-n-type-440wp.html
zo goedkoop dat een zelf bouwer ze ook op noord kan hangen en nog effectief zijn ook.
(mensen die laten leggen die hebben gewoon een flinke meer kosten en dan is noord een beetje het grensje wat eigenlijk +/- net/niet kan.)

ik moet je waarschuwen voor marktplaats.
panelen zijn nieuw zo goedkoop, en vaak zie ik op marktplaats duurdere prijzen als gewoon nieuwe panelen kopen.
dus pas op, die verkopers zijn vaak niet realistisch, en de kopers op markt plaats vaak dom.
(hell ik moet je waarschuwen, heb daar al de vreemdste dingen gezien.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-04 09:39
Ik heb ongeveer gedaan wat jij wil, alleen dan met 2 setjes van 2x4 panelen naast elkaar.

Inde garage heb ik een Growatt 3 fasen omvormer hangen van 5000W op een meter afstand van de meterkast, door de muur heen.

Ik heb een goede professionele krimptang gekocht voor de connectoren en goed de benodigde lengte ingeschat van de kabel, ik hield op ongeveer 80 meter (40 rood, 40 zwart) anderhalve meter over.

Ik dacht dat het wellicht uit zou maken hoe je de fasevolgorde aan zou sluiten, maar blijkbaar kan zo'n omvormer dat zelf uitvogelen, Dus dat bleek een eitje.

Vanwege mijn ligging kom ik niet vaak boven de 4000 Watt uit, slechts 1 keer is het afgetopt op 5000 Watt.
Dus ik zou er makkelijk 2 panelen aan vast kunnen plakken.

Achteraf zou ik nog 1 ding anders hebben gedaan, namelijk een kleine voorziening op het dak waarmee ik veilig de panelen zou kunnen reinigen van groene aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
het vergelijken van prijzen:
je kunt dom kijken naar een paneel kost 60€ dus die van 55€ is goedkoper. 8)7
maar als je 500Wp krijgt voor 60€ en maar 300Wp voor 55€, tja dan ben je een rund en merk je dat de 60€ een betere deal was.
beste is de totaal prijs delen door het aantal Wp.

voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...l-black-n-type-440wp.html
59€ / 440Wp = 0,134€/Wp
maakt vergelijken beter. ;)

uiteindelijk Wp = kWh opbrengst = euro's.

maar uiteindelijk: kijk niet te veel naar de prijs, maar leg gewoon in 1x iets lekkers op je dak.
soms is een beetje extra uitgeven beter als voor een dubbeltje op de eerste rang gaan proberen te zitten.
goedkoop kan snel duurkoop worden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:57
Je zal een micro-omvormer of een XS omvormer nodig hebben, gezien je maar 3 panelen per string hebt...
dat is erg weinig helaas ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
99ruud99 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:45:
Je zal een micro-omvormer of een XS omvormer nodig hebben, gezien je maar 3 panelen per string hebt...
dat is erg weinig helaas ;(
mmm, een XS het zou kunnen.

ik heb nog een andere oplossing:
https://www.winkelman-zon...fase-omvormer-1-mppt.html

en dan als panelen:
https://www.winkelman-zon...de09r08w-425wp-zwart.html
gewoon omdat deze 40Vmpp doen ipv 32Vmpp.

dan kun je 3x serieel doen met 3x40Vmpp = 120V en dat zakt dan grofweg naar 100V.
(het is wat laag maar kan wel.)

dan doe je na 3x serieel nog een keer 3x serieel.
en sluit je de 2x parallel op 1 mpp. (dat kan met zeer minimaal niet over te hebben verlies.)

je hebt dan 2x3x425Wp = 2550Wp
aangezien het oost-west achtig is kan dit wel op een 1500W omvormer.

wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
1500W moet makkelijk gaan, zeker omdat juist in de zomer je kans hebt boven 1500 uit te komen, en dan is prijs toch niet hoog :)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties en tips!

