Wasmachine wordt niet warm genoeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:51
Het is me recent opgevallen dat onze wasmachine (Haier HW90-B14636N, 4 jaar oud) niet goed warm wordt.

Om te analyseren doe ik:
1) naar het verbruik ten gevolge van het warmte-element
2) zet de machine aan met alleen een wit washandje, en na het opwarmen spoelen pompen en temperatuur van dit washandje meten met een IR-thermometer

Bij een 30-graden was, wordt er helemaal niet opgewarmd, wat met leidingwater van 10 graden best wel een groot gat geeft. Uiteindelijk lijkt het water op zo'n 15-20 graden uit te komen (ik denk gevolge warme machine + omgeving + motor).

Bij 40-graden was wordt er wel even opgewarmd, maar temperatuur zit dan op 25-30 graden.

Bij 60-graden was wordt er flink opgewarmd, maar blijft uiteindelijk ook steken op 45-50 graden.

Dus ik heb gedaan wat elke goede tweaker zou doen, en dat is het warmte-element vervangen - ik dacht misschien werkt de NTC niet goed meer. Bij doormeten van de oude en nieuwe NTC leken deze bij benaderen dezelfde weerstand te hebben, dus ik voelde de bui al hangen: nieuw warmte-element heeft niet gehoplen. Het oude element zag er trouwens ook al prima uit.

De printplaat heb ik niet helemaal eruit geknutseld, maar aan de achterkant leek deze gewoon schoon - geen brandplekken of zo. Maar ik zie hier ook geen relais op zitten. Anderzijds, het functioneert wel, alleen lijkt er een afwijking van 10-15 graden in te zitten.

Ik weet eigenlijk niet waar het verder aan zou kunnen liggen.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat vanwege de eco-hype de machines sowieso al niet zo warm meer worden. Wat ik dan weer een grote scam vindt, want we worden sowieso al aangeleerd om op 30 graden te wassen ipv 40 of 60 graden, maar als die 30 gewoon koud water is, waarom kan ik dan ook 20 graden of "koude was" kiezen?

Verder zit ik er nu natuurlijk met m'n neus op te kijken via een slimme stekker waardoor dit gedrag extra opvalt. Maar voorheen zag ik op een typische "wasdag" wel een duidelijk hoger totaalverbruik.

Heeft iemand een idee? Behalve de was standaard warmer aanzetten? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:52
Volgens mij doen alle wasmachines dit tegenwoordig.
Zeker op de standaard "eco" stand.
Door langer te wassen op een lagere temperatuur bereik je hetzelfde effect als korter wassen op een hogere temperatuur.
En water opwarmen is de grootste energievreter, dus lagere temperatuur betekent automatisch een zuinigere wasmachine (ook al draait ie dan langer)
Kan je niet de "eco" stand uitschakelen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat het washandje na het spoelen koud is is logisch, want dan is het warme water inmiddels weggepompt en heeft de machine het wasgoed gespoeld met koud water.

In de handleiding staat meestal hoe warm het water wordt bij de verschillende programma's, onder gebruiksgegevens. Bij jouw model zie ik dat niet. Kijk eens in de handleiding van een willekeurig model van Bosch. Op een niet-ecoprogramma klopt de temperatuur redelijk. Op eco is de temperatuur wel een stuk lager.

Mocht de aanleiding zijn dat de was niet goed schoon wordt op het (niet-eco) 40-gradenprogrmma, dan kan dat kloppen. De Haier HW80-B14636 kwam op dat aspect niet zo goed uit de test van de Consumentenbond.

[ Voor 94% gewijzigd door TBTL op 26-02-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:59
Meet ook eens een paar keer tijdens het verwarmen de temperatuur van de deur.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Zwartoog Ook niet onbelangrijk:

Word je was niet goed schoon dan?
En, als dat een probleem is, ligt het dan idd aan die lagere watertemperatuur?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:58
JukeboxBill schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:28:
Meet ook eens een paar keer tijdens het verwarmen de temperatuur van de deur.
Dat werkt alleen goed als het een glazen deur betreft zonder ook nog eens een kunsstof of glazen isolatie laag :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:41

Jrz

––––––––––––

GarBaGe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:05:
Door langer te wassen op een lagere temperatuur bereik je hetzelfde effect als korter wassen op een hogere temperatuur.
Nope dat is niet zo

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
GarBaGe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:05:
Volgens mij doen alle wasmachines dit tegenwoordig.
Zeker op de standaard "eco" stand.
En water opwarmen is de grootste energievreter, dus lagere temperatuur betekent automatisch een zuinigere wasmachine (ook al draait ie dan langer)
Kan je niet de "eco" stand uitschakelen?
Nee, eco gebruik ik nooit. Was duurt dan enorm lang, en zag geen verschil in energieverbruik.
TBTL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:15:
Dat het washandje na het spoelen koud is is logisch, want dan is het warme water inmiddels weggepompt en heeft de machine het wasgoed gespoeld met koud water.
Oeps, ik zie dat ik "spoelen" heb gezegd, ik bedoelde "pompen". Dus na opwarmen direct afpompen, deurtje open en meten. Temperatuur komt ook overeen met die van de afvoerslang
In de handleiding staat meestal hoe warm het water wordt bij de verschillende programma's, onder gebruiksgegevens. Bij jouw model zie ik dat niet. Kijk eens in de handleiding van een willekeurig model van Bosch. Op een niet-ecoprogramma klopt de temperatuur redelijk. Op eco is de temperatuur wel een stuk lager.

