Wel of geen subwoofer apartement?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone_V
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:51
Hi allemaal!

Ik ga binnenkort verhuizen naar een 3 kamer flat op de 3e/bovenste verdieping. Het is een portiek flat en ik heb dus naaste en onder buren. Het is uit 1963 maar 2 jaar geleden nog opnieuw geïsoleerd

Google etc helpt mij niet heel veel verder helaas.

Ik ben mij aan het oriënteren op soundbars. Mijn voorkeur gaat nu uit naar Samsung voor zowel tv als soundbar.

Maar is het een optie om een soundbar met subwoofer te nemen of kan ik beter eentje nemen zonder?

Ik zat wel te denken de subwoofer te zetten op zo een verhuis/meubel Trolley: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89Kfa-8IFN5si67EDcgnQ1C8uhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjH3BGeVva3RM98RKRA6QKPm.jpg?f=fotoalbum_large
om eventueel overlast tegen te gaan. Is dit überhaupt een optie of niet?

En de soundbars waar ik nu naar aan het kijken ben zijn:
1. Met sub https://tweakers.net/pric...-ultra-slim-hw-s800d.html

2. Zonder sub: https://tweakers.net/pric...one-s-series-hw-s60d.html

Ik hoor graag jullie tips, adviezen en ervaringen.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik denk dat je je nieuwe buren een hele grote gunst bewijst als je die subwoofer lekker achterwege laat. Je zit al, met alle respect, hutjemutje en dan gaat zon subwoofer gegarandeerd voor hinderlijke overlast zorgen. Lage frequenties gaat echt overal doorheen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:54
Ik zou in een dergelijk appartement niet eens beginnen aan een subwoofer. Los van contctgeluid, wat je hoopt te dempen met dat hondje, gaat ook het geluid zelf gewoon door de muren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-07 14:29
Wat hierboven al gemeld is, lekker achterwege laten en een prima soundbar volstaat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simone_V
Duidelijk! Dankjewel voor de snelle antwoorden! :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:37

Fanta

FordPerformance™️

Ik zou hem niet direct achterwege laten. Zo lang je niet op vol volume films en muziek gaat afspelen, hebben de buren er echt geen last van, maar het voegt (als je de boel goed instelt) wel wat toe aan jouw luisterervaring, ook op lagere volumes. Daarbij geldt voor jouw buren net zo goed dat ze in een appartementje wonen en dus geluiden van buren kunnen horen, dat hoort er bij.

Ik zou inderdaad wel proberen contactgeluid te voorkomen, door hem op spikes te zetten, of een rubberen isolatiemat ofzo. Dat hondje gaat niet zoveel uitmaken denk ik.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:03

NSG

Je weet niks!

Zolang je het volume niet idioot hard zet, moet dat geen probleem zijn. Woon in een flat uit ongeveer hetzelfde jaar en in 15 jaar nog niemand horen klagen, subwoofer van de buren hoor ik ook zelden.

De jankende/blaffende hond van 5 buren verder daarentegen :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:08
Hier een rijtjeshuis. Subwoofers zijn vreselijk als er geen/slechte geluidsisolatie is.

[ Voor 76% gewijzigd door Tommy-D op 26-02-2025 09:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:47
Volgens mij is geluidsisolatie bij subwoofers redelijk kansloos.
Hogere tonen uit normale speakers kan je wel tegenhouden met geluidsisolatie, maar lage subwoofer frequentie gaan simpelweg door je muren en vloeren.
Die houd je niet tegen.
Ik woon in een rijtjeshuis en heb een subwoofer :)
Echter, ik schakel de subwoofer wel uit na een bepaalde tijd in de avond, om te voorkomen dat ik nog tot laat in de nacht overlast kan veroorzaken hiermee.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eerst eens naar hoe laag de 'subwoofer' effectief gaat. Subwoofers die bij soundbars horen zijn grotendeels voor het aanvullen van de midden tonen en hogere bastonen. Dat is over het algemeen helemaal niet problematisch. Als je een sub wilt die echt tot 20-30 Hz gaat, dan zou ik daar wel mee oppassen.
De 'subwoofer' bij de set die je linkt is kleiner dan een van mijn boekenplankspeakers, dus ik zou me niet direct maken.
Plaatsen op zo'n trolley zou ik niet doen trouwens, nergens voor nodig, heeft alleen maar kans op onnodige trillingen van de trolley zelf.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2025 09:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb 9 jaar in een appartement gewoond en daar altijd een subwoofer gebruikt. Geen enkele keer klachten gehad van buren, maar het staat of valt met het juiste geluidsniveau. Er zijn genoeg mensen die het niveau van de subwoofer veel te hoog opschroeven.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Heb hier ook een buurman met een (flinke) subwoofer, het lijkt net of er de hele tijd onweer is in de verte als er een film draait. Gelukkig doet die dat maar een paar keer per jaar. De rest van het jaar (als er gewoon TV op is) merk ik er niks van.

Dus met welke regelmaat ben je van plan om de subwoofer (stevig) te gebruiken? Als het een paar keer per jaar is, dan leven en laten leven :) Beter een goede buur dan een verre vriend.

[ Voor 44% gewijzigd door souljah1h op 26-02-2025 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-08 11:49
Misschien handiger om er eerst in te trekken zodat je kan ontdekken hoe goed de isolatie is.
Als je je buren kan horen, dan weet je wel genoeg :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-08 17:10
Gewoon niet.... luide muziek of films horen niet thuis in een appartement. Er zijn genoeg mogelijkheden om wel luid naar muziek of films te luisten zoals een hoofdtelefoon of draadloze oortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:50
Fanta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:09:
Ik zou hem niet direct achterwege laten. Zo lang je niet op vol volume films en muziek gaat afspelen, hebben de buren er echt geen last van, maar het voegt (als je de boel goed instelt) wel wat toe aan jouw luisterervaring, ook op lagere volumes. Daarbij geldt voor jouw buren net zo goed dat ze in een appartementje wonen en dus geluiden van buren kunnen horen, dat hoort er bij.

Ik zou inderdaad wel proberen contactgeluid te voorkomen, door hem op spikes te zetten, of een rubberen isolatiemat ofzo. Dat hondje gaat niet zoveel uitmaken denk ik.
Dit. Je kunt je buren helemaal gek maken op te luid volume. Ja ik heb klachten gehad in een appartement dat de bass te hard door klinkt, maar dan stond het volume om eerlijk te zijn ook gewoon asociaal hard.

Ik heb al vloerstaanders, ook alleen die kunnen voor aardig wat bass zorgen.

Bij een sound bar wordt de subwoofer ook sneller voor lage tonen in gezet.

Als ik mij qua volume inhoud heb ik eigenlijk nooit klachten.

Wel, het ene appartement is het andere appartement niet. Ik heb bovenburen maar aan de zijkanten geen buren direct grenzend aan mijn appartement.

Lage tonen kunnen erg ver dragen en kunnen een heel vervelend geluid zijn voor de buren.

Lastig van te voren zeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Myliobatis op 26-02-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordleuter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-08 12:59
al kan je met pootjes een sub isoleren van de oppervlake waar hij op staat, dan alsnog brengt hij de omgeving in beweging. je sub zal dus altijd de trilling aan de muur en andere oppervlakken mee geven.
het maakt wel veel uit bij films en muziek. maar voor gewoon luisteren en tv kijken zou ik hem zeker niet aan zetten.
ik heb een afspraak met de buren, bij hinder even appen. maar heb je er nog nooit een gehad, dan lekker zo laten toch.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
De reacties hier zijn erg overtrokken(een film kijken met oordopjes in, kom op zeg), trek je er niet te veel van aan. Zonder te weten hoe de geluidsisolatie is is er vooraf niet heel veel over te zeggen, maar tenzij de muren van papier zijn en de vloeren van hout zou het prima moeten kunnen.

Wat belangrijk is, is dat je de subfwoofer zo veel mogelijk 'ontkoppelt' van de vloer zodat het geluid in je ruimte blijft, en zo min mogelijk via de vloer en muren naar de buren gaat. Dat hondje is waarschijnlijk niet slecht, maar het kan makkelijk effectiever, lees dit eens door: https://www.svsound.com/b...oom-rattle-and-bass-bleed, en YouTube: Avoid Apartment Neighbour Noise Complaints By Doing This!