Gezien de tweedehands- en nieuwprijzen klinkt nieuw wel een stuk aantrekkelijker inderdaad. Ook omdat ik maar relatief weinig oppervlak heb is een paar panelen met hoge opbrengst wel een goed idee. Daarbij vind ik de nieuwprijzen enorm meevallen om eerlijk te zijn :)

Ik ga nog een keer exact moeten uittekenen of ik er niet toch 4 per dak kwijt kan, maar daarvoor moet ik echt even de tijd nemen om mijn goniometrie af te stoffen of exact op schaal te tekenen.

Qua aansluiten de drie panelen (per dak) in serie aansluiten en die sets kunnen dan in parallel aan een enkel-fase omvormer?

In de handleiding en datasheet kan ik niets vinden over of deze inverter het liefst bij de panelen of bij de meterkast geplaatst wordt. Maakt dat niet uit voor deze dan?

En laatste vraag over het aansluiten. Ik heb zelf mijn meterkast geinstalleerd, het is dus een 3-fasekast. Ik lees dat je een 1-fase omvormer op de 'minst belaste fase' moet aansluiten om netcongestie te voorkomen... Wat betekent dat?

Ik ga dit weekend eens kijken of mijn meter de verbruiken van de verschillende fasen aangeeft, ik heb geen idee namelijk.

Mijn meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXWUwcpsmLEQp7vkkYQwmlO_HPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/349dfwi1om6tyXM4s2A5LK2O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door EMP op 27-02-2025 13:53 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:50

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Mijn advies / hoe ik het gedaan heb.
Begonnen met verdiepen in welke omvormer / techniek je wilt.
Standaard string omvormer vond ik niets i.v.m. veiligheid / slechte monitoring
Micro omvormers waren nog niet veel gebruikt toen ik begon, nu zou ik dit zeker in overweging nemen maar is niet de goedkoopste oplossing.
Ik heb een kleine enphase set liggen en vind dat echt mooi spul, en de volgende uitbreiding gaat ook weer op basis van enphase worden.
Of met optimizers (dus SolarEdge) i.v.m. veiligheid en monitoring worden gewaarborgd door de optimizers.

Ik heb een SolarEdge installateurs account aangemaakt en ben de online cursusen gaan volgen.
Ideaal om heel veel kennis op te doen die je daarna meeneemt in je design.
De online Solar Edge designer is ook echt IDEAAL om je eigen set mee te ontwerpen en toetst ook alle componenten of je een veilige installatie aan het ontwerpen bent.
Las dat je zaken wilt gaan intekenen, nou laat die SolarEdge Design tool dat nou precies heel makkelijk met behulp van lucht foto's kunnen (zit allemaal standaard in de design tool) scheelt een heel hoop gepiel als je dat zelf wilt gaan opmeten e.d.

Je maakt een nieuw design aan, geeft het adres in, en je komt zoals je met Google Maps gewend bent op je eigen huis terrecht en kunt dan de contouren van je dak intekenen. Aan de hand van die tekening kun je weer panelen (type wat je wilt gaan gebruiken) exact intekenen en passen / meten hoe je het meest optimaal je dak oppervlakte kunt gebruiken.

Zelfde heb ik gedaan voor het montage materiaal, er zijn vele merken maar ik ben gevallen voor ESDEC.
Ook hier hebben ze een mooie online Designer die je helpt bij het samenstellen van de juiste materialen lijst zodat je de juiste spullen besteld.
Ook hier eerst de online cursus gedaan overigens.

Ik ben uiteindelijk SolarEdge / Enphase en ESDEC gecertificeerd middels de (gratis) online opleidingen en ik heb met behulp van de SolarEdge online design tool en de ESDEC online design tool een totale kitlist gemaakt en de hele bups besteld.

Inmiddels jaren verder ben ik zeer blij met deze aanpak, geen beunhazen op mijn dak gehad, ik kan alles in eigen beheer volledig monitoren en zelfs RMA's doen als ik dat wil.
Middels nog 2 uitbreidingen heb ik mijn omvormer zo optimaal oversized zodat ik optimaal rendement hebt op de winterdagen.

Mooi ook van de Enphase / SolarEdge oplossingen is dat we ook als de Salderingsregeling stopt je vrij simpel teruglevering kunt voorkomen zonder zaken handmatig uit te moeten schakelen met alle risico's van dien.

