Hallo Tweakers,
Ik sta op het punt om een slimme schuifpoort (van staal/alu, minimaal 4 meter lang) te bouwen of aan te schaffen. Het plan is dat deze automatisch opent/sluit op basis van kentekenherkenning, handmatige bediening via een Zigbee-afstandsbediening (of drukknop) en integratie in Home Assistant. Alles wil ik lokaal houden – geen clouddiensten.
Ik heb al Home Assistant draaien (met Zigbee etc), maar ik ben benieuwd naar ervaringen en tips van Tweakers die iets soortgelijks hebben gebouwd.
- Goed uitlijnen voorkomt haperen en verlengt de levensduur van de motor.
- Zelfbouw: een sterke motor (AC/DC) met tandheugels. Dan heb ik vrijheid om te integreren met een relaismodule.
Vraag: Iemand heeft ervaring met (semi)zelfbouw schuifpoorten en kan me wijzen op betrouwbare (en betaalbare) motoroplossingen?
Alternatief: een ESP8266/ESP32 met een relaisbord, en in ESPHome configureren. Dan zie ik in Home Assistant “Gate Open/Close” als entiteit.
Een obstakeldetectie (fotocel) om beknelling te voorkomen.
Gecombineerd met bijvoorbeeld een fysieke drukknop op de muur, bekabeld aan de controller, als fail-safe.
Vraag: Welke hardware gebruiken jullie voor het schakelen van zwaardere motoren? En tips rond beveiliging/sensoren?
Draai alles op m'n NUC
De camera hangt bij de oprit, en stuurt de video/stream naar de NUCi voor analyse.
Na x minuten, of via sensoren, weer sluiten.
Vraag: Wie heeft ervaring met (semi-)real-time kentekenherkenning, en hoe is de betrouwbaarheid (vooral in het donker)?
Vraag: Iemand tips voor hardware die meteen out-of-the-box lokaal werkt, zonder cloud gejank?
Motorcontroller: Zelfbouw of kant-en-klaar (zonder vendor lock-in)?
Zigbee/ESPHome: Hoe betrouwbaar is dit op langere termijn, buiten in de kou/regen?
Kentekenherkenning: Welke libraries/Add-ons gebruiken jullie (OpenALPR, ANPR in Double-Take, etc.) en hoe is de performance?
Nood-bediening: Wat als de stroom uitvalt? Een noodsleutel of backup-accu?
Kortom, ik hoor graag jullie suggesties, ervaringen en mogelijke valkuilen.
Dank alvast voor het meedenken – zal proberen alle stappen te documenteren voor een prachtige HowTo later.
Ik sta op het punt om een slimme schuifpoort (van staal/alu, minimaal 4 meter lang) te bouwen of aan te schaffen. Het plan is dat deze automatisch opent/sluit op basis van kentekenherkenning, handmatige bediening via een Zigbee-afstandsbediening (of drukknop) en integratie in Home Assistant. Alles wil ik lokaal houden – geen clouddiensten.
Ik heb al Home Assistant draaien (met Zigbee etc), maar ik ben benieuwd naar ervaringen en tips van Tweakers die iets soortgelijks hebben gebouwd.
1. Constructie en aandrijving
Materiaalkeuze
- Staal of aluminium: Staal is robuust, maar zwaarder (sterkere motor nodig). Aluminium is lichter, maar kan duurder zijn.Looprails en wielen
- Een stabiele rail + wielconstructie is cruciaal, zeker bij 4 meter of meer.- Goed uitlijnen voorkomt haperen en verlengt de levensduur van de motor.
Motor/actuator
- Kant-en-klare kits? (Somfy, Nice, FAAC), maar met eigen (cloud)systemen.- Zelfbouw: een sterke motor (AC/DC) met tandheugels. Dan heb ik vrijheid om te integreren met een relaismodule.
Vraag: Iemand heeft ervaring met (semi)zelfbouw schuifpoorten en kan me wijzen op betrouwbare (en betaalbare) motoroplossingen?
2. Besturing & integratie
Zigbee-relay of ESPHome
Ik draai Zigbee2MQTT. Is er een krachtige Zigbee-relaymodule die geschikt is om de motor aan te sturen (of de motorcontroller)?Alternatief: een ESP8266/ESP32 met een relaisbord, en in ESPHome configureren. Dan zie ik in Home Assistant “Gate Open/Close” als entiteit.
Beveiliging & sensoren
Eindschakelaars of reed-switches zodat de motor weet wanneer de poort dicht/open is.Een obstakeldetectie (fotocel) om beknelling te voorkomen.
Handmatige bediening
Een Zigbee-knop of -afstandsbediening die een automation triggert in HA om de poort te openen/sluiten.Gecombineerd met bijvoorbeeld een fysieke drukknop op de muur, bekabeld aan de controller, als fail-safe.
Vraag: Welke hardware gebruiken jullie voor het schakelen van zwaardere motoren? En tips rond beveiliging/sensoren?
3. Kentekenherkenning (lokaal)
Software
Bekende opties: OpenALPR, OpenCV + eigen dataset.Draai alles op m'n NUC
Camera
Ik heb nachtzicht nodig, want die poort is buiten. Denk aan Hikvision/Reolink/IP-cam met IR-licht.De camera hangt bij de oprit, en stuurt de video/stream naar de NUCi voor analyse.
Automations
Als een herkend kenteken op de whitelist staat → stuur de Open-command.Na x minuten, of via sensoren, weer sluiten.
Vraag: Wie heeft ervaring met (semi-)real-time kentekenherkenning, en hoe is de betrouwbaarheid (vooral in het donker)?
4. Home Assistant
Zigbee2MQTT
Mijn voornaamste manier om Zigbee te integreren. Ik kan dus meteen entiteiten maken voor “Gate Relay”, “Gate Button”, “Sensors”.Geen externe cloud
Ik wil zelf de regie: firmware-flashen (Tasmota/ESPHome) of direct Zigbee2MQTT, zodat ik niet afhankelijk ben van een fabrikantserver.Privacy
Met kentekenherkenning bewaar ik data lokaal.Vraag: Iemand tips voor hardware die meteen out-of-the-box lokaal werkt, zonder cloud gejank?
5. Resumerend + tips gezocht!
Constructie: Hoe houd ik zo’n lange (4m+) schuifpoort soepel lopend en duurzaam?Motorcontroller: Zelfbouw of kant-en-klaar (zonder vendor lock-in)?
Zigbee/ESPHome: Hoe betrouwbaar is dit op langere termijn, buiten in de kou/regen?
Kentekenherkenning: Welke libraries/Add-ons gebruiken jullie (OpenALPR, ANPR in Double-Take, etc.) en hoe is de performance?
Bonus
Obstakeldetectie: Fotocellen, druksensor, of nog iets anders?Nood-bediening: Wat als de stroom uitvalt? Een noodsleutel of backup-accu?
Kortom, ik hoor graag jullie suggesties, ervaringen en mogelijke valkuilen.
Dank alvast voor het meedenken – zal proberen alle stappen te documenteren voor een prachtige HowTo later.