Het plan
Ik wil zelf een paar zonnepanelen plaatsen op mijn dak. Mijn eigen verbruik is vrij laag (eenpersoonshuishouden) maar door de elektrische auto is het totaal best hoog. Deze laadt echter meestal 's avonds of 's nachts, dus daar houd ik niet veel rekening mee.Het doel is om de elektriciteitsrekening wat naar beneden te brengen, en mijn eigen verbruik zoveel mogelijk op te vangen met de panelen. In de toekomst wil ik ook een airco installeren en op zonnige dagen de opbrengst van de panelen gebruiken om het huis lekker te koelen. Ik reken niet met teruglevering. Zolang dat er nog is, leuk, maar reken ik niet op.
De mechanische installatie ben ik niet bang voor, ik heb al veel verbouwd in huis en dit lijkt mij prima te doen. Ook heb ik van zolder naar de meterkast een paar lege buizen gelegd waardoor ik qua bedrading geen kunst en vliegwerk hoef te doen.
Ik weet niet veel over omvormers en de aansluiting op de meterkast. Stroom aanleggen heb ik zelf al wel veel gedaan, inclusief de meterkast vervangen, dus het werken met installatiemateriaal ben ik wederom niet bang voor, het ontbreekt mij echter aan kennis wat ik in mijn geval het beste kan aanschaffen en hoe ik dit installeer.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb een puntdag met één kant op het zuid-oosten en één kant op het zuid-westen.ZO is 500 x 440 cm en ZW is 700 x 350 cm. De hoek is ongeveer 35 graden.
:strip_exif()/f/image/gIg8Q8txsOKFkWQ9vJgUhsBm.png?f=user_large)
Foto's
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/noEqZjhV8O4bxDQbzIcdZ4Qd.jpg?f=user_large)
Schaduw
Op zuid-oost niets en op zuid-west alleen in de winter als de zon echt heel laag staat wat schaduw van het huis van de buren, maar meestal niet dus.Op de keuken/schuur achter het huis (linksboven op de foto) valt 's middags wel schaduw, en omdat dat nou juist de tijd is dat ik het meeste zal hebben aan de opbrengst kies ik er nu voor om alleen het dak te beleggen.
Jaarverbruik
Zeer laag + EL auto, totaal iets van 7500 kWh, maar dat is dus voornamelijk auto.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
Zie boven. Ik vind het leuk om zelf te doen, dus ik wil wat simpele panelen en omvormers aanschaffen en zelf plaatsen.Bijhouden van data
Geen idee.Reeds verkregen offertes
Ja eentje die voor zes panelen zoals in de foto boven + micro omvormers zo'n 3700 euro wilt hebben.Regio
BrabantVragen
Ik wil wat panelen, plaatsingsmateriaal en een omvormer van marktplaats of bijvoorbeeld solar-outlet.nl halen. De panelen kom ik wel uit maar1. Welke omvormer(s)? Met name omdat de ene helft voornamelijk 's ochtens zon krijgt en de andere helft voornamelijk 's middags...
2. Hoe sluit ik deze aan?
3. Kan ik de omvormer op zolder plaatsen en dan 1/2 kabel(s) naar de meterkast trekken (of moet de omvormer in de meterkast)?
4. Zie ik nog dingen over het hoofd?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.