Main take away, begin met jezelf goed te oriënteren en opleiden (uiteindelijk kost je dat een paar avondjes maar die verdien je dubbel en dwars terug gezien je de kennis die je opdoet direct in kunt zetten op jouw eigen situatie).

[ Voor 12% gewijzigd door cyclone op 27-02-2025 14:13 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
EMP schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:51:
Bedankt voor alle reacties en tips!

Gezien de tweedehands- en nieuwprijzen klinkt nieuw wel een stuk aantrekkelijker inderdaad. Ook omdat ik maar relatief weinig oppervlak heb is een paar panelen met hoge opbrengst wel een goed idee. Daarbij vind ik de nieuwprijzen enorm meevallen om eerlijk te zijn :)
over het algemeen, jep nieuw niet echt duur, 2de hands opletten is echt niet altijd goedkoper.

en ja als je toch het dak op gaat, waarom moeilijk sjouwen met maar 425Wp als je ook 440Wp kunt krijgen.
(het biertje of ander drankje na keuzen is gewoon lekkerder met 440Wp te leggen. >:) )
prijs verschil jep:
https://www.winkelman-zon...de09r08w-425wp-zwart.html
vs
https://www.winkelman-zon...eg9rc27-black-transp.html

(ik geef je trina als voorbeeld, omdat je maar 3 of 4 panelen serieel doet is je Vmpp/Voc wat laag.
de trina maakt het weer een beetje hoger, dus waarschijnlijk je beste keus paneel.
vast andere merken die ook een hogere Vmpp/Voc geven, mag je zelf gaan zoeken.)
Ik ga nog een keer exact moeten uittekenen of ik er niet toch 4 per dak kwijt kan, maar daarvoor moet ik echt even de tijd nemen om mijn goniometrie af te stoffen of exact op schaal te tekenen.
dat zou wel mooi zijn.
Qua aansluiten de drie panelen (per dak) in serie aansluiten en die sets kunnen dan in parallel aan een enkel-fase omvormer?
er zijn 2 manieren om 2 verschillende dakvlakken op een omvormer aan te sluiten.
1: gebruik een omvormer met 2x een mpp. (die zijn waarschijnlijk allemaal te groot voor jouw en te duur.)
2. maar 2 Stringen serieel, en koppel 2 serieel Stringen parallel op de omvormer.
(serieel tel je de Vmpp of de Voc bij elkaar op, parallel tel je de Ampp bij elkaar op.)
dit heeft een nadeel: de 2 serieel stringen moeten even veel cellen bevatten om parallel te kunnen.
simpel gezegd: even veel panelen serieel die je parallel zet.
dus 3x440Wp + 3x440Wp dat kan, maar 3x440Wp + 4x440Wp kan niet.
In de handleiding en datasheet kan ik niets vinden over of deze inverter het liefst bij de panelen of bij de meterkast geplaatst wordt. Maakt dat niet uit voor deze dan?
dit maakt niet veel uit, kies de beste makkelijkste plek.
algemeen:
niet boven je bed, de omvormer maakt iets van geluid, is niet tof boven je bed. >:)
en vaak is de plek het dichtste bij de panelen het beste, vaak zolder de beste plek.
En laatste vraag over het aansluiten. Ik heb zelf mijn meterkast geinstalleerd, het is dus een 3-fasekast. Ik lees dat je een 1-fase omvormer op de 'minst belaste fase' moet aansluiten om netcongestie te voorkomen... Wat betekent dat?
dit is moeaaa ongeveer.
( je kunt met een multimeter even meten op welke fase je de laagste V hebt als het b.v. zonnig is.
dat is de minst belaste met zonnepanelen fase. alleen in jouw grote3 van planning, pfff boeit eigenlijk niet.)
Ik ga dit weekend eens kijken of mijn meter de verbruiken van de verschillende fasen aangeeft, ik heb geen idee namelijk.
jep dat doet hij, maar dan nog mijn vorige verhaal blijft gelden. ;)
Mijn meterkast:
[Afbeelding]
even geen tijd om hier na te kijken.
sorrie ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

GarBaGe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Ik heb geen verstand van zonnepanelen, maar wel een setje op mijn dak liggen.