[ Voor 8% gewijzigd door Sefyu op 26-02-2025 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 17:48
Kwestie lijkt me van afstellen. Heb in 2015 ook in een toen relatief nieuwbouw appartement gezeten, maar ik wist pas dat de isolatie niet was zoals gedacht toen de buurvrouw het zei. Dus niet alleen oude appartementen kunnen overlast geven.

Heb 8 jaar in een oude flat gezeten. Daar 1x klacht gehad terecht want de sub stond naast een verwarmingsbuis(had ik toen niet over nagedacht)het kan dus ook wel goed gaan.

woon nu ook in een 60s woning waar je alles hoort, maar heb de sub bij de muur staan die grenst aan de gang. Mn linker buuf als je voor het huis staat hoorde m anders wel. De rechter niks omdat er een aantal muren tussenzitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 26-02-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jeroentjuh82 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:21:
Kwestie lijkt me van afstellen. Heb in 2015 ook in een toen relatief nieuwbouw appartement gezeten, maar ik wist pas dat de isolatie niet was zoals gedacht toen de buurvrouw het zei. Dus niet alleen oude appartementen kunnen overlast geven.

Heb 8 jaar in een oude flat gezeten. Daar 1x klacht gehad terecht want de sub stond naast een verwarmingsbuis(had ik toen niet over nagedacht)het kan dus ook wel goed gaan.
Dit dus: meten is weten.
Ik zou de sub niet meteen weglaten, maar eens met de buren overleggen of je kan testen wanneer zij er iets van horen. Dan weet je hoe hard je je sub (ongeveer) kan zetten.

En zoals iemand anders al zei: zet de sub op spikes. Dat scheelt ook al behoorlijk in de overdracht.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-08 18:23
Ikzelf woon op een 2kamer's appartement, en hier zijn de regels , dat er na 19:00 rust moet zijn.

Maar goed kwa feestdagen, of een x aantal keer per jaar op een vrijdag of zaterdag wat biertjes en muziek tm 1 uur snachts .. zal niemand klagen denk ik zo,

alhoewel mijn apartementent complex half vrijstaand is .. en de slaapkamers ver van de woonkamer zijn ingedeeld (een lang apartement ipv een blok met kamers) ..zo'n 10meter, dan hoort de onderbuurman mn subwoofer echt niet ;)

het licht iig aan de plaatsing van die subwoofer, bekijk hoe je buurman zn slaapkamers heeft , of overleg t gewoon met m ?? en vraag of t ok is ..een paar keer per weekend per jaar , van 19:00 uur tm 0:00 ? meestal zijn mensen er sneller ok met , als ze weten wanneer het ophoud

[ Voor 53% gewijzigd door Metallize op 26-02-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-08 19:45
Ik zou het vooral gewoon testen, en zonodig de sub terugsturen, woon zelf ook in een appartement met overal buren om me heen, oplevering was dan wel wat later, 2017. In mijn appartement haal ik bijv de 90db tussen 9uur sochtends en half 11 savonds, daarboven kunnen buren aan de deur komen(ik typ dus niet dat ik t geluid ook zo hard zet). Zou vooral goed uitvragen of de buren iets horen en zo ja wat ze horen, gebruik zelf al standaard geluidsdempers onder mn sub en speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maDDog83
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:46
Een subwoofer hoeft an sich helemaal geen probleem te zijn, op normaal volume zul je hier geen overlast van hebben, ook in een appartement niet.
En op lage volume voegt het natuurlijk ook gewoon iets toe.

De discussie is dus niet wel of geen subwoofer, maar hoe gebruik jij je audio materiaal en belangrijker nog... wat voor type mens ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone_V
Ik kijk graag "gewoon" tv en series. Soms films en zet het geluid nooit echt super hard. Volume op dat ik het goed kan verstaan, zeg maar. En Ik ga over het algemeen ook redelijk op tijd naar bed (voor 22 uur meestal) dus buren zullen laat op de avond geen last van mij hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 16:01
mijn ervaring is dat het behoorlijk storend is, en ik woonde in een nieuwbouw appartement. Moet ik er wel bij zetten dat het vooral 's nachts storend is, als je in bed ligt en het verder stil is.

Als je het qua tijden en volume binnen de perken houdt kun je het wel doen, maar wil echt lief zijn voor je buren dan doe je het niet.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij hebben mensen hier een scheef beeld van wat de subwoofer, die TS linked in de startpost, voor impact heeft. Het is een doosje van 24cm³, met een 16,5cm woofer en iets grotere passieve radiator.
De kans dat je de vloer en muren daarmee bij normaal gebruik laat trillen is echt niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-08 18:46
en zelfs dan, zorg er gewoon voor dat je een extra set geluidsdempende pootjes onder de subwoofer plaatst.
Dat gaat echt gigantisch schelen in de trillingen.

Zelf heb ik al jaren een Logitech Z906 set, subwoofer rond de 30/40% volume en met die pootjes heb ik nooit klachten. Voordat die pootjes eronder geplaatst waren kreeg ik nog wel eens belletjes dat het zo erg trilde.
Erna vrijwel nooit meer.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
Er is al het een en ander geschreven zie ik.

Hierbij mijn eigen ervaringen. 4 jaar geleden ben ik verhuisd naar een vrij grote tweekapper (180m2, beneden verdieping ca 80m2). Gloedje nieuw en helemaal de blubber geïsoleerd. Ik heb een SVS PB1000 subwoofer en de geluidsoverlast bij de buren was echt niet normaal. Ik heb bij hun aan de keukentafel zitten luisteren toen ik de film Fury op had staan (die scene in het open veld met het grote tankgevecht). Ik schrok van de geluidsoverlast. De subwoofer staat aan de andere kant van mijn woning, dus het is niet zo dat ie tegen de aangrenzende muur staat te beuken.

Ik heb er SVS soundpath voetjes onder gezet en de sub op een HT subdude gezet. Al met al iets meer dan € 200 isolatie onder de subwoofer. Dan nog is de overlast niet geheel weg, maar voor de buren acceptabel.

Nu is de subwoofer die ik heb wel echt andere koek dan wat jij op het oog hebt. Wellicht gaat het met zo'n klein subje geen problemen opleveren. Je zou het kunnen proberen. Maar hou rekening dat je je subwoofer moet ontkoppelen. Dat zou ik dan niet met een trolley doen, maar met een kleine subdude HT, of zoiets. In feite is het niet veel meer dan MDF op pootjes met daar op schuim.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 16:01
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:57:
Volgens mij hebben mensen hier een scheef beeld van wat de subwoofer, die TS linked in de startpost, voor impact heeft. Het is een doosje van 24cm³, met een 16,5cm woofer en iets grotere passieve radiator.
De kans dat je de vloer en muren daarmee bij normaal gebruik laat trillen is echt niet groot.
Precies wat mij soms wakker hield, en die in ons gebouw met 30 appartementen heel snel had gevonden bij de specifieke buren. Ik had geluk, allemaal aardige mensen dus dat werd netjes opgelost.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:02
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:57:
Dit inderdaad, het is niet zo dat TS een SVS PB-16 Ultra neer wil zetten en midden in de nacht op reference niveau films wil gaan kijken. Zeker als je de sub ontkoppelt zodat er geen contactgeluid kan plaats vinden en je het volume/niveau een "beetje normaal" houdt kan het best goed gaan hoor.

Beste is om een test filmscene/muziek/ttonen af te spelen te gaan luisteren bij je buren. Naast een kennismaking laat je dan ook meteen je goede kant zien, dat je wel willend bent en geen overlast wilt veroorzaken. Schept misschien ook een stukje "leven en laten leven", je zal elkaar wellicht vaker eens horen met een feestje of visite.

In mijn vorige gehorige jaren 60 (hoek)woning had ik met buurman afgesproken dat we "even een appje" deden als een van ons hergens last van had op een moment (hij sliep vaak overdag ivm nachtdiensten). Ik hoorde hem altijd de trap op gaan of wanneer het toillet werd doorgespoeld, ook draaide hij af en toe hardstyle, dan hoorde ik de bass in mijn woning.

