Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sinds enkele dagen gebruik ik Windows 11. Tot mijn grote schrik kan ik niet alle open apps terugvinden op mijn taakbalk wanneer deze open staan. In plaats daarvan zie ik drie puntjes. Daarop drukken resulteert in het laten zien van de overige apps. Ik ervaar dit als extreem irritant. Ik ben vaak apps kwijt, waardoor ik ze nogmaals open. Daarnaast dien ik nu voor elke vensterwissel een extra keer te klikken en vervolgens weer te zoeken welk venster ik wilde activeren. Al met al een flinke achteruitgang ten opzichte van Windows 10.

Mijn concrete vraag: is het mogelijk om dit uit te zetten? Let wel, het gaan niet om de overflow functie van de icoontjes rechtsonderin. Het gaat om de overflow functie van de apps.

Mijn zoektocht op internet leverde vooral een berg gefrustreerde gebruikers op. Een oplossing ben ik nog niet tegengekomen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Beste antwoord (via wcduck op 02-03-2025 22:27)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Yes, Windows 11 is kreupel. Deze applicatie verhelpt de meeste user experience issues voor €5.-:

https://www.startallback.com/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bedoel je de taakbalk instelling "Taakbalkknoppen combineren en labels verbergen" uit te zetten?
Standaard staat dat op "Altijd" maar je kunt het aanpassen naar "wanneer de taakbalk vol is" of "nooit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:50
Ik weet niet of dit uit kan, maar je kan natuurlijk wel meer ruimte creeren door de weatherwidget uit te schakelen. Zoekicon/inputveld kan je weghalen (zoeken kan gewoon via het startmenu), gecombineerd met het links uitlijnen van het startmenu moet je het volgens mij toch wel heel bont maken wil je de aan hele taakbalk vol met apps niet genoeg hebben?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
akimosan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:49:
Bedoel je de taakbalk instelling "Taakbalkknoppen combineren en labels verbergen" uit te zetten?
Standaard staat dat op "Altijd" maar je kunt het aanpassen naar "wanneer de taakbalk vol is" of "nooit".
Het gaat mij om de apps, niet om de icons rechtsonder. Die stel je met je aangedragen instelling in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:42
wcduck schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:29:
[...]

Het gaat mij om de apps, niet om de icons rechtsonder. Die stel je met je aangedragen instelling in.
Ehh nee. Die stel je daarmee niet in.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Ramon schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:59:
Ik weet niet of dit uit kan, maar je kan natuurlijk wel meer ruimte creeren door de weatherwidget uit te schakelen. Zoekicon/inputveld kan je weghalen (zoeken kan gewoon via het startmenu), gecombineerd met het links uitlijnen van het startmenu moet je het volgens mij toch wel heel bont maken wil je de aan hele taakbalk vol met apps niet genoeg hebben?
Bedankt voor de suggesties om wat meer ruimte te creeren. Ik heb nu de widgets en het zoekveld weggehaald. Helaas maakt ik het aanzienlijk bonter dan dat. Ik gebruik actief drie bureaubladen en zelfs deze overschrijd ik met apps. Meestal zit ik wel rond de 20 apps per bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Volgens mij is er ook een optie voor kleine iconen, dan passen er ook meer in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Heeft iemand nog een suggestie?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42
Ik begrijp je vraag niet goed.

Je hebt het over de taskbar overflow en 3 puntjes. De enige locatie waar ik dat ken is als je taakbalk letterlijk vol staat en er geen ruimte is om meer apps weer te geven. Als je apps niet bundelt en de labels laat zien, kan dat zeer snel gaan en is de enige optie net om de labels weg te halen en buneling toe te staan.

Er is in Windows 11 geen optie om de taakbalk hoger te maken zodat er een tweede rij aan apps bijkomt. De suggestie van @akimosan lijkt mij dan ook te zijn wat je zoekt, want neen, dat gaat niet over de systray, de icoontjes rechtsonderaan bij de klok. Die verbergen zich in 11 ook automatisch, maar dat is een andere optie om dat uit te zetten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Yes, Windows 11 is kreupel. Deze applicatie verhelpt de meeste user experience issues voor €5.-:

• wcduck
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:37:
Ik begrijp je vraag niet goed.