1. tja, veel omvormers, veel keuze. Ik zou in ieder geval NIET beide dakvlakken op 1 string op 1 omvormer hangen.
2. Met stekkers. Omvormer zelf gaat doorgaans op een eigen nieuwe groep in de meterkast.
3. Bij micro omvormers zit de omvormer doorgaans buiten onder het zonnepaneel bevestigd.
Bij een reguliere omvormer zit ie vaak ergens op de route tussen de panelen en de meterkast.
Op zolder kan prima.
Let op de dikte van de kabel. Je zit waarschijnlijk al snel op 4mm2, wellicht dikker.
Kleine aanvulling, als je met één grote omvormer gaat werken, probeer deze wel zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen te plaatsen. Tussen de panelen en omvormer staat gelijkspanning, tussen omvormer en meterkast staat wisselspanning. Wisselspanning is minder gevoelig voor verliezen in de kabel dan gelijkspanning. Bij gelijk vermogen/spanning mogen draden voor wisselspanning ook dunner zijn dan gelijkspanning.

Je kan eventueel ook optimizers inzetten tussen de verschillende dakvlakken, dan kan het wel in één string.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:52
deepbass909 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Kleine aanvulling, als je met één grote omvormer gaat werken, probeer deze wel zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen te plaatsen. Tussen de panelen en omvormer staat gelijkspanning, tussen omvormer en meterkast staat wisselspanning. Wisselspanning is minder gevoelig voor verliezen in de kabel dan gelijkspanning. Bij gelijk vermogen/spanning mogen draden voor wisselspanning ook dunner zijn dan gelijkspanning.

Je kan eventueel ook optimizers inzetten tussen de verschillende dakvlakken, dan kan het wel in één string.
Maar...
verliezen over een kabel zijn ook afhankelijk van stroomsterkte (amperes).
Mijn zonnepanelen leveren DC vermogen op een voltage rond de 360V.
De omvormer converteert dit naar AC en 230V, maar door het lagere voltage gaat de stroomsterkte omhoog.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

deepbass909 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Wisselspanning is minder gevoelig voor verliezen in de kabel dan gelijkspanning. Bij gelijk vermogen/spanning mogen draden voor wisselspanning ook dunner zijn dan gelijkspanning.
Euh Nee,
Denk dat jij beter op had moeten letten bij natuurkunde toen de wet van Ohm werd uitgelegd.
Kabel dikte heeft meer van doen met hoeveelheid vermogen dat door een kabel gaat, en hoe hoger het voltage des te minder dik de kabel hoeft te zijn bij een gelijkblijvend vermogen.

Solar Kabel is vaak 6mm dik (heb ik ook) en mijn stringspanning ligt tussen de 375V en 450V (DC). Dus dat zijn hogere spanningen dan uit jouw stopcontact AC komen en die worden vaak met maar 2,5mm kabel aangesloten.

Ik heb tussen mijn omvormer en 2 stingen zeker 15m kabel liggen zonder grote verliezen.
Nu is het sowieso raadzaam om zo min mogelijk verlies te creëren in je kabels en dus lengtes efficiënt en kort te houden maar de beredenering AC vs DC die hier werd gemaakt klopte feitelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

cyclone schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:57:
[...]

Euh Nee,
Denk dat jij beter op had moeten letten bij natuurkunde toen de wet van Ohm werd uitgelegd.
Kabel dikte heeft meer van doen met hoeveelheid vermogen dat door een kabel gaat, en hoe hoger het voltage des te minder dik de kabel hoeft te zijn bij een gelijkblijvend vermogen.

Solar Kabel is vaak 6mm dik (heb ik ook) en mijn stringspanning ligt tussen de 375V en 450V (DC). Dus dat zijn hogere spanningen dan uit jouw stopcontact AC komen en die worden vaak met maar 2,5mm kabel aangesloten.

Ik heb tussen mijn omvormer en 2 stingen zeker 15m kabel liggen zonder grote verliezen.
Nu is het sowieso raadzaam om zo min mogelijk verlies te creëren in je kabels en dus lengtes efficiënt en kort te houden maar de beredenering AC vs DC die hier werd gemaakt klopte feitelijk niet.
Ik heb bijzonder goed opgelet bij natuurkunde, tot het punt dat ik elektrotechniek ben gaan studeren in eerste instantie ;) Er spelen bij kabels meer effecten dan waar de wet van Ohm rekening mee houdt. Bij AC spreek je officieel ook niet van weerstand maar van impedantie. Het verwarrende is alleen dat beiden uitgedrukt worden in Ohm. Zie hier een voorbeeld van de achterliggende wiskunde.