Ik keek in het weekend graag films met een aardige subwoofer aan hoorde hij af en toe ook. Er is in die jaren nooit geappt over lawaai/geluid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:52
Ik zou voorzichtig zijn met een investering en eerst uitzoeken hoe het gebouw en de appartementen in elkaar zitten. Onze onderburen hebben een subwoofer maar wat we ook doen, de overlast is niet vol te houden. Ook als het alleen maar zachte tv is, het 8u journaal, dan trilt alles bij ons door. Zachtjes, maar ook zachte lage tonen zijn heel vervelend. Laat staan series en films. Ik help ze maar we zitten op een dood punt. Piepschuim onder hun sub helpt niet, al dachten we eventjes van wel. Duurdere speciale spikes helpen niet. Zelfs op de bank leggen geeft geen verschil waardoor we nu denken dat de lucht de trillingen aan de vloer doorgeeft en die weer aan de muren. Want wij hebben zelf ook een sub (zonder pootjes recht op de vloer) en zelfs op stevig volume hoor je in hun huis en het huis boven ons helemaal niéts. Het enige verschil is dat zij een houten vloer hebben en wij vinyl.

En dit in een appartement van 10 jaar oud, laat staan uit de jaren ‘60….

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 26-02-2025 17:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:54
@Simone_V
Wil je iets meer bass, ga dan niet voor een soundbar maar voor leuke boekenplank speakers. Daar zit iets meer bass in dan in de meeste soundbars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-08 16:26
Dat karretje doet helemaal niets tegen overlast en zal alleen de speaker slechter laten klinken omdat ie teveel bewegen kan. Als jij tussen de speaker en de vloer wat isolatie hebt (vilt bijvoorbeeld) en het volume niet te gek maakt is er niets aan de hand.

Laat je niet gek maken door ramp verhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 22:11
TweakGP schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:00:
Gewoon niet.... luide muziek of films horen niet thuis in een appartement. Er zijn genoeg mogelijkheden om wel luid naar muziek of films te luisten zoals een hoofdtelefoon of draadloze oortjes.
Hier ben ik het echt zo hard niet mee eens. Hoe je woonsituatie is mag niet bepalen of je wel of geen subwoofer dient te hebben. Het is leuk dat je dat je dat vindt maar om het als regel te verkondigen kan echt niet.

Als iemand in een tussenwoning zou zitten dan mag diegene wel een subwoofer hebben of zitten hier dan ook nog restricties aan met betrekking tot het maximale toegestane vermogen?
Of is het voor jou enkel acceptabel dat iemand een subwoofer heeft in een vrijstaande woning?

Waarschijnlijk zal het gegooid worden op het geven van overlast. Maar met een goede subwoofer zul je zowel bij appartementen als tussenwoningen de buren van de buren nog kunnen laten weten dat je film aan het kijken bent.
Maar ook bij een vrijstaande woning zul je overlast kunnen geven als jij bijvoorbeeld op een zomeravond besluit lekker film te kijken bij de airco en de buren gaan met hun visite in de tuin zitten. Denk je dat hun dit niet als hinderlijk kunnen ervaren?

Het is hierboven ook al door anderen aangegeven dat het ook leven en laten leven is.
Ik woon zelf ook in een appartement en als ik een lekkere film kijk dan gaat het volume ook op strandje bioscoop. Ik heb een hele leuke geluidsinstallatie en de buren weten dan ook echt dat ik film aan het kijken ben. Maar. Op hun beurt draaien ze af en toe muziek of ook een film op hoog volume. Wanneer ik ze de volgende dag tegenkom krijg ik weleens de vraag of het weer een lekkere actiefilm was of wat anders. Maar in al die jaren is er nooit iemand geweest die heeft gezegd dat je eigenlijk geen subwoofer kunt hebben in een appartement.

En alles dat ik nu heb getypt ben ik nog steeds benieuwd wat jou motivatie is om te stellen dat dit niet hoort in een appartement.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennisdn
Marcievg schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Hier ben ik het echt zo hard niet mee eens. Hoe je woonsituatie is mag niet bepalen of je wel of geen subwoofer dient te hebben. Het is leuk dat je dat je dat vindt maar om het als regel te verkondigen kan echt niet.

Als iemand in een tussenwoning zou zitten dan mag diegene wel een subwoofer hebben of zitten hier dan ook nog restricties aan met betrekking tot het maximale toegestane vermogen?
Of is het voor jou enkel acceptabel dat iemand een subwoofer heeft in een vrijstaande woning?

Waarschijnlijk zal het gegooid worden op het geven van overlast. Maar met een goede subwoofer zul je zowel bij appartementen als tussenwoningen de buren van de buren nog kunnen laten weten dat je film aan het kijken bent.
Maar ook bij een vrijstaande woning zul je overlast kunnen geven als jij bijvoorbeeld op een zomeravond besluit lekker film te kijken bij de airco en de buren gaan met hun visite in de tuin zitten. Denk je dat hun dit niet als hinderlijk kunnen ervaren?

Het is hierboven ook al door anderen aangegeven dat het ook leven en laten leven is.
Ik woon zelf ook in een appartement en als ik een lekkere film kijk dan gaat het volume ook op strandje bioscoop. Ik heb een hele leuke geluidsinstallatie en de buren weten dan ook echt dat ik film aan het kijken ben. Maar. Op hun beurt draaien ze af en toe muziek of ook een film op hoog volume. Wanneer ik ze de volgende dag tegenkom krijg ik weleens de vraag of het weer een lekkere actiefilm was of wat anders. Maar in al die jaren is er nooit iemand geweest die heeft gezegd dat je eigenlijk geen subwoofer kunt hebben in een appartement.

En alles dat ik nu heb getypt ben ik nog steeds benieuwd wat jou motivatie is om te stellen dat dit niet hoort in een appartement.
toon volledige bericht
Ik ben opgevoed met de leer dat ik niemand tot overlast mag zijn. Vind het ook heel raar dat iemand last zou moeten hebben van mijn plezier.

Leven en laten leven is dan ook een rekbaar begrip. Een uurtje in de week harde muziek tijdens het stofzuigen: prima, mij part zingen ze keihard mee. Maar een surround set met sub die altijd aan gaat met de tv is al snel 6 uur per dag overlast, elke dag weer, dat is een heel ander verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Mijn bovenbuurman had vroeger een subwoofer, vreselijk. Elke keer als hij tv keek was voor ons de pret voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
Dennisdn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Ik ben opgevoed met de leer dat ik niemand tot overlast mag zijn. Vind het ook heel raar dat iemand last zou moeten hebben van mijn plezier.

Leven en laten leven is dan ook een rekbaar begrip. Een uurtje in de week harde muziek tijdens het stofzuigen: prima, mij part zingen ze keihard mee. Maar een surround set met sub die altijd aan gaat met de tv is al snel 6 uur per dag overlast, elke dag weer, dat is een heel ander verhaal.
Het is zeker een rekbaar begrip en overlast van de een kan voor een niks voorstellen. Maar we leren eigenlijk allemaal dat we geen overlast moeten geven. Dit is ook nooit onze intentie maar soms wil je gewoon iets voor jezelf. Een film is dan even 2 uurtjes en met tv kijken zou ik niet weten wat daar op wordt vertoond dat de subwoofer de hele avond staat te klappen. Maar als je je stoort aan tv geluiden. Hoe verhoudt dat zich dan tot een situatie waar de buren kinderen hebben die spelen? Wanneer je dit ervaart als overlast dan zit je er wel echt dagelijks aan.
Of zou het in deze woke samenleving geaccepteerd moeten worden omdat het kinderen zijn? Maar wanneer we dat als overlast ervaren en toch opzij kunnen zetten danwel accepteren omdat het kinderen zijn. Zou het dan ook echt zo moeilijk zijn om die 2 of misschien wel 6 uurtjes per week te accepteren van iemand die even een film kijkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
Marcievg schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:59:
[...]

Het is zeker een rekbaar begrip en overlast van de een kan voor een niks voorstellen. Maar we leren eigenlijk allemaal dat we geen overlast moeten geven. Dit is ook nooit onze intentie maar soms wil je gewoon iets voor jezelf. Een film is dan even 2 uurtjes
Even 2 uur plezier is 2 uur het leven van anderen verzieken. Super simpel te voorkomen: een goede headset of AirPods geeft beter geluid dan welke surroundset dan ook.
en met tv kijken zou ik niet weten wat daar op wordt vertoond dat de subwoofer de hele avond staat te klappen.
Omdat ook de stem van de journaal-lezer lage tonen bevat die door een sub doorgegeven kúnnen worden, afhankelijk van het gebouw. Maar dat is slechts een voorbeeld uit onze eigen situatie, dat hoeft niet in elk huis zo te zijn. Maar vlak hierboven heeft SCLxX blijkbaar al dezelfde ervaring van overlast met slechts gewoon tv-geluid.
Maar als je je stoort aan tv geluiden. Hoe verhoudt dat zich dan tot een situatie waar de buren kinderen hebben die spelen? Wanneer je dit ervaart als overlast dan zit je er wel echt dagelijks aan.
Daar heb ik geen ervaring mee, wij hadden echt alleen last van subwoofer die de strillingen aan het gebouw doorgeeft. Daarbij geven kinderen, ik noem het maar incidentengeluid. Af en toe een kik of klap. Maar een sub geeft continu de hele tijd trillingen, ander verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennisdn op 28-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Marcievg
@Dennisdn
Als iemand 2 uur een film kijkt en jouw hele leven is verziekt dan moet je niet bij diegene aanbellen maar bij een psycholoog die je kan helpen met de trauma's die er spelen.
Als iets als dat zo zwaar valt dan is die film niet het probleem maar speelt er meer.

