Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Als software ontwikkelaar ben ik op zoek naar een nieuwe laptop en ik zit een beetje te bedenken wat het beste bang for buck is. De laatste 10 jaar heb ik gebruik gemaakt van Dell XPS laptops waar ik heel tevreden over ben, maar er is meer in deze wereld. Dus het kan zomaar een Lenovo of een ASUS worden. ik ben benieuwd wat de huidige stand van zaken is.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk coden op Linux met IntelliJ, een aantal Docker instances die lopen en misschien ook een VMware instance die dan draait. Qua geheugen wordt het dus minimaal 32GB. Qua diskspace zal 1 TB meer dan voldoende zijn. Het scherm ergens tussen de 15" en 16". De grafische kaart boeit me niet echt, zolang de laptop maar 4K output heeft (scherm van de laptop zelf hoeft verder niet 4K te zijn).

AI gebruik ik nu eigenlijk alleen als rubberduck, dus speciale chips zijn imo niet nodig. Misschien dat ik ooit eens ga experimenteren met een LLM, maar daar heb ik geen haast mee.

Wat is je budget?
~2500 euro is wel een beetje de max, minder is altijd beter aangezien ik hem zelf moet bekostigen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik reis niet veel voor werk en ik zit en soms zit ik er mee op de bank. Gewicht is niet zo heel erg belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet echt.. Ik heb goede ervaringen met Dell en Lenovo. Apple gaat hem sowieso niet worden, want dan moet ik mezelf een nieuw OS aanleren. Bouwkwaliteit en bang for buck zijn leidend.

Het is jammer dat de best buy guides zich nooit toespitst op de softwareontwikkelaar.

Oh,.. en geen touchscreen, die spiegelen veel te veel en ik heb een diepgewortelde haat aan vingerafdrukken op mijn scherm :+

[ Voor 31% gewijzigd door Standeman op 10-03-2025 14:27 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Aangezien het niet echt storm loopt in dit topic even een subtiel kickje.

Ik heb even zitten kijken naar mogelijke kandidaten.

Dell
Super simpel, dat zou dan een 16" XPS worden. Helaas is daar 32GB variant niet echt mogelijk zonder NVIDIA CPU, maar goed.

Lenovo
Sowieso een ThinkPad, maar welke dan? Er zijn imo echt honderden met allemaal kleine verschillen. De keuze die ik dan maak is een uitvoering: Lenovo ThinkPad P16s Gen 3 (21KS0004MH)

ASUS
ASUS zou nieuw voor mij zijn. Ik denk dan aan zoiets. uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G16 GA605WI-QP055W

Heeft iemand enig idee welke kan ik op zou moeten bewegen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:26

Thomg

Aww yiss

Misschien een framework, als je daar interesse in hebt.
Als je niet vies bent om zelf te bouwen kan je voor 1800 klaar zijn.

Overigens kan je ook een Precision halen ipv een XPS.
https://www.dell.com/nl-n.../precision-16-7680-laptop
https://www.dell.com/nl-n...0-laptop/xctop5690emea_vp
Maar ik ben niet echt wowed van de specs die je krijgt voor de prijs.

Lenovo heeft iets van een P16s Gen 3
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=21KSCTO1WWNL2
Minimaal uitrusten en zelf geheugen + opslag in doen ben je ook rond de 1800 a 1900 klaar.

De Zephyrus ben ik geen grote fan van omdat die met een dikke GPU komt waar je niks aan hebt en met gesoldeerd geheugen komt. Gesoldeerd geheugen snap ik in <15", maar zou ik niet accepteren in 15"> omdat dat potentiële upgrades in de weg zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 11-03-2025 10:54 ]