Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 22:57
Hallo allemaal,

vannacht ergens rond een uur of twee, zijn bij ons twee fases van de hoofdschakelaar afgeslagen. Even de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QmcAE1h0qpymVOF6fjOVoOIA8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XcJs9rNk53ec0hGu4W1oV9D2.png?f=fotoalbum_large

Sinds een week hebben wij een autolader die aangesloten zit op de rode alamat van 16A. De autolader is voor nu strak ingesteld op maximaal 10A, want de installatie is nog niet ingeregeld voor load-balancing.

Vannacht om 1:00 is de auto gaan opladen en om 1:55 zijn de gemarkeerde schakelaars/alamats afgeslagen.
De rode is zoals gezegd de auto, met een Alfen-lader
De blauwe is een groep met daarop alleen een internet-modem, synology-nas, switches en de wifi-AP's.
De oranje zijn de hoofdzekeringen van de 3*25A.

Nu vind ik het dus opvallend, dat er twee van de drie zijn afgeslagen.
Behalve de autolader hebben we geen apparaten die meer dan 1 groep belasten

Als ik ook kijk naar mijn verbruik vannacht,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9J4EU-yQiE2NreZAarWR_gGK1eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bliordtt3pvQI5We1rQzoIQX.png?f=fotoalbum_large
(Oranje blokje had geen metingen, maar wordt wel getekend)

Dan is het maximaal 5 minuten 4166 geweest. Daarvan mag een 25A nooit doorslaan. Na de 4166W, heb ik nog twee metingen gehad, voordat alles doorsloeg.

Nu heb ik dus een paar vragen:
- Kan de blauwe mee zijn afgeslagen op basis van het afslaan van de rode? Want die blauwe wordt echt nauwelijks belast
- ik vermoed kortsluiting tussen fase 2 en 3, want bij overbelasting door alleen de auto had toch alleen de rode (3*16A) moeten afslaan?

Heeft iemand andere suggesties van wat er is gebeurd?

(Op dit moment durf ik nog niet echt de autolader in te schakelen)

[ Voor 7% gewijzigd door jvdmeer op 26-02-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:47
Weet niet wat er nog meer allemaal aanstaat maar 10a is 3500 watt en je trok op fase 2 meer dan 4100 watt op dat moment

Die adapter is denk ik niet zo strak ingesteld als het lijkt

Is dat een originele lader ?

[ Voor 29% gewijzigd door boyette op 26-02-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Doet je auto het nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

boyette schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:52:
Weet niet wat er nog meer allemaal aanstaat maar 10a is 3500 watt en je trok op fase 2 meer dan 4100 watt op dat moment

10A is 2300W.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Oh ja inderdaad nog lager
Ben ff inde wat met 16 ampère

Maar daar kwam ie ook nog fors overheen
Dus de adapter klopt alsnog niet denk ik

[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 26-02-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
boyette schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:52:

Wat dat betreft is het redelijk puzzelen, omdat ik alleen maar kan nagaan welk apparaat op welke fase zit, door de grafieken per apparaat te vergelijken met de grafieken per fase.

Maar de lader staat echt strak op 10A, want dit was een paar dagen geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6JiLJZelOcz7atv2CyGDhfITuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJfaNJ62Kc1eSOiFG784qAKO.png?f=fotoalbum_large

@JackBol Ja, het is een originele lader. Leverancier is helaas pas over een klein uurtje bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
jvdmeer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:20:
[...]

Wat dat betreft is het redelijk puzzelen, omdat ik alleen maar kan nagaan welk apparaat op welke fase zit, door de grafieken per apparaat te vergelijken met de grafieken per fase.

Maar de lader staat echt strak op 10A, want dit was een paar dagen geleden:
[Afbeelding]

@JackBol Ja, het is een originele lader. Leverancier is helaas pas over een klein uurtje bereikbaar.
Je kan toch je grafiek open zetten en dan een apparaat aanzetten en kijken op welke fase je verbruik ziet
Dat heb je zo per apparaat in kaart gebracht

Maar neem aan dat er snachts verder geen gekke dingen gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:40
Ga er maar vanuit dat de lader volle kortsluiting heeft gemaakt.
Is de blauwe aardlekautomaat er op kortsluiting of aardlek uitgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
devriesjande schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:31:
Ga er maar vanuit dat de lader volle kortsluiting heeft gemaakt.
Van die kortsluiting vermoed ik ook omdat er twee fasen uitliggen.
devriesjande schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:31:

Is de blauwe aardlekautomaat er op kortsluiting of aardlek uitgegaan?
Kon/kan ik dat zien? Ik zou niet weten waarom die eruit is. Ik hoop/vermoeden dat het kwam door een puls in de alamat ernaast. Is dat mogelijk? Want voor de rest is er geen reden om eruit te vliegen. De belasting zal max 200W ofzo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Je foto is niet echt scherp. Op een aardlekautomaat zit een verklikker die aangeeft dat er een aardlek is geweest.