Wanneer de lage tonen van de stem zoveel overlast geven dan zou de isolatie van het gebouw wel heel erg slecht moeten zijn.

De beredenering van kinderen tegenover een subwoofer wil ik ook tegenspreken. Spelende kinderen hebben zeker niet enkel incidentengeluid. Ik maak ze wekelijks mee en met name als ze enthousiast zijn dan overstemt het alles in de ruimte. Wanneer je zomers in de tuin zit en bij de buren spelen 3 kinderen in de tuin dan wordt een conversatie met je partner en/of visite tot een uitdaging verheven.

En zou je mij een concreter voorbeeld kunnen geven waarbij een subwoofer uren lang constant staat te trillen? Want stemgeluid gaat niet zo laag en lang dat het levens van buren in puin legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-08 16:48
[quote]Dennisdn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Even 2 uur plezier is 2 uur het leven van anderen verzieken. Super simpel te voorkomen: een goede headset of AirPods geeft beter geluid dan welke surroundset dan ook.

[...]
Als je leven verziekt is bij wat geluidsoverlast is wellicht iets anders aan de hand...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
Marcievg schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:58:
@Dennisdn
Als iemand 2 uur een film kijkt en jouw hele leven is verziekt dan moet je niet bij diegene aanbellen maar bij een psycholoog die je kan helpen met de trauma's

En zou je mij een concreter voorbeeld kunnen geven waarbij een subwoofer uren lang constant staat te trillen? Want stemgeluid gaat niet zo laag en lang dat het levens van buren in puin legt.
Niet heel netjes om op de man te spelen. Blijkbaar weet je niet waar je het over hebt of je bent heel asociaal opgevoed.

In ons specifieke geval, en blijkbaar ook van een medetweaker hierboven, kwam het geluid van de sub 6 uur per dag lang door. Ook een nieuwslezer, reclame of een talkshow bevat lagen tonen. Benieuwd hoe jij erbij zit als je 6 uur per dag naar het plezier van de buren mag luisteren, dag in, dag uit. Dat heeft weinig met trauma’s te maken.

Het gaat nog steeds alleen om de sub, niet de rest van het geluid want die laten zelfs op 90db een gebouw niet trillen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisdn op 28-02-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:58
"Mijn vrijheid houdt op waar die van jou begint."
Als je je aan die stelregel houdt zit je eigenlijk altijd wel goed.

Ik woon in een appartement, bouwjaar 1980, buren boven, onder, links en rechts.
De geluidsisolatie is niet erg goed, ik hoor bijvoorbeeld de hond van de buren blaffen.
Ik zou het vreselijk vinden als mijn buren konden horen wat ik voor muziek op heb staan.

Eind vorig jaar schafte ik een nieuwe Hi-Fi installatie aan met vloerstaanders.
En nee, geen sub er bij, uit die vloerstaanders komt wat mij betreft al genoeg bas voor deze omgeving.
Na een weekje heb ik maar eens terloops aan de buren gevraagd of ze al gemerkt hadden dat ik een nieuwe installatie heb.
Dat hadden ze gelukkig niet......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:29
Best de beslissing uitstellen tot je in je nieuwe appartement woont.
Wie weet heeft een buur een sub van 1m³, is een ander doof, nog een is 's avonds nooit thuis en het appartement beneden staat leeg...
In functie van de situatie, de buren, de geluidsisolatie... kan je dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Dennisdn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Niet heel netjes om op de man te spelen. Blijkbaar weet je niet waar je het over hebt of je bent heel asociaal opgevoed.

In ons specifieke geval, en blijkbaar ook van een medetweaker hierboven, kwam het geluid van de sub 6 uur per dag lang door. Ook een nieuwslezer, reclame of een talkshow bevat lagen tonen. Benieuwd hoe jij erbij zit als je 6 uur per dag naar het plezier van de buren mag luisteren, dag in, dag uit. Dat heeft weinig met trauma’s te maken.

Het gaat nog steeds alleen om de sub, niet de rest van het geluid want die laten zelfs op 90db een gebouw niet trillen.
Mijn opmerking was niet op de man bedoeld zoals je het opvat. Maar wel gebaseerd op een paar ervaringen waarvan er 2 zo waren dat iemand allerlei frustraties had in het leven en hier niet mee kon omgaan. Hierdoor kon diegene zich frustreren over andere dingen omdat hij hier wel uiting op kon geven en minder een gevoel had van machteloosheid. Beide gevallen zijn naar een psycholoog gegaan en kunnen nu gewoon tegen de geluiden waar ze zich voorheen erg aan irriteerde. Dit is niet een persoonlijke ervaring maar in mijn omgeving bij bekenden.
Ik neem aan dat je zelf ook wel kunt zeggen dat wanneer een film van 2 uur jouw hele leven verpest dat dit geen normale opvatting is.

Een eigen ervaring die ik had is dat iemand van 2 deuren bij mij aan de deur stond te klagen dat alles bij hem in huis trilde. Ik vond dit al raar omdat dit ook was wanneer ik op normaal volume keek.
Na een tijdje vertelde hij een buurman dat hij het me gewoon niet gunde.
Door deze en bovenstaande ervaringen ben ik altijd wat skeptisch of het volume wel echt het probleem is als iemand klaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:18
Het is inherent aan een appartement, en geluids'overlast' heb je helaas altijd. Het is alleen de kunst om te zorgen dat dit binnen de perken blijft.

En aangezien je dit topic opent denk ik dat je er goed bewust mee om kunt gaan en niet om 11:00 voluit een film gaat kijken met het volume op maximaal.

Toen ik in een appartement woonde had ik zelf al een subwoofer van mijn vorige woning (SVS PB-2000 Pro) maar die stond bij lange na niet aan en in samenspraak met de buren heb ik de perfecte locatie bepaald. Maar ook ik had 'last' van mijn buren, was het muziek, was het ander geluid, maar dat is helaas inherent aan een appartement, je kunt niet verwachten dat iedereen muisstil blijft.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-08 17:10
[...]
Niks leven en laten leven dus.... je moet gewoon niet voor overlast zorgen.

Normale leefgeluiden is niet te voorkomen. Maar de overlast die je wel kan voorkomen, en dat is luide muziek of tv, gewoon niet in een appartement. Er zijn ook genoeg middelen om toch lekker te kunnen luisteren zonder de overlast voor je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
TweakGP schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:13:
[...]

Niks leven en laten leven dus.... je moet gewoon niet voor overlast zorgen.

Normale leefgeluiden is niet te voorkomen. Maar de overlast die je wel kan voorkomen, en dat is luide muziek of tv, gewoon niet in een appartement. Er zijn ook genoeg middelen om toch lekker te kunnen luisteren zonder de overlast voor je omgeving.
Je hoeft het niet altijd als overlast te zien. Als je in een gehorig gebouw of rijtjeshuis woont dan moet je op je tenen lopen om de buren niet tot last te zijn. Waar is hier je eigen leefbaarheid.ja het is altijd mogelijk om je aan te passen maar bij sommige moet je bij binnenkomst je schoenen uittrekken want als, je op sokken loopt horen ze je minder. Dan kun je de hele dag met een koptelefoon alles doen. Je hebt een mooie geluidsinstallatie staan maar het volume moet dusdanig laag dat die helemaal niet tot z'n recht komt.

Waar ik woon heb ik iedereen aangesproken dat ik het fijn vindt om soms het volume wat omhoog te gooien. Mochten ze daar last van hebben dan kunnen ze altijd naar me toe komen. Iedereen hier zei dat het geen enkel probleem was. Sommige hadden het al een keer gehoord maar vonden het het probleem omdat ze zelf ook weleens het volume omhoog willen gooien. Dit is voor mij leven en laten leven.
Maar als het zelf je stijl niet is en je verwacht dat anderen zich dan ook aanpassen aan wat jij wilt dan is het best wel eenzijdig. Je kunt het snel op overlast willen gooien maar er is hierin ook een stukje acceptie.

