Hoe heet dit voorwerp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:17

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Hoi,

Ik kan maar niet komen op zoek term van het volgende item.
Wat wil ik:
Wil van een grote doos de klep van binnen uit openen.
Zelfde idee als een elektrische achterklep van een auto.

Hoe heet de gasveer opener?
Kan hier het woord niet van vinden.

Doel
Heb een slowfeeder gemaakt maar die gaat open en dicht via een staalkabel en een rolluik motor vanaf boven.

Hier zijn problemen mee.
1. De paarden werken samen om de hooibak te openen 1 trekt aan staaldraad ander duwt hoofd eronder en kan dan toch snaaien.
2 door dit gedrag slijt de staalkabel te snel omdat er continue klappen op komen.

Beste antwoord (via elmo1 op 26-02-2025 13:32)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:54
Een lineaire actuator.

zoiets:
https://eur.vevor.com/lin...VAdiHuEoTg_MZsn-BuTRmzLB4

[ Voor 85% gewijzigd door XelaRetak op 26-02-2025 07:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:54
Een lineaire actuator.

zoiets:
https://eur.vevor.com/lin...VAdiHuEoTg_MZsn-BuTRmzLB4

[ Voor 85% gewijzigd door XelaRetak op 26-02-2025 07:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Zo'n lineaire actuator kan veel meer kracht leveren dan de zwaartekracht op een klep-mechanisme. Die hierboven doet 6000N, daarmee kun je een beschaafd formaat paard gewoon optillen. Ik denk dat je ook iets moet verzinnen om ervoor te zorgen dat de paarden niet klem komen te zitten als de klep beweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54
T_knoop schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:25:
Zo'n lineaire actuator kan veel meer kracht leveren dan de zwaartekracht op een klep-mechanisme. Die hierboven doet 6000N, daarmee kun je een beschaafd formaat paard gewoon optillen. Ik denk dat je ook iets moet verzinnen om ervoor te zorgen dat de paarden niet klem komen te zitten als de klep beweegt.
Op die site zie je dat ze verschillende modellen in de reeks hebben, waarbij 1 van 1000N. Dat is dus al 6x zo minder krachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
De stroom zal vast iets hoger zijn al er een paard tussen zit, dus daarop zou je kunnen controleren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
elmo1 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 07:36:

1. De paarden werken samen om de hooibak te openen 1 trekt aan staaldraad ander duwt hoofd eronder en kan dan toch snaaien.
Briljant _/-\o_ . Sorry voor deze volkomen offtopic nutteloze opmerking, maar ik kreeg een glimlach op mijn gezicht van dit topic. Ik wil je wel verzoeken dit gedrag te filmen en te delen voordat je het probleem oplost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
T_knoop schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:25:
Ging me ook even om de naam. De klep weegt kilo of 15 dus 6000n is veel teveel. Gaat voornamelijk om dat ze niet meer kunnen snaaien en lopen klapperen met de klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 09:17
Grappig! Ik zat aan het zelfde te denken om te maken bij ons. Heb je een foto / schema van je systeem?

offtopic:
paarden zijn schijtbeesten, slopen alles en zijn freaking houdini's.. We zijn op dit moment met 1 in gevecht die zijn deur zelf dicht doet. Normaliter staat die altijd open zodat ze vrije uitloop hebben, maar hij heeft ontdekt dat hij het elastiek los kan peuteren.. Vervolgens vast geknoopt, heeft ie de knoop los gepeuterd, strakkere knoop, heeft ie heel het oog eraf gesloopt. Het is ook wel weer komisch, beesten zijn wel creatief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:06
In plaats van een hele nieuwe constructie zou ik denken aan een slot op de bak dat automatisch sluit zodra het deksel dichtgaat en een soort van ding-dong belletje als ie van het slot gaat.

O ja, en dat filmpje wil ik ook wel zien ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 26-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:48
DjoeC schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:38:
In plaats van een hele nieuwe constructie zou ik denken aan een slot op de bak dat automatisch sluit zodra het deksel dichtgaat en een soort van ding-dong belletje als ie van het slot gaat.

O ja, en dat filmpje wil ik ook wel zien ;)
een solenoide inbouwen als slot wordt het dan (een spoel die de slot pin in en uittrekt) of anders een electromagneet.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 26-02-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
ucsdcom schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:43:
[...]

een solenoide inbouwen als slot wordt het dan (een spoel die de slot pin in en uittrekt) of anders een electromagneet.
Ook een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40
Kan je geen stalen buis om de huidige kabel doen?
Dan kunnen de paarden er niet aan trekken?

Of heb je een foto van de huidige situatie? Misschien veel makkelijker op te lossen dan met motoren te werken.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Topicstarter
Op verzoek een plaatje, filmpje heb ik helaas niet van samenwerking maar zie het als volgt ze wippen de klep iets omhoog en gaan er dan met de hoofden tussen, vooral als we net gehooid hebben wordt deze actie beloond :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIxMMnlkfY4Vhro5GqAJSu6Ca4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvGTo1xXtngTgguPsu2adMsK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze slowfeeder is gemaakt van staal.
Heb een stalen poort verzaagd en aan elkaar gelast,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0C01yQWSblF4juRNhlEqDZGmes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ewaxz9Hpvf65hH6o7pqwPLLc.jpg?f=fotoalbum_large
via marktplaats 8mm hpl gevel platen gebruikt.
Voor het optakelen een buismotorset bij de conrad gehaald.
en een buis bij praxis
aansturing via een draaimotor regelaar van de vidaxl.

[ Voor 12% gewijzigd door elmo1 op 01-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09 09:17
Cool! En ze laten je elektra gewoon hangen? Wellicht een goede tip, wij hebben de waterleiding in een pvc regenpijp geplaatst tot aan de drinkbak. Op deze manier blijven ze van het tyleen af, wellicht een idee omdat zelfde te doen met je elektra. De regenpijp is overigens gewoon met standaard klippen voor zo'n lelijke PVC pijp gemonteerd, houdt al jaren stand :)
Pagina: 1