Je hebt het over de taskbar overflow en 3 puntjes. De enige locatie waar ik dat ken is als je taakbalk letterlijk vol staat en er geen ruimte is om meer apps weer te geven. Als je apps niet bundelt en de labels laat zien, kan dat zeer snel gaan en is de enige optie net om de labels weg te halen en buneling toe te staan.
Ik ervaar bundeling als extreem onhandig. Mijn 10 Edge vensters (met minimaal 10 tabbladen) vereisen dan altijd een extra klik. Zonde van de tijd. Ik wil juist snel kunnen schakelen, net als in Windows 10. In een zicht alle schermen in de taakbalk is een stuk handiger.
Er is in Windows 11 geen optie om de taakbalk hoger te maken zodat er een tweede rij aan apps bijkomt. De suggestie van @akimosan lijkt mij dan ook te zijn wat je zoekt, want neen, dat gaat niet over de systray, de icoontjes rechtsonderaan bij de klok. Die verbergen zich in 11 ook automatisch, maar dat is een andere optie om dat uit te zetten.
Dat is balen. In windows 10 kon je de taalbalk wel hoger maken, maar dit heb ik nooit gebruikt. Ik kon alle icoontjes van de apps gewoon zien, ondanks dat de icoontjes wel klein werden bij 20+ schermen die open stonden.

• wcduck
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:39:

Bedankt voor de suggestie. Ik zie het uitzetten van overflow niet bij de opties staan. Of kijk ik er over heen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Croga

The Unreasonable Man

wcduck schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:27:
Bedankt voor de suggestie. Ik zie het uitzetten van overflow niet bij de opties staan. Of kijk ik er over heen?
Nogmaals; wat zou je willen dat er gebeurt als je de overflow uit zet? Je hebt simpelweg teveel vensters open om nog weer te kunnen geven. Er is dus alleen:
- Stack them
- Puntjes om de rest te zien
- Minder schermen open hebben staan

Er is geen "overflow uitzetten"; je moet je afvragen wat je wilt dat er gebeurt.

• jeroen3
  • Nu online
Je kunt de balk weer aan de zijkant zetten, dan passer er veel meer op.

• wcduck
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:29:
[...]

Nogmaals; wat zou je willen dat er gebeurt als je de overflow uit zet? Je hebt simpelweg teveel vensters open om nog weer te kunnen geven. Er is dus alleen:
- Stack them
- Puntjes om de rest te zien
- Minder schermen open hebben staan

Er is geen "overflow uitzetten"; je moet je afvragen wat je wilt dat er gebeurt.
Bij het niet gebruiken van overflow worden de icoontjes gewoon kleiner. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Een blokje van 1,5x1 cm is goed aan te klikken mijns inziens. Tot een bepaalde update van Windows 11 hadden mensen hier nooit problemen mee. Deze "feature" is er pas later ingezet begreep ik, tot ergernis van velen. Sindsdien wordt men geacht problemen te hebben met deze te kleine icoontjes.

• wcduck
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:38:
Je kunt de balk weer aan de zijkant zetten, dan passer er veel meer op.
Goed punt! Daar had ik niet aan gedacht. Dus die puntjes van overflow blijven, maar nu heb je meer ruimte op de desktop. Ik ga nog even kijken naar alternatieven. Een taakbalk aan de zijkant is best lastig met een 42" monitor.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Croga

The Unreasonable Man

wcduck schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:49:
Bij het niet gebruiken van overflow worden de icoontjes gewoon kleiner. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Een blokje van 1,5x1 cm is goed aan te klikken mijns inziens. Tot een bepaalde update van Windows 11 hadden mensen hier nooit problemen mee. Deze "feature" is er pas later ingezet begreep ik, tot ergernis van velen. Sindsdien wordt men geacht problemen te hebben met deze te kleine icoontjes.
Hmmmm, ik zie nu dat die optie inderdaad wel in Windows 11 gezeten heeft maar ooit ergens verwijdert is. Volgens https://www.elevenforum.c...r-icons-in-windows-11.45/ is hij nog wel in de registry beschikbaar.