Ik kan hier weleens de muren zo hard laten trillen dat de buurvrouw met de benen wijd tegen de muur gaat liggen. En een andere keer hoor ik hardcore muziek wat ik echt helemaal niks vind. Iedereen hoort hier de dingen van elkaar maar je gunt een ander ook wat.

Maar je gaat er nog steeds aan voorbij met je onderbouwing waarom je in een appartement geen subwoofer zou mogen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04
Dennisdn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Nou, dat is gezellig een film kijken met gezelschap. "Schat, pak jij de koptelefoons even?" :+

En verder, zo'n soundbarretje klinkt voor geen drol als er geen sub bij zit. Sommige mensen geven daar misschien niet veel om, maar ik wel. Komt nog bij dat de sub die bij de set zit waar de TS naar verwijst van een ontzettend bescheiden formaat is.

Ik zou het in ieder geval gewoon proberen met sub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:06
Overlast is erg subjectief. Maar je moet wel kunnen leven zoals eerder gezegd. Doordat de subjectiviteit nogal een grote factor is, zul je nooit een eenduidig antwoord krijgen.

Ik heb op mijn huidige zolder een bioscoop gebouwd, met twee subwoofers (10" REL), in een huis uit 1979. Niet erg goed geïsoleerd en soms wat gehorig. Heb met de buren afgesproken dat als het te erg is, zij contact opnemen.
Altijd goed gegaan, een keer tot even te laat gekeken, netjes besproken met elkaar en daarna nooit meer voorgekomen.
Zo haal je in verreweg de meeste gevallen de subjectiviteit uit jouw eigen situatie.

Wel een keer de rubber poten onder mijn subwoofers vandaan gehaald voor wat testen en toen vergeten terug te plaatsen. Dat was niet zo handig, toen hadden de buren trillende glazen in de kast. Poten er weer onder en alles was goed. Dus dat is echt een onmisbare maatregel om te nemen.

Ga niet na na 22:30 op hard volume zitten kijken, misschien dat die tijd in andere gevallen wat vroeger of later kunnen.
Buren horen je, ook jouw muziek, dat hoort erbij. Als het maar niet is alsof je in de ruimte zit ;)

Straks ga ik verhuizen naar een huis met een ankerloze spouwmuur met de buren uit 2012, daarbij verwacht ik dat mijn buren mijn hobby minder gaan horen dan hier. Dan nog, kan het zijn dat mijn nieuwe buren op een lager volume meer overlast ervaren. Dat moet ik weer met hen gaan afstemmen.

Praten is wat belangrijk is en in contact blijven hierover. Wat ook al eerder is gezegd, ga bij klachten even bij de buren ervaren wat zij horen als jij een film kijkt. Dan kom je er altijd wel uit.

Als je in een appartement gaat wonen/woont, moet je helaas wel iets meer incasseer vermogen hebben. Dan ontkom je niet aan bijgeluiden van buren.
Vervelend als je niet groter/anders kan wonen, maar dat is nu eenmaal het geval.
Dan nog staat mijn vorige punt, blijf met elkaar in gesprek gaan en het moet lukken, tenzij er echte uitzonderingen zijn. Redelijkheid en begrip moet er wel zijn en van beide kanten komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Koldur op 28-02-2025 16:56 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik heb de sub eruit gehaald. Nooit klachten gehad maar wetende dat het ultra lage gedreun hoorbaar is, kan ik toch niet optimaal genieten.

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mocht je het leuk vinden om te klussen, dan zou je zelf een buurvriendelijke subwoofer kunnen bouwen. Je plaatst hem op hoofdhoogte, vlak achter de bank. Het ontwerp is zodanig dat er vrijwel geen trillingen aan de vloer worden doorgegeven. Ook straalt hij weinig geluid af. Alleen als je er vlak voor zit hoor je de bas goed.
https://www.audiocircle.com/index.php?topic=54844.0

[ Voor 42% gewijzigd door TBTL op 28-02-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik zelf zit in een nieuwbouw appartement en zal echt niet durven om er een subwoofer neer te zetten.
Ik hoor de buren, lachen, deuren, enz, dat horen zij van mij ook.
Een subwoofer dat horen ze al helemaal.

Koop een paar mooie vloerstaande en een subwoofer ga je echt niet missen.
Heb ik zelf ook alleen twee vloerstaanders, prachtig geluid.

Ik had trouwens meerdere keren getest tot welk volume ik kan spelen eerder de zij en onderburen het horen en in goede samenspraak afspraken gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door NicoHF op 28-02-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
@NicoHF heb ook mooie vloerstaanders, maar vindt de sub echt wel een toevoeging erbij. Heb het ff zonder geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:18:
@NicoHF heb ook mooie vloerstaanders, maar vindt de sub echt wel een toevoeging erbij. Heb het ff zonder geprobeerd.
Merk je echt zoveel verschil dat het de moeite waard is om je buren tot last te zijn?
Dat is dan de grote vraag.

Natuurlijk zal het mooier zijn met subwoofer.

Heb zelf de B&W 804 die gaan al redelijk laag van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
Woon in 60s huis. Buurvrouw hoort m niet omdat ie bij de muur aan de gang kant staat. Ze is ook veel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:28:
Woon in 60s huis. Buurvrouw hoort m niet omdat ie bij de muur aan de gang kant staat. Ze is ook veel werken.
Dat is geen appartement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:25
TS: Ik woon hier nu al 15 jaar en ging om een nieuwe bouw woning toen ik er kwam wonen in 2010 (Ik was eerste persoon die de sleutels kreeg). Ik gebruik zelf een subwoofer de Logitech Z-5500 5.1 setje. De speakers heb ik verspreid over de woonkamer laten ophangen aan het plafond in een 5.1 opstelling. Daarbij hebben ze gebruik gemaakt van 2x 20 meter kabels.

Ik gebruik tegenwoordig vaker voor geluid voor de televisie via Digitale Coax en via de 3 analoge stekkers voor op mijn computer. Voor de computer gebruik ik tegenwoordig vaker mijn Bluetooth headset in-ears.

Ik heb nog nooit klachten gehad van de buren en ik hoor ze ook nooit. Ik woon op vier hoog van de zeven en woon precies in het midden met rechts en links van mij buren.

Toen ik hier kwam wonen, heb ik voordat de laminaat werd gelegd de beste en dikste laminaat gekozen met de beste isolatie er onder die goed dik waren.

Ik vind het wel goed van TS dat hij rekening houd met zijn buren en dat hij daar ook aan denkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 01-03-2025 01:58 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
NicoHF schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:14:
Ik zelf zit in een nieuwbouw appartement en zal echt niet durven om er een subwoofer neer te zetten.
Ik hoor de buren, lachen, deuren, enz, dat horen zij van mij ook.
Een subwoofer dat horen ze al helemaal.
Dat is niet normaal in een nieuwbouwappartement. Is het misschien een soort speciaal gebouw (spoedwoningen o.i.d.)? Want met de moderne bouwwijzen met dik gewapend beton moet je vaak je best doen om te merken dat je überhaupt buren hebt.

Met ramen en deuren dicht zou je echt vrijwel niks moeten horen, geen stemgeluid, amper tot geen leefgeluiden overdag, geen geneuk, niks. Hooguit hoor je in de wc heel vaag dat er iemand anders doortrekt, of hoor je in je badkamer/washok in de verte dat de wasmachine van de bovenbuurman aan het centrifiguren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:19

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ooit in mijn studentenhuis had ik een variant van deze in onze bank geschroeft: https://www.conrad.nl/nl/...-luidspreker-1656289.html. I.p.v. geluid echte fysieke trillingen. Ik zeg niet dat het helpt, wie weet worden deze bij jullie juist extra goed doorgegeven, maar het is een andere insteek.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-08 18:00

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Gewoon niet doen. Ik woon in een appartement, heb mijn subwoofer wel mee genomen maar hij staat uit. Maakt niet hoe zacht je hem zet, lage tonen gaan overal door heen.

En de mensen die hebben ervaren dat de buren nooit bij hun hebben geklaagd, niet iedereen staat sterk genoeg in zijn schoenen om te klagen. En je moet ook niet vergeten dat je meer dan één buurman hebt dus als je boven, onder en naast je iemand hebt wonen dan is de kans op overlast alleen nog maar groter. Ze gaan niet allemaal tegelijk film kijken.