Mocht de aanleiding zijn dat de was niet goed schoon wordt op het (niet-eco) 40-gradenprogrmma, dan kan dat kloppen. De Haier HW80-B14636 kwam op dat aspect niet zo goed uit de test van de Consumentenbond.
Enige wat er in de handleiding staat, is dat een normaal programma op 30 graden, 30 graden is. Wél staat er een normaal verbruik voor een halve trommel 40 graden was van 0,5 kWh. Die ga ik straks eens nameten.
ehtweak schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:48:
@Zwartoog Ook niet onbelangrijk:

Word je was niet goed schoon dan?
En, als dat een probleem is, ligt het dan idd aan die lagere watertemperatuur?
Er komt sowieso van tijd tot tijd een was uit die niet "schoon" ruikt, alleen maar "nat". Alsof ik het wasmiddel ben vergeten (is niet zo). Maar niet muf stinkend, of nog met vlekken. Wel dus soms dat zweetlucht niet goed is uitgewassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
nvm

[ Voor 92% gewijzigd door evmmb op 26-02-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zwartoog schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:18:
Oeps, ik zie dat ik "spoelen" heb gezegd, ik bedoelde "pompen". Dus na opwarmen direct afpompen, deurtje open en meten. Temperatuur komt ook overeen met die van de afvoerslang
Dat klinkt redelijk. Het kan wel zijn dat het water aan het begin van de wascyclus wordt opgewarmd en daarna niet op temperatuur wordt gehouden. Als dat zo is, wordt de was iets warmer dan wat je meet. @Joepla heeft metingen gedaan bij zijn machine.

Wanneer het water wordt opgewarmd, kan je goed zien met een verbruiksmeter. Het verbruik is dan 2 kW. De motor komt niet boven de 0,5 kW uit.
Zwartoog schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:18:
Wél staat er een normaal verbruik voor een halve trommel 40 graden was van 0,5 kWh.
Dat is netjes. Die van mij (even oud, ander merk) gebruikt het dubbele voor een katoenprogramma op 40 graden. Op ECO 40 zit hij wel rond de 0,5 kWh.

Misschien zijn de gewone programma's op jouw wasmachine stiekem ook een beetje eco, met een lagere temperatuur dan aangegeven. In de test van de consumentenbond worden de machines vergeleken op het 40 graden katoenprogramma. Het testresultaat van de Haier HW80-B14636 (8 kg versie van jouw machine) luidde: stil, snel, zuinig met water, zuinig met stroom, maar de was wordt slecht schoon. Dat past bij een lage temperatuur.

[ Voor 104% gewijzigd door TBTL op 26-02-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, een en ander gemeten. Ik krijg eigenlijk het idee dat de aansturing enorm buggy is.

Alles niet-eco, en met was gewassen (geen lege trommels):
20 graden wolwasprogramma: 194 Wh, ~50 minuten, element staat ca 5 min aan
30 graden was: 239 Wh, duurt ongeveer 1 uur, element niet gebruikt
40 graden was: 1428 Wh, duurt ongeveer 2 uur 45 min. Water is hier ook echt 40 graden, element staat een half uur aan. 7(8)7
60 graden was: nog niet gedaan, maar duurt meestal 1 uur 30 min.

De extreme duur van het 40 graden programma was eigenlijk altijd al. Het lijkt wel alsof hij hier Eco pakt, maar zo eco vind ik het niet. Ik heb deze nooit gebruikt.

De reden dat het wolwasprogramma op 20 graden met opwarmen ongeveer even veel gebruikt als het 30 graden programma zonder opwarmen, is denk ik omdat een wolwas veel stil staat, en de motor dus weinig bijdraagt aan het totale verbruik.

Die 0,5 kWh voor een 40 graden was wordt dus niet gehaald. Voor een 60 graden (zal ik vrijdag eens draaien) zou het volgens de handleiding 0,58 kWh moeten zijn.

