Hulp gezocht / advies voor een PC (enkele games/racing/VR?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 23:22
Ik game echt al jarenlang op consoles. Van gamecube, xbox360, ps3, ps4 en ps5 gegaan.
In mijn jongere jaren was dan weer een pc-gamer, maar dat stamt echt uit de begin jaren 2000.
Nu heb ik een soort pc-itch gekregen en denk eraan om misschien weer een pc-build ernaast te gaan zetten,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben gek op racen en doe dit dus op de PS5. In het geval van GT7 met de PSV2. Het systeem waar ik aan denk is dus wel game-gericht, maar ik heb niet het doel om elke zware game te gaan spelen. Random een keer een oudere Battlefield (3/4) lijkt mij leuk. Maar racegames trekken mij dus wel, alleen verwacht ik dat ik daar flinke specs voor nodig zal hebben. Zeker als ik de PSVR2 wil koppelen....
Omdat ik één plek heb ingericht voor gamen, werk ik straks met een LG Oled. Die ondersteunt maximaal 144hz. Het scherm ondersteunt ook 1440P, dus dat is ook een max omdat 4K gaming niet geschikt is voor mijn budget.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben vooral opzoek naar een stukje advies en tips&tricks. Ik lees steeds meer en ben weer aan het leren over wat er nu te verkrijgen is , wat er speelt (kijk youtube, lees reviews, check tweakers etc).
Omdat ik al een PS5 heb, is dit geen must.. meer nice to have. Plus, wil ik het liefst geen 2000 euro uitgeven voor een 'nice-to have', ruim eronder natuurlijk (maar ik ben bang dat dit niet mogelijk is)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een LG C4 oled staan, die gebruik ik als scherm en monitor. Geluid, toetsenbord, muis etc heb ik al liggen. Maar qua PC-build zelf moet ik echt vanaf 0 starten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht een build nodig te hebben, dat de budget-systemen gaat overstijgen ben ik bang. Een behoorlijke videokaart die afgestemd is op de CPU. Qua SSD, heb ik niet ontzettend veel ruimte nodig.
Maximaal 1440p en niet meer als 144hz.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren. Vroeger was ik bekend met Intel, maar ik zie nu dat AMD Ryzen ontzettend goed is en kan zijn. Het kan alle kanten op. Afstemming van de onderdelen is lijkt mij het belangrijkste.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen eisen, of het een medium/grote ATX kast is maakt niet uit. Ik heb de ruimte. Maar een pc moet voor mij 'saai' zijn, zonder poespas (dus geen RGB etc). Ook zal ik met een single-screen gaan werken, dus er hoeven geen multi-screen oplossingen bedacht worden.

Ga je overklokken?
N.v.t.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Ik zoek een beetje hulp. Beetje sturing en wat richtlijnen. Wat ik vraag loopt nogal uit de hand en dat weet ik ook. Van Battliefield 3/4 naar recente racegames met VR |:(
En dat in combinatie met zoveel mogelijk back-for-buck <> nice-to have ;)

Over het stukje VR / PSVR2 op pc?
Ik weet wel een beetje wat ik vraag.. Het is zo uiteenlopend... Maargoed..
Over PSVR2 las ik het volgende van iemand die een review had geplaatst en die haperingen had zo nu en dan. Dit is wel goed extra mee te nemen in de startpost:

I found that I had little performance problems while using the PSVR2 with my PC with the following specs; i9-9900KF CPU, 32GB DDR4 RAM, RTX 2080ti 11GB and MSI MAG Z390 Tomahawk motherboard. There were some games where I was required to turn down some in-game settings like shadows to get them running smoothly, but I was expecting this with the size of the resolution on the displays. But, overall I had smooth performance even from my dated graphics card.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 208,99€ 208,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 509,99€ 509,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 77,02€ 77,02
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,50€ 29,50
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,-€ 109,-
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 (rev. 1.0)€ 82,92€ 82,92
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.316,32

[ Voor 36% gewijzigd door b.o.n.s op 27-02-2025 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• b.o.n.s
Bedankt @br00ky, ik begreep de hint!
Ik heb het topic aangevuld met een eerste opzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:55
Er is gisteren een review uitgekomen over cpu koelers, daarin was de Arctic 36 de duidelijke winnaar.
uitvoering: Arctic Freezer 36

Iets betere voeding uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

Voor rest prima, Let wel op dat je behuizing genoeg kan koelen. Je gpu is een stroomvreter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:09
Naast de voeding die @99ruud99 aanbeveelt, is de uitvoering: Corsair RM650e (2025) ook een goede optie.

Die processorkoeler die ruud aanbeveelt zou ik zeker nemen.