En er is niets ergers dan thuis geen rust kunnen krijgen omdat je buurman overlast veroorzaakt. Dat kan iemand letterlijk mentaal slopen.

Subwoofers en appartementen gaan gewoon niet samen.
[...]

Echt wel dat dat bepalend is. Dat is namelijk het verschil tussen sociaal en asociaal. In sommige woningen kan het gewoon niet zonder overlast te veroorzaken. Dat noemt men ook wel leefregels.

[ Voor 30% gewijzigd door RoamingZombie op 05-03-2025 06:43 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:46
Die dingen kan je afstellen. En daarnaast kan je het altijd proberen. Gewoon even langs de buren en je verhaal uitleggen en samen luisteren / testen. Werkt het niet, stuur je het weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcievg
RoamingZombie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:35:

Echt wel dat dat bepalend is. Dat is namelijk het verschil tussen sociaal en asociaal. In sommige woningen kan het gewoon niet zonder overlast te veroorzaken. Dat noemt men ook wel leefregels.
Een paar posts hierboven heb ik aangegeven dat ik ik mijn buren altijd heb benaderd. Ook anderen hebben aangegeven dit te doen. Je kunt ook in een gehorig gebouw een subwoofer hebben.

Of zou je in jouw ogen je wensen moeten aanpassen zodat een ander z'n benen omhoog kan gooien en denken dat dit is zoals hij het wil.
Zou in deze situatie de klagende partij niet asociaal zijn om te verlangen dat iedereen zich maar aanpast aan zijn wensen. Zoals jij het brengt is het dat je jezelf boven de anderen ziet en jouw leven ideaal gemaakt dient te worden.
Je accepteert wat van de anderen om je heen, of is het allemaal op de tenen lopen voor elkaar om geen overlast te geven?

Ik vind het menselijker om anderen te laten doen wat ze graag willen. En op mijn beurt doe ik dat ook. Dit betekent niet dat het tot in in extreme vormen is. Wanneer ik film kijk of wat dan ook dan leg ik geen levens in puin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Marcievg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Een paar posts hierboven heb ik aangegeven dat ik ik mijn buren altijd heb benaderd. Ook anderen hebben aangegeven dit te doen. Je kunt ook in een gehorig gebouw een subwoofer hebben.
Nee, dat kan niet. In een normaal appartement is het al asociaal, in een gehorig appartement is dit al helemaal niet oké.

Jij hebt last van onbewust asociaal zijn. Je hebt simpelweg niet door hoe dit gedrag over komt.

Gewoon niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:45
Ik woon in een appartement (jaren 80) en heb een subwoofer (500 watt RMS) op rubberen pootjes. Ik hoor mijn buren ook. Overdag horen we geluiden van elkaar te tolereren. Ik heb nog nooit een klacht gehad. Dus gewoon lekker die subwoofer kopen en gaan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcievg
RoamingZombie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:48:
[...]

Nee, dat kan niet. In een normaal appartement is het al asociaal, in een gehorig appartement is dit al helemaal niet oké.

Jij hebt last van onbewust asociaal zijn. Je hebt simpelweg niet door hoe dit gedrag over komt.

Gewoon niet doen.
Als je in een gehorig appartement woont dan hoor je gewoon echt heel veel van elkaar. Ga je dan tegen je vriendin en visite zeggen dat ze niet op hakken mag lopen? Je kunt zelfs horen wanneer iemand de trap op loopt en in een extreem geval wanneer er deuren dicht gedaan worden. Met al deze leefgeluiden die je demll hele dag door hoort is het vast mogelijk om af en toe een keer het geluid van een subwoofer te accepteren

Zoals @SgtElPotato al aangaf, het is onmogelijk om bij een appartement te ontkomen aan de geluiden. Je weet waar je gaat wonen en wat je mag verwachten. In plaatst van 2 buren kun je bij een appartement in het ergste geval 7 buren krijgen. Dat zijn 7 buren die jou kunnen horen maar ook 7 buren die jij kunt horen.

Wanneer je in een appartement woont en de geluiden maken je chagrijniger dan Greta thunberg bij de Hummer dealer dan zou je denk ik wel kunnen zeggen dat de keus om in een appartement te gaan wonen niet de juiste is geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:54
RoamingZombie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:48:
[...]

Gewoon niet doen.
Ik denk dat jouw ondergrens voor asociaal gedrag gewoon heel erg laag ligt ;) Of het nu een centrifugerende wasmachine is of een subwoofer, of zoals al gezegd, hakken op een laminaatvloer, je moet gewoon je ding kunnen doen, net als de buren. Zolang het niet laat op de avond, midden in de nacht, of 's morgens vroeg is en dat ding niet op standje burenruzie staat is het allemaal niet zo'n ramp. Het belangrijkste is communicatie.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Marcievg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Als je in een gehorig appartement woont dan hoor je gewoon echt heel veel van elkaar. Ga je dan tegen je vriendin en visite zeggen dat ze niet op hakken mag lopen? Je kunt zelfs horen wanneer iemand de trap op loopt en in een extreem geval wanneer er deuren dicht gedaan worden. Met al deze leefgeluiden die je demll hele dag door hoort is het vast mogelijk om af en toe een keer het geluid van een subwoofer te accepteren

Zoals @SgtElPotato al aangaf, het is onmogelijk om bij een appartement te ontkomen aan de geluiden. Je weet waar je gaat wonen en wat je mag verwachten. In plaatst van 2 buren kun je bij een appartement in het ergste geval 7 buren krijgen. Dat zijn 7 buren die jou kunnen horen maar ook 7 buren die jij kunt horen.

Wanneer je in een appartement woont en de geluiden maken je chagrijniger dan Greta thunberg bij de Hummer dealer dan zou je denk ik wel kunnen zeggen dat de keus om in een appartement te gaan wonen niet de juiste is geweest.
Ja, want iedereen kan zo maar wonen waar hij wil. Kansloos argument natuurlijk en toon aan hoe weinig besef je hebt van de werkelijkheid. Waarom moet het aan mij liggen en niet aan het gedrag van mensen zoals jij?

En inderdaad, in een gehorig appartement ga je ook niet met hakken lopen. Die afspraken hebben wij ook gewoon in onze appartementen. Je weet wel sociale afspraken.

Jij bent dus echt niet bewust van het effect van jouw gedrag op anderen. Bewust of onbewust maakt dat je asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de 'sub'woofer zoals door de TS wordt gelinked hoorbaar is bij de buren, dan durf ik redelijkerwijs te verwachten dat de soundbar zelf ook hoorbaar is. Dit formaat subwoofer is echt geen groot probleem wat dat betreft. Helemaal omdat TS aangeeft niet op hoge volumes te luisteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcievg
RoamingZombie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Ja, want iedereen kan zo maar wonen waar hij wil. Kansloos argument natuurlijk en toon aan hoe weinig besef je hebt van de werkelijkheid. Waarom moet het aan mij liggen en niet aan het gedrag van mensen zoals jij?

En inderdaad, in een gehorig appartement ga je ook niet met hakken lopen. Die afspraken hebben wij ook gewoon in onze appartementen. Je weet wel sociale afspraken.

Jij bent dus echt niet bewust van het effect van jouw gedrag op anderen. Bewust of onbewust maakt dat je asociaal.
Bedankt voor je manier van reageren want nu zal ik mij ook zeker niet meer inhouden naar jou.

Om maar meteen in te haken op het kansloze argument. Of je het je nu kunt veroorloven of niet dat betekent niet dat je in een situatie komt die jou aanstaat.
Maar ik ben dan misschien niet zo egoïstisch als jij om van anderen te eisen dat ze hun leven aanpassen om mij tevreden te houden.

Het is je misschien ontgaan dat ik in dit topic ook heb aangegeven dat ik iedereen hier heb benaderd dat. Ik af en toe film en muziek op een wat. Hoger. Volume luister. Ook staat hierbij dat als ze hier last van hebben dat ze dit altijd kunnen aangeven.
We kunnen hier natuurlijk niet jouw visie op de realiteit ter discussie stellen maar ik denk dat ik socialer ben dan waar jij mij van beschuldigt.
Dat je deze beschuldigding mijn kant op gooit kun je natuurlijk ook niks doen. Want net zoals dat er mensen zoals ik zijn, zijn er ook mensen zoals jij.
Het tegendeel staat hier eerder beschreven maar we kunnen er natuurlijk niet blind van uit gaan dat iedereen even goed is in begrijpend lezen. Maar misschien heb je niet de moeite genomen om dit topic even door te lezen. Het is natuurlijk heel lang en je wil opleggen aan anderen kost natuurlijk ook veel tijd. Mensen als ik kunnen ons hier soms op verkijken.