Je geeft het zelf al aan, solar kabel is doorgaans 6 mm2, terwijl de spanning hoger is en dus de stroomsterkte lager. Zou DC exact hetzelfde werken als AC, zou je aan 2,5 of nog dunner genoeg moeten hebben, immers een hogere spanning en dus minder stroom. Toch wordt een (veel) dikkere kabel toegepast, terwijl dat de kostprijs behoorlijk verhoogd (solar kost makkelijk >€1 /m per pool, YMvK (standaard grijze 3x2.5mm2 kabel) kost < €1 per meter, solar is dus ruim 2x zo duur).
En nee, dat solar multistrand is maakt daarbij niet uit, daar is rekening mee gehouden in de dikte aanduiding, 6 mm2 multistrand is exact even veel koper als 6 mm2 massief.

Maar los daarvan, DC kabels wil je gewoon zo kort mogelijk houden, DC, zeker 400+V is inherent gevaarlijk, zowel bij aanraking als bij kortsluiting. Afscherming van DC gaat ook aanzienlijk verder dan AC, tot het punt dat beide polen tegenwoordig volledig gescheiden door eigen mantelbuizen moeten lopen en isolatie van de kabel zelf ook aanzienlijk dikker is dan van AC.

Dus los van eventuele verliezen in de kabel, als je moet kiezen tussen 15 meter 2x 6mm2 solar in losse buizen of 15 meter standaard 3x2,5mm2 installatie draad/kabel, zou ik het wel weten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Misschien domme vraag, maar waarom mag ac niet door 6mm2 dan? Als je zo minder verlies hebt.... Ik zag bij hornbach dat het op totale afstand misschien 20 euro scheelt.... Dat is maar klein deel van de installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:31
deepbass909 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:28:
Dus los van eventuele verliezen in de kabel, als je moet kiezen tussen 15 meter 2x 6mm2 solar in losse buizen of 15 meter standaard 3x2,5mm2 installatie draad/kabel, zou ik het wel weten.
Ik ook, de eerste optie, want die verliezen zijn veel lager, mits je een fatsoenlijke string spanning hebt. Een PV-kabel is standaard dubbel geïsoleerd en dat is dus ook de reden dat de plus en min samen door 1 mantelbuis mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:31
cyclone schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:10:
Mijn advies / hoe ik het gedaan heb.
Begonnen met verdiepen in welke omvormer / techniek je wilt.
Standaard string omvormer vond ik niets i.v.m. veiligheid / slechte monitoring
Micro omvormers waren nog niet veel gebruikt toen ik begon, nu zou ik dit zeker in overweging nemen maar is niet de goedkoopste oplossing.
Ik heb een kleine enphase set liggen en vind dat echt mooi spul, en de volgende uitbreiding gaat ook weer op basis van enphase worden.
Of met optimizers (dus SolarEdge) i.v.m. veiligheid en monitoring worden gewaarborgd door de optimizers.

Ik heb een SolarEdge installateurs account aangemaakt en ben de online cursusen gaan volgen.
Ideaal om heel veel kennis op te doen die je daarna meeneemt in je design.
De online Solar Edge designer is ook echt IDEAAL om je eigen set mee te ontwerpen en toetst ook alle componenten of je een veilige installatie aan het ontwerpen bent.
Las dat je zaken wilt gaan intekenen, nou laat die SolarEdge Design tool dat nou precies heel makkelijk met behulp van lucht foto's kunnen (zit allemaal standaard in de design tool) scheelt een heel hoop gepiel als je dat zelf wilt gaan opmeten e.d.
Maar dit lijkt nu net een dak te zijn waar SolarEdge niet gaat werken met 3 panelen per dakvlak. De eerder genoemde string omvormer werkt wel efficient. En tja monitoring per paneel? Als er iets kapot gaat dan is het de micro-omvormer / optimizer achter op het paneel, de kans dat een paneel zelf sneuvelt is veel kleiner. Ik zou zelf zonder twijfel voor de string omvormer gaan, het dak ziet er niet makkelijk bereikbaar uit, dus daar zou ik maar 1x willen komen de komende jaren. Als de string omvormer sneuvelt heb je die in een half uur vervangen en hoef je niet verder dan de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

