Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyJC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-04 19:46
Deze week heb ik twee Seagate X16 16TB harde schijven besteld voor €221,99 per stuk.
Vandaag ontving ik een e-mail waarin werd aangegeven dat er leveringsproblemen zijn en dat er nog geen exacte verzenddatum bekend is.

Toen ik het product opnieuw op de website van *knip* bekeek, zag ik echter dat de prijs inmiddels is verhoogd naar €816,46.
Ik las (helaas pas na mijn bestelling) dat de webwinkel geen geweldige reputatie heeft, en nu vraag ik me af: kan het zijn dat ze straks vragen om het prijsverschil bij te betalen? Want in dat geval hoeft de bestelling voor mij niet meer.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat gebeurt er als je niet akkoord gaat en gewoon je geld terug wilt?

*knip*

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 25-02-2025 15:37 ]

RandyJC

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Bekijk dit topic even: Seagate Exos fraude?

Met andere woorden zou ik andere schijven bestellen en deze bestelling annuleren.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft verder niks met hardware te maken, maar is een consumentenvraag. Schopje naar SF.

Verder is het ook niet de bedoeling om de naam van de webwinkel te benoemen. Dat maakt allemaal ook niet zoveel uit. Ze hebben allemaal dezelfde spelregels.

Verder zullen ze geen extra geld vragen. Ze zullen hooguit je bestelling annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Als je niet aan de prijs hoefde te twijfelen, en je bent consument, is de verkoper verplicht om de schijven te leveren voor de afgesproken prijs.
Als ze zeggen dat er leveringsproblemen zijn terwijl de identieke schijven van €816,46 wel leverbaar zijn, kun je even informeren vanaf een ander e-mailadres of de leveringstermijn wel klopt, zodat ze niet later kunnen beweren dat een fout was. Daarna laat je weten dat ze binnen x dagen moeten leveren, waarbij je x stelt op de termijn van de duurdere schijven plus een paar dagen. Als ze dan niet leveren, kun je via de rechter de levering afdwingen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:36
br00ky schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:39:
Ze zullen hooguit je bestelling annuleren.
Wat in essentie eigenlijk vies spel is en _eigenlijk_ ook niet mag dacht ik? Voor zover ik weet als er een overeenkomst is dan moeten beide partijen zich eraan houden, ofwel TS ~200 EUR betalen en de andere partij de genoemde product(en) leveren.
Edit: En natuurlijk alleen met wederzijds goedkeuren kan het contract wel worden aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door grasmanek94 op 25-02-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyJC
grasmanek94 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Wat in essentie eigenlijk vies spel is en _eigenlijk_ ook niet mag dacht ik? Voor zover ik weet als er een overeenkomst is dan moeten beide partijen zich eraan houden, ofwel TS ~200 EUR betalen en de andere partij de genoemde product(en) leveren.
Edit: En natuurlijk alleen met wederzijds goedkeuren kan het contract wel worden aangepast.
Had even grotendeels de reviews van de desbetreffende shop gelezen (ik vind het overigens raar dat we de naam hier niet mogen noemen, maar goed, dat is weer een andere discussie). Ik lees in de reacties dat ze soms daadwerkelijk niet leveren als ze het betreffende bedrag alsnog ontvangen. Maar goed, dat kan natuurlijk ook deels sentiment zijn. Tot op heden heb ik ook nog geen e-mail ontvangen over de prijswijzigingen.

Ik krijg nu wel een vreemde knoop in mijn maag vanwege het Seagate-issue. Ik twijfel of ik afwacht en een test doe om te controleren of ik ook een gebruikte schijf heb, en daarna eventueel een terugbetaling aanvraag, of dat ik de schijven toch direct annuleer. Ze waren namelijk wel enorm scherp geprijsd, en als ik dezelfde 16TB-schijven wil van een ander merk, betaal ik zo 100 euro meer.

RandyJC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
"if a deal is too good to be true..."