Wat jij asociaal vind of denkt te vinden is iets heel persoonlijks. Als bewoner hou je rekening met elkaar maar als bewoner heb je ook rechten. In tegenstelling tot jou stel ik mij niet op als de kadaffi van het gebouw.
Wat geeft mij het recht om anderen te willen beperken in wat hun willen in het leven. Het moet allemaal kunnen tot een bepaalde tijd. En als het een enkele keer laat in de avond een keer voorkomt is dat ook geen probleem. Maar niemand hoeft zich hier beperkt te voelen. Er zijn echt meer dan genoeg rustige momenten en soms is het even niet omdat iemand een moment creëert waar diegene zich fijn bij voelt.

Je zou misschien kunnen stellen dat jouw egoïsme je zelfs asocialer maakt dan mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Marcievg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Bedankt voor je manier van reageren want nu zal ik mij ook zeker niet meer inhouden naar jou.

Om maar meteen in te haken op het kansloze argument. Of je het je nu kunt veroorloven of niet dat betekent niet dat je in een situatie komt die jou aanstaat.
Maar ik ben dan misschien niet zo egoïstisch als jij om van anderen te eisen dat ze hun leven aanpassen om mij tevreden te houden.

Het is je misschien ontgaan dat ik in dit topic ook heb aangegeven dat ik iedereen hier heb benaderd dat. Ik af en toe film en muziek op een wat. Hoger. Volume luister. Ook staat hierbij dat als ze hier last van hebben dat ze dit altijd kunnen aangeven.
We kunnen hier natuurlijk niet jouw visie op de realiteit ter discussie stellen maar ik denk dat ik socialer ben dan waar jij mij van beschuldigt.
Dat je deze beschuldigding mijn kant op gooit kun je natuurlijk ook niks doen. Want net zoals dat er mensen zoals ik zijn, zijn er ook mensen zoals jij.
Het tegendeel staat hier eerder beschreven maar we kunnen er natuurlijk niet blind van uit gaan dat iedereen even goed is in begrijpend lezen. Maar misschien heb je niet de moeite genomen om dit topic even door te lezen. Het is natuurlijk heel lang en je wil opleggen aan anderen kost natuurlijk ook veel tijd. Mensen als ik kunnen ons hier soms op verkijken.

Wat jij asociaal vind of denkt te vinden is iets heel persoonlijks. Als bewoner hou je rekening met elkaar maar als bewoner heb je ook rechten. In tegenstelling tot jou stel ik mij niet op als de kadaffi van het gebouw.
Wat geeft mij het recht om anderen te willen beperken in wat hun willen in het leven. Het moet allemaal kunnen tot een bepaalde tijd. En als het een enkele keer laat in de avond een keer voorkomt is dat ook geen probleem. Maar niemand hoeft zich hier beperkt te voelen. Er zijn echt meer dan genoeg rustige momenten en soms is het even niet omdat iemand een moment creëert waar diegene zich fijn bij voelt.

Je zou misschien kunnen stellen dat jouw egoïsme je zelfs asocialer maakt dan mij.
toon volledige bericht
Mijn egoïsme? Mijn gedrag heeft geen effect op anderen, de jouwe wel. Ik pas mij aan aan mijn omgeving, jij niet. Ik zorg er voor dat ik gewoon geen overlast veroorzaak in plaats van grenzen opzoeken zoals jij.

Wat geeft jou het recht omt bepalen waar ander last van hebben? Jij moet je aanpassen aan de rest en niet verwachten dat de rest zich aanpast aan jou.

Een enkele keer is geen enkele keer meer als je meerdere buren hebt. Dat punt lijk jij ook niet echt te snappen. En dat je in een appartement minder kan dan in een woonhuis snapt ook elk zinnig mens behalve jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Euhm, wat geeft wie dan ook het recht om voor anderen te bepalen hoe te leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
RoamingZombie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Wat geeft jou het recht omt bepalen waar ander last van hebben?
Dit gaat net zo goed voor jou op. Jij gaat er vanuit dat een subwoofer meteen gegarandeerd overlast geeft, terwijl de buren in kwestie daar misschien helemaal geen ene r**t om geven. Zoals al vaker gezegd, het valt of staat met communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heb hier in een appartement en 5.1 met subwoofer standaard op de AppleTV de 'verminder harde geluiden'- optie ingesteld.
Dat effect hoor je zelf al en heb de buren nooit gehoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Peenutzz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Dit gaat net zo goed voor jou op. Jij gaat er vanuit dat een subwoofer meteen gegarandeerd overlast geeft, terwijl de buren in kwestie daar misschien helemaal geen ene r**t om geven. Zoals al vaker gezegd, het valt of staat met communicatie.
Subwoofers kan je altijd horen. Dat is een eigenschap van de toonsoort. Alleen als je slechthorend bent of zelf het geluid gaat overstemmen zal je er geen last van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:37

Fanta

FordPerformance™️

RoamingZombie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Subwoofers kan je altijd horen. Dat is een eigenschap van de toonsoort. Alleen als je slechthorend bent of zelf het geluid gaat overstemmen zal je er geen last van hebben.
Onzin. Dat ligt er aan hoe hard je de boel zet. De waarheid ligt in het midden. Jij vindt dat een subwoofer altijd last geeft, dat is niet waar. Stel de boel goed in, tref maatregelen zoals het plaatsen van de subwoofer op spikes, en je buren horen niet of nauwelijks iets.

En dan heb je nog het andere uiterste, iemand die zijn installatie op 'strandje' bioscoop zet en vindt dat iedereen zich maar moet aanpassen aan zijn overlast. Ook dat kan prima een beetje minder. Je kan 30x blijven roepen dat als iemand last van je heeft hij het mag komen melden, maar ik maak me geen illusies over hoe deze persoon vervolgens reageert op degene die klaagt, de manier van hier posten zegt wat dat betreft genoeg.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Claims met "altijd" zijn nooit waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

Onzin. Ik heb al 10 jaar een subwoofer staan en mijn onder buurvrouw (die een enorm zeikwijf is) heeft er geen last van. Je moet 'm gewoon niet te hard zetten.
Het ding is alleen wel dat een sub bij een soundbar eigenlijk teveel werk moet doen, waardoor het erg "boomy" kan klinken (dat is mijn ervaring in ieder geval) en dan kan het wel snel overlast geven lijkt me.

[ Voor 18% gewijzigd door sig69 op 05-03-2025 13:45 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
[...]

Mijn egoïsme? Mijn gedrag heeft geen effect op anderen, de jouwe wel. Ik pas mij aan aan mijn omgeving, jij niet. Ik zorg er voor dat ik gewoon geen overlast veroorzaak in plaats van grenzen opzoeken zoals jij.

Wat geeft jou het recht omt bepalen waar ander last van hebben? Jij moet je aanpassen aan de rest en niet verwachten dat de rest zich aanpast aan jou.

Een enkele keer is geen enkele keer meer als je meerdere buren hebt. Dat punt lijk jij ook niet echt te snappen. En dat je in een appartement minder kan dan in een woonhuis snapt ook elk zinnig mens behalve jij.
Als ik al aangeef iedereen te hebben benaderd over mogelijke geluiden. En wanneer ze hier last van hebben dat ze dit altijd moeten aangeven bij mij.
Met welke onderbouwing kun jij dan stellen dat ik moedwillige overlast veroorzaak of bepaal wat voor hun binnen de grenzen ligt?
Ik heb niet het recht om dat te bepalen voor een ander en er is ook geen enkele opmerking van mij die dat zal suggereren.
Het zijn aannames die je zelf lijkt te doen. Maar is het dan netjes om iemand zo aan te vallen op jouw aannames? Zou je dergelijk gedrag bestempelen als sociaal of als asociaal? Ik heb hiervoor al gezegd dat je eerdere posts eens zou moeten teruglezen. Verrijk jezelf met de kennis van de uitspraken die hiervoor zijn gedaan.
Als je dan zelf dingen begint te snappen dan hoef je niet meer tegen mij te zeggen dat ik dingen niet snap.