Op het moment van kortsluiting gaan er flinke stromen lopen. De spanning op de nulader kan daardoor heel even omhoog gaan. Ik kan mij goed voorstellen dat de aarlekfunctie daarop heeft gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-09 14:17

BCGraaf

BC

Wat zit er nog meer achter deze 2 fases van de hoofdschakelaar (oranje)?
Waarschijnlijk de combinatie van autolader + .... heeft de 2 fase automaten van de hoofdschakelaar doen aanspreken. Omdat de 2 fases zijn uitgevallen zijn blauw en rood ook uit gevallen.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Laatst online: 10:27
Aangezien de lader er net een week hangt is het wel heel aannemelijk dat er iets met de lader/kabel aan de hand is.
Toch maar eens contact opnemen met degene die het geïnstalleerd heeft? Kunnen ze gelijk de installatie nalopen, want met sluiting kun je slechte contacten ergens over houden. Dus na kijken maar zou ik zeggen. Zowel aan de kant in de stoppenkast als de kant van de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
BCGraaf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:48:
Waarschijnlijk de combinatie van autolader + .... heeft de 2 fase automaten van de hoofdschakelaar doen aanspreken. Omdat de 2 fases zijn uitgevallen zijn blauw en rood ook uit gevallen.
Waarom zou de blauwe automaat uitvallen als hij geen spanning meer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
BCGraaf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:48:
Op fase 2 zit nog een lichtgroep, de warmtepomp, de wasmachine en vaatwasser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKq-YQErszlkYOMl4Idi4-1Cq1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wObUnOapz8fppS520NcJvtty.png?f=fotoalbum_large

Op fase 3 zit nog een lichtgroep, de quooker en een kookgroep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIigVfHa99MMXkhAYuiUTKwdY28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8MYgRZvLXt5OMQIUGpza0lAH.png?f=fotoalbum_large

De grafiek is tussen 2:00 en 6:00 dus niet betrouwbaar, omdat er geen metingen zijn gedaan toen.

Jammer dat ik nog geen aparte grafiek heb voor de laadpaal, zou wel fijn zijn. Maar de laadpaal is wel duidelijk herkenbaar.

ik heb momenteel even een tijdelijke laadpaal, totdat het model dat ik wil (Zaptec Go 2) leverbaar is. In de tussentijd dus een laadpaal van Alfen zonder loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik vermoed ook dat er er ergens tussen 2 fasen een sluiting/nu een zwarte plek zit.

Loop alles wat meer fasen gebruikt even na, kookplaat, warmtepomp, lader, en ruik even.

En laat de boel door een professional even meggeren voordat je weer inschakelt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Resistor schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:50:
Ik vermoed ook dat er er ergens tussen 2 fasen een sluiting/nu een zwarte plek zit.

Loop alles wat meer fasen gebruikt even na, kookplaat, warmtepomp, lader, en ruik even.

En laat de boel door een professional even meggeren voordat je weer inschakelt.
Alleen de autolader gebruikt meer dan 1 fase.
De kookplaat en warmtepomp zitten ieder op een fase.

Dus alles is weer ingeschakeld, uitgezonderd de laadpaal.

Leverancier/installateur van de paal is ingelicht, dus even afwachten wat hen reactie is.
En hopelijk is het niet alleen de reactie die ik direct terugkreeg van de auto-reply, dat ze een cursusdag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:52
Welke auto heb je en laad deze op 3 fasen of op 2 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:09
Boord lader van de auto kan ook kapot zijn gegaan. Meerdere malen gezien dat die dan volle sluiting maakt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-09 14:17

BCGraaf

BC

devriesjande schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Waarom zou de blauwe automaat uitvallen als hij geen spanning meer heeft?
Het zou niet mogen gebeuren voor de blauwe allemat, maar het zou kunnen ook afhankelijk hoe het allemaal bedraad is in de kast.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
Dapdodo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:27:
Welke auto heb je en laad deze op 3 fasen of op 2 fasen.
Gaat om een BYD Atto 3. En die laadt op 3 fasen.
Makrolon schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:33:
Boord lader van de auto kan ook kapot zijn gegaan. Meerdere malen gezien dat die dan volle sluiting maakt.
Gelukkig doet die het nog. Hij zit nu aan een laadpaal in de wijk. Totdat de leverancier/installateur langskomt, ga ik de laadpaal niet meer gebruiken..
Pagina: 1