Je kunt de tip van fopjurist nog uitvoeren, daarna word het waarschijnlijk wat werk om je hdds te krijgen

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RandyJC schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:10:
en als ik dezelfde 16TB-schijven wil van een ander merk, betaal ik zo 100 euro meer.
Al is dan wel de vraag of andere merken hetzelfde issue hebben als Seagate. De enige reden dat we het van Seagate weten is omdat er bij hun hdd's, naast de geresette smart-data (dat elke hdd/ssd heeft), nog andere data in de hdd's is te vinden. Die andere data, waar ook de bedrijfsuren in zijn te vinden, was niet gereset, waardoor het in het geval van Seagete vooralsnog redelijk simpel is te achterhalen of dat fraude-probleem speelt, bij andere fabrikanten kan dat niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
RandyJC schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:10:
[...]

Had even grotendeels de reviews van de desbetreffende shop gelezen (ik vind het overigens raar dat we de naam hier niet mogen noemen, maar goed, dat is weer een andere discussie). Ik lees in de reacties dat ze soms daadwerkelijk niet leveren als ze het betreffende bedrag alsnog ontvangen. Maar goed, dat kan natuurlijk ook deels sentiment zijn. Tot op heden heb ik ook nog geen e-mail ontvangen over de prijswijzigingen.

Ik krijg nu wel een vreemde knoop in mijn maag vanwege het Seagate-issue. Ik twijfel of ik afwacht en een test doe om te controleren of ik ook een gebruikte schijf heb, en daarna eventueel een terugbetaling aanvraag, of dat ik de schijven toch direct annuleer. Ze waren namelijk wel enorm scherp geprijsd, en als ik dezelfde 16TB-schijven wil van een ander merk, betaal ik zo 100 euro meer.
Je mag de naam van de shop wel altijd melden via een mo tag
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyJC
Raven schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Al is dan wel de vraag of andere merken hetzelfde issue hebben als Seagate. De enige reden dat we het van Seagate weten is omdat er bij hun hdd's, naast de geresette smart-data (dat elke hdd/ssd heeft), nog andere data in de hdd's is te vinden. Die andere data, waar ook de bedrijfsuren in zijn te vinden, was niet gereset, waardoor het in het geval van Seagete vooralsnog redelijk simpel is te achterhalen of dat fraude-probleem speelt, bij andere fabrikanten kan dat niet.
Goed punt!

Nou ik heb voor mijzelf de knoop doorgehakt door rustig af te wachten op de schijven, testje doen en afhankelijk van het resultaat mailen met de webshop.

RandyJC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23
RandyJC schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:05:
Goed punt!

Nou ik heb voor mijzelf de knoop doorgehakt door rustig af te wachten op de schijven, testje doen en afhankelijk van het resultaat mailen met de webshop.
Dat lijkt me idd de beste weg op dit moment. Er is namelijk nog geen probleem wat opgelost moet worden, je bent alleen bang dat er potentieel een probleem gaat ontstaan afgaande op reviews en nu ook het verhaal over die fraude bij enkele seagate hdds.

Dat is ook de reden waarom webshops in dit stadium doorgaans niet bij naam genoemd (mogen) worden. Je zet de webshop mogelijk onterecht in een kwaad daglicht.

Een mogelijke reden voor de plotselinge prijsverhoging die ik kan bedenken is om nieuwe aankopen te ontmoedigen. Ze weten waarschijnlijk niet hoeveel hdds in welk tijdsbestek geleverd kunnen worden, dus om te voorkomen dat ze allerlei capriolen uit moeten halen om toch aan de leverplicht te voldoen, proberen ze het aantal verplichte leveringen te beperken. Waarom ze dan het product niet tijdelijk uit de webshop halen of onbestelbaar maken, mag @Joost weten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 05:03
ik weet het ook niet

Ik ben helemaal geen stagiair

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:04
Overigens heb ik in maart 2024 twee X20 18TB schijven gekocht voor mijn NAS voor 300 euro per stuk en die zijn gewoon goed (beide net onder een jaar aan power on hours), dus je hoeft niet perse oude schijven te krijgen.
Pagina: 1