Als ik geen rekening zou houden met een ander dan zou ik ze niet benaderen. En dan zou ik ze al helemaal niet zeggen dat als ze overlast hebben dat ze dan naar mij toe moeten komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:50

watercoolertje

Untertitel

Ik zou zeker wel een sub gebruiken bij een soundbar, of gewoon knappe speakers dan hoef je midden (en laag) niet perse met een sub op te vangen.

Een sub moet je wel goed afstemmen en plaatsen, het verschil tussen een goede/slechte plaatsing en afstelling kan er voor zorgen dat je net zo veel bass ervaart op half volume of hem 2x zo hard moet zetten voor dezelfde ervaring. Je buren horen dat laatste vaak wel 2x zo hard alleen binnen je ruimte niet perse.

Zelf heb ik een overdreven sub (SVS PB1000) en overdreven speakers (Dali Oberon 7) in een woonkamer van nog geen 40m2 in een rijtjeshuis (wel van 2017). Nooit klachten gehad al zeggen ze dat ze het sporadisch wel eens horen als ik er naar vraag, dat hoort er imo bij, zo hoor ik de kinderen van de buren op de trampoline springen en schreeuwen of andere buren tot laat een (buiten)feestje vieren, en weer een ander kind slaat de hele tijd met een houten hamer op de zandbak oid 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 05-03-2025 13:52 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuko
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-08 19:32
Besteedt gewoon een 700-800 euro aan een Bose Soundbar, dan kom je niks te kort. Hier draait al jaren een Soundtouch 300, waarvan we de subwoofer wél hebben, maar niet eens aan staat. Je komt echt niks te kort. Mijn ervaring met die plastic merken zoals Philips, Samsung etc is dat het nauwelijks wat toevoegt.

Harman Kardon, Bose en ook een Sonos zijn merken waarvan ik persoonlijk heb ervaren dat ze echt prima zonder sub kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:06
[...]

Jij hebt blijkbaar alleen maar oog voor jouw standpunt. Jij vindt dat jouw omgeving zich moet aanpassen aan jou. Mensen zaken ontnemen omdat het jouw standpunt is, zonder enige vorm van overleg/concessies doen (want dat is het leven, zeker in NL), is volledig egocentrisch en daarmee hebben andere mensen last dat zij niet kunnen genieten van het leven.
Volgens jouw manier van denken, mag niemand ook maar enig geluid maken dat jij kunt horen. Dat betekent dat je in een appartement dus ook geen wasmachine in centrifugeer stand mag gebruiken, dat geluid is in verreweg de meeste gevallen een stuk luider dan een subwoofer.

Nee, de weg van communicatie, zoals veel aangemerkt waarbij je zelf actief de buren opzoekt om te vragen hoe zij het ervaren, is de beste manier om met elkaar samen te leven.

Denk dat jij veel overlast ervaart van de buren en als je dit bij hen neerlegt, dit niet op een fijne manier weet op te lossen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peenutzz
[...]

Iets kunnen horen en overlast zijn niet hetzelfde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tjonge, wat een posts over overlast.

Het bestaansrecht van een soundbar is mij altijd ontgaan. Je wil goed geluid, maar de luidspreker moet bij voorkeur niet hoger zijn dan een potloodstreep. Dat zorgt dan wel weer voor beroerd geluid, dus dat moet je oplossen met... een extra luidspreker in de vorm van een sub 8)7

Koop een goede set stereo luidsprekers. Heb hier een setje van 30x50cm drieweg luidsprekers. Komt uitstekend geluid uit, ook prima laag. Heb nooit de behoefte gehad die aan te vullen met een sub.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Want TS heeft daar geld en plek voor en zin in?
Een soundbar (met subwoofer) kan een prima oplossing zijn voor een situatie, waar je gewoon geluid van een TV wilt verbeteren. Hoog gebruiksgemak, meestal lagere kosten en neemt weinig ruimte in.

offtopic:
Bij 30x50 mist trouwens nog een dimensie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2025 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Simone_V schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:54:
Hi allemaal!

Ik ga binnenkort verhuizen naar een 3 kamer flat op de 3e/bovenste verdieping. Het is een portiek flat en ik heb dus naaste en onder buren. Het is uit 1963 maar 2 jaar geleden nog opnieuw geïsoleerd

Google etc helpt mij niet heel veel verder helaas.

Ik ben mij aan het oriënteren op soundbars. Mijn voorkeur gaat nu uit naar Samsung voor zowel tv als soundbar.

Maar is het een optie om een soundbar met subwoofer te nemen of kan ik beter eentje nemen zonder?

Ik zat wel te denken de subwoofer te zetten op zo een verhuis/meubel Trolley: [Afbeelding]
om eventueel overlast tegen te gaan. Is dit überhaupt een optie of niet?

En de soundbars waar ik nu naar aan het kijken ben zijn:
1. Met sub https://tweakers.net/pric...-ultra-slim-hw-s800d.html

2. Zonder sub: https://tweakers.net/pric...one-s-series-hw-s60d.html

Ik hoor graag jullie tips, adviezen en ervaringen.
toon volledige bericht
Waarom zou dat karretje helpen? Ik heb een kacheltje op zo'n ding staan (voor makkelijker transport en draaien) en dat zorgt alleen maar voor extra trillingen/resonantie van de fan van het kacheltje. BIj een subwoofer zal daar veel meer zijn :p

Ik denk dat je het beter niet kunt doen in een appartement en als je het doet even testen wat je hoort bij de buren. Alleen maar bassen horen of voelen is zwaar iritant.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:24
Dennisdn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:26:
[...]

:'( :D :'(

Los van dat een soundbar + subwoofer zeer matig geluid zouden geven. Want soundbar = inherent aan slecht geluid. Denk ik dat je echt heel weinig ervaring hebt in de audio wereld als je denkt dat airpods of een goede headset het beter zullen doen dan een high-end surround of atmos setup :P

[ Voor 31% gewijzigd door Inverted_World op 06-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Peenutzz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Iets kunnen horen en overlast zijn niet hetzelfde.
Muziek horen vind ik niet heel storend, alleen bassen die bepaalde dingen in mijn woning laten resoneren wel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000

Jag

Denk wel dat het vaker de wat hogere regionen van de bas is, zeg het octaaf 60 - 120 hz, oftewel de bonk, dat de overlast geeft, dan het deel wat typisch door een subwoofer gedaan wordt (met een normaal fronts / surrounds) 30 - 60Hz. Anekdotisch bewijs hoor.

Kan mij voorstellen dat het 30 - 60hz wel wat trillingsoverlast kan geven. Zelf ook mijn hele leven met buren te maken. En hou wel van goed geluid en mooi sublaag. Mijn buren zeggen niks te horen. Mooi :)

Een deel kan je beter maken met afstelling (pieken eruit (easy), transfer functie efficient krijgen (pro)). En een deel beperken door te vragen naar overlast. Er staan wel een hoop overspannen reacties in het topic :). Om nou te stellen dat je nooit een sub in een appartement kan zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
Ik woon ook in een appartement. Vanaf maart 2017. Meerdere subwoofers gehad en nooit klachten gehad van de buren. Sterker nog ik heb het ze wel eens gevraagd of ze wel een last ervan hebben, maar ze geven aan nooit iets te horen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik op de eerste verdieping woon. Onder mij zit de fietskelder dus dat scheelt al een hoop.

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:03
Imperium schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:59:
Ik denk dat je je nieuwe buren een hele grote gunst bewijst als je die subwoofer lekker achterwege laat. Je zit al, met alle respect, hutjemutje en dan gaat zon subwoofer gegarandeerd voor hinderlijke overlast zorgen. Lage frequenties gaat echt overal doorheen.
Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Ik heb een collega die woont ook in een apartement, en hij heeft wel degelijk een home cinema MET subwoofer (en een beste ook), deze is echter wel ontkoppeld van de vloer, correct ingesteld en afgeregeld. Hij heeft na diverse avondjes film alle buren om zich heen gevraagd of ze iets gehoord hebben en/of last hebben ervaard, en dat was niet het geval. 1 hoorde wel iets, maar dat was niet storend. De rest had geen idee.

Het zal er natuurlijk ook aan liggen wat voor apartement , bouwjaar etc, plaatsing, maar het KAN dus wel, mits correct aangepakt. Ik ben het wel eens dat in het algemeen dat geen goed idee is.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:33
Gelukkig zit er een volume knop op de subwoofer.
Ik zeg, gewoon lekker doen maar maak het niet te gek.
Hou je aan redelijke tijden en niet altijd standje max.

Gaat hier al jaren prima!

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Pagina: 1