Het schakelt de overflow overigens niet uit. Het zorgt er alleen voor dat de overflow uitgesteld wordt; de icons kunnen een stap kleiner worden maar als vervolgens de taakbalk vol staat krijg je alsnog de puntjes.....

[ Voor 12% gewijzigd door Croga op 27-02-2025 10:11 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En juist OMDAT computers tegenwoordig meer RAM hebben/grotere monitoren gemeengoed worden, komen er functies om meer apps tegelijkertijd beter te managen. Want op een gegeven moment "past" het allemaal niet meer op een taakbalk.

Veel apps ondersteunen al tabs en groeperen van tabs in groepen (browsers Edge/Chrome) waarbij dus niet elk venster als een aparte app zichtbaar hoeft te zijn (hoewel je browsertabs ook als apart venster kunt openen)
En je kunt ook meerdere virtuele desktops maken om workflows te scheiden en cluttering te vermijden.

Sommige mensen kunnen er niet aan wennen en willen dingen op de oude wijze houden. Er zijn dus alternatieven als StartAllBack, en Start11, etc.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42
Als je 20 apps op een 42" scherm niet in je taakbalk krijgt zonder overflow, dan heb je gewoon de labels van die apps open staan. Als je die laat verbergen is je probleem simpelweg opgelost.

Je kan niet zeggen dat je zelfs tevreden zou zijn met een klein blokje, maar dan wel de labels wenst te behouden, want het zijn net die labels die veel plaats in nemen. Je geeft aan dat je virtuele desktops gebruikt. Je kan er ook voor kiezen om enkel de apps van die desktop weer te geven in de taakbalk op die desktop waar ze actief zijn.

Ik heb continue tientallen apps openstaan en slaag er in van met enkel iconen soms al meer dan 30 in 1 keer weer te geven waarbij vele apps nog eens meerdere vensters hebben openstaan. Maar het lijkt me dus een andere manier van werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8ptNDBaaYonTglu6vCR1gyWhZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvSKTW8CQSgLWDPLX69eEgTP.png?f=fotoalbum_large

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• wcduck
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:41:
Als je 20 apps op een 42" scherm niet in je taakbalk krijgt zonder overflow, dan heb je gewoon de labels van die apps open staan. Als je die laat verbergen is je probleem simpelweg opgelost.

Je kan niet zeggen dat je zelfs tevreden zou zijn met een klein blokje, maar dan wel de labels wenst te behouden, want het zijn net die labels die veel plaats in nemen. Je geeft aan dat je virtuele desktops gebruikt. Je kan er ook voor kiezen om enkel de apps van die desktop weer te geven in de taakbalk op die desktop waar ze actief zijn.

Ik heb continue tientallen apps openstaan en slaag er in van met enkel iconen soms al meer dan 30 in 1 keer weer te geven waarbij vele apps nog eens meerdere vensters hebben openstaan. Maar het lijkt me dus een andere manier van werken.

[Afbeelding]
Wellicht begrijp ik iets niet helemaal. Je kan toch enkel de labels verwijderen wanneer je de apps clustert? Clusteren van schermen is nog steeds onoverzichtelijk. De apps zijn immers verborgen en je dient een extra keer te klikken om het zichtbaar te maken. Ik heb nu bijvoorbeeld 8 Edge schermen openstaan. Bij het aanvinken van "Taakbalkknoppen combineren en labels verbergen" en deze instellen op "wanneer de taakbalk vol is", zullen deze Edge vensters maar één icoon innemen. Ik zoek dus eigenlijk de functie "labels verbergen", zodat de apps minder ruimte inneemt op de taakbalk.
Je geeft aan dat je virtuele desktops gebruikt. Je kan er ook voor kiezen om enkel de apps van die desktop weer te geven in de taakbalk op die desktop waar ze actief zijn.
Dat is toch standaard zo? Op mijn virtuele desktops zie ik altijd enkel mijn vensters die enkel daar worden gebruikt. Anders wordt het wel een erg grote chaos.

