Welke receiver met CEC bediening: Samsung TV en Proximus TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Ik zoek een?
Receiver met CEC

Wat is je budget?
Geen idee, enkele honderden euro's, mag ook 2dehands zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een Samsung QE55Q6FN TV en Jamo surround speakers en subwoofer.
Tot nog toe had ik een oudere Pioneer receiver zonder HDMI, maar daar had ik een aparte, uitgebreide afstandbediening voor nodig. Daardoor werd deze amper gebruikt de laatste tijd (jaren)
Graag ik wil even kijken of het mogelijk is om via HDMI CEC wel het geluid eenvoudig in te stellen.

Apparatuur:
- Samsung QE55Q6FN TV
- Proximus TV box, waarvan we de afstandbediening gebruiken om het volume van de TV te regelen.
- RasPi met Kodi wat we goed kunnen bedienen met TV afstandbediening
Vroeger gebruikte ik een Philips Pronto touchscreen afstandbediening om alles te bedienen. Heb ik nog, maar niet meer in gebruikt

Wat heb je zelf al gevonden?
Nee, geen flauw idee.
Heb gelezen dat CEC eigenlijk aan/uit en volume kan regelen, maar toch ook wel dat er vaak compatibiliteitsproblemen zijn. Ik vraag me dus af wat het beste samenwerkt met Proximus remote en/of Samsung afstandbediening.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris_147 op 26-02-2025 11:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Met CEC weet je op voorhand nooit hoe goed dat werkt. Grote kans dat het prima werkt en dat je de apparatuur met 1 AB aan/uit kan zetten en volume kunt regelen.

Een Denon X1800H is een prima optie. Kost je € 429. Je kunt ook kijken naar een oudere variant op marktplaats, zoals een X1700, X1600 etc. Je kunt ook kijken naar een Pioneer VSX-534. Die is wat goedkoper. Heeft geen HDMI 2.1, maar zolang je er geen console (PS5 oid) aan hangt is dat niet zo'n punt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ik gebruik ook een Denon X2600 op een Samsung TV.
CEC werkt prima.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Bedankt voor de tips!

Jullie gebruiken dan de Samsung remote om volume van de Denon te bedienen?
Hebben jullie HDMI input aan de receiver of aan de TV? Zo ja, kan je die ook switchen met de TV remote?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Ik gebruik de remote van de tv om het volume van mijn receiver te bedienen.

Wat betreft switchen van HDMI input ligt er aan hoe je e.e.a. aansluit. Normaliter sluit je al je apparatuur aan op de receiver en dan de HDMI out naar de HDMI in (veelal eARC) van de tv. Dan kan je zo ver ik weet niet switchen van HDMI input via de remote van je TV, omdat je de HDMI input van je receiver moet wijzigen. Als je je apparatuur direct op de HDMI in poorten van je TV aansluit en dan vanaf de eARC poort op je tv naar een willekeurige HDMI in op je receiver, dan kun je wel met je remote op je TV switchen van HDMI poort op je tv (vaak source)

TL;DR als je van HDMI input wil wisselen met je remote van de tv dan moet je de apparatuur direct aansluiten op de HDMI poorten van je tv.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 27-02-2025 15:00 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |