Vintage tegen moderne versterkerervanging Denon PMA737.

Pagina: 1
Acties:
  • 552 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K DM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-02 10:38
Mij Denon PMA 737 versterker uit de jaren 80 (2X55W in 8 ohm) kraakt en soms valt een kanaal uit. Hij is blijkbaar aan vervanging toe.
Ik heb geen recente ervaring met audio componenten, daarom deze vraag :
Als ik deze wil vervangen, welke toestellen zitten dan ongeveer op hetzelfde niveau wat geluidskwaliteit betreft (evt bouwkwaliteit) dan deze? In welke prijsklasse moet ik rondkijken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Voor ergens tussen de 200 en 400 eur koop je een tweekanaals versteker die een prima vervanger is. (als je het mij vraagt)

Je zegt alleen totaal niet welke bronnen je gebruikt, dus dat is wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:53
AtomicShockwave schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:04:
Voor ergens tussen de 200 en 400 eur koop je een tweekanaals versteker die een prima vervanger is. (als je het mij vraagt)

Je zegt alleen totaal niet welke bronnen je gebruikt, dus dat is wel lastig.
Eens. Zo te zien is de 737 weinig spectaculair, denk dat een Sony str dh-190 of een hoger model een hele leuke vervanger is.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K DM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-02 10:38
Ik heb monitor audio r152 speakers (jaren 80) en mijn cd speler is een Consonance 120 balanced.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-05 16:28
Kijk eens naar de Yamaha A-S serie (501, 701). Dat zijn mooie no nonsense versterkers met een vintage jasje. Hebben daarnaast ook een simpele afstandbediening van goede kwaliteit.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58

bert pit

asdasd

Kijk ook naar de Marantz PM6007. Deze heeft geen streaming, wel een phono versterker ingebouwd, goede bouwkwaliteit een een onberispelijk geluid.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

WIl je de balanced aansluiting gaan gebruiken? Zo ja, dan zit je al vrij snel in het hogere segment.

Specs van je Denon: https://hifi-wiki.com/index.php/Denon_PMA-737
Als ik dat zo lees zit een moderne Denon PMA900HNE er net boven, en een PMA600NE er net onder. Niet gebalanceeerd overigens. Je krijgt er wel een heel digitaal signaalpad, BT en streaming mogelijkheden bij ;)

Maar krakend en een kanaal dat af en toe wegvalt klinkt als iets dat prima gerepareerd kan worden - en reparatie is in het geval van deze amp denk ik ook wel iets dat het waard is :)
Weet niet welke regio je zit, maar in de meeste regio's is wel een vibntage repair winkel actief. Reken op 75-150 euro (YMMV).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als je blijkbaar genoegen neemt met de beperkingen van een "vintage" versterker. En blijkbaar niet hecht aan de "vintage factor" Want je zoekt een nieuwe.

Dan zou ik gewoon eens bij een kringloop winkel of op marktplaats rondkijken. Ik zie daar continu versterkers voor weinig weggaan die prima werken, maar weg worden gedaan omdat de afstandsbediening ontbreekt, of niet meer de nieuwste DTS ondersteunen, of simpelweg vervangen zijn door een soundbar..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 13:41
Gezien de leeftijd van je oude versterker is het bijna niet mogelijk een slechtere te kopen. Condensatoren zullen gaan lekken en aha zal een dergelijke versterker zonder regelmatig onderhoud aan het einde van de levensduur zijn.
Wil je weinig uitgeven is de kringloop idd een goed idee, zelf recent nog twee klassen versterkers weggebracht want niemand wil ze nog hebben (marktplaats). Je zou kunnen overwegen een klasse D versterker te kopen, energiezuinig en vaak voorzien van allerlei streaming opties. NAD heb ikzelf goede ervaring mee, inmiddels een upgrade uitgevoerd naar de M10 versie. Kun je weer jaren vooruit.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

K DM schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:43:
Mij Denon PMA 737 versterker uit de jaren 80 (2X55W in 8 ohm) kraakt en soms valt een kanaal uit. Hij is blijkbaar aan vervanging toe.
Ik heb geen recente ervaring met audio componenten, daarom deze vraag :
Als ik deze wil vervangen, welke toestellen zitten dan ongeveer op hetzelfde niveau wat geluidskwaliteit betreft (evt bouwkwaliteit) dan deze? In welke prijsklasse moet ik rondkijken?
Voor audio aankoopadvies is er een speciaal subforum, daar moet je vraag dan ook naartoe. Nu mist verder alle inzet dus sluit ik dit topic. Overigens is er geen verschil in klank en geluidskwaliteit tussen de verschillende versterkers en receivers. Je kiest ze uit op basis van de benodigde aansluitingen voor speakers, de benodigde aansluitingen voor andere apparaten en de benodigde functies.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.