Het blijft naar mijn mening bizar dat Microsoft wil bepalen hoe wij als gebruikers de taakbalk gebruiken. Geef ons gewoon de optie om te clusteren. Dan kunnen mensen het gewoon uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-05 10:11

kujinshi

seven heroes

Wellicht is het een knuppel in het hoenderhok.

Maar is het niet veel meer werk om al die apps maar open te hebben en het er doorheen worstelen kost ook efficiency. Ik zelf sluit vaker dingen af op de dag. Is een klik en als het een uur later weer open moet, dan met een klik of twee ben je weer terug. Ik probeer daarmee de desktop rustig te houden omdat een drukke desktop ook efficiency verlies maakt (in je hoofd).

Ik probeer 5 apps/programma's oid open te hebben wat past. Heb combineren uitstaan zodat je met 1 klik in een ander apps/programma zit.

Voor browser tabs los je het op in een balk bovenin de browser, of zelfs bookmarks gebruiken. Je browser hoeft maar 1 ruimte in te nemen in de beneden taakbalk.

Mijn 2 tabs on the matter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
kujinshi schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:13:
Wellicht is het een knuppel in het hoenderhok.

Maar is het niet veel meer werk om al die apps maar open te hebben en het er doorheen worstelen kost ook efficiency. Ik zelf sluit vaker dingen af op de dag. Is een klik en als het een uur later weer open moet, dan met een klik of twee ben je weer terug. Ik probeer daarmee de desktop rustig te houden omdat een drukke desktop ook efficiency verlies maakt (in je hoofd).

Ik probeer 5 apps/programma's oid open te hebben wat past. Heb combineren uitstaan zodat je met 1 klik in een ander apps/programma zit.

Voor browser tabs los je het op in een balk bovenin de browser, of zelfs bookmarks gebruiken. Je browser hoeft maar 1 ruimte in te nemen in de beneden taakbalk.

Mijn 2 tabs on the matter.
Ik denk dat je over het algemeen gelijk hebt. Mijn workflow past daar echter niet in. Ik moet over het algemeen continu wisselen tussen mijn verschillende vensters. Ze dienen dus echt open te staan. Regelmatig moet ik mijn vensters kleiner maken om een stuk of 6 vensters tegelijk open te hebben zodat ik alle data kan bekijken.

Ik zie het ook als een achteruitgang in workflow. Iets wat vanaf Windows XP als goed werkte (toen gebruikte ik al drie monitoren) werkt nu ineens niet meer, zonder aantoonbare reden. Ik overweeg weer terug te gaan naar Windows 10 voor die paar maanden (tot de ondersteuning van Windows 10 stopt) om weer efficient te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:39:

Dit bleek de oplossing te zijn! Hartelijk dank. Het kost 5 euro, maar dan ben je wel van die verschrikkelijke overflow functie af.

Ter indicatie van diegene die aangaf dat de functie gewenst is om beter overzicht te houden omdat anders de icoontjes te klein werden:
- ik heb de taakbalk nu op 1/3 van de breedte van het scherm ingesteld, precies in het midden. Virtueel heb ik mijn scherm gedeeld in drie delen. Dit alles via DisplayFusion.
- de relatief korte taakbalk (immers maar 1/3 van de breedte van mijn scherm) kan nu 38 apps weergeven, waarbij elk icoontje ruim 10 mm breed is. Dit is erg goed aan te klikken. Bij minder apps is ook nog de beschrijvende tekst die erbij hoort zichtbaar.

Ter vergelijking: de standaard Windows 11 taakbalk begon bij 8 apps al de overflow functie te gebruiken, waarna extra klikken nodig zijn je venster te bereiken. Ik kan er nog steeds niet bij dat iemand deze functie op prijs kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05 05:00
Die drie puntjes kan mogelijk komen, doordat de resolutie van de monitor niet optimaal is ingesteld. Ik heb dat soms op m'n werk met twee monitoren ingeschakeld, waarna één monitor een zwarte balk boven- en onderin geeft. Dan krijg ik ook die drie puntjes.

Inderdaad mega irritant, net als het groeperen van vensters op de taakbalk. Wie bedenkt zoiets en dan ook nog als standaard instelling.
Pagina: 1