Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-07 17:43
Hi all,

We hebben een appartement met een oude open geiser er in, werkte altijd perfect alleen nu begint die kuren te vertonen, waakvlam valt steeds vaker uit en als die werkt en je draait warm water open dan knallen de vlammen als het waren hard aan met een bang! Ding is gewoon op en aardig op leeftijd dus tijd voor vervanging..

Mijn hele leven heb ik open geisers gehad en dat bevalt me wel, appartement is goed met luchtkwaliteit, melders aanwezig etc. Dus ik zou graag weer een nieuwe open geiser willen, maar ik zie op google dat het niet meer mag? Enkele bedrijven die ik heb gesproken zeggen ook dat ze er niet meer aan beginnen, maar die dingen worden wel gewoon verkocht zie ik? Beetje dubbel dus..

Ik wil er alsnog graag 1 hebben, mits het kan/mag, en niet dat er een arrestatieteam voor me deur staat straks! Enkele collega's van me zeggen je kan het zelf ook vervangen, het stelt niks voor, maar dat durf ik dan weer niet, en op marktplaats zie ik ( ervaren ) monteurs die het gewoon voor een vaste prijs willen doen.

Wat is nu wijsheid? Kan en mag dit? Of moet ik toch (liever niet maar wat moet moet.. ) andere opties overwegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWYbntGVcgMXp3GbVYs9qVlvrKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66GIJU1VoeBLCIgaPw1B9qam.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:23
Grofweg zijn er 3 soorten geisers:

Gesloten: Die halen verse lucht van buiten en de rookgassen gaan naar buiten. Het beste systeem (voor een geiser dan)
Open: Haalt lucht uit de ruimte en de rookgassen gaan naar buiten. Mag, maar let op met ventilatie.
Afvoerloos: Dat ding wat jij hebt. Potentieel levensgevaarlijk en al jaren verboden te plaatsen. En terecht.

Dus je zult sowieso een afvoer naar buiten moeten laten aanleggen, of een ander systeem. Kleine elektroboiler bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 25-02-2025 15:11 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
hesselbeertje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:10:
Open: Haalt lucht uit de ruimte en de rookgassen gaan naar buiten. Mag, maar let op met ventilatie.
Afvoerloos: Dat ding wat jij hebt. Potentieel levensgevaarlijk en al jaren verboden te plaatsen. En terecht.
De nieuwe die op de foto staat, zonder afvoer naar buiten is het dus levensgevaarlijk? Dan heb je niks aan dat open aspect toch, dan kan je net zo goed een gesloten doen als je toch al afvoer naar buiten moet gaan leggen? Ander issue is, wat ik me nog kan herinneren van de overige bewoners hier, is dat de VvE niet stond te springen dat men rookgasafvoeren gaat boren door alle appartementen hier, dus dat word dan ook een dingetje dan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-07 22:10

D4NG3R

kiwi

:)

FSXnoob schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:07:
Wat is nu wijsheid? Kan en mag dit? Of moet ik toch (liever niet maar wat moet moet.. ) andere opties overwegen?
Vrij simpel: https://www.feenstra.com/zorgelooswonen/gasketelwet/

Ik doe even de goede aanname dat jij niet gecertificeerd bent om er mee te spelen, en je kan al wel raden wie aansprakelijk wordt gesteld als er door het toedoen van jouw (of een beunhaas) schade of erger optreed.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:14
"De nieuwe die op de foto staat, zonder afvoer naar buiten is het dus levensgevaarlijk? "

- Boven op de geiser zit de rookgasafvoer. Als je die niet aansluit is het levensgevaarlijk, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
Hmm lastig dit, We hebben altijd goede ventilatie en melders en zo hebben we nooit problemen gehad in het huis in de afgelopen 40 jaar. Jammer dat het allemaal zo streng geworden is dit.. Doorstromer er in doen word ook een uitdaging, met de meterkast en alle overige aanpassingen. Geisers en afvoer is ellende met de VvE, dus elke optie is dus illegaal of een uitdaging met dit nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:21
FSXnoob schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:58:
Hmm lastig dit, We hebben altijd goede ventilatie en melders en zo hebben we nooit problemen gehad in het huis in de afgelopen 40 jaar. Jammer dat het allemaal zo streng geworden is dit.. Doorstromer er in doen word ook een uitdaging, met de meterkast en alle overige aanpassingen. Geisers en afvoer is ellende met de VvE, dus elke optie is dus illegaal of een uitdaging met dit nu.
Je zal vast niet de eerste zijn in het pand dus wat hebben anderen gedaan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
No Hands schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Je zal vast niet de eerste zijn in het pand dus wat hebben anderen gedaan?
We zijn nieuw hier, dus heb niet veel connecties, wat ik wel zag/rondvroeg bij enkele was boilers en gewoon de ouderwetse open geisers die er in zitten, onderhouden worden etc. Zat net buiten te kijken en rookgasafvoer buisjes zie ik nergens vanaf de grond uitsteken ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ik zou dit met een electrische boiler oplossen.