deepbass909 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Ik heb bijzonder goed opgelet bij natuurkunde, tot het punt dat ik elektrotechniek ben gaan studeren in eerste instantie ;) KNIP zou ik het wel weten.
Bijzonder betoog waarbij je nu best wat feiten noemt, maar je gaat geheel voorbij aan je initiële (niet feitelijke correcte opmerking)
(Mag ik opmaken dat je studie elektrotechniek "in eerste instantie" derhalve niet tot een succesvol einde is gebracht? )
Wisselspanning is minder gevoelig voor verliezen in de kabel dan gelijkspanning.
Dit is botweg niet waar, en je ontkracht het nota bene zelf door over impedantie te beginnen waardoor AC meer weerstand gevoelig is dan DC hetgeen totaal tegenovergesteld is van je initele opmerking waar ik op aansloeg.

Nahja mij ben je kwijt gezien je nu jezelf aan het tegenspreken bent maar 1 ding staat als een paal boven water :
Jouw opmerking : Wisselspanning is minder gevoelig voor verliezen in de kabel dan gelijkspanning. is feitelijk onjuist.
99ruud99 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:37:
Misschien domme vraag, maar waarom mag ac niet door 6mm2 dan? Als je zo minder verlies hebt.... Ik zag bij hornbach dat het op totale afstand misschien 20 euro scheelt.... Dat is maar klein deel van de installatiekosten.
Nee geen domme vraag, hoe dikker je kabel hoe lager de ohmse weerstand en dus minder verlies (en spanningsval check de wet van Ohm maar :-) )
Je hebt door de bank genomen 2 soorten solar kabel de 4mm en de 6mm die als standaard worden gebruikt voor string omvormers vandaar dat ik dat als referentie nam.

Maar ook voor AC geldt hoe dikker de kabel hoe minder verlies (en dan refereer ik nu naar laagspanning want bij mid en vooral hoogspannings leidingen gaan weer hele andere zaken meespelen maar die laat ik nu eventjes achterwege)

Bij AC Laagspanning spreken we overigens tot 1000V :-)

Jouw grid aansluiting komt ook standaard op dikke kabel aan, afhankelijk weer van de lengte tot de "straat aansluiting" en zwaarte van jouw aansluiting vaak op 6, 10mm of zelfs 16mm.
Mijn hoofdaansluiting van 3 x 35A is onlangs vervangen met 16mm om maar een voorbeeld te geven.

Vooral bij Micro omvormers is het belangrijk om ook direct met een dikere kabel de aansluiting te doen tussen het dak en de meterkast dan er tussen de micro omvormers liggen.
Kan daar nog over uitweiden maar voor nu, ook bij AC dikker is beter vooral als we het over flinke vermogens / grotere stroomsterktes hebben (en daar is de wet van Ohm weer) .

[ Voor 43% gewijzigd door cyclone op 03-03-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennaNIeuwland
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-03 12:58
Als je Solaredge optimizers gaat gebruiken zou ik S500B aanraden, ik heb bij veel klanten s440 vervangen omdat er toch water in is gekomen ondanks de IP rating.
Wil je later ook een accu aanschaffen? Niet alle omvormers zijn daarop voorbereid en als je de omvormer ophangt moet je wel bedenken of je er in de buurt in de toekomst een accu, veilig, kwijt kunt.

Wat betreft het inteken van zonnepanelen met de solaredge tool, dat werkt meestal goed.
Het is wel slim om alles even na te meten op het dak zelf.

Voor de montage heb je met een pannendak over het algemeen twee opties, een trek haak, deze gaat achter de panlat en zit niet vastgeschroefd.
De betere optie is met een haak die vastgeschroefd zit op een plank. De plank monteer je horizontaal op verticale dak latten.
Pagina: 1