-Snelle rekensom: stel 15 liter water moet opgewarmd worden van 10 naar 60 graden, dat kost 15*(60-10)*0.00116 = 0,87 kWh, dus lijkt me erg optimistisch. -

Datablad voor de geïnteresseerden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkrJHWTcqZ3P5NNF097ZGbj653s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cp1NJ5KVZkmQ831mKyxNv9bM.png?f=fotoalbum_large
Draaitijden van 265/268 minuten klopt dus ook geen hout van, die zijn veel korter, behalve voor dat gekke 40 graden programma.

Enfin, wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
In de pagina die je toont, worden de eco-programma's beschreven. De gewone katoenprogramma's hebben niet zo'n vlaggetje bij de temperatuur.

... denk ik. Zo staat het in de handleiding van mijn wasmachine in ieder geval.

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 26-02-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
TBTL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Dat klinkt redelijk. Het kan wel zijn dat het water aan het begin van de wascyclus wordt opgewarmd en daarna niet op temperatuur wordt gehouden. Als dat zo is, wordt de was iets warmer dan wat je meet. @Joepla heeft metingen gedaan bij zijn machine.

Wanneer het water wordt opgewarmd, kan je goed zien met een verbruiksmeter. Het verbruik is dan 2 kW. De motor komt niet boven de 0,5 kW uit.

[...]

Dat is netjes. Die van mij (even oud, ander merk) gebruikt het dubbele voor een katoenprogramma op 40 graden. Op ECO 40 zit hij wel rond de 0,5 kWh.
Thanks! Helaas verbruikt deze in het echt dus 3 keer dat...
Misschien zijn de gewone programma's op jouw wasmachine stiekem ook een beetje eco, met een lagere temperatuur dan aangegeven. In de test van de consumentenbond worden de machines vergeleken op het 40 graden katoenprogramma. Het testresultaat van de Haier HW80-B14636 (8 kg versie van jouw machine) luidde: stil, snel, zuinig met water, zuinig met stroom, maar de was wordt slecht schoon. Dat past bij een lage temperatuur.
Zou kunnen, maar ik kan er geen touw aan vastknopen (zie meetdata boven). En het gekke is dat ik voorheen wel duidelijk een hoger totaalverbruik in huis merkte op een wasdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
TBTL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:58:
In de pagina die je toont, worden de eco-programma's beschreven. De gewone katoenprogramma's hebben niet zo'n vlaggetje bij de temperatuur.
Welk vlaggetje? Op regels 6, 7 en 8 staat "standard cotton programme". Is ook het enige datablad.

[ Voor 4% gewijzigd door Zwartoog op 26-02-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dit vlaggetje:

< 40 ]

Ik heb nog eens naar de handleiding HW90-B14636N, pagina 12, gekeken en het energieverbruik is bepaald in de stand "< Cotton+ ]". Dat is wat anders dan "Cotton". Misschien is "< Cotton+ ]" de eco-stand? Bij de HW80-B14636N wordt expliciet aangegeven dat het om een eco-programma gaat:
EU1015/2010 program
Select ECO 40-60, press “speed” 10s, then adjust to 60°C/40°C with max. spin speed.
The standard 60°C and 40°C cotton programmes are suitable to clean normally soiled
cotton laundry.They are the most efficient programmes in terms of combined energy
and water consumption for cotton laundry.Actual water temperature may differ from
declared cycle temperature.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 26-02-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Nu meer gewassen en gemeten, lijstje aangevuld:

20 graden wolwasprogramma: 194 Wh, ~50 minuten, element staat ca 5 min aan
30 graden was: 239 Wh, duurt ongeveer 1 uur, element niet gebruikt
40 graden was: 1428 Wh, duurt ongeveer 2 uur 45 min. Water is hier ook echt 40 graden, element staat een half uur aan. 7(8)7
60 graden was: 460 Wh, duurt ongeveer 1 uur 15 min. element staat ca 10 min aan. Water wordt geen 60 graden (was een kleine was)
90 graden was: 1463 Wh, duurt ongeveer 2 uur 10 min, element staat ca 40 min aan, 60 graden.
Eco programma 40-60: 558 Wh, duurt ongeveer 2 uur 30 min, element staat ca 5 min aan.

Het lijkt dus dat er zelden goed opgewarmd wordt, alleen dat 40 graden programma doet "raar". De andere programma's zijn inderdaad net zo zuinig als in de handleiding. Jammer dat het eco-programma zo ontzettend lang duurt, zo krijg je nooit genoeg gewassen als je de tijd ervoor hebt.

Overigens wel een enorme scam dat de aangegeven wastemperaturen niet gehaald worden. Zo krijg je sokken nav voetschimmel ook niet uitgewassen op 60 graden: we wassen sokken en handdoeken al een geruime tijd op 90 graden aangezien 60 niets uithaalde. Wie houdt er nou wie voor de gek :'(

Zelfde trouwens met kledingmaten, en energielabels van stofzuigers. Je hebt geen idee meer wat de prestaties van een apparaat zijn.

Alleen bedankt voor het meedenken :)
Pagina: 1