Dit soort toestellen moet je echt niet meer willen, en zeker niet zelf gaan ophangen.
Als daar wat mis gaat is dat niet alleen maar link voor jezelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Polderviking op 25-02-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Een open geiser moet je niet (meer) willen, elektrisch (COP=1) heel eerlijk net zo min.

Bij de een ga je mogelijk blauw zien door gifgassen, bij de ander ga je mogelijk blauw zien door de energiekosten*. :')

*Al zal dat het einde van de wereld waarschijnlijk nog niet zijn gezien dit alleen voor warm tapwater is en niet voor verwarmen.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 25-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ik vind mijn kokend water kraan amper terug op mijn energieverbruik, maar ik zal direct toegeven dat dat om een veel lagere massa water gaat.

Je hebt echter een breed scala aan opties in dit landschap dus er zit vast wel iets tussen met een behapbaar verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:23
FSXnoob schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:27:
[...]

De nieuwe die op de foto staat, zonder afvoer naar buiten is het dus levensgevaarlijk? Dan heb je niks aan dat open aspect toch, dan kan je net zo goed een gesloten doen als je toch al afvoer naar buiten moet gaan leggen? Ander issue is, wat ik me nog kan herinneren van de overige bewoners hier, is dat de VvE niet stond te springen dat men rookgasafvoeren gaat boren door alle appartementen hier, dus dat word dan ook een dingetje dan lijkt mij.
De nieuwe die je aanhaalt heeft inderdaad een rookgasafvoer met een pijp nodig, maar daar was je al achter.

Het oude ding is een CW1 geiser, daar kun je met fatsoen niet mee douchen. Geeft 2,5 liter per minuut van 60 graden. Als je deze opbrengst ok vindt, kun je prima een 30 liter boilertje ophangen. Kun je ook 10 minuten lang 2,5 l/min uit trekken. Daarna wel lange opwarmtijd! (afhankelijk van het vermogen zomaar 1-2 uur)

Wil je langer kunnen douchen, of met meer water, dan wordt het een 50 of 80 liter. Bij dat soort hoeveelheden gaat het stroomverbruik wel flink omhoog trouwens, een warmtepomp boiler kan dan een optie zijn. Neemt allemaal wel veel ruimte in...

Hoe is trouwens de verwarming geregeld? Als de geiser het enige gastoestel is, kun je straks de gasaansluiting opzeggen. Gaat je flink vastrecht schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 25-02-2025 16:57 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
hesselbeertje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:56:
[...]

De nieuwe die je aanhaalt heeft inderdaad een rookgasafvoer met een pijp nodig, maar daar was je al achter.

Het oude ding is een CW1 geiser, daar kun je met fatsoen niet mee douchen. Geeft 2,5 liter per minuut van 60 graden. Als je deze opbrengst ok vindt, kun je prima een 30 liter boilertje ophangen. Kun je ook 10 minuten lang 2,5 l/min uit trekken. Daarna wel lange opwarmtijd! (afhankelijk van het vermogen zomaar 1-2 uur)

Wil je langer kunnen douchen, of met meer water, dan wordt het een 50 of 80 liter. Bij dat soort hoeveelheden gaat het stroomverbruik wel flink omhoog trouwens, een warmtepomp boiler kan dan een optie zijn. Neemt allemaal wel veel ruimte in...

Hoe is trouwens de verwarming geregeld? Als de geiser het enige gastoestel is, kun je straks de gasaansluiting opzeggen. Gaat je flink vastrecht schelen.
Met de huidige geiser + zo'n bespaardouchekop gaat het douchen gewoon normaal, dus daar hebben we geen problemen mee. Verder is alleen de gaskookplaat en de geiser op gas.

Heb wat contact gehad met de VvE en die hebben het er over dat een rookgasafvoer vergoed kan worden, de geiser moet je natuurlijk zelf halen. Alleen gaat dat wel enkele maanden duren en ik moet de geiser snel vervangen. Kan de nieuwe geiser wel zonder rookgasafvoer werken? Als ik die nu plaats in afwachting tot zij de rookgasafvoer aanleggen/vergoeden straks. Al mijn overige open geisers in mijn leven hadden ook geen rookgasafvoer maar waren vast oudere modellen, met deze nieuwe modellen geen idee hoe dat precies zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als enkel de geiser (warm kraan/douchewater) en kookplaat gas gebruiken is de suggestie van @hesselbeertje om geheel over te gaan op elektrisch eventueel ook een mooie oplossing. Scheelt je al snel >€200 (Hier €266) op jaarbasis aan lever- en beheerkosten op de gasaansluiting welke je dan achterwege kan laten, en heb je geen gedoe meer wat betreft een eventueel afvoerkanaal. :)

Daar staat dan natuurlijk wel tegenover dat er ook direct een elektrische kookplaat zou moeten komen, maar wellicht verdient zich dat snel (genoeg) terug om het te verantwoorden.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 26-02-2025 15:54 ]

Pagina: 1