De Apex Air behuizing kan erg goed koelen voor de prijs, dus die kun je prima houden.
Bovendien is de 7800XT helemaal geen enorme stroomvreter. 220 watt is niet niks, maar met 3 case fans en mesh voorkant zoals bij de Apex, red je het makkelijk

Die Gigabyte kaart is niet de stilste. Tweakers heeft ooit een 7800XT roundup gepost review: Radeon RX 7800 XT - ASRock, ASUS, Gigabyte, PowerColor, Sapphire & XFX
Met behulp van die koeling resultaten kun je vast een stiller model vinden.

Met https://getfancontrol.com/ kun je in een eenvoudig overzichtje alle fans in je kast afstellen. Staan zat video's op internet hoe de software werkt, maar al klooiend kom je er ook zo uit. Zo kun je bijvoorbeelde je case fan toerental laten reageren op de temperatuur van je videokaart en processor, zodat je pc lekker stil is als je niet zo veel bijzonders aan het doen bent.

Dit geheugenkitje uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K is wat goedkoper en heeft dezelfde true latency, de spec waar ik altijd naar kijk voor game pc's. Eigenlijk wil je voor een socket am5 processor altijd een kitje met een kloksnelheid van 6000 en een cas latency van 30.
Veel lagere CAS en het wordt snel duur, maar hoger bespaart niet veel. Hoger kloksnelheid biedt geen performance.

[ Voor 10% gewijzigd door youridv1 op 27-02-2025 09:13 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:55
Ik bedoelde meer specifiek deze gpu, die tikt de 270W aan ingame volgens test van tweakers.
En ja, dat kan deze kast prima koelen, maar dan moet je niet de kast in een tv kast opsluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b.o.n.s
Ik ga eens spelen met deze feedback en mijzelf nog meer inlezen in de materie.

Ik ben nu aan de slag gegaan met een aantal best buy adviezen en dat gecombineerd met de opmerkingen aan de hand van de BB's. Ook heb ik van een aantal componenten gekeken naar de reviews en van daaruit items verwijderd of toegevoegd.

Dus, dat er gefinetuned kan worden dat snap ik!

Merci, voor zover

• b.o.n.s
Op basis van jullie tips @99ruud99 @youridv1 ben ik mijzelf weer wat meer gaan inlezen.
En, heb ik de lijst met componenten veranderd.
De reviews van de andere componenten zijn inderdaad goed. En/of in enkele gevallen valt het iets goedkoper uit, of is de geluidsproductie (GPU) een stuk lager inderdaad.

Dan kom ik nu al uit op dit overzicht:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 208,99€ 208,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 516,99€ 516,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 77,02€ 77,02
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,81€ 29,81
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 92,96€ 92,96
1VoedingenCorsair RM650e (2025)€ 87,-€ 87,-
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.311,67

Aan de hand van deze mogelijke build ben ik eens gaan kijken wat dit doet met de fps/performance op basis van de games die ik voor ogen heb en dat ziet er meer dan prima uit!
Ook is dit ruim voldoende om de PSVR2 aan te sluiten met de adapter en kan ik op PC gebied ook gaan racen (eventueel) i.c.m. VR (al is de VR performance heel erg game-afhankelijk, qua optimalisatie, zie ik wel).

Weer een stap ik de goede richting lijkt mij?

Is er nog ruimte voor verandering denken jullie op basis van bang-for-bucks met behoud van performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Je kan de product: AMD Ryzen 5 7500F kopen in tray versie om zo nog meer geld te besparen op de CPU. Performance verlies je niet echt tov de 7600.

• b.o.n.s
youridv1 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:49:
Je kan de product: AMD Ryzen 5 7500F kopen in tray versie om zo nog meer geld te besparen op de CPU. Performance verlies je niet echt tov de 7600.
Top! Ik heb beide lijstjes nu open staan, de originele en die aangepaste aan de hand van jullie tips&feedback!
Ik ga nog eens verder de materie induiken! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b.o.n.s
@99ruud99 @youridv1 Beiden bedankt voor jullie tips en adviezen!
Ik heb inmiddels een systeem staan en die is opgebouwd op basis van jullie feedback.
Niet elk component is hetzelfde maar ik ben behoorlijk in de buurt gebleven.

Ik heb alle componenten bij dezelfde winkel gehaald, omdat ik dit toch wel erg prettig vindt qua garantie etc.

Voorlopig ziet alles er echt top uit en kan ik alles draaien wat ik voor ogen had.

(ik wacht nog op de PSVR2 pc adapter, dus ben erg benieuwd naar de VR-performance)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Lekker man :) fijn dat je er blij mee bent
Pagina: 1